Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 11-01-11, 23:05   #26
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Jadasåneidaså, her.

Jeg kan iallefall spise med god samvittighet 1,5 wienepølse til middag, eller en fiskekake uten å falle ut av ketose.

Men poenget er vel også hva karbohydratene kommer fra, ikke bare om man holder seg i ketose eller ikke?

Gammel 11-01-11, 23:07   #27
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 42
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Jeg kan iallefall spise med god samvittighet 1,5 wienepølse til middag, eller en fiskekake uten å falle ut av ketose.
Såvidt jeg vet er det ikke KH i medisterdeigen jeg kjøper...

Er ett par ting her, er nok ikke på langt nok alle som blir mett av 1,5 pølse. Dessuten er det faktisk 9 karbs i den 1,5 pølsa.

Men verste er jo hva dem fyller den med. Potetmel, og det er jo ikke helt bra om man følger ketolysen.
Det som på en måte gjør ketolysen så bra er at man skal velge rene produkter. Altså rene kjøttprodukter, rene meieriprodukter. Så etter MIN mening blir det da feil å spise farseprodukter og slekk hihi

Dette blir såklart opptil hver enkelt, men det er ikke BARE å telle karber heller mener jeg værtfall

Angående medistern, så kommer det ann på om du kjøper medisterfarse eller medister deig. Kjøper du medisterdeig så er det jo en del jobb med den før du stekern. Må jo spees ut med fløte, egg og krydres før dem stekes.
Er det medisterFARSE er det 6 KH pr 100 gram i den også.

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:09   #28
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Såvidt jeg vet er det ikke KH i medisterdeigen jeg kjøper...

Hmmm.. Se opp for skjulte kh

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:13   #29
Sonica
Nytt Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Sonica er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Venus Willendorf, her.

Hva slags krydder bruker du til tacokjøttet?

Spisskummen! Mye bedre enn ferdig taco-krydder.

Sonica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:15   #30
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Finnes oppskrift inne her på hjemmelaget tacokrydder som virkelig smaker godt. Skikkelig tacosmak på den.

Det er vel både salt, pepper, chili, hvitløkspulver, spisskummen og sikkert mer jeg ikke husker nå. Jeg pleier å lage en STOR boks av dette, så har jeg i flere måneder!! Helt konge! Og MYE billigere i lengden

Marius

Gammel 11-01-11, 23:15   #31
Venus Willendorf
Medlem

Venus Willendorf sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Akershus
Venus Willendorf er ny på veien

Bare det? Vil gjerne lage taco, men fant ut at tacokrydderet jeg pleier å bruke inneholder litt diverse

Edit: takk marjusen

Venus Willendorf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:17   #32
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Bare det? Vil gjerne lage taco, men fant ut at tacokrydderet jeg pleier å bruke inneholder litt diverse

Edit: takk marjusen

To sec skal jeg finne oppskriften til deg. Editer denne meldingen etter jeg har funnet fram oppskrifta jeg bruker som er heeelt konge!!

EDIT: Her er oppskrifta jeg bruker: (Det var opprinnelig i tsmål, men jeg bytta ut med matskjemål i stede. Bruker slike måleskjeer og bruker den største av dem. Hehe.

Altså:
2 matskjeer salt
4 matskjeer spisscumin
1 matskje koriander
1 matskje chilipulver
1 matskje hvitløkspulver
2 matskjeer paprikapulver
0,5 matskje pepper

Denne bruker jeg, også blander jeg VELDIG godt til slutt. Rister og rister, hehe, men blander seg lett altså.

Sist redigert av marjusen : 11-01-11 kl 23:20. Årsak: SE EDIT!
Gammel 11-01-11, 23:21   #33
Venus Willendorf
Medlem

Hvor mye bruker du i tacoen?

