Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Posesauser på lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-08-10, 22:04   #1
ikita
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2009
ikita er på en erverdig vei

Posesauser på lavkarbo?

er det lov? eller er det helt fy?
jeg ligge jo veldig lavt i kh med resten av kosten så lurer på om jeg kan spise litt bearnaisesaus ol?

ikita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 23:05   #2
mariana
Medlem

Medlem siden: Apr 2010
mariana er på en erverdig vei

Sv: posesauser på lavkarbo?

jeg bruker litt posesauser av og til og jeg er i ketose...

Gammel 27-08-10, 08:40   #3
malleleo
Medlem

malleleo sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Stjørdal
Alder: 37
malleleo er på en erverdig vei

Sv: Posesauser på lavkarbo?

lurer også på om noen har reknet på at dette er utslagsgivende

for jeg bruker nemmlig posesauser og tacokrydder i pose. Jeg går på lavkarbo og har kuttet ut brød, pasta, ris, potet, pålegg jeg vet inneholder sukker, selvfølgelig godis og petet, andre melprodukter. MEN jeg ammer så jeg unner meg av og til en yoghurt eller ei eple i løpet av en dag.
aner ikke hvor mange karber jeg ligger på i løpet av en dag, mellom 25 og 100 vil jeg trosliter litt med å få opp karbinnholdet da jeg er vant til ketokosten, derfor litt frukt og malkeprodukter av og til.

når jeg gikk p ketolyse så laga jeg alle sauser og tacokrydder selv

Gammel 27-08-10, 08:45   #4
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Åh, men det er jo SÅ enkelt å lage bearnaise selv! Det går like fort som å koke opp posesaus, altså. Og MYE bedre. Og all den driten som er i posemat, smaksforsterkere og e-stoffer og sukker og what not ...
Se her!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 09:31   #5
-marie-
Medlem

-marie- sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
-marie- er på en erverdig vei

sjekk denne innholdsfortegnelsen da:

modifisert stivelse (potet, mais), melk, sukker, hvetestivelse, vegetabilsk fett, salt, smaksforsterker (natriumglutamat), syre (sitronsyre), stabilisator (xantangummi, guarkjernemel, johannesbrødkjernemel, natriumalginat), løk, krydder, estragon, persille, farge (betakaroten, paprikaekstrakt).

da synes jeg denne høres bedre og enklere ut

1 ss finhakket sjalottløk
5 knuste korn av hvit pepper
1 ts knust estragon
2 ss hvithvinseddik
3 eggeplommer
3 ss vann
150 g smør, mykt og med romtemperatur
1 ss finhakket persille
evt salt.

Slik gjør du:
Kok løk, krydder og eddik i en kjele til nesten all væske er kokt inn.
Sett kjelen over et kokende vannbad og visp inn eggeplommer og vann. Visp kraftig til røren tykner. Dra kjelen av varmen.

Ta kjelen opp fra vannbadet, ha i det myke smøretlitt av gangen mens du visper. Smak eventuelt til med salt, og tilsett persille.

Gammel 27-08-10, 09:36   #6
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Da er Iset sin mye enklere:
Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
(saft av ½ sitron) blir alt for surt, syns jeg
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

Gammel 27-08-10, 16:27   #7
-marie-
Medlem

-marie- sin avatar

Det har du så rett i Så mye enklere ut!! Skal prøves...

Gammel 27-08-10, 16:56   #8
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Det har du så rett i Så mye enklere ut!! Skal prøves...

Blir kjempegod!
Om du kjører stavmikseren litt på slutten, blir den sååååå kremet og delikat!

Vil du ha mer smak, er nykvernet pepper og bittelitt hvitløk også med på å heve smaken! Syns jeg!

Gammel 27-08-10, 17:52   #9
-marie-
Medlem

-marie- sin avatar

må nok spise entrecôte med hjemmesnekra bernaise i morgen!! synes nemlig entrecôte er så utrolig mye bedre på smak enn biff...

beklager trådkupping HI!!

Gammel 27-08-10, 20:22   #10
ikita
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2009
ikita er på en erverdig vei

Det hørtes jo godt ut men sikkert dårligt med sånn essens ting på bygda her

ikita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:39   #11
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ikita, her.

Det hørtes jo godt ut men sikkert dårligt med sånn essens ting på bygda her

Du trenger overhodet ikke essens. Det holder med estragon og hvitvinseddik. Jeg bruker ikke hvitvinsedikk en gang (fordi jeg ikke har ), det blir supergodt likevel! Jeg bruker kun en eggeplomme, en ss vann og hundre gram smør, et par dråper sitron, estragon og litt nykverna pepper.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:43   #12
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Du trenger overhodet ikke essens. Det holder med estragon og hvitvinseddik. Jeg bruker ikke hvitvinsedikk en gang (fordi jeg ikke har ), det blir supergodt likevel! Jeg bruker kun en eggeplomme, en ss vann og hundre gram smør, et par dråper sitron, estragon og litt nykverna pepper.

Blir det Hollandaiseaktig da??

Gammel 27-08-10, 22:22   #13
-marie-
Medlem

-marie- sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

så lenge du bruker estragon så blir den nok mer bernaise

Gammel 28-08-10, 01:26   #14
droc
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
droc er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Sauce hollandaise regnes som grunnsausen for klassiske varme emulsjonssauser; vann, sitron, egg, (klarnet) smør, salt og pepper. Disse sausene har det felles at man binder fett sammen med syrlig væske ved hjelp av eggeplommer. I sauce béarnaise bruker man hvitvinseddik der man i sauce hollandaise bruker sitron og vann, i tillegg koker man inn sjallottløksmak i eddiken (løken siles vekk, bland gjerne med vin også for mer smak), og krydrer med estragon og kjørvel.

