Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Synger på siste vers ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-10, 22:14   #26
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av KattaG, her.

da har jeg drukket light brus og det hjelper

Og der har du sannsynligvis grunnen til den manglende vektnedgangen. Jeg går opp mange vannkilo av bare bittelitt lettbrus, og sånn er det desverre for mange insulinresistente.

Du sier du savner youghurt. Har du forsøkt tyrkisk youghurt med bringebær og solsikkefrø? Eller Skyr med fløte?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:16   #27
KattaG
Medlem
 
KattaG sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 62
KattaG er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og der har du sannsynligvis grunnen til den manglende vektnedgangen. Jeg går opp mange vannkilo av bare bittelitt lettbrus, og sånn er det desverre for mange insulinresistente.

Du sier du savner youghurt. Har du forsøkt tyrkisk youghurt med bringebær og solsikkefrø? Eller Skyr med fløte?

Jeg har aldri forstått hvorfor ight brus skal påvirke vektnedgangen? Holder det på vannet eller noe..?

__________________




KattaG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Grete Roede til Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:17   #28
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av KattaG, her.

Jeg har aldri forstått hvorfor ight brus skal påvirke vektnedgangen? Holder det på vannet eller noe..?

Ja. Lightbrus inneholder faktisk også endel salt som binder vannet. Pluss at når man har mye insulin i kroppen fra før så oppfatter den selv kunstig søtning som sukker og setter igang lagringsmekanismen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:20   #29
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Jeg gikk bare ned tre kilo første måneden... og ja, 2,5 av de var den første uken Men jeg leste et sted at det kunne ta et par måneder for kroppen å innstille seg på skikkelig fettforbrenning, så jeg holdt ut. Nå, etter 4 måneder har jeg 12 kilo. Og jeg kommer IKKE til å gi meg. Du må selvfølgelig følge en diett du føler du kan leve med, men hånden på hjertet, med din insulinresistens: TROR du virkelig at du kommer til å få en VARIG vektnedgang med GR...? Så mitt råd er om du kanskje burde prøve en måned til, før du er helt sikker på at dette ikke er noe for deg? Men hvis du ikke vil det, så er jeg enig med dem som anbefaler Fedon, min svoger har gått ned 25 kilo med det, og er veldig fornøyd. Lykke til, i hvert fall!

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:30   #30
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja. Lightbrus inneholder faktisk også endel salt som binder vannet. Pluss at når man har mye insulin i kroppen fra før så oppfatter den selv kunstig søtning som sukker og setter igang lagringsmekanismen.

En teori jeg skal teste med min nyanskaffede blodsukkermåler

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:36   #31
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av Kira71, her.

Jeg gikk bare ned tre kilo første måneden... og ja, 2,5 av de var den første uken Men jeg leste et sted at det kunne ta et par måneder for kroppen å innstille seg på skikkelig fettforbrenning, så jeg holdt ut. Nå, etter 4 måneder har jeg 12 kilo. Og jeg kommer IKKE til å gi meg. Du må selvfølgelig følge en diett du føler du kan leve med, men hånden på hjertet, med din insulinresistens: TROR du virkelig at du kommer til å få en VARIG vektnedgang med GR...? Så mitt råd er om du kanskje burde prøve en måned til, før du er helt sikker på at dette ikke er noe for deg? Men hvis du ikke vil det, så er jeg enig med dem som anbefaler Fedon, min svoger har gått ned 25 kilo med det, og er veldig fornøyd. Lykke til, i hvert fall!

Dette var inspirasjon - ble litt glad nå

Er inne i min fjerde uke, og hadde kun 2.5 kilo nedgang etter 3 flinke uker.
Har følt at alle går ned mer og raskere enn meg, har faktisk lurt på om jeg gjør noe feil..

Hvis det plutselig løsner (slik det ser ut til at det gjorde hos deg) - etter 1 måned - skal jeg være tålmodig!

Gjorde du noen endringer måned nummer 2?

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:41   #32
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

En teori jeg skal teste med min nyanskaffede blodsukkermåler

Jeg har testa, og pepsi max har ikke innvirkning på mitt blodsukker..

