Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sitter inne med tusen spørsmål i dag ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-10, 19:33   #1
Gressenka
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 131
Gressenka er på en erverdig vei

Sitter inne med tusen spørsmål i dag ...

Jeg kjenner på meg selv at jeg ikke har gått ned noe den uka her heller. Min 3. uke. Det er så forbanna demotiverende! Jeg er i ketose hver dag, og jeg føler jeg gjør ALT etter boka! Syns ikke 3,5 kg fordelt på 3 uker er noe å rope hurra for! Spesielt ikke når jeg ser hvor mye andre går ned!

Drikker minst 2L vann hver dag.
Spiser masse grønsaker, men ikke så mye at jeg går over.
Holder meg på mellom 10-15 karber.
Går tur hver dag.

Har hørt om de som tar en skikkelig karbo dag for å "sjokke" kroppen inn i forbrenning igjen.?

Kan det være en idè å bytte ut et av måltidene med en måltidserstatter? (shine sin har 9 karber pr. måltid.)

Bør jeg slutte å bruke fløte?

Skal jeg begynne å telle kalorier i tillegg?

Åhh....kjenner jeg er LEI!

__________________
Første delmål.
Gressenka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 19:43   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Hei

For det 1. : 3,5 kilo på 3 uker er supert!! Så det skal du ikke klage over.
Om andre går ned mer, ja vel, kan ikke sammenligne seg med andre. ALLE kropper er forskjellige

Viss du har lest boka, så ser du på grafen torkil har der at det går i rykk og napp.
Og at det er ikke alle som går ned i hele tatt 1. uka.
Og at et vanlig og sunt vekktap er 0,5-1 kilo i uka. Men allt etter hva slags utgangspunkt man har.

Hadde jeg vært deg, ville jeg øka til mellom 15 og 20 karber pr dag. I form av grønnsaker. Fordi det gir vitaminer, mineraler og enzymer som kroppen trenger for å fungere og forbrenne optimalt.
Spiser man for lite, kan faktisk kroppen gå i sparebluss.

Ikke bland måltidserstattere inn med ketosebasert kur. Da kan du risikere at kroppen kommer i blandingsforbrenning. Det blir for mye raske karber til at fettforbrenningen blir optimal.

Jeg syns heller ikke du skal slutte å bruke fløte. Men trenger kanskje ikke bruke det hver dag.

Variasjon i maten er viktig, ellers så går man lei.

Husk også at man har som oftest brukt tid på å legge på seg kiloene. Og man bør bruke litt tid på å få de bort igjen

Og det er, til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet. Uansett hvor mye vi ønsker, håper, tror og vil, i topplokket

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 20:34   #3
Gressenka
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 131
Gressenka er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Tusen hjertlig millioner takk for svar Gerd! Syns det er fint gjort av deg å hjelpe alle slik, men skikkelige svar og alt.

Da skal jeg prøve å øke inntaket av grønnsaker og se om jeg klarer å komme meg over 15 karber vertfall.
Jeg spiser en del løk da. Isbergsalat, brokkoli, sopp, agurk, tomat og blomkål er også på menyen. Skulle ønske jeg hadde noen her med meg 24/7 som laga mat til meg så jeg var helt sikker på at jeg gjorde rett

__________________
Første delmål.
Gressenka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 20:38   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Opprinnelig lagt inn av Gressenka, her.

Tusen hjertlig millioner takk for svar Gerd! Syns det er fint gjort av deg å hjelpe alle slik, men skikkelige svar og alt.

Da skal jeg prøve å øke inntaket av grønnsaker og se om jeg klarer å komme meg over 15 karber vertfall.
Jeg spiser en del løk da. Isbergsalat, brokkoli, sopp, agurk, tomat og blomkål er også på menyen. Skulle ønske jeg hadde noen her med meg 24/7 som laga mat til meg så jeg var helt sikker på at jeg gjorde rett

Det kan være lurt å følge oppskriftene og menyforslag i boka i starten Til du kommer inn i det og ting setter seg i fingrene og man tar det mer på feelingen
Det er litt jobb i starten å veie, måle osv. Men det er verdt det

