Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tror du på engler?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-07-10, 23:53   #76
Tilla
Juniormedlem

Tilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 67
Tilla er på en erverdig vei
Talking

Sv: Tror du på engler?

Det var et artig spørsmål, - og så mange forskjellige svar. Det er fint at en kan respektere at andre har et annet syn enn en selv.
Jeg ble frelst for 11 år siden - så javisst tror jeg på engler - jeg tror også på Gud Faderen, Jesus Kristus og Den Hellige Ånd. Jeg har vært en rusmisbruker siden jeg var 13 år og fram til for 11 år siden (er nå 52), og har ikke tall på alle de gangene jeg forsøkte å komme ut av misbruket. 3 mnd etter jeg ble frelst, løste Jesus meg fra rusavhengigheten - HALLELUJA Har ikke hatt rusproblemer eller trang siden. Jesus har hjulpet meg enormt mye - og enkelte tilfeller har Han sendt SINE engler til hjelp.
Ser på svarene at jeg har noen "søsken" her - FLOTT AT VI ER HER OGSÅ

Tilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 23:58   #77
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 56
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det beste er den følelsen man har i forkant av det som skjer, uansett hva som skjer! Bedre å føle seg trygg for så å bli overkjlrt enn å føle seg utrygg for så å bli overkjørt. Resultatet bli det samme, men følelsene i forkant er jo heeelt forskjellige!

Vil helst være trygg jeg og derfor tror jeg alltid på det positive!!
Er flaska halvtom eller halvfull??? DEn testen brukes faktisk for å vise hvor positiv du er!! Hos meg er alt halvfullt!

Beklager men ditt resonnemang stemmer ikke. Det du sier er at

1) det er bedre å gå midt i gaten ubekymret og få en tidlig død på en vei man vet er trafikkert

2) enn å få et langt liv mens man går på en vei som man var 50% usikker på om var stengt for trafikk

Jeg velger 2) for jeg vil helst bekymre meg og vurdere situasjonen når jeg er i 50% mulig fare, det hjelper ofte på overlevelsestatistikken

BiSm

Sist redigert av Biggie Small : 11-07-10 kl 00:07.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 00:05   #78
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Beklager men ditt resonnemang stemmer ikke. Det du sier er at

1) det er bedre å gå midt i gaten og ha en 50% sjanse til å bli overkjørt på en vei man vet er trafikkert

2) enn å gå midt i gaten på en vei som man var 50% usikker på om var stengt for trafikk

Jeg velger 2) for jeg vil helst bekymre meg og vurdere situasjonen når jeg er i 50% mulig fare, det hjelper ofte på overlevelsestatistikken

BiSm

Uansett hva du velger så er sjansen for å bli overkjørt 50 %
Du skal planlegge som om du skal leve evig, men leve som om du skal dø i morgen...

Gammel 11-07-10, 00:13   #79
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Uansett hva du velger så er sjansen for å bli overkjørt 50 %
Du skal planlegge som om du skal leve evig, men leve som om du skal dø i morgen...

Beklager da må du kikke igjen på ditt opprinnelige innlegg, der du spesifiserte at den som bekymret seg fikk rett (og et langt liv).

BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 00:15   #80
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

For å si det på en annen måte:

Å legge ut på en svømmetur når du ikke vet om du kan svømme må anses som mindre klokt.

BiSm

Gammel 11-07-10, 00:17   #81
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

For å si det på en annen måte:

Å legge ut på en svømmetur når du ikke vet om du kan svømme må anses som mindre klokt.

BiSm

Med mindre man synes det er hipp som happ (50/50) om man lever eller ikke da

Gammel 11-07-10, 00:22   #82
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Beklager da må du kikke igjen på ditt opprinnelige innlegg, der du spesifiserte at den som bekymret seg fikk rett (og et langt liv).

BiSm

Hvem sier at den som tror bekymrer seg?

Gammel 11-07-10, 09:43   #83
Sivensvans
Seniormedlem

Sivensvans sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tilla, her.

