Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Vi som ikke går ned i vekt ...

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 31-03-10, 16:58   #76
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Vi som ikke går ned i vekt ...

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

(...) spise smør med kniv og gaffel.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 19:09   #77
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Jaja.. 112 kg (3 ned)

Merker god at det skjer mye i kroppen for tiden.. Er rett og slett i knallform, og i tillegg så har flere spurt om jeg har slanket meg
Så jeg er overbevist om at det har skjedd myyye mer med kroppen enn de 3 kiloene..
Det kan virke som at jo mer fett jeg spiser til bedre føler jeg meg, men tør ikke øke fettmengden mer foreløpig.. Spiser ca 70% fett (mest smør) og 30% rent kjøtt.. Det høres jo nesten livsfarlig ut.. hehe..

herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 12:44   #78
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Nå kom endelig svaret mitt:
The Whoosh Fairy
when fat is burned, the fat cells refill with water. The
fat cells retain their size and weight and the scales
don't move. If you stay on the diet long enough,
sooner or later the fat cells will release the water.
This results in a 'whoosh', where you lose four or more
pounds, seemingly overnight. Actually the fat has
already been gone for some time.
Våknet opp 2 kg lettere enn før jeg sovnet

Gammel 03-04-10, 01:40   #79
The Dude
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Nå kom endelig svaret mitt:
The Whoosh Fairy
when fat is burned, the fat cells refill with water. The
fat cells retain their size and weight and the scales
don't move. If you stay on the diet long enough,
sooner or later the fat cells will release the water.
This results in a 'whoosh', where you lose four or more
pounds, seemingly overnight. Actually the fat has
already been gone for some time.
Våknet opp 2 kg lettere enn før jeg sovnet

Dette hørtes rart ut. Var det noen kilde til denne påstanden? Kjemien som skal til for å holde vann bak en membran kontra fett er så forskjellig at det er vanskelig å tro.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 12:06   #80
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Ja, mulig.. Men har ikke noe annen kilde enn inlegg fra andre forum. F.eks dette: http://www.lowcarbfriends.com/bbs/at...osh-fairy.html

Pluss at det skjedde meg da

Gammel 03-04-10, 15:08   #81
Runegutt
Seniormedlem

Runegutt sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 58
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Interessant. Kanskje dette er noe av forklaringen til at jeg krymper mens vekta står i ro, for så å ikke krympe mens vekta går ned?

Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 21:23   #82
The Dude
Medlem

The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Interessant. Kanskje dette er noe av forklaringen til at jeg krymper mens vekta står i ro, for så å ikke krympe mens vekta går ned?

Hvis dette stemte så ville du ikke krympet mens vekta stod i ro. Du ville blitt litt tyngre og vært like stor siden vann veier mer enn fett og tanken var at vann erstattet fett i cellene. Deretter ville du mistet cm over natten sammen med kiloene. Et par kilo ville utgjort omtrent en buksestørrelse for mange. Jeg lette rundt etter å finne noe som backet opp påstanden, men eneste stedene jeg fant noe om det var på slankeforum hvor påstanden lever sitt liv, men ikke en eneste av stedene var det referanse til en kilde.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 22:52   #83
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Hvis dette stemte så ville du ikke krympet mens vekta stod i ro. Du ville blitt litt tyngre og vært like stor siden vann veier mer enn fett og tanken var at vann erstattet fett i cellene. Deretter ville du mistet cm over natten sammen med kiloene. Et par kilo ville utgjort omtrent en buksestørrelse for mange. Jeg lette rundt etter å finne noe som backet opp påstanden, men eneste stedene jeg fant noe om det var på slankeforum hvor påstanden lever sitt liv, men ikke en eneste av stedene var det referanse til en kilde.

Det ER mange her som har krympet selv om vekta ha stått i ro, årsak skal jeg ikke begi meg ut på. Og endel her har nevnt at kroppen har vært den samme, men da de gikk på vekta så var den plutselig øket med flere kilo.

Det siste kan jeg skrive under på. Jeg drev på som aktiv konkurransesvømmer en tid og hadde svømmerkropp. Noe gjorde at jeg måtte slutte med det. Kroppen forble tilsynelatende den samme, men etter ett år viste vekta neste 10 kilo opp. Så jeg foretrekker buksemål. IKKE antall kilo.

