Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Augustskravletråd for 30+

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-08-10, 22:28   #101
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Augustskravletråd for 30+

Ikke nok til en drastisk slankekur mener jeg heller. Men det er som oftest du selv som synes verst om deg. Så det er forklaringen på min mor Men til hennes forsvar så var hun kjempetynn, og var det hele livet helt til hun fikk min søster.

I morgen får jeg lønning og skal gå litt wild på helsekost og meny på jakt etter sukkerfritt snadder og bacongull er et must.

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:38   #102
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Kjenner til den paneringen der har brukt den når jeg lager kyllingnuggets. Har ikke kommet så langt at vi har brukt det på fisk enda. Men jeg er sikker på at det er godt

Er det forresten noen som savner pommes frites, eller chips eller hva dere kaller det? Legg bacongull i en ildfast form, ta gjerne ost over og inn i ovnen. Det er nydelig! Da har du plutselig fish and chips eller hva enn du brukte å ha pommes frites til tidligere

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:59   #103
christine76
Medlem

christine76 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Alder: 49
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Popp, her.

Nå vet ikke jeg hva du legger i sponset diettsystem, men ED har 4 faser hvor 4de fase er Fedons lavkarbo. Fase 1 er kun ED produkter, Fase 2 bytter du ett ED måltid med fugl, fisk, kjøtt etc. og Fase 3 bytter du ut 2 ED måltider + frukt + nøtter + melkeprodukt.

Ellers vil jeg tipse dere om at dere kan be om fradrag på neste års selvangivelse om dere kan viser til at dere har gått ned i kilo til et helsemessig bra tilstand og har holdt denne vekten over lengre tid. Dette ble hvertfall jeg opplyst om av min lege på Fedonklinikken. Så jeg har spart på kursavgift og matkvitteringer.

Kos deg ellers med barnefri

Jeg bare synser på ting jeg ikke vet noe om. Innbilte meg at ED var noe billigere å følge siden det er henvist gjennom legen, men det er kanskje feil?
Vet du noe mer om det med skattefradrag? Jeg vil regne med at jeg også vil kunne få igjen noe på det da.

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 23:20   #104
Popp
Seniormedlem

Popp sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 54
Popp er en juvelPopp er en juvelPopp er en juvel

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Jeg bare synser på ting jeg ikke vet noe om. Innbilte meg at ED var noe billigere å følge siden det er henvist gjennom legen, men det er kanskje feil?

Jeg har gått på kurs på fedon klinikken og betalte 4.700 + maten i tillegg. Dyrt, men hvert det er min konklusjon

Vet du noe mer om det med skattefradrag? Jeg vil regne med at jeg også vil kunne få igjen noe på det da.

Iflg Ligningens ABC: Skattyter som lider av fedme, der det foreligger legeattest som viser varig sykdom eller svakhet, og som får hjelp til slanking innenfor norsk offentlige helsevesen, kan få særfradrag for merkostnader til slik behandling og øvrige merkostnader som følge av sykdommen, dersom vilkårene for særfradrag for øvrig er oppfylt. For å beregne ev. merkostnader til klær i forbindelse med vektreduksjon, kan det tas utgangspunkt i dokumenterte utgifter, fratrukket SIFOs standardbudsjett for kleshold, se www.sifo.no

Journalen
Popp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 23:27   #105
Linuz
Medlem

Linuz sin avatar

Linuz er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Kokosmeloppskrifter på en fantastisk blogg jeg fant!

http://lav-karbo.blogspot.com/search/label/Kokosmel

Takk for linken!
Jeg har både kokosmel og mandelmel, men jeg må si at jeg liker mandelmelet bedre. Jeg elsker mandler! 8 kh i 100 g er jo strålende... sjelden jeg bruker 100 g av det.

I dag lagde jeg Jamies pannekaker og byttet ut hvetemelet med en blanding av spelt, mandelmel og fiberhusk. Jeg bommet grovt, da jeg tok like mye mel som i oppskiften; mandelmel utvider seg voldsomt, akuratt som kokosmel! Så neste gang prøver jeg helt uten spelt, med mindre mandelmel og litt mer fiberhusk. Men pannekakene ble supergode etter å ha hatt i litt ekstra fløte og vann i røra. Datteren min og mannen min spiste dem også!