Det var et artig spørsmål, - og så mange forskjellige svar. Det er fint at en kan respektere at andre har et annet syn enn en selv.
Jeg ble frelst for 11 år siden - så javisst tror jeg på engler - jeg tror også på Gud Faderen, Jesus Kristus og Den Hellige Ånd. Jeg har vært en rusmisbruker siden jeg var 13 år og fram til for 11 år siden (er nå 52), og har ikke tall på alle de gangene jeg forsøkte å komme ut av misbruket. 3 mnd etter jeg ble frelst, løste Jesus meg fra rusavhengigheten - HALLELUJA Har ikke hatt rusproblemer eller trang siden. Jesus har hjulpet meg enormt mye - og enkelte tilfeller har Han sendt SINE engler til hjelp.
Ser på svarene at jeg har noen "søsken" her - FLOTT AT VI ER HER OGSÅ

Så fantastisk! Helt utrolig at du ikke har følt trang en gang - hvordan var det dette skjedde, tror du? Veldig glad på dine vegne!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Berit Nordstrand Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 09:58   #84
Fedonisten
Supermoderator

Fedonisten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Dette er en spennende tråd! Jeg har ikke fått lest hele enda - og rekker det ikke nå. Men i kveld tenker jeg at jeg skal lese den fra begynnelse til slutt.

Jeg tror. På så mye. På "noe". Jeg tror på det gode. Jeg tror også at det jeg tror på og kanskje kaller Gud, eller engler, eller hjelpere - kan være akkurat det samme som noen andre tror på, men at de kaller det noe helt annet. For meg er det ikke viktig hva det kalles heller. Hvis dette "noe" gjør meg til et menneske som er ydmykt, nysgjerrig, åpen - og et bedre menneske, ja da kan det kalles eller hete hva som helst for meg.

Jeg tror også at alle kan "se ting", "høre ting", "kjenne noe", og "helbrede andre" - men at det kanskje mest av alt handler om å være åpen for at noe er større og mektigere enn seg selv. Ergo tror jeg kanskje ikke at de største og mest egoistiske navlebeskuerne får så mange sånne opplevelser. De er for opptatt med seg og sitt til å være oppmerksom på de små tingene som omgir dem. Og det er det ikke noe galt i! Jeg mener ikke at noen er dårligere eller mindre verdt eller mer overfladiske av den grunn. (forresten - det med overfladiske tror jeg egentlig at jeg må stryke... )

I dag skal jeg smile lett og tenke på pappa når skuldrene mine verker. Han fortalte meg da jeg var liten - og dattera mi da hun var liten - at skulderbladene mine var festene til vingene mine. Fordi jeg var en engel før jeg ble født....

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 10:06   #85
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten, her.

Dette er en spennende tråd! Jeg har ikke fått lest hele enda - og rekker det ikke nå. Men i kveld tenker jeg at jeg skal lese den fra begynnelse til slutt.

Jeg tror. På så mye. På "noe". Jeg tror på det gode. Jeg tror også at det jeg tror på og kanskje kaller Gud, eller engler, eller hjelpere - kan være akkurat det samme som noen andre tror på, men at de kaller det noe helt annet. For meg er det ikke viktig hva det kalles heller. Hvis dette "noe" gjør meg til et menneske som er ydmykt, nysgjerrig, åpen - og et bedre menneske, ja da kan det kalles eller hete hva som helst for meg.

Jeg tror også at alle kan "se ting", "høre ting", "kjenne noe", og "helbrede andre" - men at det kanskje mest av alt handler om å være åpen for at noe er større og mektigere enn seg selv. Ergo tror jeg kanskje ikke at de største og mest egoistiske navlebeskuerne får så mange sånne opplevelser. De er for opptatt med seg og sitt til å være oppmerksom på de små tingene som omgir dem. Og det er det ikke noe galt i! Jeg mener ikke at noen er dårligere eller mindre verdt eller mer overfladiske av den grunn. (forresten - det med overfladiske tror jeg egentlig at jeg må stryke... )

I dag skal jeg smile lett og tenke på pappa når skuldrene mine verker. Han fortalte meg da jeg var liten - og dattera mi da hun var liten - at skulderbladene mine var festene til vingene mine. Fordi jeg var en engel før jeg ble født....

Og en engel, ja det er du fremdeles!

Gammel 11-07-10, 11:45   #86
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten, her.

skulderbladene mine var festene til vingene mine. Fordi jeg var en engel før jeg ble født....