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:43   #33
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

En teori jeg skal teste med min nyanskaffede blodsukkermåler

Er du insulinresistent?

Forøvrig er det vannet som påvirker kroppen min mest når jeg drikker det. Og da blir kroppen så opptatt med å kvitte seg med det at alt annet står på hold også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:54   #34
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av KattaG, her.

Jeg har hatt helt sykt med søtsug innimellom, da har jeg drukket light brus og det hjelper (bortsett fra en gang da det ble sukkerfri sjokolade). Tenker jeg da klarer å takle søtsuget uansett hvordan jeg spiser..

Har du tenkt på hvorfor du er så sugen på disse tingene? Hvis cellene i kroppen din ikke får den energien de trenger på grunn av at insulinresistensen hindrer omdanning av fett (som du jo har nok av) så vil du fort kunne bli sugen på noe kroppen din vet gir utnyttbar energi: brød, ris, pasta

Problemet med disse tre er jo at de øker insulinproduksjonen, og du vil aldri få en ordentlig fettforbrenning igang. Du vil kunne sulte deg ned i vekt uten problemer, men skal du begynne å bruke kroppsfettet ditt så er du avhengig av å få ned insulinresistensen først.

Hvis jeg skal anbefale deg noe konkret er det
*) ta kontakt med fastlegen din og insisterer på en sjekk av blodverdier
*) hør med legen om du kan få metformin for å bedre virkningen av insulin (og dermed midlertidig reduksjon av insulinresistensen) - hvis legen mener at du er godt innafor referanseområdet ber du han sjekke med endokrinologisk ved f.eks. Arendal sykehus. Metformin er billig selv uten blå resept.
*) se på tiden du bruker på å planlegge og ordne mat som en investering i din egen helst, og ikke et ork. Etterhvert går det helt av seg selv.
*) innse at du kan ikke forholde deg til karbohydrater på samme måte som før. Det er en grunn til at du er ung, feit og insulinresistent: kroppen din tåler det dårlig.

Klar tale, fra egen erfaring, håper det er ok

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:59   #35
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Er du insulinresistent?

Forøvrig er det vannet som påvirker kroppen min mest når jeg drikker det. Og da blir kroppen så opptatt med å kvitte seg med det at alt annet står på hold også.

Ja, etter seks måneder i ketose og en måned på metformin har jeg fortsatt en fastende c-peptidverdi på ca 1000. Skal for morro skyld sjekke blodsukker morgen og kveld, fordi jeg elsker statistikk, og fordi jeg mistenker at kroppen lager glukose fra protein mens jeg sover, og korrigerer blodsukkeret med insulin. (Iom halveringstiden på c-peptid er 19-24 min så er det ikke gamle synder som fører til dette)

Artig =)

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 23:05   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Ja, etter seks måneder i ketose og en måned på metformin har jeg fortsatt en fastende c-peptidverdi på ca 1000. Skal for morro skyld sjekke blodsukker morgen og kveld, fordi jeg elsker statistikk, og fordi jeg mistenker at kroppen lager glukose fra protein mens jeg sover, og korrigerer blodsukkeret med insulin. (Iom halveringstiden på c-peptid er 19-24 min så er det ikke gamle synder som fører til dette)

Artig =)

Sånn på siden, man kan ha fintfint blodsukker, men fortsatt høye insulinverdier. Det var tilfelle for meg. Blosukkeret lå fastende på pluss minu 5 stort sett, men jeg hadde fortsatt høye insulinverdier (over 900), så jeg måtte også til slutt på metformin. Har ikke sjekket det siden dess, har vært på en dose på 3x500 i trekvart år, men jeg kjenner at kroppen min håndterer karbohydrater bedre, og jeg kan f.eks spise fiberrik og en god del belgefrukt uten å bli dårlig eller samle en masse vann som før.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 23:05   #37
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

JArtig =)

Ja! Rapporter da!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:05   #38
KattaG
Medlem
 
