Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 20-09-10, 22:44   #3476
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hehe, jeg og Frøy er ganske på linje når det kommer til språk . Jeg synes også det er veldig rart å skulle se ord som "pøbb" og "sørvis" brukt i seriøse sammenhenger, men igjen, moren min kan huske den gangen man begynte å skrive "sjåfør" i stedet for "chaffeur", så det har vel med hva man er vant til. Verre er det da å skrive champagne med sj, eller konjakk ... Hurr! Det er faktisk snakk om et direkte opprinnelsessted. Hva blir det neste? Oschlo?

Hehe, ja, vi er det

Nå tok jeg det bort for å spisse innlegget mitt litt mer , men jeg er enig i at det er vanskelig å være konsekvent.

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff. Kjipt og egentlig, men det har jeg faktisk skrevet selv. Så jeg kan vel ikke stå her å kaste stein i glasshus :P Men noe lærte jeg da på barneskolen. Aldri j forann i, y, ey og øy. Jeg er egentlig ganske dårlig i gramatikk da. Men er ikke grille i infinitiv? Eller er jeg på bærtur. Jeg liker veldig godt å plukke bær. Fint at man har denne tråden å spørre spørsmål om bærturene

Ja, og å (!) diskutere spørsmålene i, hehe

Jeg skriver kjipt selv. Det ser så rart ut med kipt ...

Men det er ikke lett det med og/å, jeg skjønner det. For eksempel ville det vært: "Jeg skal i bakken for å grille" (jfr eksempelet til Carisma).

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".

Smart

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 20-09-10, 22:47   #3477
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".

Missa den her. Det var kjempelurt! Takk!

vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 20-09-10, 22:48   #3478
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ooooh. Kom på et til språkspørsmål. Heter det apropo eller apropos og hvor kommer dette ordet fra? Tror jeg må skaffe en ordbok

Det heter apropos, men uttales apropo . Du trenger ikke ordbok, denne holder i evigheter!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 20-09-10, 22:51   #3479
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Det heter apropos, men uttales apropo . Du trenger ikke ordbok, denne holder i evigheter!

To sjeler og én tanke

Apropos er fransk og betyr "til saken", dvs når du sier noe apropos, så sier du det fordi det har noe å gjøre med samtaleemnet på et eller annet vis. Er det totalt uten forbindelse med det det snakkes om, så er det malapropos.

Gammel 20-09-10, 22:52   #3480
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Tusen takk

Gammel 20-09-10, 23:07   #3481
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av hanne42, her.

Jeg kjoper vanligvis BHer med spile under og det er det. Siden jeg er relativt formfull overst (C-cup) har jeg ikke sett hensikten med disse vatterte sakene eller BHer med alskens funksjoner. Dessuten er jeg litt sjenert og kunne aldri spurt personalet om hjelp til a plukke ut en BH.

Jeg er na blitt 44 ar og selv om jeg synes jeg har fine pupper enna sa kunne jeg godt tenke meg et lite loft. Ser at disse balkong-BHene (hvis det er det som er den rette benevnelsen) ser bra ut pa en del jenter som har mye mer slappe pupper enn jeg.

Sa sporsmalet er, hva slags BH er best for a lofte litt?

Jeg er en 85C.

Hanne

Det her svaret kommer litt sent. Og det er kanskje ikke relevant. Men uansett, hvis man skal til UK og har litt store bryster anbefaler jeg å få en tilpasset BH på bravissimo. De bruker ikke måleband, men prøver BH'ene på og passer på at de faktisk passer. www.bravissimo.com. Jeg ble målt på change en gang. Kranglet til og med med jenta som mente jeg måtte ha 85DD. Den passet på innerste hakket. Og etter at jeg hadde brukt den en stund ble den alt for stor. Og cupen var for liten. På Bravissimo fikk jeg en BH i 85FF og en i 80FF. De insisterer ikke på at BH'en er riktig selv om den ikke passer. Veldig hyggelige damer. I forskjellige fasonger også

Gammel 20-09-10, 23:11   #3482
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

To sjeler og én tanke

Apropos er fransk og betyr "til saken", dvs når du sier noe apropos, så sier du det fordi det har noe å gjøre med samtaleemnet på et eller annet vis. Er det totalt uten forbindelse med det det snakkes om, så er det malapropos.

Então, jeg har brukt det rett.

Gammel 20-09-10, 23:14   #3483
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?

Gammel 20-09-10, 23:33   #3484
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?

Hva slags språk er det da? Spansk? Portugisisk? Har ikke hørt det før, men det var jo stilig

Gammel 20-09-10, 23:39   #3485
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

På norsk kan du jo si "Altså, jeg har brukt det rett" kanskje? Men det høres jo ikke fullt så triumferende og flott ut ...

Gammel 20-09-10, 23:40   #3486
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!

Gammel 20-09-10, 23:43   #3487
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!

Nå gremmer jeg meg for at jeg foreslo spansk, for jeg tenkte portugisk med en gang, men så ble jeg usikker

Man trenger noen flottenfeierske fremmedord her og der! Det bare krydrer språket, det.

