Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Mensblødninger

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-04-10, 00:34   #151
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sover du med tampong??? Det er ikke akkurat anbefalt pga faren for "tampongsyken", en infeksjon som i verste fall kan gå over til en form for blodforgiftning!

Dersom dette med så store blødninger er totalt uvanlig for deg, syns jeg du skal snakke med en lege!
Dette høres så absolutt ikke normalt ut og bør vurderes av en lege/gynokolog!

Ellers kan jeg anbefale Menskoppen i hvert fall om natten!

Burde nok nesten sove med tampong ettersom hvis jeg ikke gjør det så må jeg opp og vaske meg hver halvtime. Av en eller annen grunn så greier ikke jeg å holde meg grisefri med bare bind. Det lekker overalt. Det går nok helt fint med 4 timer med tampong i (jeg passer på å veksle hver 3-4 time mellom tampong og bind og bare bind sånn at underlivet får "puste" og ikke går konstant igjenplugga), men har bestilt sånn kopp.

Det er ikke så unormalt til meg å være. Har sånne blødninger hver 5. uke. Hele greia varer bare 4 dager og har allerede begynt å dabbe av. Men har sånne menssmerter og ett skikkelig humør. Tåler ingenting og da spesielt ikke fra enkelte *kremt** jeg tåler lite av fra før

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 13:02   #152
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Carisma: er du sikker på at dette skyldes mangel på mens? Sa legen det?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 13:09   #153
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Carisma: er du sikker på at dette skyldes mangel på mens? Sa legen det?

Under menstruasjon så slipper jo livmoren hinnen sin, det er det som skaper blødningen. Dersom man går lenge uten blødning, så virker det i hvert fall for meg ganske naturlig at denne hinnen vil bli veldig tykk over tid ...
Men det Carisma beskriver er jo en konsekvens av PCOS.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 13:13   #154
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Ja, men om man ikke har mens- syklus, er det vel ikke naturlig at det bygger seg opp noen slimhinne- ting!
Hinnen er jo for å motta et befruktet egg. Om det aldri løsner noen egg, har man ingen syklus, eller, og hva da?
Tror jeg er spørsmålet her!
Da ville man jo ha samme problemet på p- sprøyter, p-piller etc for de som mister mensen av det, men det har man jo ikke!

Gammel 11-04-10, 13:16   #155
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Man hindrer modning av egg og dermed eggløsning med f.eks p-piller, ikke selv blødningen. Så dersom man har blødninger, så vil jo fortsatt livmorhinnen slippe hver måned selv om det ikke kommer noe egg.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 11-04-10, 13:28   #156
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Jada, jeg vet mekanikken bak ppiller, men mange mister jo mensen helt. Betyr det at de også lagrer hinne fordi de ikke har noen syklus? Eller lager de ingen hinne fordi kroppen tror den er gravid? Og hvorfor skulle dette være forskjelllig fra andre grunner til at egg ikke modnes?
Dersom forplantningssystemet overhodet ikke virker pga kluss med hormoner, finner jeg det litt rart at deler av opplegget skal fungere så til de grader fint, mens det andre overhodet ikke virker!

Gammel 11-04-10, 19:42   #157
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dersom forplantningssystemet overhodet ikke virker pga kluss med hormoner, finner jeg det litt rart at deler av opplegget skal fungere så til de grader fint, mens det andre overhodet ikke virker!

Nå er det vel nettop det som er PCOS, at halvparten av syklusen som regel virker helt fint, men det stopper opp halvveis.
For min del overproduserer jeg østrogen, men ikke noe progesteron. Dermed produserer kroppen egg og hinne som bare det, men signalene om at de er ferdige og kan slippes kommer ikke.

Gammel 11-04-10, 20:01   #158
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Takk for nærmere forklaring, Carisma!