Gammel 11-01-11, 23:23   #34
Jadasåneidaså
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Jadasåneidaså er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Er ett par ting her, er nok ikke på langt nok alle som blir mett av 1,5 pølse. Dessuten er det faktisk 9 karbs i den 1,5 pølsa.

Men verste er jo hva dem fyller den med. Potetmel, og det er jo ikke helt bra om man følger ketolysen.
Det som på en måte gjør ketolysen så bra er at man skal velge rene produkter. Altså rene kjøttprodukter, rene meieriprodukter. Så etter MIN mening blir det da feil å spise farseprodukter og slekk hihi

Dette blir såklart opptil hver enkelt, men det er ikke BARE å telle karber heller mener jeg værtfall

Angående medistern, så kommer det ann på om du kjøper medisterfarse eller medister deig. Kjøper du medisterdeig så er det jo en del jobb med den før du stekern. Må jo spees ut med fløte, egg og krydres før dem stekes.
Er det medisterFARSE er det 6 KH pr 100 gram i den også.

Marius

Spiser jo ikke baaaare pølse da, også grøntfor.
Jeg kjøper sånne store bokser med medisterdeig som jeg steker opp. Uten egg, fløte og alt det der...
Uansett, hvorfor er det så farlig om jeg spiser det når jeg holder meg i ketose lurer jeg på nå?

Jadasåneidaså er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:27   #35
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Hvor mye bruker du i tacoen?

Det har jeg egentlig ikke noe fast mål på. Jeg steker opp 500 gram kjøttdeig. Også drøsser jeg på litt over hele, men ikke ta på FOR mye. Det er ganske MYE tacosmak i denne blandingen, så det kommer litt ann på hvor mye tacosmak du ønsker. Også tar du på en klæsj vann til slutt og koker inn vann og krydret i kjøttdeigen

Marius

Gammel 11-01-11, 23:28   #36
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Uansett, hvorfor er det så farlig om jeg spiser det når jeg holder meg i ketose lurer jeg på nå?

Fordi blodsukkeret ditt går opp og ned i større berg- og dalbane enn du har lyst til når du skriver at du skal følge ketolyse. Stabilt blodsukker gir mindre insulinutskillelse. Insulin er det viktigste fettlagringshormonet vårt og blokkerer for glukagon som er fettfrigjøringshormonet vårt. Og det er vel forbrenne fett du vil og ikke lagre fett?

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:30   #37
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Dessuten gjør det at for å holde seg lavt nok på karbene må man ofre noe annet med karbo, dvs grønnsakene. og det er fra grønnsakene vi får de fleste næringsstoffene, potetmel karber er bare tomt fyll.

Gammel 11-01-11, 23:30   #38
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Det har jeg egentlig ikke noe fast mål på. Jeg steker opp 500 gram kjøttdeig. Også drøsser jeg på litt over hele, men ikke ta på FOR mye. Det er ganske MYE tacosmak i denne blandingen, så det kommer litt ann på hvor mye tacosmak du ønsker. Også tar du på en klæsj vann til slutt og koker inn vann og krydret i kjøttdeigen

Marius

Vann? Jeg tar en god dæsj med crème fraîche, jeg. Og så smelter jeg likesågodt inn masse gulost i kjøttdeigen.

Gammel 11-01-11, 23:30   #39
Jadasåneidaså
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Fordi blodsukkeret ditt går opp og ned i større berg- og dalbane enn du har lyst til når du skriver at du skal følge ketolyse. Stabilt blodsukker gir mindre insulinutskillelse. Insulin er det viktigste fettlagringshormonet vårt og blokkerer for glukagon som er fettfrigjøringshormonet vårt. Og det er vel forbrenne fett du vil og ikke lagre fett?

Ja såklart, men jeg går jo ned i vekt...

Gammel 11-01-11, 23:31   #40
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Spiser jo ikke baaaare pølse da, også grøntfor.
Jeg kjøper sånne store bokser med medisterdeig som jeg steker opp. Uten egg, fløte og alt det der...

