Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-10, 13:54   #1
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Hei!
Har lest masse i forumet i mange veke før eg endelig tok beslutninga om å bestille boka til Torkil om Ketolyse. har lest gjennom den nokre gongar men er likevel usikker på ting og tang. Håpar eg kan få littebittegrann hjelp her

1.Finst det grenser for kor mykje fett en skal ha per dag?
2.Kan man ete når man vil og kva man vil til man er mett så lenge det er innenfor rette mengder karbo?

Eg begynte idag med Ketolysekuren.
Åt då omelett med bacon og ost.
Første feil blei gjort med ein gong.. eg tenkte smør var fint å steike egg og bacon i, men i oppskrita sto det "litt olje til steiking". såg det etterpå..
er det veldig feil eller går det grei?
Åt frukost i tolvtida, skal snart på seinvakt kl tre og vil ha middag før den tid ellers blir det ikkje middag før kl 22.30 ikveld. Er det for kort tid mellom kvart måltid?

Blir mange spørsmål ser eg

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 14:09   #2
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 36
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Heilt ny i gamet! litt spørsmål

Hei! Og velkommen blant oss

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Les den linken, gjerne flere ganger. Det er mitt oppslagsverk

Du skal spise når du er sulten Hold deg innenfor 15-17 karb for dagen, så skal alt være i skjønneste orden

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 14:41   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Heilt ny i gamet! litt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av EAH, her.

Hei!
Har lest masse i forumet i mange veke før eg endelig tok beslutninga om å bestille boka til Torkil om Ketolyse. har lest gjennom den nokre gongar men er likevel usikker på ting og tang. Håpar eg kan få littebittegrann hjelp her

1.Finst det grenser for kor mykje fett en skal ha per dag?
2.Kan man ete når man vil og kva man vil til man er mett så lenge det er innenfor rette mengder karbo?

Eg begynte idag med Ketolysekuren.
Åt då omelett med bacon og ost.
Første feil blei gjort med ein gong.. eg tenkte smør var fint å steike egg og bacon i, men i oppskrita sto det "litt olje til steiking". såg det etterpå..
er det veldig feil eller går det grei?
Åt frukost i tolvtida, skal snart på seinvakt kl tre og vil ha middag før den tid ellers blir det ikkje middag før kl 22.30 ikveld. Er det for kort tid mellom kvart måltid?

Blir mange spørsmål ser eg

Hei.

Når det gjelder karber, så skal du spise mellom 15 og 20 pr dag, mesteparten fra grønnsaker som vokser over jorda. Fordi kroppen trenger alle næringsstoffer, vitaminer, mineraler og enzymer grønnsakene gir, for å fungere og forbrenne optimalt.

Du skal spise når du er sulten, og spise deg mett (ikke overmett)
Blir du veldig fort sulten igjen, kan det indikere på for lite fett i maten.

Når du er på ketosebasert diett, som ketolyse er, skal du holde deg unna raske karber som: sukker, mel, poteter, ris pasta, halv/helfabrikata, spedde produkter osv.
Så nei, dt er ikke det samme hva slags type karber du spiser.

Smør er fint, ja helt flott å bruke. Vet at det står olje i boka, men smør er godt!
Du kan gjerne variere/blande smør og oljer for å få forskjellige fettsyrer.

Planlegging er viktig, ta gjerne med deg middagsrester på jobb, eller en boks salat. Slik at du ikke blir gående sulten og "tryner i godteskåla"

Kroppen trenger mat.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 23:09   #4
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

takk for hyggelig og raskt svar

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 23:16   #5
only39
Medlem
 
only39 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drøye hundre meter over havet, en drøy time fra Oslo.
Alder: 53
Innlegg: 101
only39 er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av EAH, her.

Hei!
Har lest masse i forumet i mange veke før eg endelig tok beslutninga om å bestille boka til Torkil om Ketolyse. har lest gjennom den nokre gongar men er likevel usikker på ting og tang. Håpar eg kan få littebittegrann hjelp her

1.Finst det grenser for kor mykje fett en skal ha per dag?
2.Kan man ete når man vil og kva man vil til man er mett så lenge det er innenfor rette mengder karbo?