KattaG sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 62
KattaG er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Har du tenkt på hvorfor du er så sugen på disse tingene? Hvis cellene i kroppen din ikke får den energien de trenger på grunn av at insulinresistensen hindrer omdanning av fett (som du jo har nok av) så vil du fort kunne bli sugen på noe kroppen din vet gir utnyttbar energi: brød, ris, pasta

Problemet med disse tre er jo at de øker insulinproduksjonen, og du vil aldri få en ordentlig fettforbrenning igang. Du vil kunne sulte deg ned i vekt uten problemer, men skal du begynne å bruke kroppsfettet ditt så er du avhengig av å få ned insulinresistensen først.

Hvis jeg skal anbefale deg noe konkret er det
*) ta kontakt med fastlegen din og insisterer på en sjekk av blodverdier
*) hør med legen om du kan få metformin for å bedre virkningen av insulin (og dermed midlertidig reduksjon av insulinresistensen) - hvis legen mener at du er godt innafor referanseområdet ber du han sjekke med endokrinologisk ved f.eks. Arendal sykehus. Metformin er billig selv uten blå resept.
*) se på tiden du bruker på å planlegge og ordne mat som en investering i din egen helst, og ikke et ork. Etterhvert går det helt av seg selv.
*) innse at du kan ikke forholde deg til karbohydrater på samme måte som før. Det er en grunn til at du er ung, feit og insulinresistent: kroppen din tåler det dårlig.

Klar tale, fra egen erfaring, håper det er ok

Helt i orden!
Men jeg merker jeg ikke kan så mye om min egen situasjon. Har ikke satt meg helt inn i det tydeligvis. Jeg har tatt alt av blodverdier osv, og prøvene var helt fine...! Så ble plutselig litt usikker på om jeg har insulin resistens eller holder på å utvikle det hvis jeg ikke gjør noe.
Men mener du at kroppen min ikke håndterer et balansert kosthold med grov mat/fullkorn og ikke overstiger mere karbohydrater enn anbefalt?
Er det eneste alternativet for meg en lavkarbo diett?
Jeg er helt med på tankegangen at dette er en investering for livet, men jeg håper jo at det kan være med et kosthold som begrenser inntaket.. Ikke "utelukker" det helt..

__________________




KattaG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Grete Roede til Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:08   #39
KattaG
Medlem
 
KattaG sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 62
KattaG er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av Kira71, her.

Jeg gikk bare ned tre kilo første måneden... og ja, 2,5 av de var den første uken Men jeg leste et sted at det kunne ta et par måneder for kroppen å innstille seg på skikkelig fettforbrenning, så jeg holdt ut. Nå, etter 4 måneder har jeg 12 kilo. Og jeg kommer IKKE til å gi meg. Du må selvfølgelig følge en diett du føler du kan leve med, men hånden på hjertet, med din insulinresistens: TROR du virkelig at du kommer til å få en VARIG vektnedgang med GR...? Så mitt råd er om du kanskje burde prøve en måned til, før du er helt sikker på at dette ikke er noe for deg? Men hvis du ikke vil det, så er jeg enig med dem som anbefaler Fedon, min svoger har gått ned 25 kilo med det, og er veldig fornøyd. Lykke til, i hvert fall!

Jeg er bare forvirret og frustrert akkurat nå... Men ja, jeg ville jo tro at man klarer å holde vekten nede med GR, det er jo også en omlegging av livsstil, sånn som de forskjellige lavkarbodiettene er. Men jeg skal ikke være påståelig på noen som helst måte, jeg prøver å bearbeide all informasjonen som er overalt og ta et valg som er riktig for meg. Og det er ikke lett.

__________________




KattaG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Grete Roede til Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 10:40   #40
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Synger på siste vers ...

Selvsagt kan man (kanskje) helt sikkert gå ned og holde vekt med Grete Roede også. Dersom man er bestemt nok til å holde vekta nede. Men det må man også være med lavkarbodietter (påpekefingerpå)

Men om du er insulinresistent må du først og fremst få denne i sjakk. Den hjelper til å holde på vekta di, og selv om du har gått ned masse med Grete Roede før er det ikke sikkert at du gjør det nå, som insulinresistansen din har fått utviklet seg.

