Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp til å overbevise forloveden min?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-10-11, 11:52   #26
ToreH
Gjest

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Det er mao noe du trives med å spise og som fungerer for deg. For svært mange av oss her er noe av poenget å spise renere mat for å ikke trigge bla sukkerhunger. Nøtter gjør samme jobben
Så du seiersintervjuet med OL mester i skiskyting, Bjørn Ferry? Drakk fløte han Men du trener kanskje hardere og mer enn feks Bjørn Ferry?

Flott du har funnet din vei og trives med det. Det er dermed ikke sagt at dette er veien å gå for alle andre Hadde aldri i verden klart 6-7 måltider om dagen, klarer meg helt fint med 1-3 med mitt kosthold

Har hatt Hypo i 24-25 år, vet utmerket godt hvordan det er å leve med
Har begynt på mitt 3. år på lavkarbo og i perioden med størst vektnedgang lå jeg på 3000-3500 kcal. Null trening, kun lett mosjon.
Nå spiser jeg 1-3 måltider (deilig å la kroppen kunne fortelle meg når jeg er sulten ) og jeg har aldri ligget så lavt medisinene og har heller ikke opplevd de store svingningene i stoffskiftet som jeg gjorde på "normal" mat.
Så, mitt stoffskifte fungerer optimalt, ut i fra mine forutsetninger på uregelmessige måltider. Kroppen er ikke en maskin vet du.

Hehe, nok en gang, din filosofi fungerer ikke på meg. Litt festlig at du synes det er ok å fortelle meg, og flere med meg, at vi ikke vet hva vi gjør, ikke kjenner vår egen kropp eller har peiling overhode på kostholdet vi lever på. Søtt...

kanskje det kan være greit å sette deg mer inn i hvordan lchf faktisk fungerer fremfor å gå ut i fra eldgamle Grete Roede sannheter?

Hehe, nei, jeg forteller da ikke at dere ikke vet hva dere gjør? Dq har du misforstått budskapet mitt. Hver må få gjøre hva han/hun vil, men da må jeg også få si hva som har fungert for meg og gi råd ut fra det. Det er jo det trådstarter spør om.
Ikke trener jeg mer enn Bjørn Ferry, han drakk fløte og det er det faktisk svært mange som gjør etter trening. Litago sjokomelk eller jordbærmelk gjør samme nytten, man å ta hva man har. KETOslim nevnte jeg fordi det er enkelt å ta med seg og det inneholder ikke mer sukker enn fløteprodukter. Men hvis en sukkerbit er nok til å trigge sukkerhunger for noen brukere her inne, nok til at alt ødelegges, ja da har de mer alvorlige problemer enn å bare være på en spesiell diett, etter min mening. Ærlig talt folkens, aksepterer dere ikke at man gir råd om produkter her inne? Alle kjenner til fløte, litago osv osv som restitusjonsdrikker, men jeg synes nå det er særdeles upraktisk å ha med seg en boks fløte eller en litagoboks på innerlomma i skogen eller på sykkelen...så derfor anbefalte jeg en lavkarbo power bar ;-) men det blei jammen tatt ille opp....:-P

Kona har hatt hypo i 22 år og har fulgt skolemedisinens råd med Liothyronin og alt det andre de propper henne med. Totalt feil, og gikk over til naturlig thyroxin fra griser. Lang kamp med helsevesenet, men får i dag naturlig medisin på blå resept etter vedtak i Helsesektoren. Hun er den aller første av flere tusen som hadde forsøkt før henne. Det syntes vi var morsomt. Men som sagt, for henne så fungerer det å spise ofte men lite, det hjelper på hennes forbrenning. Klabert, her er det garantert individuelle forskjeller. men det er verdt å prøve det meste, noe dere med hypo nok er vant til å gjøre da. Btw, kan anbefale deg sonjas stoffskifteforum som forum for de med hypo. Kona har vel fått publisert et par artikler der på fremsiden som har gitt mange en del vekkere.

BTW, kona gikk ned 20 kg på 1 år gjennom bevisst kosthold og mye og hard trening (hun løp ca 2-3 mil i uka hvorav minst 1 økt var intervall). Da gikk hun fremdeles på skolemedisinens svar på thyroxin og hadde liten effekt av denne medisin.

Jeg er nå selv på en mellomkarbokur, ikke lavkarbo, det er for ekstremt for meg, jeg klarer da ikke yte så mye som jeg ønsker. Ikke en spesiell filosofi som eksvis Atkins (han daua forresten av sitt eget kosthold...;-)), Fedon osv, Men følger mitt eget fordi det funker for meg, og jeg håper kanskje da at det også kan fungere for andre som vil prøve?

