Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Å argumentere for lavkarbo

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-10, 00:51   #1
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Å argumentere for lavkarbo

Når en får høre at lavkarbo fører til livstruende plager, hva skal man egentlig si?

Jeg er ikke opptatt av at alle andre skal spise lavkarbo, men hvis de først skriver/sier dette så føler jeg for å kunne svare noe mer enn at "nei, du, det stemmer ikke". Jeg vet jo inderlig godt hva lavkarbo er, men hvordan formidler man på en positiv måte at de faktisk har feil

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 01:43   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Først og fremst får de nevne hva slags livstruende plager.

Men du kan jo nevne at evolusjonsmessig så har vi ikke spist korn lenge nok til å være tilpasset å spise det. Hvis du tar hele menneskets historie og sier at det er ett år, så begynte vi å spise korn i går og da ble vi kortere og feitere. Vi begynte å spise varmpressede oljer for 10 minutter siden og da begynte vi å få hjerteproblemer. Big Fat Lies (fra dokumentaren FatHead som jeg kan anbefale)

Det finnes folkeslag som spiser ketogent, og våre folkesykdommer er så godt som ikke-eksisterende hos dem. Overvekt, diabetes, hjerteproblemer og sånt. Hvis vi trenger kh, hvorfor har ikke de strøket med? Svaret er at kroppen lager alle karbohydratene den trenger selv. Vi har ett hormon som kan senke blodsukkeret, og fire som kan øke blodsukkeret. Hva ser det ut til at vi har hatt mest bruk for tidligere?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 08:11   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Først og fremst får de nevne hva slags livstruende plager.

Jeg har nettopp vært i en slik diskusjon på et annet nettsted og vedkommende jeg diskuterte med mente det var helt vilt å la det gå 5-6 timer mellom hvert måltid, hver 3. time måtte man spise. Jeg ba ham komme med en eneste god grunn til hvorfor jeg skulle spise når jeg var god og mett, i finfin form og blodsukkeret var jevnt og fint. Jo - jeg måtte holde forbrenningen oppe! Så kroppen min klarer altså ikke, på adskillig renere mat enn det han spiser, å styre det der selv? Snakker om å undervurdere kroppen gitt. Forbrenningen surrer og går den, selv om jeg ikke kjører innpå ett eller annet tredjehver time.

At jeg nå har en stabil vekt (+/- 0,5 kg) som er så lav at jeg tidligere aldri har klart å holde den (jeg har klart å sulte meg ned til den, men ikke å holde den mer enn noen få dager), er finfin form, spiser meg god og mett minst 3 ganger i døgnet og ofte 4 ganger, er altså ikke ensbetydende med at forbrenningen min fungerer aldeles optilmalt. *hehe*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 11:01   #4
mamz
Medlem
 
mamz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 310
mamz er på en erverdig vei

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg har nettopp vært i en slik diskusjon på et annet nettsted og vedkommende jeg diskuterte med mente det var helt vilt å la det gå 5-6 timer mellom hvert måltid, hver 3. time måtte man spise. Jeg ba ham komme med en eneste god grunn til hvorfor jeg skulle spise når jeg var god og mett, i finfin form og blodsukkeret var jevnt og fint. Jo - jeg måtte holde forbrenningen oppe! Så kroppen min klarer altså ikke, på adskillig renere mat enn det han spiser, å styre det der selv? Snakker om å undervurdere kroppen gitt. Forbrenningen surrer og går den, selv om jeg ikke kjører innpå ett eller annet tredjehver time.

At jeg nå har en stabil vekt (+/- 0,5 kg) som er så lav at jeg tidligere aldri har klart å holde den (jeg har klart å sulte meg ned til den, men ikke å holde den mer enn noen få dager), er finfin form, spiser meg god og mett minst 3 ganger i døgnet og ofte 4 ganger, er altså ikke ensbetydende med at forbrenningen min fungerer aldeles optilmalt. *hehe*

Du TrillTrall, går det virkelig så lenge mellom hvert måltid.....er det ok har jo også hørt at det "skal" være 3-4 timer mellom hvert måltid......men har de siste par dagene merket at det kan gå mange timer mellom, tenkte i går, kanskje jeg må spise litt likevel.....men så kom jeg på at jeg leste at "Spis når du er sulten, og spis til du er ordentlig mett" av Skaldeman... og det høres jo logisk ut, kroppen sier vel fra selv når den trenger mat......blir en lang metthetsfølelse av omelett og bacon

mamz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 11:15   #5
Tropika
Medlem
 
Tropika sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 316
Tropika er ny på veien

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Det var jo ikke akkurat overflod av mat på steinalderen, så vedder på at de ikke spiste hver tredje time da.

Tropika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 11:28   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Tropika, her.

Det var jo ikke akkurat overflod av mat på steinalderen, så vedder på at de ikke spiste hver tredje time da.

