Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fallgruver med lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-05-11, 22:59   #26
Timiane
Seniormedlem

Timiane sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Fallgruver med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Insulinet kan også stige uten at blodsukkeret øker, og det er jo noe å tenke på hvis man drikker en del brus (som cola Zero) men har problemer med å gå ned i vekt

Jeg diskuterte dette med en endokriniolog på aker sykehus. Hun sa netopp det du skriver. Det hjelper ikke å måle blodsukkeret for å se om kroppen reagerer på søtning.
Hun så og at selv om vi ikke spiser karbohydrater skiller kroppen ut litt insulin, men det påvirker ikke blodsukkret nevneverdig.
En liten avsporing....

Gammel 20-05-11, 23:59   #27
Kari Marita
Seniormedlem

Kari Marita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Når man har et lavkarbo kosthold blir jo utskjeielser lavkarbogodterier som feks atkinsbarer, bacongull, lavkarbokaker osv. Det er jo ikke noe en skal spise hver dag, men kose seg med en gang iblandt. Når man lever på høykarbo kosthold er jo vanlig sjokolade og potetgull utskjeielser, heller ikke noe man spiser hver dag. Mengden av ting har alt å si.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 18:14   #28
smili
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bergen
smili er på en erverdig vei

Atkinsbarene er godt, men jeg har måtte slutte med de.

smili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 18:30   #29
Antoinette6
Seniormedlem

Antoinette6 sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 64
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Jeg har diabetes 1 og reagerer med blodsukkerstigning på både maltitol og sukrin.

Dette til opplysning

Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 19:00   #30
Timiane
Seniormedlem

Timiane sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Jeg har diabetes 1 og reagerer med blodsukkerstigning på både maltitol og sukrin.

Dette til opplysning

Har du prøvd stevia? Er bare litt nyskjerrig...

Gammel 21-05-11, 19:35   #31
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Snopsy, her.

Har du prøvd stevia? Er bare litt nyskjerrig...

Begge de inneholder vell karbo? Hva med stevia, aspartam og sukralose?

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:15   #32
Dolsi
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

ja dette har jeg også lurt på. Gjelder sjokolade fra sukkerfritt, desserter med mye sukrin osv også?? Jeg har ikke gått ned noen ting (faktisk opp) den siste uken - det har blitt litt sånn sjokolade og noe lavkarbo is på 17. mai... Men jeg må bare si jeg ikke forstår helt dette jeg...

Syns jeg har vært sååå flink å holde meg til lavkarbo - men går likevel opp. (ikke den uka i syklusen heller)...

hva med nøtter? Peanøtter feks?

Denne her kan jeg bare signere.
Jeg bakte meg en lavkarbobløtekake til 17 mai og jeg spiste en bit 16 mai, et par biter 17 mai og en bit 18 mai. Ellers ikke noe jeg ikke spiser til vanlig på lavkarbo. Vekta har stått dønn stille siden før 17 mai nå og jeg tror det er pga den bløtekaka.
Tror rett og slett sånt er partystoppere selv om det kalles lavkarbo

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:28   #33
Paris
Seniormedlem

Paris sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 49
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Denne her kan jeg bare signere.
Jeg bakte meg en lavkarbobløtekake til 17 mai og jeg spiste en bit 16 mai, et par biter 17 mai og en bit 18 mai. Ellers ikke noe jeg ikke spiser til vanlig på lavkarbo. Vekta har stått dønn stille siden før 17 mai nå og jeg tror det er pga den bløtekaka.
Tror rett og slett sånt er partystoppere selv om det kalles lavkarbo

