Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 06-12-10, 12:35   #4476
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det vi vel er mest forsiktige med å spise av rovdyr er åtselsetere. Det er vel også hovedgrunnen til at vi ikke spiser hunder og katter, og hvorfor det er så mange protester på at de gjør det i f.eks Kina. Der har det både vært fattigmannskost, og brukt rituelt. Bjørn er jo ikke åtselsetere, f.eks.

Må si meg uenig med deg der, noe jeg sjeldent er. Hovedgrunnen til at vi i vesten reagerer på at de spiser (og forsåvidt torturerer) hund og katt er fordi at vi ikke synes det er etisk. En ting er vel å spise de, men den behandlingen dyrene får der borte er i alle fall det jeg reagerer mest på. Fin behandling av dyr gjelder forøvrig uansett hvilket dyr det er i mine øyne, og ja, jeg vet at Norge har stort forbedringspotensial selv.

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 06-12-10, 13:50   #4477
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Må si meg uenig med deg der, noe jeg sjeldent er. Hovedgrunnen til at vi i vesten reagerer på at de spiser (og forsåvidt torturerer) hund og katt er fordi at vi ikke synes det er etisk. En ting er vel å spise de, men den behandlingen dyrene får der borte er i alle fall det jeg reagerer mest på. Fin behandling av dyr gjelder forøvrig uansett hvilket dyr det er i mine øyne, og ja, jeg vet at Norge har stort forbedringspotensial selv.

Jo, men det gjelder vel alt dyrehold som ikke står opp til standarden vi har, ikke bare av hunder og katter. Jeg leste en del om det da det ble forbudt i Singapor (tror jeg det var) at det nettopp var forbundet en del sykdom med å spise nettopp hunder og katter fordi de var åtselsetere.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 06-12-10, 14:09   #4478
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Alder: 39
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Jo, men det gjelder vel alt dyrehold som ikke står opp til standarden vi har, ikke bare av hunder og katter. Jeg leste en del om det da det ble forbudt i Singapor (tror jeg det var) at det nettopp var forbundet en del sykdom med å spise nettopp hunder og katter fordi de var åtselsetere.

Klart det gjelder alt dyrehold. Det er vel egentlig pelsdyrnæringen jeg er mest mot. Det er litt likegyldig for meg hva de spiser, så lenge de behandler dyrene bra mens de lever.

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 06-12-10, 14:22   #4479
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Kva slags tull er det eigentleg Widerøe har for seg no da? Dei køyrer januar/februarkampanjen sin no, men det er jo fint lite billettar som er billige. Brussel Oslo vil koste 1000nok, og innenlandsturen vil koste 3000nok. Hurra hurra.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 06-12-10, 14:22   #4480
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Klart det gjelder alt dyrehold. Det er vel egentlig pelsdyrnæringen jeg er mest mot. Det er litt likegyldig for meg hva de spiser, så lenge de behandler dyrene bra mens de lever.

Ja, virkelig! Vi er en del av næringskjeden vi også, og selv om vi stort sett ikke lever i pakt med naturen, så er det helt patetisk at vi behandler nedadgående ledd med så liten respekt.
Hørte en fin historie en gang, om at indianere visstnok alltid takket "bror hjort" eller hvilket dyr som det ble jaktet på, før han spente buen for å skyte. Det synes jeg er vakkert og symbolskt sett sier veldig mye om hvordan vi burde forholde oss til dyr.
Pelsdyrnæringa er helt meningsløs, og de som sier at "men det er jo så kaldt i Norge, og pels er så varmt" kan ta seg en bolle. Det er tomme argumenter, og alle vet at det er status og tegn på velstand, for ikke å snakke om stadig tilbakevendene mote å gå i pels. Om man trenger å holde seg varm finnes det joggu meg ull og fleece og what not.

Jah, da fikk jeg sagt det. Tilbake til spørsmålene!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 06-12-10, 14:30   #4481
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion.

Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 06-12-10, 14:32   #4482
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig!

Hest er jo godt! Litt kraftig smak, men godt Og så er den jo ikke minst planteeter, og dermed trygg .
Og angående søt, skal jeg være ærlig så er vel ei ku mye søtere enn en hest, altså.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 06-12-10, 14:33   #4483
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Om man trenger å holde seg varm finnes det joggu meg ull og fleece og what not.