Gammel 12-04-10, 08:54   #159
ada-emilie
Sperret

ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Vel carisma da er du uenig i mitt utsagn for egen del pga din stoffskiftesykdom,men for andre friske vil jeg fortsatt stå ved mitt utsagn:"om man hindrer eggløsning ser jeg ingen grunn til at mensen er viktig." fordi kroppen normalt ikke lager en slimhinne om det intet egg er å fange opp.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 23:12   #160
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

kroppen normalt ikke lager en slimhinne om det intet egg er å fange opp.

Men hinnen kommer vel før egget, for at det skal være klart til å fange det opp? Og ved uteblivelse av egg bare sparer kroppen på hinna, og lager en ny for å være forberedt til neste egg?

Gammel 15-04-10, 09:56   #161
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Er det ikke hinna som er bortfallsblødning for de på p-piller og uten el? Derfor kan man ha regelmessig mens, uten EL?
Mens for de med store smerter ved mens, så kan p-pille være med å redusere dette, da den ikke bare hindrer egget å feste seg, men også gjør hinna tynnere, en slags dobbelt effekt. Eller noe...

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 10:00   #162
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Googlet litt, er motsatt faktisk!
"En kan si at p-pillen lurer kroppen til å tro at eggløsningen allerede har funnet sted, og dermed sender ikke hypofysen ut de hormonene som normalt fører det modne egget ut i egglederen.

I tillegg til å hindre eggløsning har p-pillen andre virkninger som er med på å minske muligheten for å bli gravid. Den fører til at slimet i livmorhalsen blir tykkere og seigere, noe som gjør at det blir vanskeligere for sædcellene å svømme igjennom.

Dessuten gjør p-pillen slimhinnen i livmoren tørr og tynn. Dette gjør det ikke særlig attraktivt for en eventuell befruktet eggcelle å slå seg til der. Slimhinnen er nemlig nødt til å være tykk og næringsrik for at cellen skal kunne vokse og utvikle seg til et foster.
"

http://www.lommelegen.no/322069/p-pi...dan-virker-den

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 14:49   #163
Maya77
Juniormedlem

Hvor: Trondheim
Maya77 er på en erverdig vei

2 uker med blødninger nå. Pisslei kan man si. Bruker p-sprøyta for en grunn, å det er for å slippe dette svineriet

Maya77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spis deg slank Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 21:32   #164
MadamMim
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Sandnes
MadamMim er på en erverdig vei

Jeg har ikke hatt regelmessig mens på flere år, men etter at jeg startet på ketolyse, så har den tikket inn hver 4 uke omtrent på dagen. Uggen i magen første dagen, men ikke noe man kan kalle smerter. Blødningen er vel helt normal, kanskje litt mindre enn før. Er bare glad og fornøyd jeg :-)

MadamMim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 20:32   #165
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Jeg har hatt stabil 6 ukers syklus siden i høst nå(med unntak av 1 runde, men da gikk det likevel nøyaktig 12 uker)! Det nærmeste jeg har vært syklus tidligere var da jeg hadde det hver dag i halvannet år, så dette er jo helt villt!

Gammel 21-05-10, 21:44   #166
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Jeg får sånne underlige opplevelser de siste mensperiodene. Jeg blir så øm nedentil, og det kjennes nesten ut som jeg er kåt eller ferdigp*** for å si det rett ut

Lurer på hva det kommer av. Hva er forresten "normal syklus"? Er det 4 uker, fem uker, 6 uker? WHat? Når er den unormal?[/

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:50   #167
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Oida! Høres ut som økt blodgjennomstrømning, rett og slett. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er jo noen som blir litt mer driftige under tyttebæruka .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 21-05-10, 21:51   #168
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Maya77, her.

2 uker med blødninger nå. Pisslei kan man si. Bruker p-sprøyta for en grunn, å det er for å slippe dette svineriet

samme her, bare at jeg har nå hatt 20 uker med sammenhengende mens. p-sprøyta funket i en måned. men nå mener legen det er vekta som gjør at jeg blør og ingenting stopper det. drit lei, og ganske så sår.

