Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Julebord/jul hva gjør jeg?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-10, 22:37   #1
Ribea
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 6
Ribea er på en erverdig vei
Question

Julebord/jul hva gjør jeg?

Hei
Jeg begynte på lavkarbo for 8 uker siden, for første gang i mitt liv, og lurer på noen ting
To uker etter start på lavkarbo visste jeg at det kom til å bli en sprekk, men begynte likavel. Vi hadde, før jeg startet, bedt inn til selskap, med mat og drikke, og jeg valgte å gjennomføre kvelden med hjemmelaget pizza og vin. Etter denne festen tok jeg de to ukene/startfasen på nytt igjen.
Har gått ned 8,5 kg. på 8 uker nå, og er veldig fornøyd med det. Men, nå er det straks julebord (4.des) og jul... Hva gjør jeg??
Bør jeg øke karb.inntaket før julebord, slik at ikke kroppen får sjokk?
Må jeg ta de to første ukene/startfasen på nytt igjen etter juleborde?
Selv om jeg tror jeg aldri kan gå tilbake til kostholdet som det var før, har jeg tenkt og kose meg litt i jula. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette på best mulig måte... Noen tips/erfaringer?
-og, hvorfor er sticks`n min bare helt lys rosa/svakeste utslag? Har vært slik hele tiden, men "ånden" har jeg hatt, så jeg MÅ jo ha vært i ketose...?

Ribea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 23:15   #2
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

så lenge det er farve på sticksen er du i ketose , farven kommer ann på urinen ,om du har drukket mye eller lite

julebord ,,prøv og lev så lavkarbo som mulig . hold deg unna poteter å sånne ting ,spis kjøtt / fisk / grønnsaker .tror ikke det er noen god ide å øke karboinntaket på forhånd ,

dagen derpå gå vidre der du slapp før julebordet

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 00:15   #3
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 46
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Enig, dra på julebord og kos deg med det du kan spise. Det er i alle fall min plan!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 08:16   #4
Ribea
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 6
Ribea er på en erverdig vei

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Takk for svar
Men, kan jeg bare fortsette som vanlig etter julebordet? Kommer ikke til å kaste i meg poteter, men sliter med å nekte meg riskrem...
Jeg trodde jeg måtte ta de to første ukene på nytt igjen hvis jeg faller ut av ketose i forb. med en sprekk. Jeg har jo etter hvert begynt å spise litt soyabrød, og pizza med lavkarbobunn av og til på helg, så det frister ikke akkurat å ta de to første, strenge ukene på nytt...
Hvis jeg må det, får jeg heller droppe riskremen, som jeg ER så glad i.

Er fryktelig glad for at jeg kastet meg på lavkarbo. Har prøvd Grete Roede før, men dette er helt klart en MYE mer behagelig måte for meg å gå ned i vekt på. Helt UTROLIG Hvorfor har jeg ikke gjort dette FØR, spør jeg meg. Det går jo så det suser

Ribea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 08:36   #5
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Jeg ville levd som normalt fram til julebordet, kost meg masse den kvelden, og gått tilbake til vanlige rutiner igjen neste dag. Det må være lov å kose seg litt også. Ta deg en god spasertur dagen etterpå og bruk litt karbohydrater, så skal du se at du snart er i ketose igjen

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 08:47   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Enig - ikke "karb deg opp" - vær heller bevisst på at du spiser maten så lavkarbo som mulig, unn deg gjerne en liten potet, men spis kjøtt og grønnsaker. Drikk vin istedet for øl, sprit kan du også drikke med unntak av likør, og se om du kan bruke sukkerfritt blandevann. Nyt så riskrem porsjonen din med god samvittighet - men ikke spis MANGE porsjoner - det er det nemlig ikke verdt
Julebord er lynkurs i å være bevisst når det gjelder lavkarbo - men det går faktisk an! Jeg har også julebord på fredag, og vil nok smake på det meste uten å overdrive

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 09:29   #7
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Vær obs på at mange tåler alkohol dårligere på denne dietten. Pass på å drikke masse vann! Og ikke drikke på tom mage kan også være lurt Ellers så er det jo bare å spise det du kan spise, det går jo an å ta LITT riskrem uten å gå bananas i skåla.....