*hehe* Det var vel en amerikansk turist i Oslo som uttrykte bekymring over all denne ulla - tenk så mange sauer man måtte ta livet av for å strikke en jakke!

Gammel 06-12-10, 14:34   #4484
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

*hehe* Det var vel en amerikansk turist i Oslo som uttrykte bekymring over all denne ulla - tenk så mange sauer man måtte ta livet av for å strikke en jakke!

Haha, er det sant? Lol!
Nei, jeg må sannelig si at sauen i sannhet er et ålreit dyr. Ikke bare er den dum og enkel, den kan både lages garn og fårikål av! Kjekt

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 06-12-10, 14:40   #4485
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Ser absolutt ikkje noko problem i å ete hest. Islendingane et jo det, og dei seier også at det beste kjøtet er frå ungfolar. I Belgia er det heilt vanleg å ete røykt hestekjøt på skiva, som parmaskinke liknande. Likar hestekjøt sjølv eg. Ikkje så ofte det blir ete, men ser ikkje heilt problemet. Eit saueliv er då like mykje verdt som eit hesteliv, er det ikkje?

Gammel 06-12-10, 14:55   #4486
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Min mor - the expert - bruker noe som jeg tror er Jif - ovn/ugn. Jeg observerte dette i går; hun sprayet på, lot det stå litt, mens hun klaget over at ovnen var en drittovn, og at i gamle dager så renset ovnene seg selv

Det gjør noen av de nye også! Søk etter "pyrolytisk". Jeg skal ha pyrolytisk ovn på kjøkkenet mitt har jeg bestemt.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 06-12-10, 15:14   #4487
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Det vi vel er mest forsiktige med å spise av rovdyr er åtselsetere. Det er vel også hovedgrunnen til at vi ikke spiser hunder og katter, og hvorfor det er så mange protester på at de gjør det i f.eks Kina. Der har det både vært fattigmannskost, og brukt rituelt. Bjørn er jo ikke åtselsetere, f.eks.

Men torsk spiser vi! Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne...

Gammel 06-12-10, 15:36   #4488
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 40
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Ser absolutt ikkje noko problem i å ete hest. Islendingane et jo det, og dei seier også at det beste kjøtet er frå ungfolar. I Belgia er det heilt vanleg å ete røykt hestekjøt på skiva, som parmaskinke liknande. Likar hestekjøt sjølv eg. Ikkje så ofte det blir ete, men ser ikkje heilt problemet. Eit saueliv er då like mykje verdt som eit hesteliv, er det ikkje?

Beklager. Jeg mente egentlig norden. Poenget var at på 1000-tallet tillot ikke kirken det å spise kjøtt. Ikke fordi det var dårlig kjøtt, men fordi det var forbundet med offerriter i gammel religion. Tror dette forbudet var i Norge, deler av Sverige, nord-Tyskland og muligens Danmark. Jeg kan ikke nok om historien for å si noe om Island. Men poenget er at det henger igjen et slags tabu om hestekjøtt i Norge. Og det kan man gjerne se på tilgjengeligheten av det.. Jeg tror ikke noen ser på det som farlig, men at mange ser på det som ekkelt. Jeg synes ikke det er ekkelt, men har bare aldri hatt sjansen til å smake det. Håper jeg får det en gang..

Sist redigert av vimsen85 : 06-12-10 kl 15:38. Årsak: Skrivefeil..
vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 06-12-10, 15:53   #4489
Opheliia
Seniormedlem

Opheliia sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Jeg smakte hestekjøtt i Italia sommeren jeg var 17 år. Må innrømme at det ikke var helt det store for min del, men det var nok fordi det var rått. Jeg er lite glad i rått kjøtt. Kanskje jeg skal prøve det igjen en gang, men stekt (det er vel det man gjør med hest...) Men merker at det er litt sånn "æsj, hest, hvem spiser hest?"-tankegang innebygd hos meg. Det kommer vel av at det fortsatt er litt tabu som dere nevner her.

Gammel 06-12-10, 16:18   #4490
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Hest er jo godt! Litt kraftig smak, men godt Og så er den jo ikke minst planteeter, og dermed trygg .
Og angående søt, skal jeg være ærlig så er vel ei ku mye søtere enn en hest, altså.