Gammel 03-04-10, 23:56   #84
The Dude
Medlem

Tror du må lese innlegget mitt noen ganger til. Det ser ut som du misforstod.

Gammel 04-04-10, 12:45   #85
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Det kan godt hende at teorien om "The Whoosh Fairy" ikke stemmer.. Men uansett så opplever mange akkurat denne effekten. Og det at noe ikke er dokumentert behøver ikke nødvendigvis bety at det er feil..
Når det gjelder menneskekroppen så finnes det utolig mye teori og forskning, og mange her inne har nok opplevd at mange av de mest "dokumenterte sanneheter" har vist seg å være feil.
Jeg synes argumentasjonen din høres logisk ut Dude, og jeg har ikke kunnskap til å motsi den. Men mange har opplevd en reaksjon akkurat lik "The Whoosh Fairy" så en eller annen årsak til dette finnes nok. Men du har kanskje rett i at teorien om vann i cellene er gal.
Uansett så samler og kvitter kroppen seg ofte med vann, og det kan være mange og kompliserte årsaker til dette. Vi består jo i hovedsak av vann...
Men uanstt, så var det hyggelig og få besøk av "The Whoosh Fairy" selv om hun kanskje finnes kun i fantasien

Gammel 08-04-10, 13:51   #86
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Nå har det visst stoppet litt opp igjen...
Vurderer å "sulte litt" og trappe ned på antall kalorier, men har også hørt at det ikke er så lurt.. Noen som har noen erfaring med dette..? Vil ned masse før sommeren, og det begynner å haste

Gammel 08-04-10, 14:04   #87
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Fikk forresten et veldig godt tips om HVITERE TENNER... Puss tennene med bakepulver. Det virker utrolig bra. Jeg har prøvd det 2 ganger om dagen i 3 dager nå, og tennene er kritthvite

Gammel 08-04-10, 14:37   #88
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Kroppen er altså ingen maskin, det vil alltid gå litt i rykk og napp. Om det har stoppet opp litt igjen, så bare fortsett som du har gjort, det kan godt hende det løsner igjen om ikke så lenge.
Det er veldig dumt å vurdere endringer hver eneste gang vekta står stille, det vil den nemlig gjøre i perioder uansett. Husk at også stress er en partystopper.
Om kalorirestriksjon fører til at du går sulten, så ja, da er det en veldig dårlig idé.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 13:28   #89
an_ta
Medlem

an_ta sin avatar

Hvor: Akershus
an_ta er på en erverdig vei

Vær så snill og ikke spis MINDRE, jeg gikk opp igjen av det. Hold ut! Så lenge du trives og alt annet er OK. Det tar tid.

an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 21:40   #90
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Fikk forresten et veldig godt tips om HVITERE TENNER... Puss tennene med bakepulver. Det virker utrolig bra. Jeg har prøvd det 2 ganger om dagen i 3 dager nå, og tennene er kritthvite

Ehm, det hørtes ut som en god idé hvis man vil etse bort emaljen på tennene... Da vil jeg heller råde folk til å ta vare på tennene og bleke hos tannlege. Koster mye mer, men sliter ikke så mye på tennene. Bare fordi noe funker der og da betyr ikke at det er lurt i lengden...

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 11:13   #91
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Jeg er ingen ekspert, men forhørte meg litt før jeg gjorde det selv. Spurte bl.a tannlegen min. Det var mange ulike svar å få, men jeg fikk inntrykket av at et glass cola skader mer.. og at stoffene tannlegene bruker er mye sterkere. At de bl.a er blitt forbudt i enkelte land.. (bl.a England)

Men uansett så er det jo bare snakk om et par minutter noen få dager som skal til, og man pusser tennene med vanlig tannkrem rett etter. Jeg har liten tro på at vanlig bakepulver skal klare å ødelegge emaljen etter noen få minutters berøring av tennene.
Men det hadde vært fint om noen her inne hadde noe kunnskap om akkurat dette..?