Viss du klikker på linken Min journal i signaturen min og går til aller 1. innlegg der, så ligger det noen ukemenyer jeg brukte i starten. Kanskje de kan være til hjelp

Og når du først lager middag, så er det lurt å lage store porsjoner og så ev. fryse ned. Veldig kjekt å ha til travle dager og til dager hvor man ikke er så gira på å lage mat

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 20:45   #5
Gressenka
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 131
Gressenka er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det kan være lurt å følge oppskriftene og menyforslag i boka i starten Til du kommer inn i det og ting setter seg i fingrene og man tar det mer på feelingen
Det er litt jobb i starten å veie, måle osv. Men det er verdt det

Viss du klikker på linken Min journal i signaturen min og går til aller 1. innlegg der, så ligger det noen ukemenyer jeg brukte i starten. Kanskje de kan være til hjelp

Og når du først lager middag, så er det lurt å lage store porsjoner og så ev. fryse ned. Veldig kjekt å ha til travle dager og til dager hvor man ikke er så gira på å lage mat


Du er gull! Takk for tipsene

__________________
Første delmål.
Gressenka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:27   #6
oNora
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 47
Innlegg: 41
oNora er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Hei Gressenka,
jeg har også holdt på i tre uker og "bare" gått ned 5 kg, men jeg er strålende fornøyd. Du har fått mange gode tips av Gerd, masse lykke til med fortsettelsen

__________________


oNora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 12:27   #7
billy023
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
billy023 er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Kjenner igjen meg selv fra det Gressenka skriver Jeg har utslag hver dag på ketostixen, spiser mellom 15-20 karbohydrater hver dag, prøver å spise en del fett og grønnsaker. Har droppet meieriprodukter for mistenker det for å stå bak treg nedgang side jeg ikke tåler laktose så bra. Desverre har jeg ikke denne energien man skal få når man er i ketose som folk snakker om. Jeg er generellt slapp og drikker avogtil cola ligth eller spiser noe fra atkins om jeg er virkelig slapp og det kan hjelpe litt. Har en del vondt i hodet også, og har gått ned 3 kg og gikk opp en kg i forrige uke så i løpet av de tre ukene jeg har holdt på så totalt vekttap er på 2 kg. I følge ketostixen er jeg i ketose dager jeg spiser/drikker ting med søtningsmiddel i og dager jeg ikke har fått det i meg. Så det begynner å bli litt demotiverende når jeg ikke føler meg bra og heller ikke går ned i vekt... Noen som vet hv jeg gjør feil eller noen tips?

billy023 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:16   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Jeg kan dele min erfaring og det er at noen av oss må telle kcalorier... Jeg må ligge på 15-1600 pr dag for å gå ned litt under en kg i uka.

Dere har også holdt på i kort tid - det kan ta litt tid før kroppen kommer ordentlig i gang med fettforbrenningen - men spiser dere for LITE mat går kroppen i sparemodus, spiser dere for mye forbrenner den det dere spiser - spesielt hvis dere har lav forbrenning fra før av (spist lite tidligere).

Jeg spiste lavkarbo og så mye jeg ville i et halvt år og gikk ikke ned et gram - MEN forbrenningen min økte kraftig! (fritt tyroksin målt med blodprøve). Når jeg så i desperasjon begynte å telle kcalorier og holdt meg på et lavere nivå løsnet vekta så det holdt - og ser at når det stopper opp nå er det ofte fordi jeg har vært bortreist eller hatt ferie og spist MER kcalorier (og drukket for lite vann). Har foreløpig ikke funnet noen stoppere for min del annet enn energiinntaket.
Uansett kan det være lurt å bruke et par dager på å veie og måle alt du spiser slik at du kan få en oversikt over hvordan du ligger an fett-protein-karbomessig - OG kalorimessig. Vi har alle forskjellige kropper - og noen av oss må da som sagt telle kcalorier i tillegg - enten det for mange eller for få som stopper nedgangen