Eg begynte idag med Ketolysekuren.
Åt då omelett med bacon og ost.
Første feil blei gjort med ein gong.. eg tenkte smør var fint å steike egg og bacon i, men i oppskrita sto det "litt olje til steiking". såg det etterpå..
er det veldig feil eller går det grei?
Åt frukost i tolvtida, skal snart på seinvakt kl tre og vil ha middag før den tid ellers blir det ikkje middag før kl 22.30 ikveld. Er det for kort tid mellom kvart måltid?

Blir mange spørsmål ser eg

VELKOMMEN!
..og det du lurte på har Gerd svart deg på! Det er såå fint med dette forumet!
Lykke til!

__________________
only39
Journalen min! Eller du kan se bilder på www.lavkarbotest.blogg.no
Start:4okt.10 92.4, 92,91,90,89,88,87,86,85,84,83,82,
81,80,79,78,77,76,75,74,73,72
only39 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysestart med lavkarboliv som mål! Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 23:20   #6
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

og når eg først er i gong med spørsmålsrunda mi, er det nokon som veit om rødvinspølse er fy-fy? har kjøpt på spar, rød plast utanpå, men før eg rakk å sjekke innholdet var omtrent heile slukt og teksten med innholdt vekke..

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 23:29   #7
only39
Medlem
 
only39 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drøye hundre meter over havet, en drøy time fra Oslo.
Alder: 53
Innlegg: 101
only39 er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av EAH, her.

og når eg først er i gong med spørsmålsrunda mi, er det nokon som veit om rødvinspølse er fy-fy? har kjøpt på spar, rød plast utanpå, men før eg rakk å sjekke innholdet var omtrent heile slukt og teksten med innholdt vekke..

Det tør jeg ikke si noe om.. men den er vel temmelig feit, noe som ikke gjør noe i alle fall. Vet at det er litt kh i danskepølse,salami osv,så spørs om kanskje rødvinspølse også har litt, men jeg håper noen andre vet, så du får svar. Ellers får du gå på butikken og sjekke på ei pølse der!

__________________
only39
Journalen min! Eller du kan se bilder på www.lavkarbotest.blogg.no
Start:4okt.10 92.4, 92,91,90,89,88,87,86,85,84,83,82,
81,80,79,78,77,76,75,74,73,72
only39 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysestart med lavkarboliv som mål! Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 23:35   #8
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 47
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Jeg elsker alle spekepølser og kan ikke huske å ha sett noen med for mange karber i enda. Å jeg har nok vært innom de fleste i butikken.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 23:39   #9
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

åå det var virkelig kjekt å høyre!
ser mange går for salat til lunsj, er det fint med "ketolysebrød" og masse pålegg?

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 02:00   #10
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

endå eit spørsmål i starfasen:
kan man ete for mykje grønnsaker?
syns eg har lest at grønnsakene skal fylle halve tallerken, men f.eks brokkoli innehelde 3 gram karb per 100 gram! eg holdt nesten på å overstige 15 gram karb dagen berre grunna brokkoli! korleis skal eg holde meg innan grensa når dette et tilfelle?

Dokke som er så flinke, vær stolte!

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 15:26   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Når det gjelder pølser, så bør en spise det med måtehold. Mange pølser inneholder natriumglutamat, E 620-625, og det kan gjøre at kroppen reagerer med å spy ut insulin. Selv om pølsa inneholdt 0 karber. Ikke dermed sagt at alle reagerer sånn, men noen gjør altså det. Prøv istedet å spis så ren mat som mulig. For eksempel kjøp kotelett istedenfor pølse. Flesk istedenfor bacon.
Og forsøk å tenk at dette er den maten som du naturlig skal spise, det innebærer at du bør få i deg mer vann enn Cola Zero, for eksempel. Om du skal ha en cola, drikk samme mengde vann FØRST, før du gir deg i kast med Cola`n. Alle mulige barer og shakes er ikke ting du finner i naturen, ergo bør de også kjøpes mer sjelden. Når du spiser og gjør en feil, tenk over at du skal spise denne maten resten av ditt liv, så en feil i ny og ne er bare helt ok. Du kommer sikkert til å "feile" i begynnelsen en del, men det er bare fint, for da LÆRER du noe. Det gjør du aldri om du ikke feiler

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 15:29   #12
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

godt å høyre at det ikkje er krise å feile litt men skal prøve å unngå å gjere det med vilje

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 15:31   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av EAH, her.

endå eit spørsmål i starfasen:
kan man ete for mykje grønnsaker?
syns eg har lest at grønnsakene skal fylle halve tallerken, men f.eks brokkoli innehelde 3 gram karb per 100 gram! eg holdt nesten på å overstige 15 gram karb dagen berre grunna brokkoli! korleis skal eg holde meg innan grensa når dette et tilfelle?