Resultatet mitt ble ihvertfall Skinnende hvite, rene og glatte tenner. og tannkjøttet ser mye friskere ut

Gammel 13-04-10, 15:10   #92
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Jeg er ingen ekspert, men forhørte meg litt før jeg gjorde det selv. Spurte bl.a tannlegen min. Det var mange ulike svar å få, men jeg fikk inntrykket av at et glass cola skader mer.. og at stoffene tannlegene bruker er mye sterkere. At de bl.a er blitt forbudt i enkelte land.. (bl.a England)

Men uansett så er det jo bare snakk om et par minutter noen få dager som skal til, og man pusser tennene med vanlig tannkrem rett etter. Jeg har liten tro på at vanlig bakepulver skal klare å ødelegge emaljen etter noen få minutters berøring av tennene.
Men det hadde vært fint om noen her inne hadde noe kunnskap om akkurat dette..?

Resultatet mitt ble ihvertfall Skinnende hvite, rene og glatte tenner. og tannkjøttet ser mye friskere ut

Skulle gitt mye for hvitere tenner selv, og merker at jeg har lyst til å gi tvilen en sjans . Det er i hvert fall veldig effektivt å rengjøre kaffekanner med bakepulver, ikke mange sekundene som skal til før alt løsner. Så dette med tid er kanskje ikke det "tryggeste" argumentet.

Henger meg på at noen som har greie på dette gjerne må kommentere dette. Billig bleking i alle fall.

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 12:04   #93
herregud
Medlem

herregud sin avatar

En ny kg nærmere målet i dag
Kuttet ut svinekjøtt og alle meieriprodukter unntatt smør, og føler meg mye bedre + at alle kvisene på den ene kjaken forsvant.
Sitter nå igjen med nesten bare storfekjøtt og grønnsaker som jeg kan spise
Tåler heller ikke fisk... Er det mulig å være så intolerant..?

Gammel 16-04-10, 03:42   #94
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det er faktisk opp til flere type ''whitening''tannkremer som inneholder bakepulver .
Husker dere ikke de reklamene?; ''Nå med baking soda'' .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 22:02   #95
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

En ny kg nærmere målet i dag
Kuttet ut svinekjøtt og alle meieriprodukter unntatt smør, og føler meg mye bedre + at alle kvisene på den ene kjaken forsvant.
Sitter nå igjen med nesten bare storfekjøtt og grønnsaker som jeg kan spise
Tåler heller ikke fisk... Er det mulig å være så intolerant..?

Kan du ikke spise kylling?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 22:09   #96
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Kan du ikke spise kylling?

eller reker / krabbe??

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 22:38   #97
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Hehe.. Joda, kan spise både kylling og reker. Og veldig mye mer. Tror jeg bare så litt svart på det når jeg skrev. Har hatt en tendens til å fokusere litt for mye på det jeg IKKE kan spise.

Det var jo litt tøft i starten å legge bort favorittmaten som Pizza, sjokolade osv. så når jeg nå må begynne begrense flere godsaker som f.eks ost, ribbe osv, så oppstår det nok en liten "angst"

Gammel 16-04-10, 22:39   #98
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Fant dette her i en gammel tråd:

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sitter og leser i Bibelen (eller Bedre uten brød, som den jo egentlig heter) for ørtende gang nå. Bet meg merke i en ting jeg leste i går. Jeg visste det jo egentlig, men det er jo greit for folk å vite, siden jeg ofte ser at folk skriver innlegg der de har mistet motivasjonen og forstår ikke hvorfor de ikke har gått ned i vekt eller at de står stille på vekten osv.

Vel, her er forklaringen:

Sitat:

"Alle som følger et opplegg med lite karbohydrater og mye fett over en viss tid, vil merke forandringer i kroppen som delvis kan henskrives til økt produksjon av veksthormon. Med tiden reduseres fettet, og muskelmassen begynner å øke selv om man ikke trener. Med mosjon og trening vil økningen i muskelmassen skje svært raskt".