Linuz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse / LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 23:53   #106
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Jeg bruker den lappe/svelerøra som pannekakerøre, man tilsetter bare mer kremfløte. Jeg syns de er nydelige! Typen elsker de også

Gammel 10-08-10, 07:02   #107
christine76
Medlem

christine76 sin avatar

christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Popp, her.

Jeg har gått på kurs på fedon klinikken og betalte 4.700 + maten i tillegg. Dyrt, men hvert det er min konklusjon

Iflg Ligningens ABC: Skattyter som lider av fedme, der det foreligger legeattest som viser varig sykdom eller svakhet, og som får hjelp til slanking innenfor norsk offentlige helsevesen, kan få særfradrag for merkostnader til slik behandling og øvrige merkostnader som følge av sykdommen, dersom vilkårene for særfradrag for øvrig er oppfylt. For å beregne ev. merkostnader til klær i forbindelse med vektreduksjon, kan det tas utgangspunkt i dokumenterte utgifter, fratrukket SIFOs standardbudsjett for kleshold, se www.sifo.no

Da er Eurodiet også dyrt ja, men som du sier så er det verd det.

Blir vel ikke noe skattefradrag på meg da, siden jeg ikke slanker meg innenfor offentlig helsevesen. Synd..

christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 11:06   #108
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 52
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Da er Eurodiet også dyrt ja, men som du sier så er det verd det.

Blir vel ikke noe skattefradrag på meg da, siden jeg ikke slanker meg innenfor offentlig helsevesen. Synd..

Jeg har også fulgt Eurodietten, men gjennom en privatklinikk i Bergen, og fått fradrag på skatten.
Det jeg gjorde var å føre opp summen av alle utgiftene til ED-produkter og legetimer under pkt 3.5.4 - Særfradrag for store sykdomsutgifter, og da selvsagt lagt ved legeattest som bekrefter at jeg har diabetes2.
Kravet er at en har en sykdom eller svakhet som varer i mer enn 2 år, at utgiftene er merutgifter i forhold til friske(????!!!!), at de overstiger (for 2009) 9180,-, at de kan dokumenteres/sansynliggjøres på forespørsel og at du har legeattest. Hvis sykdommen er kronisk trenger en ikke sende inn legeattest hvert år.
Send ikke inn kvitteringene, men sett opp en oversikt med de ulike typer utgifter hvor totalsummene står.
Kvitteringene må oppbevares i 10 år (mener jeg), i tilfelle du får krav om ettersyn.

grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 12:08   #109
christine76
Medlem

christine76 sin avatar

Ja, kravet om sykdom tror jeg at ikke er noe problem, ettersom jeg måtte gå ned i vekt på grunn av spiserørsbrokk og komplikasjoner rundt det. Så gjenstår det bare å se om slankekurs på treningssenter kvalifiserer da, siden det ikke er henvist av lege (selv om han ga meg beskjed om å slanke meg da). Jeg får snakke med legen om det neste gang jeg er der, kanskje han vet mer om det. Hadde vært veldig greit å få dekket litt altså, for det har gått med en del penger i kurs og i nye klær og undertøy.

Gammel 10-08-10, 12:44   #110
leifeinar
Nytt Medlem

leifeinar sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
leifeinar er på en erverdig vei

Får slenge meg på i denne tråden, skal ned 35kg, har 11 igjenn. Kjører Xtravaganza og er fornøyd med det

leifeinar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 16:53   #111
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Da har du gått ned mye da gratulerer!

Fikk endelig kjøp meg fiberhusk i dag. Jeg la merke til at på nettet stod det at det er 80 kh pr 100 gr. Men på pakken jeg kjøpte står det 0. Hva stemmer? Noen som vet?

Jeg fikk beskjed om at magen var blitt mindre i dag. Så jeg gikk ut og kjøpte meg en kebabsalat! Kuttet ut maisen og brødet. Meget godt!

Gammel 10-08-10, 16:55   #112
Catalina79
Medlem

Hvor: Sunnmøre.
Alder: 45
Catalina79 er på en erverdig vei

Velkommen hit Leifeinar. Du har kvitta deg med mer enn du har igjen!!