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:57   #27
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

[quote=hypah;1235930[/QUOTE]
Oppdater deg litt du, så kan vi diskutere
At Atkins døde av sitt eget kosthold er en eldgammel og vel avlivet vandrehistorie.
At du ikke har lyst til, eller klarer, å leve lavkarbo får være opp til deg.
Jeg, og maaange med meg, klarer det helt utmerket og nyter fordeler som vektnedgang og ikke minst bedre helse

Og du, Bjørn Ferry lever lavkarbo. Les deg opp litt du

Venter forøvrig fortsatt på at du skal forklare hvordan jeg gikk ned så mye med så høyt kcal inntak

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:58   #28
ToreH
Gjest

Har du en holdbar teori på hvordan jeg, uten trening, kun lett mosjon, har klart å gå ned 26 kg på opp mot 3000-3500 kcal pr dag?

For det første så var du jo tydelig svært overvektig og spiste antakelig veldig usunt?
Dette er da ikke rakettforskning, så lenge man forbruker mer energi, kcal er energi, enn hva man dytter inn, så vil man gå ned uansett. Energi er et enkelt begrep, så lenge du fyller bilen din med drivstoff i en større rate enn den forbruker så vil bilen bli tyngre og tyngre, men hvis du putter innn mindre enn den forbruker, så vil den bli lettere og lettere.

Du hadde tydeligvis et behov i kroppen din som forbrente mer enn 3-3500 kcal om dagen.....tror du ikke?

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:58   #29
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?

Å himmel, her er det mye å ta tak i hypah!

Å spise lite og ofte er nødvendig om man spiser etter f.eks ernæringsrådets anbefalinger. Dersom kroppen henter energien sin fra fett fremfor karbohydrater vil man holde et stabilt blodsukker og en stabil forbrenning og dermed ikke ha behov for disse peakene.

Dersom du anser fløte og litago for samme produkt bør du ta en ekstra titt på innholdsfortegnelsen...

Dersom lavkarbo gjør at man faller på isen, slår hodet og dør av ettervirkninger noen dager senere så har du helt rett i at Atkins døde av sitt eget kosthold.

Gammel 22-10-11, 12:02   #30
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Atkins døde ikke av sitt eget kosthold...

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=Atkins+isen

Opprinnelig lagt inn av Dag Viljen Poleszynski

Atkins døde ikke av hjerteinfarkt

Med New York som kilde melder Aftenposten økonomibilag 26. ds., side 3, at ”Atkins går under hammeren”. Her hevdes av ”gründer Robert Atkins døde av hjerteinfarkt i 2003”, samt at ”populariteten til lavkarbodietter” har sunket dramatisk. Begge deler er galt. Atkins døde ikke av hjerteinfarkt, men av hodeskader han pådro seg etter et fall på isen i New York. I motsetning til hva hans motstandere hevdet, var han normalvektig før han døde.
Legen Robert Atkins var en pioner i å utforske de helsemessig virkningene av å spise lite sukker, raffinerte melprodukter og annen næringsfattig mat. Før hans tragiske død hadde hans senter behandlet 70.000 pasienter, mange med overvekt og diabetes. Millioner av mennesker over hele verden lever etter prinsipper han populariserte i sine bøker, og populariteten av lavkarbodietter øker i mange land, inkludert i Norge.
Over 40 kontrollerte studier har vist at et kosthold med lite karbohydrat virker mer slankende enn kosthold med mye brød og poteter, samtidig som det motvirker diabetes, hjerte- og karsykdom, mange autoimmunsykdommer og kreft. Et lavkarbokosthold gir større vektnedgang og bedre blodfettverdier enn et kosthold med mye karbohydrater fra sukker, mel og poteter. Ti tusenvis av positive pasienterfaringer er dokumentert av leger som Wolfgang Lutz, Richard Mackarness, Blake Donaldson og Jan Kwasniewski. Framtredende biologer har dokumentert at mennesket gjennom hele sin utviklingshistorie levde mer i pakt med et ”Atkins-kosthold” enn med dagens offisielle anbefalinger, som er basert på ufysiologisk store mengder karbohydrater.