Jeg leste akkurat om ei jente som har levd sammen med en afrikansk stamme i lengere tid.
Bortsett fra å ikke kunne vaske seg (det var sløsing med vann) så var matvanene deres vanskeligst å venne seg til. De spiste nemlig bare en gang i døgnet! Og slik har de levd i uminnelige tider.
De gjorde det ikke fordi de hadde lite mat, men fordi det var mest praktisk å gjøre det slik. Tror heller ikke de fartet omkring med en vannflaske som de nippet til hele dagen heller...(men der var det nok pga knapphet på vannet/at det krevdes mye energi for å skaffe seg vann).

Angående menneskene i steinalderen, så leste jeg også et sted at de som bodde i mellomeuropa etter istiden brukte ca tre-fire timer pr dag på å skaffe den maten de trengte. Litt mindre enn det vi jobber i dag, hehe.
Dette var såklart hvis jakten gikk greit

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 12:51   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Skaff deg boka "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz - der får du all dokumentasjon du trenger - sammen med henvisning til forskning som bekrefter det. Boka tar for seg forskning basert på feil grunnlag som dermed gir feil konklusjon ut. Som feks at fastfood ikke er bra - og dermed er ikke FETT bra - selv om det i et fastfood måltid med burgerbrød og pommes frites er dobbelt så mye karbo som fett... karbo er sjeldent tatt hensyn til i disse forskningsprosjektene...

Spør etter bevis først - har du ikke bevis får du bare si at du ikke ønsker å diskutere på grunnlag av "synsing"...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 13:19   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Søk opp tråder startet av Pål her inne, og les bloggen hans her: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/

Da får du massevis av gode argumenter

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:46   #9
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Jeg har egentlig sluttet å kalle det lavkarbo, jeg. Jeg sier at jeg spiser bare ren, uprosessert mat; -kjøtt, fisk, grønnsaker, egg og meieriprodukter, og hva i herrens navn er det som er så usunt med det???

Har ennå til gode å finne en kranglefant som klarer å argumentere mot dette standpunktet, i hvert fall på bakgrunn av at det skal være farlig for helsa

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 11:43   #10
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Jeg spiser lavkarbo fordi det får meg til å føle meg bedre i kroppen og selfølgelig for å gå ned i vekt.Hvis noen blander seg opp i hva jeg spiser og hvorfor bla bla bla.så sier jeg bare at jeg velger å spise slik for det er bedre for meg .Så kan de mene å synse akkurat det de vil ..I dont care..

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 12:01   #11
Ildtopp
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Ildtopp er på en erverdig vei

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Jeg begynte på lavkarbo for 1 uke siden, og jeg har ikke en eneste dag følt meg sulten eller oppblåst. Jeg har heller ikke hatt magevondt/mageknip. Jeg har rett og slett følt meg bra!!

Så hvis det er brød/poteter/sukker som gjør meg oppblåst, så kommer jeg ikke til å begynne å eta det igjen.

Kan ikke helt skjønne hvorfor folk er i mot lavkarbo, en trenger jo ikke sukker?

Ildtopp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 04:22   #12
kake
Juniormedlem
 
kake sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 17
kake er på en erverdig vei

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Jeg har egentlig sluttet å kalle det lavkarbo, jeg. Jeg sier at jeg spiser bare ren, uprosessert mat; -kjøtt, fisk, grønnsaker, egg og meieriprodukter, og hva i herrens navn er det som er så usunt med det???
:

Enig. Det er egentlig ikke noe "spesielt" med dette kostholdet. Det er bare fornuftig.

Jeg tror heller ikke at naturlige karbohydrater er spesielt farlige, det gjelder bare å være forsiktig med inntaket. Tross alt så har jo foreldre og besteforeldre-generasjonene våre levd lange liv som tynne på karbohydratrikt kosthold. Det beviser vel bare at vi mennesker kan klare oss på mange typer kosthold. Det er bare de siste generasjonene som sliter med overvekt pga manglende fysisk aktivtet og at mat har blitt så billig at man har råd til godteri og overspising.

Men når jeg skal velge mitt kosthold, synes jeg det er enkelt. Jeg velger minste motstands vei (ja, jeg er fremdeles lat!) og det er lavkarbo!

__________________


kake er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under utprøving Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 09:42   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kake, her.


Jeg tror heller ikke at naturlige karbohydrater er spesielt farlige, det gjelder bare å være forsiktig med inntaket.

Rørsukker og honning er helt naturlige karbohydrater, men det skal ikke rare mengden til for å sende blodsukkeret i taket.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 17:19   #14
Ildtopp
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Ildtopp er på en erverdig vei

Sv: Å argumentere for lavkarbo

er det mye karbohydrater i honning? Ja, det kunne jeg egentlig tenke meg..

Jeg som har så lyst på varm melk og honning om dagen :P

__________________
Ildtopp-oktobertrening 1855/1500min
Ildtopp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 20:19   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Å argumentere for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kake, her.

Tross alt så har jo foreldre og besteforeldre-generasjonene våre levd lange liv som tynne på karbohydratrikt kosthold.

Ikke mine Lange, men ikke som tynne!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no