Ah, det forklarer den stive nakken min ja, tunge vinger!!

Gammel 11-07-10, 11:48   #87
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ah, det forklarer den stive nakken min ja, tunge vinger!!

Gammel 11-07-10, 13:58   #88
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

På hvilken måte mener du ateisme er religion, Kanutten? Religion betyr "ærbødighet for gudene", det høres ikke særlig ateistisk ut. Å si at ateisme, og agnostikk for den saks skyld er livssyn er jeg med på, men religion er det ikke.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 14:22   #89
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

På hvilken måte mener du ateisme er religion, Kanutten? Religion betyr "ærbødighet for gudene", det høres ikke særlig ateistisk ut. Å si at ateisme, og agnostikk for den saks skyld er livssyn er jeg med på, men religion er det ikke.

Jeg har aldri oppfattet religion forbeholdt noen gud eller guder. Men det å tro/ha tro på noe uansett hva dette "noet" er. Om det er Gud eller steinen bak hagen eller mennesket selv. Det mener nu jeg da..

Gammel 11-07-10, 14:27   #90
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg har aldri oppfattet religion forbeholdt noen gud eller guder. Men det å tro/ha tro på noe uansett hva dette "noet" er. Om det er Gud eller steinen bak hagen eller mennesket selv. Det mener nu jeg da..

Hva du mener er jo ikke så interessant når man bruker begreper som faktisk har en direkte betydning, med mindre du bruker det allegorisk, forsåvidt, hvilket jeg ikke har inntrykket av at du gjør. Ordet "gud" er jo fryktelig bevegelig som du selv sier, men jeg må jo bare få slå fast at i fraværet av det/den så finnes ikke religion.
Jeg er en åndelig person, men jeg ville aldri i verden definert meg selv som religiøs.
Ateisme er IKKE religion, uansett hva du måtte mene .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 14:31   #91
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hva du mener er jo ikke så interessant når man bruker begreper som faktisk har en direkte betydning, med mindre du bruker det allegorisk, forsåvidt, hvilket jeg ikke har inntrykket av at du gjør. Ordet "gud" og jo fryktelig bevegelig, men jeg må jo bare få slå fast at i fraværet av det/den så finnes ikke religion.
Jeg er en åndelig person, men jeg ville aldri i verden definert meg selv som religiøs.
Ateisme er IKKE religion, uansett hva du måtte mene .

Det var bare en venn av meg som er ateist som sa at også han er troende på en måte; han tror at det IKKE finnes noen høyere makter eller vesener.
Og det er HANS religion. Og jeg bare adopterte den tankegangen.

Kanskje åndelig er mer korrekt ja.

Gammel 11-07-10, 16:26   #92
Tilla
Juniormedlem

Tilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 67
Tilla er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Så fantastisk! Helt utrolig at du ikke har følt trang en gang - hvordan var det dette skjedde, tror du? Veldig glad på dine vegne!

Jeg hadde vært veldig forkjølet - og på slutten gikk forkjølelsen over til skikkelig tørrhoste om natten, slik at hverken min mann eller jeg fikk sove. Hos legen fikk jeg hostesaft som skulle vise seg å inneholde 98% alkohol ! - dessverre fikk det meg igjen inn i voldsom rustrang og jeg ble veldig fortvilet - jeg var jo nyfrelst og hadde det sååååå bra - og så skulle jeg få denne trangen igjen. Om kvelden ba jeg Jesus gripe inn og hjelpe meg. Neste morgen våknet jeg med en VISSHET om at jeg var løst fra problemet for alltid. Gjett om jeg jublet!!!! Og det har holdt! Fysisk bevis (hvis en kan bruke denne betegnelsen) fikk jeg 1,5 års tid etterpå. Pga. tarmsykdommen Chron har jeg i mange år måtte gå til jevnlig kontrollundersøkelser med slanger inn både ovenfra og nedenfra som har vært veldig smertefullt for meg. Som rusmisbruker måtte jeg tidligere ha nokså høye doser med smertestillende for å kunne ta disse undersøkelsene. Men etterat jeg ble løst fra misbruket har jeg ikke hatt tenning en eneste gang etter disse undersøkelsene.
Jeg vil bare legge til at jeg ble helbredet for Chron 3 år etter at jeg ble frelst. Indremedisineren gjorde store øyer da han "tittet inn" i tarmene etter helbredelsen og sa han aldri hadde sett så fine tarmer før. Dessverre er han av dem som ikke tror på helbredelser - men han kunne heller ikke gi meg svar på hvorfor tarmene var blitt perfekte. (Chron er en kronisk tarmbetennelse som en har livet ut men med gode og dårlige perioder, men tarmene vil alltid vise arr og merker etter de dårlige periodene)

Tilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 16:52   #93
EmilyB
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Trulte67, her.