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:02   #31
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Wow! Selvsagt, jeg burde sagt så lenge input er større enn output så er det umulig å gå ned i vekt, trodde det var innlysende for alle som er her inne jeg?
Men står absolutt inne for at velger man de matvarene jeg har listet opp og sørger for at man ikke overspiser, så vil du gå ned i vekt uansett f... :-) forutsatt du er normalt frisk og ikke sykelig feit eller lider av annen sykdom i tillegg til å være sykelig overvektig.

Hva som er riktig inntak for å ligge litt under forbruk er svært individuelt. MEN du tar rungende feil når du sier at så lenge input er mindre enn output så er det "umulig" og gå ned i vekt, det er jeg et levende bevis på! Blir ganske provosert over dine såkalte sannheter - spesielt når det finnes et uttall av eksempler her inne som motbeviser det du sier. Jeg er heller ikke interessert i å erstatte min MAT med dine måltidserstatninger, mange her inne får vektstagnasjon om de spiser måltidserstatninger uansett type.
Som Photo sier, er man normalvektig eller pluss litt kilo og frisk så er man ikke i flertall her inne, så dine råd vil dermed gjelde et fåtall. Har du noen som helst forståelse for at alle ikke er som deg?

Sitat:

Når det gjelder forbrenningen så mener jeg det er hensiktsmessig for de som eksvis har lavt stoffskifte å spise ofte for å øke forbrenningsfrekvensen og raten, de bør også unngå soya (men det er utenfor tema). Men overført til normalregulerte så oppnår man den samme effekten hos oss også ved å spise oftere, men innenfor samme rammene mht input/output.

Noen går ned og er komfortable med 2 måltid andre med 6. Begge variantene er greit, og vil gjelde som "riktig" for den enkelte. Klarer du og se dette?

Sitat:

Å øke stoffskiftet er vanskelig uten medisiner eller operative inngrep, men det å unngå soya og å spise små, men oftere måltider bidrar til å øke forbrenningsfrekvensen som igjen skal være positivt for stoffskiftet. Når stoffskiftet blir normalregulert, ja da går vekten ned. Veldig mange med hyperthyreose er tynne og slanke, men mange med hypothyreose er preget av overvekt og fedme. Dette fordi de med høyt stoffskifte har høy forbrenning (kroppen jobber på høygir), de med lavt har en ekstremt lav forbrenning (metabolismen i kroppen fungerer dårligere)

Du generaliserer igjen. Minst en av markørene for stoffskifte hos meg har gått opp kraftig bare ved og endre kosthold til lavkarbo etter å ha spist "sunt" i mange år. Jeg slapp og begynne med medisiner fordi etter bare tre måneder var verdiene mye bedre.

Sitat:

TS spør om hjelp til å overbevise forloveden sin, det må være ok her i forumet å dele av sine egne erfaringer og vite 100% at de faktisk fungerte for meg. Hvis ikke den jevne bruker her inne skjønner at dette er et forum og ikke en medisinsk tidsskrift og deretter må selv velge hva han vil til etterretning, ja da er verdien av forumet begrenset. Jeg skriver kun ut fra egne erfaringer og de metoder jeg skisserer fungerer forutsatt man ikke lider av andre sykdommer/forhold som gjør de umulige å følge.

Jo, men du skriver som om dine erfaringer vil gjelde ALLE. Valg av ord som "min erfaring er at for MEG..." vil gjøre det enklere og velge om din metode er verd og prøve.
Verdien av forumet er at mange erfaringer deles. Mange klarer ikke å skille mellom at de forskjellige trådstarterene er i en annen situasjon enn seg selv, og at dermed vil ikke råd gitt spesifikt til en person i en spesiell situasjon gjelde alle. Det er dermed viktig at man prøver og dele erfaringer som kan gjenbrukes hos TS - om situasjonen er noenlunde lik. Dette har vel du også et ansvar for?

Trådstarters spørsmål er å finne gode teorier/fakta om at man MÅ ikke strupe kaloriene til et minimum på lavkarbo. Selv om teorien om at input må være mindre enn output, påvirker et lavkarbokosthold metabolismen i en slik grad at man ofte kan spise MER kalorier og allikevel ligge under output.
Dessuten ser det ut til at TS forlovede kun har kuttet karbohydratene og ikke økt på med fett. Et godt fettinntak - spesielt i starten av et lavkarbokosthold - er alfa og omega for å sette igang fettforbrenningen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:02   #32
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

For det første så var du jo tydelig svært overvektig og spiste antakelig veldig usunt?
Dette er da ikke rakettforskning, så lenge man forbruker mer energi, kcal er energi, enn hva man dytter inn, så vil man gå ned uansett. Energi er et enkelt begrep, så lenge du fyller bilen din med drivstoff i en større rate enn den forbruker så vil bilen bli tyngre og tyngre, men hvis du putter innn mindre enn den forbruker, så vil den bli lettere og lettere.

