Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er det vanskelig synes dere?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-11-08, 16:02   #26
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Er det vanskelig synes dere?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

ja jeg kan si meg enig at jeg følte meg litt "lurt" ang dette med fruktose. på pakningen sammenligner han fruktose med druesukker, fordi da ser grafen mer dramatisk ut. spør du meg burde han jo hatt en graf som viser forskjellen på fruktose og vanlig sukker (sukrose?), men da ser ikke grafen såå dramatisk ut!

Uansett, fant skjemaet! Skal prøve å skrive den av..

Potet- Protein:1,5g Karbs:20g fiber:2g Jern:0,4mg Beta-karot:0 Vit.C:15mg
Brokkoli- Protein:3g Karbs:2g fiber:2,5g Jern:1,5mg Beta-karot:700 Vit.C:85mg
Hodekål- Protein:1,3g Karbs:6g fiber:3g Jern:0,3mg Beta-karot:50 Vit.C:55mg

Hm. Det er ikke så rart, fordi druesukker absorberes direkte. Se derimot hva fruktose gjør med leveren vår, og ulike hormoner (f. eks. metthetshormonet leptin). I det hele tatt virker ikke fruktose så fristende. Interessant nok virker sukker bedre enn store mengder stivelse (mer sukker = mer stabilt VLDL-kolesterol; teknisk, men se her).

Han unnlater å nevne at:

• grønnsaker er en dårlig kilde på jern (brokkoli inneholder oksalat, som blokkerer jernfordøyelse);
  • grønnsaker er en dårlig kilde på vitamin A (som du heller får fra fete meieriprodukter; 2 spiseskjeèr smør har ca. 600 mikrogram vitamin A);
  • poteten har mer verdifullt protein p. g. a. proteinkvaliteten (se her);
I tillegg er fiber oppskrytt. Det irriterer tarmen. Ingen direkte helsefordeler kan knyttes til fiber. Tvert imot fôrer fiber stygge bakterier som helicobacter og proteus mirabilis. Fiber tar til seg masse vann (sveller), og kan skape forstoppelse.

Poteten har alt fra 1,5 til 3 ganger så mye B6 som korn, som uansett må varmetilberedes for å bryte ned stivelsen. Og ja, B6 er ikke noe problem på lavkarbo, særlig hvis vi spiser litt lever. Vegetarianerene må kanskje ta litt ølgjær.

Sist redigert av danish : 30-11-08 kl 16:46.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 16:10   #27
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
scartz er ny på veien

men jeg har inntrykket av at alt poteten inneholder av nyttig næring kan man lett ta igjen i andre produkter, spesielt om man lever lavkarbo...

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 10:41   #28
Mellon
Seniormedlem

Mellon sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Takk for mange flotte innspill. Siste diskusjone her- er det greit å spise potet på lavkarbo altså? Savner det litt da jeg er litt lei blomkål etterhvert. Jeg tar ikke ting så alvorlig lenger, det er jul, en skal kose seg med litt småkaker o gmandarin, men alt med måte selvsagt. Skal prøve å være flink i ukedagene frem mot jul i det minste. Har uansett gått ned ytterlige 1,2 kg den siste uken, til tross for litt pepperkaker, mandaring og sjokolade.

Til neste år skal jeg kjøpe inn å teste ketolyse tror jeg, tror jeg våger meg på det nå, må liksom "smake" på dietten før jeg vet hva jeg kan og bør spise og sånt. Jeg holder meg fortsatt en smule unna fett, men litt fett spiser jeg selvsagt, tror nok også kombinasjon fett+ karbo gjorde meg mye dårlig før. Jeg prøver med andre ord litt på hva kroppen min trives med. Kjenner at jeg har fått en anne gnist etter at jeg begynte med lavkarbo. Nå har mannen også slengt seg med, så det gjør det jo litt lettere.

Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 11:04   #29
missnano
Juniormedlem

missnano sin avatar

Hvor: Telemark, Porsgrunn
Alder: 39
missnano er på en erverdig vei

mtp. unger så syntes jeg at ungene kan få poteter til middag hvis dem ønsker det! Lær dem heller å være mer aktive! Fotball,håndball osv... Leve et "normalt" liv