Nei, jeg tror ikke på engler og jeg er ikke religiøs. Jeg mener at religion er ondskap, overtramp og maktmisbruk, uansett hvilken av dem.

En religion i seg selv er aldri ond eller noen av de tingene du skriver. Det er faktisk interessant at det innenfor f.eks Islam ikke finnes kvinnefiendtlige holdninger i utgangspunktet. Derimot passer karakteristikkene du kommer med på enkelte mennesker som hevder de taler på vegne av religionen(e) og som tolker religionen. En religion i seg selv er som sagt ikke ond. Skal man trekke linjer og konkludere så bastant som jeg opplever at du gjør kan man egentlig hevde at J.D Salinger sin bok Catcher in the Rye er en grusom og ondskapsfull bok som burde sensureres og brennes siden den førte til at John Lennon ble drept.

Sist redigert av EmilyB : 11-07-10 kl 16:57.
EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 17:40   #94
Trulte67
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 58
Trulte67 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

En religion i seg selv er aldri ond eller noen av de tingene du skriver. Det er faktisk interessant at det innenfor f.eks Islam ikke finnes kvinnefiendtlige holdninger i utgangspunktet. Derimot passer karakteristikkene du kommer med på enkelte mennesker som hevder de taler på vegne av religionen(e) og som tolker religionen. En religion i seg selv er som sagt ikke ond. Skal man trekke linjer og konkludere så bastant som jeg opplever at du gjør kan man egentlig hevde at J.D Salinger sin bok Catcher in the Rye er en grusom og ondskapsfull bok som burde sensureres og brennes siden den førte til at John Lennon ble drept.

Selvfølgelig er det menneskene som tror på religionen som er/kan være de onde og maktsyke. En tekst er ingenting om ingen bryr seg om den. Religioner er roten til veldig mye vondt her i verden, og jeg ser ikke på islam som noe verre eller bedre enn andre verdensreligioner.
Når det er sagt, så synes jeg at alle skal få mene det de vil, så lenge de lar meg også mene og tro det jeg vil. Sensur er ingen løsning. Bare fordi jeg mener at noe er negativt, så kan jeg ikke -- og vil jeg absolutt ikke !! -- sensurere det bort.
Jeg ser på bibelen og koranen som historiebøker, og at mye kan forklares på den måten at folk ikke visste hvordan de skulle forklare hendelser, og derfor fant på forklaringer. M.a.o. det jeg skrev litt tidligere -- brukte sin fantasi. (bevisst eller ubevisst).

118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 21:36   #95
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Her er et fint eksempler fra de "ikke kvinnefiendlige holdingene" i islam;

Sitat:

“Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great.”

Så hvis dette er okidoki så er det altså jeg som er i kontroll av dere kvinner fordi jeg er bedre skapt enn dere og bruker penga mine på dere, og dere har bare å være snille jenter med meg når jeg får lyst og sånt ellers.. hvis dere får "hodepine" så får dere storkjeft av meg og hvis ikke det setter dere på plass så så får dere sove på sofaen til dere tar til vett, og hvis ikke det hjelper engang så får dere smake flathanda mi.

Ingen kvinner her som syntes der var noe feil med var det vel?

BiSm

Gammel 11-07-10, 21:48   #96
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Folk forvirrer begreper her. "Tro" er en enkeltpersons overbevisning om at det finnes noe som ikke kan testes, observeres nøytralt eller bevises. "Religion" er et menneskelig konstrukt; organisert tro. Det er laget for å gi få mennesker makt over mange og har strengt tatt ingenting med "tro" å gjøre.