Dokke som er så flinke, vær stolte!

Ikke tallerkenmodell på ketolyse. Du skal telle karber.
15-20 karber fordelt utover dagen. + proteiner og fett til du blir mett.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 15:32   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av EAH, her.

endå eit spørsmål i starfasen:
kan man ete for mykje grønnsaker?
syns eg har lest at grønnsakene skal fylle halve tallerken, men f.eks brokkoli innehelde 3 gram karb per 100 gram! eg holdt nesten på å overstige 15 gram karb dagen berre grunna brokkoli! korleis skal eg holde meg innan grensa når dette et tilfelle?

Dokke som er så flinke, vær stolte!

Det er vel ganske enkelt å spise mindre av det. Blås i tallerken modellen, den er etter min mening tøys. Magen er ingen tallerkenmodell - sak. Spis heller 2 hekto brokkoli, da har du 6 gram. Det er langt viktigere at du får i deg fettet, for den værste feilen de aller fleste gjør, er å spise for lite fett. Jeg husker jeg holdt på å dette a stolen da jeg oppdaget at jeg burde ideelt ligge på 75-80 % energi fra fett hver dag. Mitt råd er altså å ta å veie opp grønnsakene. Sjekk karboene, regn ut hvor mange karbo du vil spise i dette måltidet, og så veier du bare opp. Jeg pleier også å spise grønnsakene til sist, for de KAN være skumle nok til å fylle opp magen slik at jeg ikke får i meg den mengden kjøtt og fett som jeg har behov for. På den måten minimerer jeg også insulinutslippet. (senker GI med mye fett først, uten at GI har så mye med det her å gjøre, det er litt flisespikkeri bare).

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 15:40   #15
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

takk! så blei eg litt klokare idag også

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 16:07   #16
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Jeg pleier å steike egg i smør Har fått inntrykk av at det skal være heeelt greit Synes det også gir en myye bedre smak mmmm


Sist redigert av knh : 18-10-10 kl 17:12.
knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 16:27   #17
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

No er lunsj/frukost inntatt. Nysteikt brød som eg fann oppskrift på her inne. det blei faktisk skikkelig bra! det der med solsikkefrø, linfrø og frø frø frø.
hadde smør, masse ost, røykelaks og rømme på ei skive. er det bra? i såfall kan eg berre smile gjennom alle måltid for det var skikkelig godt!
litt bekymra for at sambo ikkje skal få i seg nok fett for han likar ikkje "kalde kvite ting" som kan sjølv seier. altså rømme, creme fraiche, ost, smør, fløte. det går greit i maten men ikkje når han ser at det faktisk er det han et. forslag?

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 16:29   #18
The Cat
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 54
Innlegg: 84
The Cat er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

Bare husk at smør er smør, og ikke margarin

__________________
På'n igjen



The Cat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarb Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 20:52   #19
EAH
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 45
EAH er på en erverdig vei

Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål

hmm
tankane har kverna og lesing pågår for fullt for å forstå ketolyse og lavkarbo generelt.

har eg forstått det riktig
? :
- karbsa skal komme hovedsakelig frå grønnsaker
-Ketolyse:15 gram for dagen (for kvinner) helst verken meir eller mindre
putt på masse fett, en dæsj rømme på maten, fløte i te-en, ekstra ost, smør, lage maten med fløte ikkje melk..ting uten sukker
-lavkarbo generelt: minst mulig av brød, pasta, potet, ris og sukker men ikkje nødvendig å putte ekstra fett i/på maten

__________________

EAH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, start 17. okt 2010 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Heilt ny. Samletråd for oppstart. Gange Spørsmål og svar 8 06-04-10 12:33
Litt Fedon-spørsmål lykkeliten Dr Lindbergs 20 06-09-08 18:18
Heilt i hundre Trille Livets lyse side 10 11-03-08 23:29
Et litt personlig spørsmål men... Ada Ketolysekuren 8 30-06-07 10:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no