Har du lest boka til Torkil? Anbefaler deg det om du ikke har. Der står det veldig godt forklart.

Jeg mener ikke at du MÅ følge dette til punkt å prikke, det blir bare litt problemer når du gir råd på vegne av ketolyse ettersom det står det i signaturen din at du følger denne retningen. Og da vil nybegynnere som søker her plutselig tro det er helt greit å spise pølser, ferdigburgere og medisterkaker bare dem regner med karbo innholdet.

Er også en del nybegynnertråder her du burde lese og sette deg inn i hva vi egentlig driver med på ketolyse

Gammel 11-01-11, 23:33   #41
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Vann? Jeg tar en god dæsj med crème fraîche, jeg. Og så smelter jeg likesågodt inn masse gulost i kjøttdeigen.

Hehe, jepps, det funker sikkert.

Jeg pleier å hive det over i en ildfast form jeg da. Også tilsetter jeg hjemmelaget salsa og gratinerer med ost på toppen. Server med CF eller rømme vedsiden av etter den er ferdig varma

Gammel 11-01-11, 23:40   #42
Venus Willendorf
Medlem

Hvordan lager du salsaen?

Gammel 11-01-11, 23:45   #43
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Når skal jeg komme på tacobesøk til dere, sa dere?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:46   #44
Notabella
Medlem

Notabella sin avatar

Hvor: Aksdal
Alder: 34
Notabella er på en erverdig vei

Et tips til dere som nevner dette med at barna vil ha pannekaker .
Prøv Gerd sine fløtepannekaker, de er helt sykt gode å smaker bedre enn vanlige

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22372

Limt inn fra linken :

Fløtepannekaker
(Hele røra kom på 13,17 karber og det ble ca 10 pannkaker (øsa mi tar ca 1dl) )

4 egg
1 boks kremfløte
2-3 ss smelta smør
4-5 ts(strøkne) johannesbrødkjernemel
1 ts salt
1 ts bakepulver(kan sikkert sløyfes)

La stå å svelle 15-20 minutt.
Spe ut med vann til det blir en vanlig pannekakerørekonsistens (litt tykk)
Stekes på middels varme på ene siden til de er tørka oppå. Snu med lokk (blir løse)
og stekes videre. ( regn med 3-4-5 min pr side, jo lenger de steiker jo lettere blir de å snu)

Jeg hadde heistad blåbærsyltetøy og stekt bacon til... NAMNAM!

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:50   #45
Jadasåneidaså
Juniormedlem

Har du lest boka til Torkil? Anbefaler deg det om du ikke har. Der står det veldig godt forklart.

Jeg mener ikke at du MÅ følge dette til punkt å prikke, det blir bare litt problemer når du gir råd på vegne av ketolyse ettersom det står det i signaturen din at du følger denne retningen. Og da vil nybegynnere som søker her plutselig tro det er helt greit å spise pølser, ferdigburgere og medisterkaker bare dem regner med karbo innholdet.

Er også en del nybegynnertråder her du burde lese og sette deg inn i hva vi egentlig driver med på ketolyse

Nei, har ikke lest den.
Ikke meningen å sende folk på ville veier. Har nå spist sånne pølser en stund nå jeg da, dog ikke så ofte...
Uansett, var ikke klar over at det var potetmel i de pølsene...
Da er det tilbake til Jacobs Utvalgte igjen.

Gammel 11-01-11, 23:59   #46
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Nei, har ikke lest den.
Ikke meningen å sende folk på ville veier. Har nå spist sånne pølser en stund nå jeg da, dog ikke så ofte...

Sjekk hvor mye kjøtt det er i pølsene du kjøper. De har lov til å "vanne" ut pølsene ganske mye. De fleste pølser har 6 gram kh per 100 gram pølse. De putter i så mye potetmel som de har lov til for å lage billigere pølser. Kjøttprosenten ligger på sånn ca 40% på normale pølser, tror jeg. Pølser fra Jacobs og slike dyre høykvalitetspølser har som regel over 90% kjøtt. De som har høy kjøttprosent passer som regel på å vise det tydelig på pakken. F.eks: "97% kjøtt" med store bokstaver.