Holder du på å utvikle IR så kan du kanskje forebygge at den utvikler seg helt, eller delvis. Verdt ett forsøk iallefall.

Når man har insulinresistanse er det ikke kun for å slanke seg at man bør spise lavkarbo, men også en rekke andre gunstige helsefordeler. Lavkarbo strekker seg også fra 0-150 karber om dagen, og 150 karber om dagen...det er MYE det . Lavkarbo kan også omfavne lav-glykemisk mat og lav glykemisk belastingsmat. Det gir da rom for LITT fullkornsris, fullkorsnpasta og brød. NB verken pasta eller ris skal en voksen kvinne spise mer av i uken enn det som passer i hullet på en cd-plate.

Det gir også rom for LITT frukt. Pass på, frukt og brød BØR begrenses til en frukt pr dag og maks to brødskiver pr dag. Brødet skal være så grovt som overhode mulig, og helst være lavkarbo ala fedon eller hjemmebakt. Brødene fra spisdegslank.no er gode også. Frukten bør og skal aller helst inntas med noe fett, ettersom det a)er mye sukker i frukt og fettet stabiliserer blodsukkerstigningen som fører til fettlagring, og b)vitaminene som er i frukten er for det meste fettløselig og er ubrukelig uten fett.

Jeg vil også benytte anledningen til å fortelle deg at korn er ett ubrukelig stoff for kroppen vår. For folk med cøliaki kan korn være veldig farlig siden det kan føre til at de dør, eller i verste fall blir ekstremt syke. For oss andre kan korn føre til skader og betennelser, sykdommer og generelt dårligere folkehelse.

Fedon sine prinsipper:

Han deler karbohydratene i høy, middel og lavglykemisk, hvor

Høy GI >50
Middels 30>GI>50
Lav 30>GI

Han klassifiserer mat i A, B og C
A er proteiner
B er mat med lav GI
C er mat med middels eller høy GI (frukt er ett c-måltid)

Han har to regler
1)Unngå FINT mel i en hver form. Ett brød eller bakevare som har hvetemel som første ingrediens i innholdsfortegnelsen er ikke grovt.
2) La sukkerinntaket høre til sjeldenhetene. Fedon har altså ikke helnekt på sukkerinntak, men mener at vi bør begrense inntaket.

Det er snakk om måltidets samensetning og ingrediensene imellom, håndflaten er en grei målemåte. En håndflate er som hånden din uten fingre. En tallerken deles i tre og 1 del er A (protein) og 2 deler er B (lavglykemiske karbohydrater)

I et av dagens måltider så deles den ene tredjedelen med karbohydrater i 2. Ett av dagens måltider kan altså ha litt høyere glykemisk belastning enn de andre. Er egentlig enkelt:

Ei håndflate protein(kjøtt/fisk)
to håndflater grønnfor = et måltid.

Sitat MHM:
En viktig del av dr. Lindbergs filosofi, er at hver eneste munnfull vi spiser, setter i gang hormonreaksjoner i kroppen. Når vi spiser karbohydrater som finnes blant annet i sukker, korn, pasta og ris, så vil blodsukkeret vårt stige mye. Etter en blodsukkerstigning skilles hormonet insulin ut til blodet, som har en rekke negative effekter for vår helse. Insulin øker fettlagringen, hemmer fettforbrenningen, øker kolesterolet, øker blodtrykket, øker risiko for kreft, hjerte/karsykdom m.m. Hvis vi derimot spiser proteiner (kjøtt, fisk, skalldyr, egg, nøtter), så vil hormonet glukagon skilles ut i blodet vårt. Glukagon er på en måte det motsatte hormonet av insulin, og øker vår fettforbrenning.

For Fedon skal brød, pasta, ris brukes MAX en gang om dagen. Jeg er ikke helt sikker på om det betyr at om du spiser ris til middag så må du ikke spise frukt og brød den dagen. Men det er nærliggende å tro. Men alltid, alltid bruk fullkorsnvarianter, eller lavkarbopasta. Aldri vanlig hvetemelspasta.