Gi ihvertfall ikke opp - jeg hadde en skikkelig karbosprekk etter at jeg både trente mye og spiste lite karbo - (ble ganske dårlig av det gitt) - før jeg gikk på med nytt mot, leste det jeg kom over, og fant en vei å prøve som faktisk hjalp meg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 15:24   #9
billy023
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
billy023 er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Takk for svar! Oi, merker jeg får litt lyst til å gi opp når man også skal telle kalorier... Det har nemlig ikke virket fungert for meg så har prøvd mange variasjoner av lavkaloridietter før lavkarbo. Men jeg gikk jo ned i starten og da merket jeg det på kroppen. Ingen tips på hvordan jeg kan fortsette slik som jeg gjorde i starten? For det virker desverre som om det er bare i innledningsfasen til ketosen (når man har en del vondt i hodet, føler seg varm ect.) jeg går noe ned i vekt :/

billy023 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 17:59   #10
Otto
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Steinkjer
Innlegg: 5
Otto er ny på veien

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Hei. Man kan få sånne perioder i blant, og det er skikkelig frustrerende. Det samme skjedde meg, og leste et sted at man kunne moderere Ketosen, ved å drikke fløte.
Så jeg kuttet ut fløten, og økte fettandelen, og det fungerte. Kroppen er fantastisk til å innrette seg etter forholdene, og jeg fikk et godt råd fra en dansk storslanker:
Et karborikt måltid, men ikke voldsomt, en gang i uka, dette skulle forvirre stoffskifte.
Mener selv at det hjalp. Jeg gikk tidligere ned 38 kilo med Ketolyse og fysisk aktivitet,
men falt tilbake til gammelt mønster og har lagt på meg 14-15 kilo, så no er det på han igjen.
mvh Otto

Otto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generelt lite karbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 18:14   #11
nettemor82
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 8
nettemor82 er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det kan være lurt å følge oppskriftene og menyforslag i boka i starten Til du kommer inn i det og ting setter seg i fingrene og man tar det mer på feelingen
Det er litt jobb i starten å veie, måle osv. Men det er verdt det

Viss du klikker på linken Min journal i signaturen min og går til aller 1. innlegg der, så ligger det noen ukemenyer jeg brukte i starten. Kanskje de kan være til hjelp

Og når du først lager middag, så er det lurt å lage store porsjoner og så ev. fryse ned. Veldig kjekt å ha til travle dager og til dager hvor man ikke er så gira på å lage mat


Heyy, jeg sniker til meg noen av de menyene sjøl jeg nå da Håper det er i orden. Hehe, jeg har virkelig problemer med å finne ut hva jeg kan spise, og hvor mye. Går ikke akkurat ned i rekordfart selv, og da er det greit med litt tips Sååå, på forhånd takk

__________________


nettemor82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:02   #12
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Opprinnelig lagt inn av billy023, her.

Takk for svar! Oi, merker jeg får litt lyst til å gi opp når man også skal telle kalorier... Det har nemlig ikke virket fungert for meg så har prøvd mange variasjoner av lavkaloridietter før lavkarbo. Men jeg gikk jo ned i starten og da merket jeg det på kroppen. Ingen tips på hvordan jeg kan fortsette slik som jeg gjorde i starten? For det virker desverre som om det er bare i innledningsfasen til ketosen (når man har en del vondt i hodet, føler seg varm ect.) jeg går noe ned i vekt :/

Hei Billy.

Å telle kalorier hvert måltid hver dag burde være unødvendig detaljert. Bruk et av nettsidene som tilbyr slikt og skriv ned et par dager det du spiser i gram. Da ser du ofte hvordan du lett kan kutte f.eks. fra 45gr. fløte i hver kaffekopp til 20 gr. fløte pr. kaffe. Det gir fort et par 100 kalorier mindre om dagen.

Etter en uke eller to vet du uten å telle ca. hvor mye kalorier du har i deg på den jevne dag, og siden du spiser optimalt (mye fett, moderat proteiner, lavt karbo) vil kroppen også være fornøyd (mett) med det den får og brenne jevnt fra kroppsefettet.