Personlig mener jeg at en god sauce béarnaise helst skal være så tykk og luftig at den holder seg i et centimetertykt lag oppå biffen mens man spiser. Ikke alltid det går, men godt blir det jo uansett. Det vanskelige er kontrollen på temperaturen i vannbadet. Nok en grunn til å kjøpe seg sous vide-maskin...

Jeg elsker simpelten klassisk fransk matlaging. Dessverre er de andre fire klassiske sausefamiliene tyknet med mel... :-\

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 22:45   #15
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

synes nemlig entrecôte er så utrolig mye bedre på smak enn biff...

Er ikke entrecote en form for biff da? I likhet med indrefilet, ytrefilet osv?

Gammel 28-08-10, 22:59   #16
Beatrixie
Medlem

Beatrixie sin avatar

Medlem siden: May 2010
Beatrixie er ny på veien

Jeg har laget både bernaise-og hollandaisesaus i pose, men med meierismør og fløte.

Delmål

Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:23   #17
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Er ikke entrecote en form for biff da? I likhet med indrefilet, ytrefilet osv?

Ooh - entrecote er jo luksusversjonen av biff... entrecote med marmoreringen av fett i seg... biff er gjerne uten særlig fett i - og blir ofte seigere... faderrullan der ble jeg ehm - ikke SULTEN - men ihvertfall lysten på saftig entrecote med hjemmelaget bearnaise... sikle!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:44   #18
unaturligslank
Medlem

unaturligslank sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
unaturligslank er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Beatrixie, her.

Jeg har laget både bernaise-og hollandaisesaus i pose, men med meierismør og fløte.

Men da bruker du jo opp hele dagsinntaket ditt da (avhengig av sausmengde)
Sjekka hollandaisen i skapet nå, den inneholdt 7 karbo pr dl saus.
Jeg kan nesten spise en hel posesaus alene, da er man kanskje oppe i 21 karber, så posesaus er uaktuelt for min del.

unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:51   #19
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank, her.

Jeg kan nesten spise en hel posesaus alene, da er man kanskje oppe i 21 karber, så posesaus er uaktuelt for min del.

Knorr Sauce Hollandaise:
Pr dl ferdig saus:7g
Men det er med melk og ikke med fløte!

Når jeg bruker 50/50 fløte og vann i stede for melk, blir det jo mye mindre karber!
Det blir 3.6 karber i stede for 11.75 fra melk, faktisk! Har en del å si det!

Gammel 30-08-10, 20:35   #20
unaturligslank
Medlem

Åååå, det hadde ikke jeg tenkt på!
Nå er jeg på Skaldeman og skal holde meg under 3 karber pr måltid, men skal huske utregningen din når jeg begynner å legge til karber

unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 07:24   #21
Beatrixie
Medlem

Beatrixie sin avatar

Medlem siden: May 2010
Beatrixie er ny på veien

Jeg reduserer selvsagt sausmengden. Bruker etpar spiseskjeer bare for å kjenne smaken.

Delmål

Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 10:48   #22
unaturligslank
Medlem

Jeg har mange år med "fråtsing" bak meg, så hemmeligheten med små porsjoner tenkte jeg ikke på
Det går faktisk an å ta bare litt! Må bare omjustere tankene en smule

Gammel 01-09-10, 12:18   #23
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Jeg har mange år med "fråtsing" bak meg, så hemmeligheten med små porsjoner tenkte jeg ikke på
Det går faktisk an å ta bare litt! Må bare omjustere tankene en smule

Ja, men hvorfor bare ta en liten smak av noe som ikke engang smaker ekte bearnaise når man kan lage ekte bearnaise og få et balansert måltid(nok fett)?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 12:33   #24
unaturligslank
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Ja, men hvorfor bare ta en liten smak av noe som ikke engang smaker ekte bearnaise når man kan lage ekte bearnaise og få et balansert måltid(nok fett)?

Det er jeg enig i. Lager selv hjemmelaget bearnaise. Begynner faktisk å bli litt lei den, må lære meg noen flere sauser.

Når jeg er ferdig på Skaldeman kommer jeg nok til å bruke noen posesauser (laget på fløte/vann) for å få litt variasjon. Er spesielt en kyllingsaus jeg savner, husker ikke navnet...uansett mange kilo som må vekk først.

Men det å ta bare litt var en STOR aha-opplevelse nå! (Eller kanskje litt "daaaah, det hadde jeg glemt gikk an)
Og det er en god regel uansett hva man inntar. Har nok spist for store porsjoner oppigjennom åra, så den vanen må endres. Om man spiser bare litt kan man faktisk spise det meste, og leve ganske normalt.

Eks. Før kunne jeg spise en hel stooor melkesjokolade e.l. (hva veier de? ganske mye...) En porsjon sjokolade er 25 g...

Det er sikkert flere som meg som kunne hatt nytte av å omjustere porsjonsstørrelsene sine. Forhåpentligvis har jeg lært meg det når jeg etter hvert skal over til normal kost (dvs generell lavkarbo for meg fra nå av)

Gammel 01-09-10, 18:52   #25
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sitat:

Det er sikkert flere som meg som kunne hatt nytte av å omjustere porsjonsstørrelsene sine. Forhåpentligvis har jeg lært meg det når jeg etter hvert skal over til normal kost (dvs generell lavkarbo for meg fra nå av)

Oh yes - jeg spiser for MYE mat! Er så glad i mat - og selv når jeg er mett - kan jeg spise mer uten problem... Derav lavkarbo OG lavkcal for meg for å få vektnedgang

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Posesauser fra TORO *Tulla* Lavkarbo generelt 9 14-04-05 22:40
Posesauser Skorpia Annen mat 14 28-01-04 18:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.