Ellers, lykke til. Det handler VELDIG mye om det mentale for å få det til. Det er vanskelig å forandre hele levesettet sitt og sine matvaner opp ned på noen uker. Men husk bare at du er verdt å prøve å det. At du er verdt en bedre helse uten insulinresistanse. Å prøve å lage litt mat er en liten pris å betale. Om det f.eks er mye stress å lage mat hele tiden, så lag heller opp i store mengder og frys ned maten i porsjonspakker. Da har du alltid lett tilgjengelig mat og det blir mye lettere.

Denne bloggeren her http://www.lifechange.vgb.no har gjort dette med stor suksess, og selv om han ikke er lavkarboorientert så er prinsippene han bruker i aller høyeste grad relevante, og det er også mange av oppskriftene hans. Bare bytt ut lettprodukter og karbonadedeig med fete produkter og vanlig kjøttdeig, osv. Nå er ikke fedon glad i mettet fett da, men det får bli ditt valg om du vil spise det eller ikke.

Ellers sjekk denne tråden; http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1474



__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 19:49   #41
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av Nero, her.

Dette var inspirasjon - ble litt glad nå

Er inne i min fjerde uke, og hadde kun 2.5 kilo nedgang etter 3 flinke uker.
Har følt at alle går ned mer og raskere enn meg, har faktisk lurt på om jeg gjør noe feil..

Hvis det plutselig løsner (slik det ser ut til at det gjorde hos deg) - etter 1 måned - skal jeg være tålmodig!

Gjorde du noen endringer måned nummer 2?

Hei! Litt kanskje. Det vil si, første måneden var jeg veldig opptatt av alt jeg KUNNE spise, og gjorde det, bare fordi jeg kunne. Jeg lagde mye lavkarbo brød, kaker, desserter etc. + jeg spiste ganske mye. Alt jeg ikke kunne spise på lavkalori. Så ble jeg rett og slett litt matlei, og fikk et litt mer normalt forhold til maten, og begynte å spise kun til jeg ble mett. Hvis jeg husker rett, begynte jeg også å spise mer fett, men mindre mat til sammen, etter første måneden.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 16:03   #42
RitaBo
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 50
RitaBo er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Hei.

Sist jeg prøvde GR-kurs holdt jeg på ca 1 år. Trente 2-3 dager i uka. Ble fulgt opp av legen min som til tross for at stoffskiftet var innenfor normalen, men i nedre normalområde, satte meg på Levaxin (for å justere forbrenning). Etter 1 år hadde jeg gått ned 0 gram. Jeg hadde lang tidligere erfaring fra GR-kurs og oppfølgingskurs. Jeg begynte i desperasjon på en pulverkur + økte trening til 3-4 dager i uka, og gikk da ned ca 12 kg. Etterhvert hadde jeg diverse problemer med magen som bare ble verre, og jeg kom over denne siden. Begynte å lese meg opp, og var veldig utolmodig. De første 2 mnd gikk jeg ned kanskje 2 kg. Jeg spurte om råd her inne, og rådet var: Slutt og stress. Lev. Ikke tenk så mye, men aksepter at det tar tid for kroppen og omstille seg til denne type fettforbrenning. Og mat, det må man lage på Grete Roede også. Kan ikke følge henne uten å hakke og skjære eller koke og steke.
I hvertfall, plutselig løsnet et eller annet. Jeg har tatt det med ro med trening også, trent når jeg har tid, går litt turer osv. Og jeg er tilsammen blitt 22 kg lettere.
På GR tenkte jeg på mat hele tiden, for jeg var aldri ordentlig mett. Nå spiser jeg når jeg er sulten, til jeg er passe mett. Jeg savner ingen ting.
Så jeg ønsker deg lykke til og håper du tenker deg godt om før du konverterer.

RitaBo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 19:38   #43
KattaG
Medlem
 
KattaG sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 62
KattaG er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Cherry: takk for et omfattende svar!