Det er det jeg skal teste fremover, siden kroppen min er kjempeflink til å balansere det den trenger så jeg kommer i 0 (dvs. plattform-aktig). Det fine med det at kroppen er flink med slikt, er at hvis jeg er 10 kilo mindre etter noen måneder, prøver ikke kroppen å gå opp de 10 kiloene med holder seg i 0 opp/ned nesten uansett hvor jeg er på vekta. Det lover godt for muligheten for å holde seg slank over tid når den dagen kommer .

mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:33   #13
RitaBo
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 50
RitaBo er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Hei.
Jeg vil støtte opp om det Nerthus skriver om. Det handler egentlig ikke om å telle kcal som man gjør for eks på Grete Roede. Men at man spiser mat som holder en mett lenge, for eks fett kjøtt, fisk og med grønnsaker ved siden av. Da kommer kcal mengden opp i ca 15-1600 i døgnet, uten at man kjenner sult. Jeg har også fått ett veldig godt råd av Gerd for noen mnd siden: Slutt og stress, gi vektnedgangen/kroppen tid. Det vil løsne. Det gjorde det for meg. Jeg gikk først på GR kurs i 1 år med oppfølging hos legen min, gikk ned 0 gram. Så begynte jeg på Easy life i januar og 10 kg ble borte, men det medførte så store magesmerter hos meg at jeg konverterte til ketolyse i mars og har tatt av 9 kg. Men det har gått både opp og ned, særlig i begynnelsen. Nå bare lever jeg sånn, tenker ikke verken kcal eller mengde, men spiser til jeg er passe mett. Jeg drikker vann og Pepsi max hver dag. Jeg spiser en neve nøtter, en hjemmelaget fløteis, litt mørk sjokolade, en drink i ny og ne, gele fra Eldorado (diabetes) med creme Fraiche eller piska krem når jeg føler for det, og jeg går ned i vekt. Men det jeg manglet, og kanskje flere, er tolmodighet. Så hold ut, ikke gi opp.

RitaBo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:46   #14
Gressenka
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 131
Gressenka er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Tusen takk for mange gode svar! Man får motivasjon til å fortsette når man ser at det er lys i tunellen! Jeg har veie dag i dag og jeg har gått ned en liten kilo! HURRA! -1 på min vekt og -1,5 på mamma sin. Hun mener den er HELT korrekt. Men jeg sier -1 jeg

Håper det er like bra uka som kommer. Han bøtta innpå med vann og løper på do dagen lang, så kanskje jeg har mye vann i kroppen ennå?

__________________
Første delmål.
Gressenka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 16:07   #15
RitaBo
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 50
RitaBo er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Gratulerer! Det var fortjent. Ikke stress så mye med den vekta da

RitaBo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 17:35   #16
Gressenka
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 131
Gressenka er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag...

Opprinnelig lagt inn av RitaBo, her.

Gratulerer! Det var fortjent. Ikke stress så mye med den vekta da

Takk for det!
Jeg har nå gjemt vekta og jeg skal ikke gå på den før neste tirsdag. Det var travelt å ha den stående på badet, slik at jeg så den hver dag. For dam måtte jeg gå oppå

__________________
Første delmål.
Gressenka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 10:15   #17
billy023
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
billy023 er på en erverdig vei

Sv: Sitter inne med tusen spørsmål i dag ...

Takk for svar, tar til meg alle råd Spiser ikke meieriprodukter med unntak av smør, så i teorien lever jeg på kjøtt, fisk, grønnsaker og fett. Jeg tror jeg har spart meg for mange kcalorier ved å ikke bruke fløte ect. Men jeg lurer på en ting, teller dere proteiner? Jeg prøver Atkins og der er det lov å spise ca 80 g med kjøtt osv. pr. måltid, men jeg ser flere steder på forumet at mange teller proteiner og at de inntar ca. 1g protein per kg de veier...

Så er litt forvirret Hva er rett, eller skal vi si, hva hjelper? Forresten noen som har merket å bli uvanlig varme under aktivitet, som å gå en liten tur osv? Blir nesten litt klam, men med en gang jeg er rolig så forsvinner det. Er det kanskje ketose?

billy023 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny her inne og har noen spørsmål eva83 Ketolysekuren 2 01-01-10 20:50
Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk! Chopin Spørsmål og svar 20 22-11-09 17:42
Nyest her inne (med spørsmål om Atkins Induksjonsfasen) Mørkemannen Atkins kosthold 12 03-04-08 23:44
De som sitter med makta.... elian Generell diskusjon 5 01-02-05 19:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no