Å jeg er såå fersk enda merker jeg.. Mandelmel? (Og nok en gang, jeg spørr før jeg leter etter svar..typisk meg).

Tusen takk for link, skal bli gøy å prøve ut nye oppskrifter etterhvert. Hvor mange karb er det i kokosmelet?

Hva har dere på pannekakene? Jeg brukte bacon og sukker før.. (savn), men det går jo ikke lenger. Bacon ja, sukker nei.

Startet på lavkarbo/ketolyse 8 juli. Over på vedlikehold 23 sep frem til mai/juni. Håper jeg.
Catalina79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg? Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 17:32   #113
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Du kan jo bruke kunstig søtning da bruker bacon. Kokospannekakene er søte på smak pga kokoset så du trenger egentlig ikke noe særlig søtt Litt bringebær eventuelt. Men jeg bruker seterrømme og bacon. Og nå begynner jeg å sikle.... :P

Gammel 10-08-10, 17:34   #114
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Kokosmelet har 64,8 karber pr 100 gram... Men du bruker bare et par ss hver gang

Gammel 10-08-10, 18:07   #115
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Catalina79, her.

Velkommen hit Leifeinar. Du har kvitta deg med mer enn du har igjen!!

Å jeg er såå fersk enda merker jeg.. Mandelmel? (Og nok en gang, jeg spørr før jeg leter etter svar..typisk meg).

Tusen takk for link, skal bli gøy å prøve ut nye oppskrifter etterhvert. Hvor mange karb er det i kokosmelet?

Hva har dere på pannekakene? Jeg brukte bacon og sukker før.. (savn), men det går jo ikke lenger. Bacon ja, sukker nei.

Kjøp deg sukrin. Det brukes på samme måte som sukker

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 20:35   #116
Dollsine
Gjest

Jeg har snusa litt på en Menybutikk i dag, og fant både fiberhusk og pølser fra Jacobs. Pølsene inneholder kun 0.1 g kh/100g. Rimelig lite nok tenker jeg Prisen var ikke liten , de kostet kr 44,90 for 260g. Heldigvis er ikke pølser favorittmaten min. Fiberhusken kosta 70,- for 300g; billigere enn på helsekosten. Jeg fant også en kruskakli med bare 9 g kh fra Regal. Den jeg bruker fra Mølleres er det 18,5g/100 g. Alt i alt har jeg hatt en god shopperunde

Kom på å stikke innom et par apotek for å kjøpe Ketostix; tenker å se om de har noe for seg. Har noen av dere prøvd det?

Var også på en helsekostbutikk og spurte etter johannesbrødkjernemel. De var utsolgt men hun bak disken spurte hva det var; de to siste dagene har veldig mange spurt etter det sa hun. Hun skulle ta inn ekstra ladning

Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 21:01   #117
Catalina79
Medlem

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Kjøp deg sukrin. Det brukes på samme måte som sukker

Er egentlig ikke så begeistra for disse søterstatningene.. En smule kresen kanskje. Men hvem vet, etter noen mnd så savner jeg vel pannekaker så mye at jeg prøver.

Startet på lavkarbo/ketolyse 8 juli. Over på vedlikehold 23 sep frem til mai/juni. Håper jeg.
Gammel 10-08-10, 21:03   #118
Catalina79
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Jeg har snusa litt på en Menybutikk i dag, og fant både fiberhusk og pølser fra Jacobs. Pølsene inneholder kun 0.1 g kh/100g. Rimelig lite nok tenker jeg Prisen var ikke liten , de kostet kr 44,90 for 260g. Heldigvis er ikke pølser favorittmaten min. Fiberhusken kosta 70,- for 300g; billigere enn på helsekosten. Jeg fant også en kruskakli med bare 9 g kh fra Regal. Den jeg bruker fra Mølleres er det 18,5g/100 g. Alt i alt har jeg hatt en god shopperunde

Kom på å stikke innom et par apotek for å kjøpe Ketostix; tenker å se om de har noe for seg. Har noen av dere prøvd det?

Var også på en helsekostbutikk og spurte etter johannesbrødkjernemel. De var utsolgt men hun bak disken spurte hva det var; de to siste dagene har veldig mange spurt etter det sa hun. Hun skulle ta inn ekstra ladning

Ja den shoppinga skal en ikke klage på. Supert med tips om kruskakli. Alle monner drar, ikke sant.