__________________




KattaG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Grete Roede til Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 19:41   #44
KattaG
Medlem
 
KattaG sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 62
KattaG er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av RitaBo, her.

Hei.

Sist jeg prøvde GR-kurs holdt jeg på ca 1 år. Trente 2-3 dager i uka. Ble fulgt opp av legen min som til tross for at stoffskiftet var innenfor normalen, men i nedre normalområde, satte meg på Levaxin (for å justere forbrenning). Etter 1 år hadde jeg gått ned 0 gram. Jeg hadde lang tidligere erfaring fra GR-kurs og oppfølgingskurs. Jeg begynte i desperasjon på en pulverkur + økte trening til 3-4 dager i uka, og gikk da ned ca 12 kg. Etterhvert hadde jeg diverse problemer med magen som bare ble verre, og jeg kom over denne siden. Begynte å lese meg opp, og var veldig utolmodig. De første 2 mnd gikk jeg ned kanskje 2 kg. Jeg spurte om råd her inne, og rådet var: Slutt og stress. Lev. Ikke tenk så mye, men aksepter at det tar tid for kroppen og omstille seg til denne type fettforbrenning. Og mat, det må man lage på Grete Roede også. Kan ikke følge henne uten å hakke og skjære eller koke og steke.
I hvertfall, plutselig løsnet et eller annet. Jeg har tatt det med ro med trening også, trent når jeg har tid, går litt turer osv. Og jeg er tilsammen blitt 22 kg lettere.
På GR tenkte jeg på mat hele tiden, for jeg var aldri ordentlig mett. Nå spiser jeg når jeg er sulten, til jeg er passe mett. Jeg savner ingen ting.
Så jeg ønsker deg lykke til og håper du tenker deg godt om før du konverterer.

Har du en teori mpå hvorfor det ikke fungerte? Det må være en grunn til at det ikke skjedde noe..

__________________




KattaG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Grete Roede til Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 19:53   #45
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Synger på siste vers ...

Du skriver at du har vært flink som har bakt mye, men kanskje det ikke er så lurt? karbohydratene bør vel komme fra grønnsaker? om du bare passer på å ha grønnsaker og kjøtt,fisk og ost i huset trenger du ikke bruke så mye tid på kjøkkenet. Jeg har bakt kun en gang siden jeg begynte,jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 20:36   #46
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Tre kilo på en måned er jo bra det! Jeg forstår godt at du er drittlei matlaging. Det er jeg selv også. Jeg begynte på ketolyse i februar og har nå gått over til lkhf som gir litt mer rom for mer lettvindte løsninger, men jeg er fortsatt drittlei av å lage mat og jeg spiser for det meste rester.

Er ikke fedon typisk middelhavskost med fisk, tomater, olivenolje, bønner og linser?

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 22:02   #47
RitaBo
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 50
RitaBo er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av KattaG, her.

Har du en teori mpå hvorfor det ikke fungerte? Det må være en grunn til at det ikke skjedde noe..

Min teori er at jeg ikke tåler så mange karbohydrater når jeg skal ned i vekt. Det gjøres jo om til sukker inni kroppen. Jeg spiste kun lovlige rasjoner av Ryvita knekkebrød, pasta og ris. I tillegg tror jeg at fett i kosten er gunstig for fettforbrening. På GR telles kcal, og derfor er de veldig opptatt av magre matvarer, men jeg leste et sted at de har begynt å gi råd om mindre karbo i kosten også der.
Jeg tenker også at stress er en viktig faktor når det gjelder vektreduksjon. Hvis man føler seg stresset og har lite overskudd tror jeg kroppen har sitt eget forsvar, som om den tror det er krig, og dermed settes forbrenningen ned og fettet sitter fast.

RitaBo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 22:09   #48
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Opprinnelig lagt inn av KattaG, her.

Har du en teori mpå hvorfor det ikke fungerte? Det må være en grunn til at det ikke skjedde noe..