Gammel 04-12-08, 11:12   #30
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Nei, jeg synes ikke det er vanskelig ...
Jeg brydde meg ikke noe særlig om mat før, og spiste det som var enkelt, og det samboeren spiste. Det var kanskje derfor jeg gikk fra lubben til feit
Men da formkurven begynte å synke så dramatisk at jeg til slutt lurte på om jeg gikk inn i en tidlig død, så tok jeg en tur til legen, og fikk påvist insulinresistens, i tillegg til en smule høyt ldl-kolesterol og noe høyt blodtrykk.
Det var som å slå på en bryter. Jeg er nok litt påvirket av min mors vegring mot matlaging, pose- og halvfabrikata rådet oppvekstens middager, men jeg vet hun gjorde sitt beste, og det var ikke rund hånd med godteri, så noen gode vaner hadde jeg med meg hjemmefra.
Jeg gikk fra å den ene dagen leve på pasta, ris og ferdigpizza, samt snoking i min daværende kjærestes potetgullposer og sjokolade, til å spise ren mat.
Og følelsen det ga meg var ubetalelig. Jeg ble en helt ny person, både form- og humørmessig, jeg gikk ned i vekt, jeg fikk insulinverdiene på stell, jeg ble kvitt migrenen jeg slet alt mer med, alle allergier forsvant som dugg fra solen (noe som medførte at jeg endelig kunne skaffe meg katt ), og livet ble generelt så mye bedre, at jeg heller kan si at det er vanskelig å skulle forestille meg at jeg noengang skulle ønske å spise høykarbomat igjen.
Faktisk er jeg så karbohydratfølsom at glukosebelastninga jeg må ta med jevne mellomrom forårsaker en rus som er så sterk at jeg som regel slukner på legekontoret etter å ha hatt helvetesmaur i rompa, og er så airheda at det føles som om hodet skal løsne fra kroppen en i times tid, samt flere dagers ubehag og hodepine etterpå.
Lenge leve ren sunn og god mat!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 11:38   #31
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 46
screwball er ny på veien

Jeg synes heller ikke det er noe problem.
Nå spiste jeg ikke potet i kokt form i stor grad i perioden fra jeg flyttet hjemmefra til jeg møtte fruen. Hun er stor potetfan.
Jeg spiser blomkålmos til nesten alle middagsmåltider. Sønnen min på litt over 2 elsker det og hvis fruen har kokt potet til seg og sønnen min så vil han heller ha mos. Forklaringen som han har fått er: Pappa tåler ikke potet noe særlig.
Jeg er faktisk kommet så langt at jeg aldri savner pasta eller ris lengre. Og det var det jeg "levde på" før! (Savner noen ganger pommes frittes eller potetbåter råstekt i ovn, men ikke sterkere enn at det går helt fint).

Flere venner/familiemedlemmer som har vært på besøk har fått smake blomkålmosen min og får som aha-opplevelse. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå lei av den. Synes den er bedre enn potet...

Spriter den opp av og til. Hvitløk, vårløk, litt broccoli, litt hakket chili +++

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 11:55   #32
missnano
Juniormedlem

missnano sin avatar

Den oppskriften vil jeg gjerne ha,Screwball

Gammel 04-12-08, 11:59   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det er ikke så vanskelig! Man mørkoker blomkål, og eventuelt litt brokkoli, så renner man det godt av, og freser det til mos med stavmikser eller tilsvarende.
Jeg pleier å ha en klatt smør, salt, pepper og muskat i. Og kanskje også hvitløk og gressløk.
Jeg spiser ikke meieriprodukter, men før hadde jeg en klatt seterømme eller creme fraiche i. Nammenam!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 12:05   #34
missnano
Juniormedlem

missnano sin avatar

Mmmm.. hørtes godt ut! Da skal jeg prøve det!!

Gammel 05-12-08, 00:14   #35
Puppeguri
Juniormedlem

Puppeguri sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Puppeguri er på en erverdig vei

Synes det er vanskelig å komme i gang, blir elttere etterhvert!!!

Puppeguri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Reduserer karbene Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 00:31   #36
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
scartz er ny på veien

Er egentlig bare en utfordring om man har veldig dårlig tid, evt spiser ute på restaurant! Føler ingen restauranter vet hva grove produkter er for noe..

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 17:00   #37
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Man mørkoker blomkål, og eventuelt litt brokkoli, så renner man det godt av, og freser det til mos med stavmikser eller tilsvarende.Jeg pleier å ha en klatt smør, salt, pepper og muskat i. Og kanskje også hvitløk og gressløk.

Mmm. Nammenam. Signerer!!!! Har nettopp oppdaget denne fenomenale oppskrifta, og klarer meg IKKE uten. Hallaisen, så utrolig godt det er. Jeg har i et par skjeier med Philadelphia-ost også. Synes det blir enda bedre mosete konsistens da.

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.

Sist redigert av Nicpins : 10-12-08 kl 17:22. Årsak: ...pokkers skrvieleifer
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 17:13   #38
kiril
Medlem

kiril sin avatar

Hvor: Stavanger
Alder: 42
kiril er på en erverdig vei

jeg syntes ikke det er vanskelig.jeg trives med maten egentlig, noen ganger får jeg lyst på sjokolade,skal nok med tiden få smakt di sukekrfrie jeg har lest om her inne.
men noen ganger når jeg smörer knekkebröd til unga så holder jeg på å ta et bit för jeg gir den.jeg glemmer meg av....sånn er det når jeg faster og,står og hakker salat mens jeg faster så plutselig går det en agurk bit i munnen hehe

kiril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Synes frokost uten brød er vanskelig jeg Melkerull Dr Lindbergs 26 27-01-09 11:56
Hva synes dere? Dorothy Generell ernæringsdebatt 5 11-04-06 23:30
Hva synes dere om utrensingskurer? mam Lavkarbo generelt 16 11-07-05 13:48
Hva synes dere??? HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 01-09-04 14:37

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.