Gammel 12-01-11, 00:03   #47
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Hvordan lager du salsaen?

Den er faktisk veldig enkel:

1 boks hakka tomat med chili
2 sjalottløk
2 fedd hvitløk
1 rød chili
Fersk koriander
Salt og pepper

Alt kjøres i en stavmikser. Gjerne lage dagen før så setter smaken seg litt mer.

Gammel 12-01-11, 00:07   #48
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Nei, har ikke lest den.

Hva inneholder pølser?

- I hovedtrekk inneholder pølser kjøtt av storfe eller svin, fett, melk, potetmel og krydder. Vi har også en mager serie med mindre fett, og som ikke inneholder melk

* Kilde: Ett kjapt googlesøk I tilegg er det en del konsveringsmidler og tilsetninger og smaksforsterkere og slik dritt. Sikkert sukker også hehe

Gammel 12-01-11, 08:45   #49
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Kjøp en slow cooker så hiver du maten på før du går på jobb, og da er den ferdig når du kommer hjem.
Evt bare lage en saus eller kokte noe karber ved siden av.

Jeg kjøpte slow cookeren min for 4 mnd siden og den er i bruk hver uke

Gammel 12-01-11, 13:12   #50
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Notabella, her.

Et tips til dere som nevner dette med at barna vil ha pannekaker .
Prøv Gerd sine fløtepannekaker, de er helt sykt gode å smaker bedre enn vanlige

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22372

Limt inn fra linken :

Fløtepannekaker
(Hele røra kom på 13,17 karber og det ble ca 10 pannkaker (øsa mi tar ca 1dl) )

4 egg
1 boks kremfløte
2-3 ss smelta smør
4-5 ts(strøkne) johannesbrødkjernemel
1 ts salt
1 ts bakepulver(kan sikkert sløyfes)

La stå å svelle 15-20 minutt.
Spe ut med vann til det blir en vanlig pannekakerørekonsistens (litt tykk)
Stekes på middels varme på ene siden til de er tørka oppå. Snu med lokk (blir løse)
og stekes videre. ( regn med 3-4-5 min pr side, jo lenger de steiker jo lettere blir de å snu)

Jeg hadde heistad blåbærsyltetøy og stekt bacon til... NAMNAM!

Takk, disse skal prøves på fredag Vil tro det blir jubel i heimen!

Jeg har spist lavkarbo/ketogent siden 7. november. Altså ikke så gresselig lenge. Middagen var en issue før jeg forandret kostholdet også, jeg har jo alltid ønsket at barna skulle spise sunt. Jeg skriver også ukemenyer og handler i store trekk en gang i uka. Etterhvert håper jeg å ha flere ting enn grillkylling i arsenalet av enkle kriseløsninger de dagene tiden er knapp - at det skal ligge litt mer i ryggmargen, lissom. Lørdag er det shopping igjen, og jeg vurderer å handle inn 10-12 middager i stedet for 7, så er det mer fleksibelt med hva som kan velges når. Slik at jeg ikke MÅ steke koteletter dersom jeg ser at jeg ikke rekker det

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Synes frokost uten brød er vanskelig jeg Melkerull Dr Lindbergs 26 27-01-09 11:56
Er det vanskelig synes dere? Mellon Lavkarbo generelt 37 10-12-08 17:13
Om du skulle mangle inspirasjon til å lage middag.... Adriane Oppskrifter 0 01-10-08 18:51
Uff jeg får ikke tid til å lage middag hver dag ... geysirland Ketolysekuren 14 19-09-07 23:39
Dersom jeg skulle lage nachos til middag. Bee Oppskrifter 4 20-04-07 16:16

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.