Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Makaroni ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-10-11, 20:03   #26
ToreH
Gjest

Sv: Makaroni ...

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Uten at jeg statistisk kan belegge det, er mitt generelle inntrykk etter nokså mange måneder her på forumet at det er de som skeier ut som etterhvert sliter i forhold til vektnedgang. Kanskje blir terskelen stadig lavere for utskeielser ? Jeg er for å oppmuntre de som vurderer å skeie ut til IKKE å gjøre det. Særlig etter såpass kort tid.

Jeg er uenig med deg akkurat der tror jeg. Jeg er av den oppfatning at mennesket klarer nå de mål de setter seg. Må dog si at jeg har et grunnleggende Y-menneskesyn (McGregor X-Y teori).

Enig i at man bør unngå utskeielser på generelt grunnlag. Men som nevnt, en som har gått ned 5 kg på 3 uker har presumtivt et stort potensiale, antakelig større enn en som går ned 300gr på samme tidsrom. Konsekvensen av at 5kiloen tar en mac and cheese er matematisk vesentlig mindre enn for 300 grammern.

Risiko=Sannsynlighet x Konsekvens fremdeles

Jeg vil heller at en forumdeltaker har en kontrollert utskeielse enn at vi mister han/hun som lavkarbo forever (altså mister all lyst og motivasjon fordi det er såpass strengt)

Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:05   #27
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, det er man ikke. Makaroni inngår ikke i et eneste lavkarbokosthold, så vidt meg bekjent i alle fall. Det handler langt i fra bare om antall gram karbohydrater, men i stor grad om hvor de kommer fra.
Og som det påpekes er du på veldig tynn is når det kommer til din omtale av ketogent kosthold. Og Atkins er heller ikke bare ketogent, kun spesielt i en overgangsfase, inntil man finner sitt individuelle nivå.
Greit å uttale seg om ting man vet noe om. Non?

Ja, ikke sant?

Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:09   #28
Trj
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jeg er uenig med deg akkurat der tror jeg. Jeg er av den oppfatning at mennesket klarer nå de mål de setter seg. Må dog si at jeg har et grunnleggende Y-menneskesyn (McGregor X-Y teori).

Enig i at man bør unngå utskeielser på generelt grunnlag. Men som nevnt, en som har gått ned 5 kg på 3 uker har presumtivt et stort potensiale, antakelig større enn en som går ned 300gr på samme tidsrom. Konsekvensen av at 5kiloen tar en mac and cheese er matematisk vesentlig mindre enn for 300 grammern.

Risiko=Sannsynlighet x Konsekvens fremdeles

Jeg vil heller at en forumdeltaker har en kontrollert utskeielse enn at vi mister han/hun som lavkarbo forever (altså mister all lyst og motivasjon fordi det er såpass strengt)

Jeg tror ikke det har med antall kilo nedgang etter tre uker å gjøre, men hvorvidt kostholdet er godt innarbeidet. Tre uker er ikke lenge. Fettforbrenninga er knapt i gang.

Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:17   #29
ToreH
Gjest

Nei, kanskje ikke. Enig med du, det beste er å være avholdende

Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:27   #30
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Nei, det er man ikke. Makaroni inngår ikke i et eneste lavkarbokosthold, så vidt meg bekjent i alle fall. Det handler langt i fra bare om antall gram karbohydrater, men i stor grad om hvor de kommer fra

Dette er vel ikke helt riktig? Både Lutz og Lindberg gir vel rom for en liten mengde fullkornspasta i sine retningslinjer

Men i et ketogent kosthold er det jo såklart utelukket. Og på ingen måte verdt det etter kun tre uker.

Gammel 30-10-11, 20:35   #31
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: makaroni...

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Tusen takk Imse, men jeg prøvde dette i mikro, med osten satte seg fast på bakepapiret, var ikke mulig å få det av, så jeg mått kaste alt. Jeg søkte på osteknekkis, men fant bare masse linker hvor folk anbefalte det, men fant ikke noen oppskrift takk for at du svarte meg

Du må ikke steke de for lenge!! Da blir de brune, vonde på smak og vanskelige å få av bakepapiret....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:37   #32
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Jeg må seriøst innrømme at jeg aldri har fått til osteknekkis i mikro, den kleber seg fast til underlaget som om livet sto på spill (og det gjør det jo).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:38   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Dette er vel ikke helt riktig? Både Lutz og Lindberg gir vel rom for en liten mengde fullkornspasta i sine retningslinjer

Men i et ketogent kosthold er det jo såklart utelukket. Og på ingen måte verdt det etter kun tre uker.

Nå tenkte jeg mest på helt vanlig makaroni laget av fint hvitt mel, som vel vanligvis brukes i makaroni- og ost. Ok, det står ingen steder at det er det, så jeg kan ha hoppet inn i en konklusjon der.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:41   #34
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Nå tenkte jeg mest på helt vanlig makaroni laget av fint hvitt mel, som vel vanligvis brukes i makaroni- og ost. Ok, det står ingen steder at det er det, så jeg kan ha hoppet inn i en konklusjon der.

Hun mente sikkert vanlig, men det finnes fullkorn også

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Makaroni Anos Lavkarbo generelt 2 23-03-11 23:36

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.