Du hadde tydeligvis et behov i kroppen din som forbrente mer enn 3-3500 kcal om dagen.....tror du ikke?

Hu... så jeg spiste svært usunt og var svært overvektig?

Er det den eneste forklaringa du har som passer inn med dine meninger?

Ps :

On April 8, 2003, at age 72, a day after a major snowstorm in New York, Atkins slipped on icy pavement, suffering severe head trauma. He spent nine days in intensive care, before dying on April 17, 2003.[5]
[edit]

Gammel 22-10-11, 12:03   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Atkins (han daua forresten av sitt eget kosthold...;-))

Du, ærlig talt. Atkins døde ikke av sin egen diett. Han skled på isen og slo hodet sitt på en issvull i en alder av 72. Men det er mange som har spekulert i det, naturlig nok, ettersom han i sin tid var kontroversiell, da han alt på søttitallet begynte å behandle pasienter med sine kostholdsråd, som Fedon også var kontroverisell her i Norge for kanskje ti år siden.
Dette er den offisielle dødsårsaken: "blunt impact injury of head with epidural hematoma".
Atkins er heller ikke en spesifik diett, annet enn i de første to ukene (induksjonen), og i vedvarendedelen hvor man øker karbohydratmengden for å finne det nivået som passer den enkelte. Det er altså lagt opp til å tilpasses hvert enkelt individ. For mange vil det si en livsstil nærmere det du kaller "mellomkarbo", f.eks. For andre igjen er det ketogent som passer best.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:03   #34
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sitat:

Energi er et enkelt begrep, så lenge du fyller bilen din med drivstoff i en større rate enn den forbruker så vil bilen bli tyngre og tyngre, men hvis du putter innn mindre enn den forbruker, så vil den bli lettere og lettere.

He, om du putter mindre bensin inn i bilen enn den forbrenner, så kommer den til å stoppe

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:05   #35
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

He, om du putter mindre bensin inn i bilen enn den forbrenner, så kommer den til å stoppe

Hehehe, WORD! Hehehe

Gammel 22-10-11, 12:05   #36
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

BTW, kona gikk ned 20 kg på 1 år gjennom bevisst kosthold og mye og hard trening (hun løp ca 2-3 mil i uka hvorav minst 1 økt var intervall). Da gikk hun fremdeles på skolemedisinens svar på thyroxin og hadde liten effekt av denne medisin.

Hva mener du med bevisst kosthold? Og hva mener du med mellomkarbo - hva vil det si i prosentfordeling av makronæringsstoffene?

Jeg gidder ikke engang kommenter det du sier om atkins, for meg er det bare et tegn på at du ikke har spesielt god kunnskap om lavkarbokosthold.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:06   #37
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Gammel 22-10-11, 12:06   #38
ToreH
Gjest

Oppdater deg litt du, så kan vi diskutere
At Atkins døde av sitt eget kosthold er en eldgammel og vel avlivet vandrehistorie.
At du ikke har lyst til, eller klarer, å leve lavkarbo får være opp til deg.
Jeg, og maaange med meg, klarer det helt utmerket og nyter fordeler som vektnedgang og ikke minst bedre helse

Og du, Bjørn Ferry lever lavkarbo. Les deg opp litt du

Venter forøvrig fortsatt på at du skal forklare hvordan jeg gikk ned så mye med så høyt kcal inntak

Hei igjen.
Stakkars Atkins ;-)
Jeg har levd på lavkarbo jeg og klarer det utmerket, men jeg klarer ikke yte like mye uten å ha mer tilskudd av karbo i kosten. Lavkarbo er vel ned mot 10 gr pr dag, men jeg må nok ligge nærmere 80-100 pr dag. Bjørn Ferry kan være og er antakelig et unikum rent fysisk for å være på 10 gr karb om dagen. men disse unntakene finnes jo, Bjørn Dæhlies O2 opptak har ikke verden sett maken til enda og antakelig ikke før om 100 år vil vi se tilsvarende igjen. Andre mennesker kan derfor ikke trene likt som Bjørn Dæhlie fordi han var unik.