Gammel 10-08-10, 21:05   #119
Catalina79
Medlem

Uff, nå kommer det 3 innlegg på en gang fra meg.. sorry, skal ikke gjenta seg!! Jeg leser ikke godt nok, men raser avgårde med et svar. :S Rømme og bacon, DEN kan jeg kjøpe. Da settes pannekaker på menyen straks jeg får tak i kokosmel.

Gammel 10-08-10, 21:14   #120
Popp
Seniormedlem

Popp sin avatar

Hei Leifeinar, velkommen hit og gratulerer med flott nedgang allerede.

Denne kruskakli og meldisk. generelt må jeg bare holde meg unna for jeg aner ingenting om dette ift lavkarbo. Det er det som er deilig med ED, stort sett er alt ferdig produsert og man trenger kun å bekymre seg over hvilke grønnsaker man skal ha og bestemme seg om man skal ha egg, kylling, fisk eller kjøtt.

Deilig temperatur ute nå. Jeg koser meg varmegradene og nå gikk solen ned for en time siden. Men det er tragisk å lese om brannene i Russland og flommen i Asia. Stakkars folk.

Journalen

Sist redigert av Popp : 10-08-10 kl 22:35.
Gammel 10-08-10, 21:15   #121
Popp
Seniormedlem

Popp sin avatar

Uff, nå kommer det 3 innlegg på en gang fra meg.. sorry, skal ikke gjenta seg!! Jeg leser ikke godt nok, men raser avgårde med et svar. :S Rømme og bacon, DEN kan jeg kjøpe. Da settes pannekaker på menyen straks jeg får tak i kokosmel.

Skravlebøtte

Neida, dette er jo en skravletråd så det er bare å fortsette.

Journalen
Gammel 10-08-10, 21:30   #122
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Linuz, her.

byttet ut hvetemelet med en blanding av spelt, mandelmel og fiberhusk.

Husk at spelt har minst like mange karber som vanlig hvetemel.

Gammel 10-08-10, 22:47   #123
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Er egentlig ikke så begeistra for disse søterstatningene.. En smule kresen kanskje. Men hvem vet, etter noen mnd så savner jeg vel pannekaker så mye at jeg prøver.

Sukrin er ikke søterstatning Det er et sukkeralkohol som finnes naturlig i frukt, men som ikke gir blodsukkerhopp etc. Du kan lese mer om det her. Men du gjør nok lurt i å holde deg unna søtning, da slipper du at søthungeren blir trigget

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 22:59   #124
Dollsine
Gjest

Ser at flere spekulerer på søtstoffene. Heldigvis sier jeg, har jeg ikke lyst på noe søtt. Dog er det psykiske higet til en viss grad til stede....

Jeg har alltid brukt å ta en Extratyggis etter måltidene, for å rense munnen og for å få bedre ånde (liker hvitløk). Det var en del karb. i form av sukkeralkoholer/polyoler i den... Savner virkelig tyggisen min, og har sett at enkelte mener den kan ødelegge ketosen. Torkil (lege) sier at vi på LK ikke skal ha disse søtstoffene. Hva gjør dere andre?

For øvrig prøvde jeg ketosestixen i kveld og i følge den er kroppen i gang. Håper inderlig det vises på vekta og snart. Klærne er merkbart videre

Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 23:58   #125
Linuz
Medlem

Linuz sin avatar

Linuz er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Husk at spelt har minst like mange karber som vanlig hvetemel.

Jeg vet, pannekakene var til datteren min, så jeg tenkte ikke utelukkende på meg selv da jeg lagde dem. Men selv med 40-50 g (!!) spelt ble det kun 42 karber i hele røra og det ble 8-10 pannekaker, så da var det greit å spise en for meg og. Mindre enn 5 kh er jo ikke så ille

Neste gang blir det myyyye mindre mel og jeg skal prøve med kun mandelmel og se om det funker. Mandelmelet har 8 kh/100 g og kokosmelet jeg har tror jeg er nede i 5 kh/100g ( Aman Prana ).

Linuz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse / LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.