Ja må være det

Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:30   #34
Eyve
Nytt Medlem

Hvor: Vesterålen
Alder: 51
Eyve er på en erverdig vei

Jeg startet på lavkarbo sist mandag. Som forberedelse har jeg lest mye på forumet her inne, i tillegg til Dr. Sofie Hexeberg`s bøker. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut om jeg faktisk får i meg nok fett og proteiner og om jeg spiser lite nok karbo.
Har lagt inn maten jeg spiser på diett.no enkelte dager og det er greit for å se totalt antall kalorier man får i seg (slik at det ikke blir for lite), men her får man opp hvor mange prosent av anbefalt daglig inntak (statens anbef.) man har spist. Etter disse anbefalingene skal kh utgjøre 55%. Har lest i nybegynnertråden at 2-10% av energien skal komme fra kh (alt etter hvor streng diett man er på), men betyr dette at jeg må ligge på mellom 2 og 10% på oversikten der? Og når det gjelder proteiner og fett... hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg får i meg totalt av dette pr. dag? Er det noe mål i gram på disse prosentene? (ser at 2% kh er 10g og 10% er 50g - lurer på om det finnes et slikt mål på proteiner og fett..). Ønsker jo ikke spise for mye fett heller slik at jeg ikke får noen vektnedgang...
Eller er det bare å kjøre på med proteiner og fett, så lenge man holder seg under ønsket nivå på kh?

Veldig takknemlig for svar

Eyve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - inntil 50 kh pr dag Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 23:05   #35
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Eyve, her.

Jeg startet på lavkarbo sist mandag. Som forberedelse har jeg lest mye på forumet her inne, i tillegg til Dr. Sofie Hexeberg`s bøker. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut om jeg faktisk får i meg nok fett og proteiner og om jeg spiser lite nok karbo.
Har lagt inn maten jeg spiser på diett.no enkelte dager og det er greit for å se totalt antall kalorier man får i seg (slik at det ikke blir for lite), men her får man opp hvor mange prosent av anbefalt daglig inntak (statens anbef.) man har spist. Etter disse anbefalingene skal kh utgjøre 55%. Har lest i nybegynnertråden at 2-10% av energien skal komme fra kh (alt etter hvor streng diett man er på), men betyr dette at jeg må ligge på mellom 2 og 10% på oversikten der? Og når det gjelder proteiner og fett... hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg får i meg totalt av dette pr. dag? Er det noe mål i gram på disse prosentene? (ser at 2% kh er 10g og 10% er 50g - lurer på om det finnes et slikt mål på proteiner og fett..). Ønsker jo ikke spise for mye fett heller slik at jeg ikke får noen vektnedgang...
Eller er det bare å kjøre på med proteiner og fett, så lenge man holder seg under ønsket nivå på kh?

Veldig takknemlig for svar

Under fanen "etikett" finner du gram-mengde på både karbo, fett og protein

De daglige anbefalingene er basert på et helt annet kosthold enn vårt lavkarbokosthold

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 23:17   #36
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sånn til informasjon så trigger jeg et enormt sultbehov når jeg drikker light brus/saft. Jeg blir så sulten at jeg holder på å gå på veggene og jeg kan spise uhorvelige mengder mat og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt.

Så lenge jeg holder meg unna kunstig søtning (bruker stevia og litt sukrin) så har jeg ikke slik sultfølelse.

Ellers kan jeg bare skrive under på det som andre har sagt i tråden: kunnskap er utrolig viktig. Lese seg opp på relevant litteratur og huske at det er mye nyttig info her på forumet, men at det kun er basert på brukernes egne erfaringer. Ellers er det viktig å jobbe med det å bli kjent med når man er sulten, når man fyser og hvorfor man fyser.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 00:00   #37
Eyve
Nytt Medlem

Hvor: Vesterålen
Alder: 51
Eyve er på en erverdig vei

Er det jeg som er dum, eller har jeg oversett noe? Hvor finner jeg fanene?
Har vært inne flere steder og finner masse innlegg om mye forskjellig, men ingen oversikt over faner...?

Eyve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - inntil 50 kh pr dag Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 10:47   #38
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Dagsmenyen til venstre, til høyre har du ADI% deretter k.diag og så Etikett... Står rett til høyre for "neste dag" linken

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.