Men det er moro at Ferry gjør det ok og at han faktisk er på lavkarbo. Men dessverre så er han en ensom svale.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:08   #39
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Desidert dagens beste

Gammel 22-10-11, 12:10   #40
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Tja, Thomas Alsgård har vel også sagt noe om at det er umulig å yte maks på karbohydrater i forhold til fett fordi energien varer så kort.

Gammel 22-10-11, 12:10   #41
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Hei igjen.
Lavkarbo er vel ned mot 10 gr pr dag, men jeg må nok ligge nærmere 80-100 pr dag.

Lavkarbo er en paraplybetegnelse som omfatter kosthold med lite karbohydrater - helt opp til 150 gr

Gammel 22-10-11, 12:12   #42
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Da er du godt innenfor lavkarbobegrepet, Hypah. Lavkarbo er alt fra tilnærmet null og i hvert fall opp mot 150 gram. Husk at det som anses som "normalt norsk kosthold", og er anbefalt av SE ligger på 50-60% av det daglige inntaket, hvilket for mange vil bety 200-300 gram om dagen.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 22-10-11, 12:12   #43
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Hei igjen.
Stakkars Atkins ;-)
Jeg har levd på lavkarbo jeg og klarer det utmerket, men jeg klarer ikke yte like mye uten å ha mer tilskudd av karbo i kosten. Lavkarbo er vel ned mot 10 gr pr dag, men jeg må nok ligge nærmere 80-100 pr dag. Bjørn Ferry kan være og er antakelig et unikum rent fysisk for å være på 10 gr karb om dagen. men disse unntakene finnes jo, Bjørn Dæhlies O2 opptak har ikke verden sett maken til enda og antakelig ikke før om 100 år vil vi se tilsvarende igjen. Andre mennesker kan derfor ikke trene likt som Bjørn Dæhlie fordi han var unik.

Men det er moro at Ferry gjør det ok og at han faktisk er på lavkarbo. Men dessverre så er han en ensom svale.

Tja, er det ikke spillerne på Strømsgodset og Odd som i all hovedsak lever lavkarbo?

Ang mitt tidligere "usunne" kosthold og enorme overvekt.

hvordan ser du for deg at jeg spiste tidligere, når jeg gikk ned OG ble friskere på fettinntak på 200-250 gram i døgnet? På lavkarbo.

Klarer du å se at det er SAMMENSETNINGEN av kostholdet som har vært, og er, det avgjørende?

Min teori er rett og slett av kroppen var i så enorm ubalanse etter å ha levd etter statens kostholdsanbefalinger i så mange år, at den trengte det enorme kcalinntaket for å rette opp i ubalansen

For å si det på din måte, jeg var en dieselbil som kjørte på bensin

Sist redigert av Charlott : 22-10-11 kl 12:18.
Gammel 22-10-11, 12:16   #44
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Hei igjen.
Stakkars Atkins ;-)
Jeg har levd på lavkarbo jeg og klarer det utmerket, men jeg klarer ikke yte like mye uten å ha mer tilskudd av karbo i kosten. Lavkarbo er vel ned mot 10 gr pr dag, men jeg må nok ligge nærmere 80-100 pr dag.

Vel - da må jeg informere at om du spiser normalt med proteiner til dine karbohydrater så ligger du etter de fleste definisjoner i et lavkarbokosthold...
Lavkarbo != ketose.

Gammel 22-10-11, 12:18   #45
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Er han? Igjen viser du at du ikke helt er oppdatert på dette området
Strømsgodset og Odd spiser begge lag lavkarbo, og ifølge Kenn Hallstensen som er kostholdsansvarlig, har begge lag økt sin utholdenhet kraftig med dette kostholdet, noe alle vet er viktig - for har man ikke mer og gå på de siste 20 minuttene kan man glatt tape kampen bare på det...

Tennisspiller Novak Djokovic har gjort enorm framgang etter at han skiftet til lavkarbokosthold.

Ultraman World Champion Jonas Colting spiser lavkarbo.

Thomas Hansvoll - proffbokser spiser lavkarbo.

Det finnes flere, men jeg anser påstanden din om at Ferry er en ensom svale som herved motbevist.

Gammel 22-10-11, 12:23   #46
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Jeg har levd på lavkarbo jeg og klarer det utmerket, men jeg klarer ikke yte like mye uten å ha mer tilskudd av karbo i kosten. Lavkarbo er vel ned mot 10 gr pr dag, men jeg må nok ligge nærmere 80-100 pr dag.

Hehe, tenk å være sååå påståelig om lavkarbo når du ikke engang vet hva lavkarbo innebærer!

