Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 30
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor telles ikke kalorier?Så broren min begynte i dag å kritisere lavkarbodietter, og han mener at selv om man spiser bare så og så mange karbisser hver dag, gjør det ingenting i forhold til om man spiser over 2000 kalorier: hvis man, for eksempel, spiser 2500 kalorier, blir det jo likevel 500 kalorier som ikke blir forbrent! Var ihvertfall sånn broren min forklart det da... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Tror vi alle har hørt det med "du MÅ telle kalorier!". |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs.
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?
Det er jo det som er prinsippet til lavkarbo men dette er en veldig generell påstand og gjelder ikke for alle. Jeg, og mange med meg, må passe på hvor mye vi spiser for det regulerer seg ikke "automatisk", så ja jeg teller kalorier for ellers blir dt fort for mye og da rikker ikke vekta seg nedover i det hele tatt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
![]() |
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Hjelp...betyr dette at man må regne ut både kalorier og karbo? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolysekur :-)
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Kan du ikke bare la være å bekymre deg for det til du ser hvordan det går etter 4-6 uker?
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Tror ikke det er den fete maten du skal bekymre deg over generelt, jeg ville vært mere bekymret for brøderstatning hver dag og desserter nesten hver dag jeg. Og ellers ser det ut til at du går ned sakte men sikkert? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Hvor: Trondheim
Alder: 30
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg har jo gått ned cirka 3 kilo - går veldig sakte nedover, men så er jeg jo heller ikke "overvektig" i den forstand. Er mer det at jeg vil føle meg vel, og da går det ut på å droppe et par kilo. Sist redigert av Julie : 03-09-10 kl 16:25. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Bedre å gå sakte ned så hode, huden og kroppen henger med i svingene! 3kg er bra når du ikke har mye å miste!
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Sukk... skulle ønske jeg bare hadde 3-4 kg igjen å ta av |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Jeg er helt uenig i påstandene over her, og også at det skal være nødvendig å tenke kalorier på lavkarbo. For egen del går jeg NED mer jo mer kalorier jeg får i meg. De RETTE kaloriene
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er nok riktig, men poenget med å halde eit lite auge på energiinntaket slik eg forstår det, er vel at kroppen ikkje får nokon grunn til å forbrenne det kroppsfettet som alt er lagra, dersom den får all den energien den treng frå maten. Får den eit moderat energiunderskot av riktig type næring, da kan den slippe fettlagrene laus og bruke dei slik dei er meint. Blir litt som om eg jamnleg får masse pengar inn på lønnskontoen til mat og husleige. Da gir det ikkje meining å gå i banken og ta ut sparepengane. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve.
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Det at kroppen ikke lagrer fett når man spiser KETOGENT (ikke lavkarbisk) det er kanskje sant, men det betyr jo på ingen måte at man kan spise så mye man bare orker og likevel gå ned i vekt
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Jeg forstår ikke helt - selv om noe fungerer for deg - trenger det ikke fungere for andre. En del av oss teller kcalorier i tillegg til karbo - er ikke det da flott at vi også har funnet en måte som fungerer for oss? Du må jo bare være uenig - men i bunn og grunn har vi forskjellige kropper som trenger forskjellige retninger av lavkarbo-filosofien for å få vektnedgang |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Den utviklingen som har væt her på forumet er at flere og flere fokuserer på kalorier og kanskje glemmer grunnsprinsippene i lavkarbo. Som igjen kan føre til for mye fokus på kalorikutt, og man utvikler egenutviklede oplegg ala kimkins og andre usunne dietter.
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Ok - så du mener at mange av oss som har prøvd generell lavkarbo over lengre tid uten resultat bør ti stille om at kontroll av kcalorier kan hjelpe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Heia!
![]() |
![]() |
#18 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Nord-Trøndelag
![]() |
![]() Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Jeg kjenner meg igjen, Julie-X, når det gjelder spørsmålet om lavkarbo-dietten er den riktige dietten for meg. Etter å ha stått på dietten i 14 dager, begynte imidlertid vekta å røre på seg, og jeg hadde samtidig fått lest meg opp på teorien, noe som gjorde at jeg ikke ga opp. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg, Sten S. Skaldemann
![]() |
![]() |
#19 |
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Om man er redd man ikke får i seg nok mat og derfor spiser litt for mye til hvert måltid enn strengt tatt nødvendig utfra hva kroppen har behov for vil dette ha noe å si. Jeg har selv hatt perioder hvor jeg har følt meg sårbar og ønsket å spise litt mer enn nødvendig for å unngå å føle meg svak. jeg har spist litt for mye for å beskytte meg rett og slett. Jeg fant ut at dypt i meg satt en irrasjonell redsel for å dø og det var derfor jeg var redd jeg ikke fikk nok mat. Når jeg gjennomskuet det slapp redselen taket og jeg fikk mer kontroll over matinntaket. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
![]() |
Synes problemet var størst i startfasen. Nå har jeg et mye mindre matinntak, og prøver å spise mer fett. Men jeg må passe på det totale kaloriinntaket for å gå ned, altså forbruke mer enn jeg tar inn. Men jeg teller ikke kalorier i tradisjonell forstand, har bare en løselig oversikt. Så for meg stemmer det Zillah skriver. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo
![]() |
![]() |
#21 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Jeg er i utgangspunktet enig i det Nerthus sier, men jeg tror også mye av problemet til den jevne bruker her inne er at mange over tid har fremmedgjort seg fullstendig overfor noen av kroppens viktigste signaler; Metthet og sult. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så sant, så sant!
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Å spise på den måten har jeg aldri tid til
![]() |
![]() |
#24 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Jeg gjør jo ikke det nå lenger! Dette var noe jeg gjorde i starten, nå har jeg langt bedre peiling på hva kroppen vil ha! Så det var bare i en overgang, til jeg hadde lært meg å lytte og forstå |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Og jeg er helt uenig i dine påstander!! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke? | Margrethe | Spørsmål og svar | 23 | 13-09-09 13:55 |
Kalorier og ikke kalorier | smilefjes | Lavkarbo generelt | 15 | 19-09-08 21:27 |
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? | SkinnyToBe | Ketolysekuren | 24 | 23-09-07 21:53 |
The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt? | Snikende Saccosekk | Nyheter / media | 8 | 20-07-07 01:36 |
Tell kalorier, ikke karbohydrater (Dagbladet) | silje | Nyheter / media | 18 | 04-05-07 19:05 |