Har lest at islandshester i harde vintre gjerne ble foret med både tang og sild, men til vanlig er nok ikke sild det hestene spiser mest av nei.

Gammel 06-12-10, 18:47   #4491
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Har hørt at bjørnekjøtt er nydelig

Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?

Tror jeg leste en gang at en gris hadde spist deler av et menneske

Å ja, har du ikke sett Snatch?

Jeg tror fortsatt det er litt tabu å spise hestekjøtt, men det finnes mennesker som gjør det. Jeg har ikke smakt hestekjøtt annet enn i pølse, men jeg har heller aldri sett det solgt.

En av de store kjedene, husker ikke hvilken hadde tilbud på hestekjøtt for en stund siden. Smart Club kanskje?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Men torsk spiser vi! Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne...

Ja, jeg har lurt på det der med fisk! De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?

Gammel 06-12-10, 18:52   #4492
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

All slags fisk et jo kva som helst dei kjem over. Survival of the fittest og alt det der.
Ikkje berre i Snatch grisen åt "godt" - skjedde ikkje det i Berlinerpoplene til Ragde også da?

Kvfor går tida så altfor fort når ein har det kjekt?

Gammel 06-12-10, 18:55   #4493
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

All slags fisk et jo kva som helst dei kjem over. Survival of the fittest og alt det der.
Ikkje berre i Snatch grisen åt "godt" - skjedde ikkje det i Berlinerpoplene til Ragde også da?

Tid og kos er to ting som blir gitt motsatt fortegn.. Desto mer kos man har desto kortere føles tiden...Og motsatt; traurige ting varer en evighet. Dårlig gjort!!! Einstein burde ha endret på det før han vandret...

Gammel 06-12-10, 18:55   #4494
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg så bare serien, men jeg mistenker henne for å ha sett filmen.

Gammel 06-12-10, 19:03   #4495
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Har forstått det slik at dei likar smaken av blod. Det har eg høyrt frå ein annan stad, ikkje frå boka hennar. Det kan jo hende ho såg filmen, who knows.

Gammel 06-12-10, 19:07   #4496
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Ja, jeg har hørt at noen gjør det hvertfall. men jeg tror ikke det gjelder alle. En vi hadde spiste en kanin.... Mens hos de andre hoppet kaninene fritt ut og inn, og satt oppi de når de lå i bingen og sånn.

Gammel 06-12-10, 19:15   #4497
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?

Å ja, har du ikke sett Snatch?

En av de store kjedene, husker ikke hvilken hadde tilbud på hestekjøtt for en stund siden. Smart Club kanskje?

Ja, jeg har lurt på det der med fisk! De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg så bare serien, men jeg mistenker henne for å ha sett filmen.

Jeg sa jo faktisk at jeg har lest "ligge i grønne enger" hvor han blir delvis spist av en gris (det var ikke i Berlinerpoplene, tror jeg, men mulig det var i den andre boka). Men jeg husker jeg leste på en nettavis for kanskje et år siden at noen hadde blitt spist av en gris en eller annen plass. Prøvde å google det nå, men fant bare denne; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=169517 Ganske fælt egentlig.. Tror ikke jeg har sett snatch, hva handler den om?

Gammel 06-12-10, 19:17   #4498
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Dei vart også kvitt "problemfolk" i HBO serien Deadwood ved hjelp av grisar...

Ja, det var kanskje i den boka vimsen, hugsar ikkje detaljar, lenge sidan eg las dei no.

Gammel 06-12-10, 19:18   #4499
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Tror ikke jeg har sett snatch, hva handler den om?

Åh, snatch er en av mine all time favoritt-filmer! Hvis du ikke har sett den må du få gjort det ASAP! http://www.youtube.com/watch?v=Q8jbt0wBkMI

Gammel 06-12-10, 19:21   #4500
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Tror vi kan konkludere med at det er reelt at griser kan spise mennesker og at hestekjøtt begynner å bli vanligere her til lands. Kanskje et tegn på et sekulært eller refortryllet samfunn..

Men jeg har et ganske urelatert spørsmål nå (selv om det enda handler om mat). Har lyst på krumkaker til jul og prøver å finne en oppskrift her inne. Men den eneste jeg fant inneholder Atkins vaffelmix og det finner jeg ikke noen plass. Noen som har en krumkakeoppskrift uten eller vet hvor jeg kan kjøpe vaffelmixen?

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.