Ja, there you have it! Ha tålmodighet, folkens. Muskler veier mye mer enn fett, derfor kan kan faktisk stå helt stille på vekten (eller gå litt opp) LEEENGE når man begynner på et slikt kosthold! Mange som lever etter OE/Skaldeman-prinsippene kjenner vel godt til dette med å stå stille på vekten, men bruker man målebånd vil man svært fort se resultater!

Jeg må bare få med siste delen også, siden det var så fantastisk:

Sitat:

Fingerneglene vokser fortere, og hårveksten reagerer også. Selv om man kanskje ikke får tilbake hår som er mistet, opphører som regel hårtapet. Reparasjonen av vev skjer også raskere, og huden blir bedre.

Vekta mi går ikke nedover nå om dagen desverre men jeg trøster meg jo med dette sitatet. Merker at jeg faktisk har fått definerte muskler spesielt i låra og det på veldig kort tid, ble faktisk kommentert her om dagen og da ble jeg glad. Jogger jo en del så det hjelper jo på Ellers vokser hår og negler noe helt sinnsykt, har forsåvidt alltid gjort det men nå er det helt vannvittig

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 23:01   #99
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Jepp... Dette med muskler kan jeg hvertfall bekrefte. Helt herlig å kjenne muskelaturen våkne til liv igjen.. Det skal bli spennende å se hva som "finnes under fettet" når det er borte.. Har merket en ekstrem styrke under trening den siste tiden

Gammel 20-04-10, 17:56   #100
herregud
Medlem

herregud sin avatar

EN TAKK TIL ALLE DERE SOM ...

Jo, Dere hadde rett.. Vær tålmodig så løsner det etterhvert sa dere... Og det har det gjort.. Vekta går nå jevnt nedover med ca 0,7 kg pr uke, og den er veldig stabil. (ikke opp/ned 2-3 kg som det var før). Jeg får omtrent hele tiden en liten velfortjent nedgang (til tross for mengder med nikotintyggegummi med kunstig søtning. Men, "Bare må ha det")

Jeg gikk opp til 135 kg for et år siden fordi jeg skulle være extra sunn og drikke mye ferskpresset juice hver dag, + 5 om dagen osv... Hvor lite jeg skjønte egentlig.. insulinresistent og på vei vei mot rekordhøye insulin-nivåer... Dette kunne blitt stygt.. Men jeg fikk heldigvis bedre råd etterhvert

Først slanket jeg meg ved å veie kcal.. Det var slitsomt å holde seg under 2000 kcal om dagen, men det virket jo.. og jeg gikk ned til 120 kg.
Etter en stund klarte jeg ikke sulten lenger, og måtte forandre plan. Jeg kuttet ut alt sukker og fortsatte å veie maten. (gikk ned enda 5 kg). Det var dette som fikk meg på rett spor...
Og jeg fant LAVKARBO.NO og LCHF

Allerede etter få dager kom helsegevinstene, og jeg visste med en gang at dette var rette maten for meg... MEN.. vekta stoppet opp !!!
Jeg gikk OPP 2 kg den første uken, og vekslet mellom 115/117 kg i 2 hele måneder.

MEN, takket være dette forumet med alle medlemmenes gode tips, råd, oppmuntrende kommentarer og motiverende slankehistorier, så har det endelig løsnet for meg. Kiloene "raser" samtidig med at helsen har bedres dramatisk. Den kunnskapen Dere besitter og velvillig deler har bidratt til at jeg har fått et mye bedre liv på alle måter. Livskvaliteten har fått den samme høye standarden som alle de fantastiske LCHF-måltidene mine

Jeg har blitt en fast leser av dette forumet, og vil derfor sende en stor takk til alle dere som engasjerer dere så sterkt i å veilede, informere, og dele av deres verdifulle kunnskap. TUSEN TAKK

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Når man ikke går ned i vekt ... grønn Ketolysekuren 31 03-04-10 09:36
Går ikke ned i vekt ...? bojo Spørsmål og svar 10 14-03-10 23:15
Help! (Går ikke ned i vekt) Lil G Generell diskusjon 23 10-03-10 13:41
Går ikke ned i vekt RoNoHa Spørsmål og svar 9 09-02-10 22:51
Jeg går ikke ned i vekt "minsten" Ketolysekuren 37 01-09-09 21:08

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.