Ditto til RitaBo - min historie er SPØTT lik! Gikk et år på GR/vektklubb (altså lavkcal som jeg tidligere har gått ned på), begynte å trene - gikk hver dag i 45 minutt raskt, trente i tillegg 4 ganger bra styrke med PT... og gikk i løpet av 3 mnd OPP 2 kg - FETT!!!! (målte på spesialapparat).

Så jeg gikk over på lavkarbo - kuttet potet, ris, pasta, brød og grønnsaker som vokser under jorda - maks 5 gram karbo pr 100 gram i andre matvaner. Dette var de eneste reglene jeg fulgte - spiste så mye jeg ville - og jeg spiste MASSE! Jeg har levd halve livet på magre produkter - så jeg tror kroppen min ble overlykkelig - MEN jeg gikk ikke ned et gram... gikk ikke OPP heller da! Så jeg måtte justere alt - og må dermed passe kcaloriene i tillegg til karboene NÅ har jeg gått ned 10 kg siden april - ikke kjempekjapt - men med 4 ukers ferie og sånt innimellom er jeg ganske fornøyd.

Jeg lurer litt på hvorfor det er vanskeligere å planlegge et lavkarbo-kosthold enn et GR kosthold? Det krever også planlegging, og veiing og telling av kcalorier - det er liksom akkurat det samme - men det er kanskje vanskeligere fordi du ikke er godt nok kjent foreløpig med lavkarbo? Det krever selvfølgelig mye arbeid - men det er absolutt verdt det.

Har du problemer med lavkarbo brød? Hvilke har du prøvd? Det finnes flere alternativer - jeg spiser lavkarbobrød fra spis-deg-slank hver morgen med pålegg på

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 22:11   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Synger på siste vers ...

Hovedregelen er at jo mer karbo, jo mindre fett. Ris og fett er ikke så bra sammen....

Har du sett denne? Blir ikke enklere enn dette: http://lillemaane.no/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 22:24   #50
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Synger på siste vers ...

Signerer det RitaBo skriver om GR, trening og 0 resultat.

KattaG - ja, det finnes en enkel forklaring på at det ikke skjer noe med en del av oss tross at vi følger GR eller offentlige kostråd, trener og ellers lever såkalt sunt: Insulinresistens. Kroppen skiller ikke på grove Husman knekkebrød og loff; karbohydratene oppfattes som sukker enten de er hvite eller brune av utseende.... Vi som er insulinresistente bor i kropper der det produseres mer insulin enn nødvendig. Insulin stimulerer fettlagring i kroppen og resultatet er ofte stadig økende vekt, til tross for at man spiser færre kalorier enn kroppen trenger.

Jeg med min vekt, muskelmasse og alder har et kaloribehov på ca. 3500 i døgnet med mitt aktivitetsnivå. Mitt vanlige kosthold ligger stort sett mellom 1400 og 1800 et sted. Ikke bevisst, men dette er det jeg har ligget på når jeg har tatt stikkprøver på det. Da spiser jeg meg mett og fornøyd på vanlig mat, inkludert karbohydrater. Likevel går ikke denne kroppen ned i vekt, resultatet på GR med trening 5 dager i uken var -300 gram.

Så KattaG - for alle er ikke regnestykket så enkelt som at færre kalorier inn enn man forbruker betyr redusert vekt. Så lenge jeg inntar karbohydrater som stimulerer insulinproduksjon som igjen styrer fettlagring er jeg dømt til å tape...Midjemålet vil bare øke og øke. Insulinresistensen vinner jeg ikke over før karbene fjernes og erstattes med fett.

Er du insulinresistent så anbefaler jeg at du prøver nok en gang med ketogen kost, alternativt Fedon Lindberg.

Er det lov å spørre hvorfor du valgte å prøve ketogen kost denne gangen fremfor Grete Roede?

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
De siste kg/cm ... cilemora Spørsmål og svar 7 02-02-08 21:45
Ha lommetørklet klart, en liten jente som synger ... mofe Generell diskusjon 3 28-03-07 23:40
De siste fem kg? Håkon Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 20-02-07 12:50
Siste dag, siste 2 dager.. Fjonken Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 5 08-06-06 12:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no