Men det blir vel altså eller dermed, eller med et latinsk lånord, ergo. Hvis então er omtrent det samme som thus.

Gammel 20-09-10, 23:44   #3488
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Absolutt. Det ein reagerer på da er sannsynlegvis latex som er eit vanleg tilvirkningsmateriale for slike og latex-allergi er slett ikkje uvanleg!

Det finst garantert latexfrie kondomar om du går på apoteket eller ei forretning med godt utvalg i slikt (t.d. Kondomeriet?) vil du sikkert få hjelp med allergifritt merke.

Lite klipp frå ung.no:

Hmm, jaaa okei, man får begynne å fly rundt med sine egne kondomer da, uansett hvor løst og tøsete det virker når jenter har det i veska si :P

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 20-09-10, 23:45   #3489
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

På norsk kan du jo si "Altså, jeg har brukt det rett" kanskje? Men det høres jo ikke fullt så triumferende og flott ut ...

Ja, det ville jo bety nesten det samme. Men det er på en måte mer mening i então. Er ikke vant til å oversette fra portugisisk til norsk tydeligvis. Men nå har jeg sluttet å stille enkle spørsmål for å få enkle svar. På bærtur igjen

Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her?

Gammel 20-09-10, 23:46   #3490
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Hmm, jaaa okei, man får begynne å fly rundt med sine egne kondomer da, uansett hvor løst og tøsete det virker når jenter har det i veska si :P

Pffff. Man skal ALLTID ha kondomer i veska. Er mange menn som ikke bryr seg. Man er ikke løs fordi man bryr seg om sin egen helse!

Gammel 20-09-10, 23:47   #3491
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Nå gremmer jeg meg for at jeg foreslo spansk, for jeg tenkte portugisk med en gang, men så ble jeg usikker

Man trenger noen flottenfeierske fremmedord her og der! Det bare krydrer språket, det.

Men det blir vel altså eller dermed, eller med et latinsk lånord, ergo. Hvis então er omtrent det samme som thus.

Ergo er ganske bra da. Det høres jo flott ut

Gammel 20-09-10, 23:48   #3492
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Den ideen kan du bare legge igjen i femtitallet . Det er ingenting som er løst og tøsete med jenter som har kondomer i veska, det er derimot ansvarlig! Om det skulle være noe hold i en sånn idé, så betyr i tilfelle det at det er løst og tøsete at gutter har dong i lommeboka .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-09-10, 23:50   #3493
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Den ideen kan du bare legge igjen i femtitallet . Det er ingenting som er løst og tøsete med jenter som har kondomer i veska, det er derimot ansvarlig! Om det skulle være noe hold i en sånn idé, så betyr i tilfelle det at det er løst og tøsete at gutter har dong i lommeboka .

*knis* Legge igjen i femtitallet. HAHA

Skal prøve på det altså, å legge igjen i femtitallet.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 20-09-10, 23:51   #3494
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Man må ikke, men kan jo bare dra hjem hver til sitt

Gammel 20-09-10, 23:52   #3495
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Man må ikke, men kan jo bare dra hjem hver til sitt

Kjedelig.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-09-10, 23:54   #3496
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her?

Det lurer jeg også på ...

Gammel 20-09-10, 23:59   #3497
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Det lurer jeg også på ...

Men blogget en gang om det og kom fram at det måtte være noe jeg hadde fra barnsben av. Snudde døgnet mitt første leveår og ga mamman min en fødselsdepresjon (stakkars, bare være oppe sammen med meg hele natta). Og etter det har det liksom alltid vært sånn. Heldig at alle mine forelesninger begynner etter klokka 12 Men skal på møte in the morning. Jaja. Artig på lavkarbo

Gammel 21-09-10, 00:14   #3498
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.

Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.

Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem.

Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...

Aldri j forann i, y, ey og øy.

Jippi! Ingen regler uten unntak.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 21-09-10, 00:19   #3499
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

"Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens".

Også sier de "rundt forbi" der borte. DET gir meg the creeps! Det finnes ikke noe som heter rundt forbi, dessuten er det helt ulogisk!

Gammel 21-09-10, 00:22   #3500
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.

Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem.

Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...

Jippi! Ingen regler uten unntak.

Hihihi. Men nå har jeg vært flink (håper jeg) og holdt meg til bokmål. Burde det hele tiden. Merker at dialektskriving ødelegger språket mitt. Men det føles mer naturlig. Og så syns jeg det er kos med dialekter. Og du har kul dialekt! Men poenget mitt var; orddeling er faktisk feil uansett om man skriver standarisert eller dialekt. Men det er kanskje ulogisk siden det ikke finnes standar for å skrive dialekt. Men ordene er jo ikke delt på dialekt mer enn i standar språk. Meina du ka æ forstår?

Men nå har jeg fullstendig kuppet denne tråden. Jeg skal være flink. Prøve å skrive korrekt. Og prøve å sove og.

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 4 (0 medlemmer 4 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.