(hadde egentlig ikke tenkt å kommentere denne, men synes den er for festlig til å la være )

Gammel 22-10-11, 12:49   #47
ToreH
Gjest

Konge! hehe

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:55   #48
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Er han? Igjen viser du at du ikke helt er oppdatert på dette området
Strømsgodset og Odd spiser begge lag lavkarbo, og ifølge Kenn Hallstensen som er kostholdsansvarlig, har begge lag økt sin utholdenhet kraftig med dette kostholdet, noe alle vet er viktig - for har man ikke mer og gå på de siste 20 minuttene kan man glatt tape kampen bare på det...

Tennisspiller Novak Djokovic har gjort enorm framgang etter at han skiftet til lavkarbokosthold.

Ultraman World Champion Jonas Colting spiser lavkarbo.

Thomas Hansvoll - proffbokser spiser lavkarbo.

Det finnes flere, men jeg anser påstanden din om at Ferry er en ensom svale som herved motbevist.

Oh, jesus....leser du bibelen som fanden leser den? både med fotballlagene og de du nevner, hvor mange prosent utgjør disse på lavkarbo ift det totale antallet av utøvere innenfor de sportene? Er ikke da fremdeles Bjørn Feryy en ensom svale?

Jeg er jo selv på lavkarbo eller mellomkarbo som jeg bruker kalle det fordi jeg er ikke så nøye på det enkelte dager, men over tid ender jeg nok opp mellom 80-100 gr pr dag. Noe som jeg vil si er mellomkarbo sett ift 10 gr pr dag....nok om det.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 13:06   #49
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg er jo selv på lavkarbo eller mellomkarbo som jeg bruker kalle det fordi jeg er ikke så nøye på det enkelte dager, men over tid ender jeg nok opp mellom 80-100 gr pr dag. Noe som jeg vil si er mellomkarbo sett ift 10 gr pr dag....nok om det.

Og da kan du samtidig se det i forhold til at særdeles få her inne lever på så lite som 10 gram karbohydrater om dagen. Svært få! Men fortsatt heter forumet lavkarbo.no.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 22-10-11, 13:09   #50
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Oh, jesus....leser du bibelen som fanden leser den? både med fotballlagene og de du nevner, hvor mange prosent utgjør disse på lavkarbo ift det totale antallet av utøvere innenfor de sportene? Er ikke da fremdeles Bjørn Feryy en ensom svale?

Poenget mitt var at det finnes toppidrettsutøvere som lykkes på lavkarbokosthold. Dette også som bevis for at selv om DU ikke klarer og prestere optimalt på lavkarbokosthold, finnes det utøvere i ganske høyere klasser enn det du tilhører som klarer det med stor suksess.

Dette er ikke en diskusjon om hvem som har rett eller ikke, du er så bastant i dine påstander at det kan være greit for deg og vite at det finnes eksempler på mange områder som avviser dine bastante, ensidige påstander om at "slik er det".

Litt ydmykhet i forhold til at ikke alle er som deg hadde gjort seg, da hadde du kanskje fått en mer saklig debatt også, der du hadde LÆRT litt mer. Nå virker det som om du "kan og vet alt" på forhånd, du er seriøst religiøs når det gjelder at "trening er roten til alt godt" - men du glemmer at DIN erfaring ikke nødvendigvis er gjeldene for alle.

Man blir ganske enkelt provosert, spesielt siden du viser at du har en del mangler i kunnskapen din både om lavkarbo, hvordan kroppen håndterer forskjellige sammensetninger av makronæringsstoffer, og hvordan flere sykdommer gjør det umulig for mange og lykkes med "din måte". Respekt heter det. Del gjerne erfaringer, de som er i noenlunde samme situasjon som deg vil sikkert ha nytte av det, men ha samtidig respekt og forståelse for at mange har andre faktorer OG erfaringer som spiller inn når det gjelder sannsynligheten for suksess i vektnedgang og bedre helse.

Generelt er regelen her inne at man bør sitte inne med MYE kunnskap før man kan komme med bastante påstander om at "slik er det". Om det plager deg - er du kanskje ikke åpen for å se at din verden ikke nødvendigvis er representativ for det store flertallet her inne

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan overbevise en ungdom lillekri Barns kosthold 5 06-07-11 17:29
Hvordan overbevise mormor (og andre skeptikere)? Maramell Ketolysekuren 5 19-04-10 11:50
Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt? NinaOp Spørsmål og svar 58 30-10-09 07:30

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.