Jeg tror overhodet ikke på noen gud, og om jeg så hadde fått møte gud ansikt til ansikt hadde jeg fortsatt nekte å tilbe det allmektige vesenet som har skapt oss (og dermed er ansvarlig) men lar så mye elendinghet skje i verden.

Et par ting jeg synes er interessante..

Dersom du hører stemmer eller føler nærvær og sier det er Gud eller Engler, ja, så er du et friskt, oppegående, produktivt medlem av samfunnet som har sett lyset. Opplever du de samme symptomene og sier det er hva som helst annet blir du innlagt og behandlet for diverse mentale sykdommer.

De aller fleste troende er rimelig bastante i at de har sett Lyset og kan frelse deg, hva da med alle de milliardene av menneskene fra andre religioner og trosrettninger som er nøyaktig like overbevist om at deres religion er den eneste rette? Hva gir deg retten til å være så ufattelig arrogant at du påstår at du er den eneste som vet hva som er riktig, enda religion/gud/engler/osv. per definisjon ikke kan bevises eller motbevises og andre troende er akkurat like overbevist om at de har rett..?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 22:29   #97
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Folk forvirrer begreper her. "Tro" er en enkeltpersons overbevisning om at det finnes noe som ikke kan testes, observeres nøytralt eller bevises. "Religion" er et menneskelig konstrukt; organisert tro. Det er laget for å gi få mennesker makt over mange og har strengt tatt ingenting med "tro" å gjøre.

Jeg tror overhodet ikke på noen gud, og om jeg så hadde fått møte gud ansikt til ansikt hadde jeg fortsatt nekte å tilbe det allmektige vesenet som har skapt oss (og dermed er ansvarlig) men lar så mye elendinghet skje i verden.

Et par ting jeg synes er interessante..

Dersom du hører stemmer eller føler nærvær og sier det er Gud eller Engler, ja, så er du et friskt, oppegående, produktivt medlem av samfunnet som har sett lyset. Opplever du de samme symptomene og sier det er hva som helst annet blir du innlagt og behandlet for diverse mentale sykdommer.

De aller fleste troende er rimelig bastante i at de har sett Lyset og kan frelse deg, hva da med alle de milliardene av menneskene fra andre religioner og trosrettninger som er nøyaktig like overbevist om at deres religion er den eneste rette? Hva gir deg retten til å være så ufattelig arrogant at du påstår at du er den eneste som vet hva som er riktig, enda religion/gud/engler/osv. per definisjon ikke kan bevises eller motbevises og andre troende er akkurat like overbevist om at de har rett..?

Bare et lite sidesprang... Jeg husker før i de gode gamle dager da ble folk sett på som rare og omtrent evneveike hvis de gikk og snakket sånn ut i løse luften, i allefall hadde de ingen synbare de snakket til. I dag snakker mange sånn ut i løse luften (via trådløstheadset til mobilen) og det er helt oki! Hvis man snur på det så kanskje alle som snakket ut i løse luften før i gamle dager kanskje hadde trådløse kontakter som datidens oppegående IKKE hadde kontakt med?? Jeg eier ikke evne til å forklare ordentlig hva jeg mener, men kanskje du skjønner tegninga??

Gammel 11-07-10, 23:08   #98
Karla
Medlem

Karla sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Karla er på en erverdig vei

Jeg tror på hjelpere, skytsengler, ånder og hva det altsammen er.
Forstår godt de som ikke tror også, men nå har jeg opplevd så mye at det ikke kan bortforklares. Men sikkert heller ikke forklares, iallefall ikke vitenskapelig. Det trengs ikke for min del, men summen av alt jeg har erfart og lest er forklaring nok.

"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited.
Imagination encircles the world."
Albert Einstein

Karla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 06:07   #99
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg blir fornærmet når jeg blir kalt en engel, fordi jeg finnes og dessuten synes jeg det er unødvendig å sammenligne meg med noe de mener er dødt. Jeg skjønner jo at folk fleste mener noe positivt med det, men jeg synes de kan bruke andre uttrykk som for eksempel at jeg er en knupp.