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 12:01   #8
Spinning
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 2
Spinning er på en erverdig vei

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Spis det som er lavkarbo. Det er masse deilig mat å velge i. Når jeg var på julebord så drakk jeg vodka med pepsi max, fungerte veldig bra
Kos deg på julebord

Spinning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:36   #9
Ribea
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 6
Ribea er på en erverdig vei

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Takk folkens
Så godt å ha noen å spørre når man lurer på noe.
Føler meg alt annet enn ensom i denne "lavkarbo-verden"

Ribea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:47   #10
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Jeg tenker at julebord er ypperlig når man er på lavkarbokur, jeg! Som regel er det jo koldtbord, og da kan man spise en masse gode saker! Ihvertfall holde seg unna poteter, brød, pasta, ris - men det har jeg nesten aldri spist på julebord likevel. Litt usikker på om det blir like lett å holde seg unna potetsalat og waldorfsalat, jeg elsker spesielt waldorfsalat! Tenker å spise eggerøre, røkelaks, spekemat, ribbe, medisterkaker, roastbiff, majones, rømme (spørs om det er litt mye lettvarianter rundt omkring?, litt salat - joda, jeg kjenner jeg kommer nok til å bli mett!
Jeg er dog litt bekymret for dessertbordet, da! Er det noen som vet om hoteller pleier å ha noen lavkarbovarianter av desserter? Pleier det å være mye sukker f.eks. i multekrem? Jeg synes det blir litt sært å ikke spise noenting... Man kan selvsagt forsyne seg grovt av ostefatet istedet!
Blir litt verre på det julebordet der det pleier å være juletallerken, kjenner jeg, men heldigvis pleier vi å få forsyne oss selv der, men er redd det kommer til å se litt kjedelig ut på tallerkenen med bare ribbe og medisterkake... Freshe opp med bittelitt tyttebærsyltetøy? (Sikkert sukker der også, blæh)
Liker uansett ikke øl og brus, pleier å drikke farris og hvitvin, så det skal jeg fortsette med. Drinker etterpå har jeg også som regel vært forsiktig med. Elsker irish coffee, da, men hvordan er det med det hvis man ber om en uten sukker? Sånn 'ferdigkrem på boks' er vel ikke helt bra?
Må kanskje bestemme seg litt for hvor nidkjær man skal/må/kan/bør være før julebordet?
Jeg kommer i alle fall IKKE til å spise meg opp på karber, men bare holde meg mest mulig unna det hele veien, så tror jeg det kommer til å gå superfint!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 12:17   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Julebord/jul hva gjør jeg?

Jula er jo den Oh Store Lavkarbofesten, spør du meg! Som Blucher ramser opp så er det hauger og bauger av lavkarbovennlig mat i jula. Tørre småkaker og spysøt gløgg kan man få billig av meg, men foreldrene mine holder unna en halvkilo med multebær som ikke blir grisa til med sukker , og de spiser jeg med piska krem. Om det i det hele tatt blir noe godteri jula så er det stort sett bare nøtter og litt mørk sjokolade, vin er det alltid overflod av hjemme i jula, og så kjøpes det også inn en sixpack eller to med lite-øl, for det er definitivt bedre med øl enn rødvin til ribba (selv om jeg er en godt øvet rødvinsdranker).
Og julefrokost og -lunsj er jo også en drøm; diverse sildesalater, sylte, tunge, skinke, majones (ekte, of course!), meiersmør, spekemat osv osv. Jeg spiser gjerne pålegget som det er, ellers har jeg liksom alltids en plan om å lage mitt eget brød å ta med.
Herregud, nå gleder jeg meg til jul! Jeg kommer til å måtte bli rulla rundt, haha!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Julebord raskall Mer enn 30 kg overvekt 9 05-12-09 08:27
Å du dæven, for et julebord MorStine Ketolysekuren 7 31-12-07 11:54
Julebord koster!!!! MonicaA Mer enn 30 kg overvekt 4 21-12-06 13:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no