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:57   #169
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Oida! Høres ut som økt blodgjennomstrømning, rett og slett. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er jo noen som blir litt mer driftige under tyttebæruka .

Tja, det er jo forsåvidt litt hyggelig at man kjenner litt ekstra på den følelsen der da, bare litt synd den kommer så brått på og på feil tidspunkt . Det kan jo være det, for jeg kjenner jo at lysten brått er meget tilstedeværende.

At æ sku bi så plaaaaga...

Gammel 21-05-10, 21:58   #170
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

samme her, bare at jeg har nå hatt 20 uker med sammenhengende mens. p-sprøyta funket i en måned. men nå mener legen det er vekta som gjør at jeg blør og ingenting stopper det. drit lei, og ganske så sår.

Det må da være NOE som kan stoppe det? Det er ikke normalt, og strengt tatt bør jo for mye vekt føre til at den blir borte...Jeg kan bare anbefale deg å ta deg tid til å søke litt på nettet selv etter hjelp, evt. gå til en annen lege.

Gammel 21-05-10, 22:03   #171
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

jeg har prøvd ny dose av psprøyte før tiden, provera og cyclokapron, som begge har virket når jeg tidligere har hatt langvarig mens (6 og 14 ukers varighet). utredet for pcos, men jeg har ikke cystene, men mangre andre symptomer, pluss et enzymmangel som fører til hormonubalanse.. blant andre ting. men jeg er blitt henvist til gynekolog, igjen. venter bare på time nå.

edit: jeg blør forøvrig veldig lite når jeg er på disse "langturene", enkelte dager nesten ingenting, bare såvidt nok til at det gjør sitt nærvær bekjent. på den forrige runden fikk jeg alvorlig jernmangel, men det har jeg unngått denne gang. bare lavt folat

Sist redigert av Sanney : 21-05-10 kl 22:12.
Gammel 21-05-10, 23:15   #172
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

jeg har prøvd ny dose av psprøyte før tiden, provera og cyclokapron, som begge har virket når jeg tidligere har hatt langvarig mens (6 og 14 ukers varighet). utredet for pcos, men jeg har ikke cystene, men mangre andre symptomer, pluss et enzymmangel som fører til hormonubalanse.. blant andre ting. men jeg er blitt henvist til gynekolog, igjen. venter bare på time nå.

edit: jeg blør forøvrig veldig lite når jeg er på disse "langturene", enkelte dager nesten ingenting, bare såvidt nok til at det gjør sitt nærvær bekjent. på den forrige runden fikk jeg alvorlig jernmangel, men det har jeg unngått denne gang. bare lavt folat

Sitat:

cyclokapron

????

Det er jo et stoff som brukes direkte på sår for å få blodårene til å trekke seg sammen og redusere blødning??? Mens er da ikke åpne sår med blødning??

Gammel 21-05-10, 23:19   #173
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

joda, man får cyclokapron for mens også. fått det utskrevet to ganger, og kjenner fler som har brukt det til mens regulering og. men det er gjerne bare når man har prøvd provera først tenker jeg.
syns dosen var morsom jeg da. 1-2 tabletter 1-3 ganger om dagen. så 1-6 tab dagen, var jo veldig spesifikt

Gammel 21-05-10, 23:22   #174
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Spotting kanskje? Uansett, du har min medlidenhet og dette bør straksen sjekkes ut av en spesialist.

Gammel 22-05-10, 13:20   #175
Lill-B
Medlem

Lill-B sin avatar

Hvor: Rogaland
Lill-B er på en erverdig vei

joda, man får cyclokapron for mens også. fått det utskrevet to ganger, og kjenner fler som har brukt det til mens regulering og. men det er gjerne bare når man har prøvd provera først tenker jeg.
syns dosen var morsom jeg da. 1-2 tabletter 1-3 ganger om dagen. så 1-6 tab dagen, var jo veldig spesifikt

Denne har jeg også, uten så ville enkelte ting vært umulig å få gjennomført utforbi hjemmet på ekstreme dager.

September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.