Jeg er født og oppvokst midt i bibelbeltet og har nesten bare hyperkristne venner. Det er så ille her at 27 av 30 rakk opp hånda i 10. klasse da religionslæreren spurte hvem som trodde på engler... Jeg, min daværende bestevenninne som har foreldre fra Sri Lanka og en gutt som akkurat hadde flyttet hit var de eneste som ikke rakk opp hånda...

Vennene mine og jeg snakker aldri om religion, fordi det er en privatsak. De har forlengst godtatt at jeg er for fornuftig til å tro på en gud, og jeg har godtatt at de trenger å tro på en gud for å komme seg gjennom livet.

Nå var dette egentlig ikke en tråd om religion, fordi man kan tro på engler uten å tro på en gud, men de hører som regel sammen.

Jeg er veldig enig i det meste plastbox sier. Selvmotsigelser fra ende til annen. Jeg har spurt flere om hvordan menneskeheten ble til. Gud skapte Adam og Eva. Adam og Eva fikk sønner og døtre. Hvordan gikk livet videre? Fikk de barn med hverandre? Var det innavl fra begynnelsen av?

- "Gud gjorde slik at det gikk an." Tilgi meg, men jeg ruller med øynene. Det svaret er så utrolig naivt.
- "Gud skapte en hel by etterpå." Dette svarte min religionslærer på ungdomsskolen...
- "Det er bare en historie. Det er ikke meningen at du skal tolke den bokstavelig." Den mest fornuftige av dem, men da må man jo stille spørsmålstegn med mye annet i boka og kanskje til og med hele boka?

1. mosebok 3,20: "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever."
Altså er "Gud skapte en hel by etterpå" utelukket med mindre alle dem var menn.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:

Sist redigert av Supera : 12-07-10 kl 06:25. Årsak: Leste litt i bibelen (tro det eller ei) og måtte legge til noe.
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 08:56   #100
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Jeg blir fornærmet når jeg blir kalt en engel, fordi jeg finnes og dessuten synes jeg det er unødvendig å sammenligne meg med noe de mener er dødt. Jeg skjønner jo at folk fleste mener noe positivt med det, men jeg synes de kan bruke andre uttrykk som for eksempel at jeg er en knupp.

Jeg er født og oppvokst midt i bibelbeltet og har nesten bare hyperkristne venner. Det er så ille her at 27 av 30 rakk opp hånda i 10. klasse da religionslæreren spurte hvem som trodde på engler... Jeg, min daværende bestevenninne som har foreldre fra Sri Lanka og en gutt som akkurat hadde flyttet hit var de eneste som ikke rakk opp hånda...

Vennene mine og jeg snakker aldri om religion, fordi det er en privatsak. De har forlengst godtatt at jeg er for fornuftig til å tro på en gud, og jeg har godtatt at de trenger å tro på en gud for å komme seg gjennom livet.

Nå var dette egentlig ikke en tråd om religion, fordi man kan tro på engler uten å tro på en gud, men de hører som regel sammen.

Jeg er veldig enig i det meste plastbox sier. Selvmotsigelser fra ende til annen. Jeg har spurt flere om hvordan menneskeheten ble til. Gud skapte Adam og Eva. Adam og Eva fikk sønner og døtre. Hvordan gikk livet videre? Fikk de barn med hverandre? Var det innavl fra begynnelsen av?

- "Gud gjorde slik at det gikk an." Tilgi meg, men jeg ruller med øynene. Det svaret er så utrolig naivt.
- "Gud skapte en hel by etterpå." Dette svarte min religionslærer på ungdomsskolen...
- "Det er bare en historie. Det er ikke meningen at du skal tolke den bokstavelig." Den mest fornuftige av dem, men da må man jo stille spørsmålstegn med mye annet i boka og kanskje til og med hele boka?

1. mosebok 3,20: "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever."
Altså er "Gud skapte en hel by etterpå" utelukket med mindre alle dem var menn.

Så kom syndefloden etterpå og tok ALLE menneskene bortsett fra Noa, fruen og sønnene og svigerdøtrene...

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tror jeg gir opp Sense Ketolysekuren 22 03-05-09 13:02
Tror du det finnes engler? mofe Generell diskusjon 302 20-08-07 08:09
Tynnere enn du tror? Dorothy Generell ernæringsdebatt 10 09-07-06 18:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.