Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Medlemsområdet > Min journal > Åpne dagbøker

Trudes slankedagbok

Åpne dagbøker Har du lyst å kunne linke til dagboken din fra hjemmesiden din? Da er her plassen! Dagbokforumet ligger ikke synlig for uregistrerte brukere, men en kan ved å følge en direkte lenke lese dem uten registrering. OBS, dagboken kan gi treff via google ;)

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-03-06, 01:01   #26
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: tsah!

Velkommen med journal, Ablazed

Jeg har vært innom bloggen din, men dette ble jo myyye bedre

Lykke til videre!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 18:22   #27
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Bergen
Ablazed er på en erverdig vei

min dag

Sto opp klokken 11.50 og spiste frokost. To skiver med servelat og paprika. (Brødet heter faktisk lavkarbo ). Yougurt med frokostblanding og banan. Juice, kaffi og vann.

Så reiste jeg ned til en venninne av meg. Vi skulle ha et slags "dansekurs" for småjentene her hvor jeg bor. Fra klokken 14.00 - 16.00. veldig gøy. Kom hjem, spiste middag, som da var lapskaus. Namme

Orker ikke mer mat idag, tror jeg.
Er stappmett etter middagen. Dessuten skal jeg legge meg tidlig, sånn at jeg er frisk & opplagt til i morgen!

Ellers har jeg ikke fått gå noen tur med hunden idag. Siden det snør så fælt ute også, vet jeg ikke om jeg orker. Litt dumt da, for det er jo en stund til jeg kan gå på tur med henne igjen.

I morgen reiser jeg til haukeland Skal legges inn der i en uke. Og jeg gleder meg faktisk! Sikkert fordi at det er så mangen som skal besøke meg. Hehe. Men også fordi at nå vet jeg at diabetesen min er bra, og da blir det ikke noe mas om at jeg må skjerpe meg!

På en annen side, så kvir jeg meg litt til å reise dit. Jeg har ingen steder jeg kan trene og sånn. Og det er jeg nesten blitt litt avhengig av i det siste Dessuten er det maten da. Jeg klarer ikke sykehus-mat. Dessuten er det masse usunt. Og mangen fristelser i kantinen. Hm. Her hjemme er det jo nesten ikke noe usunn mat lenger. Så det blir litt vanskelig da.. Men, skal prøve å holde meg, selvfølgelig

> TrudY

Love,
TrudY
Ablazed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 18:27   #28
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

tusen takk for det du

Love,
TrudY
Gammel 05-03-06, 22:37   #29
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Thumbs up

Har gått ned 1 kg! Tjoho
Ikke så mye det, men det viser jo bare at tingene går riktig vei

> TrudY

Love,
TrudY
Gammel 06-03-06, 15:23   #30
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Unhappy

Mipmip!

I dette øyeblikk befinner jeg meg på haukeland sykehus i bergen. Har fått et fint lite rom for meg selv. Fikk målt høyden og vekta mi idag. 1.63 høy, og 68.6 kg. Hm. Må gjøres noe med

Idag har jeg spist litt mye tull, syns jeg. Huff. Til frokost spiste jeg to skiver med servelat og paprika. Et glass med vann. Og pittelitt frokostblanding med banan. Sånn fiber-frokostblandig.

Så, på vei til sykehuset, stoppa vi ved en bensinstasjon. Kjøpte meg Imsdal med solbær&ginseng. En liten pose med gullfisker. (Sånn som er saltet. Med paprika, faktisk). Pluss tre forskjellige dropspakker. Uten sukker da. Men, uff. Har spist alt for mye av de :/

Til lunsj her på sykehuset spiste jeg også alt for mye, føler jeg. To skiver med skinke og agurk. En vaffel med lettsyltetøy. Og to kopper kaffi.

Og nå har jeg virkelig vondt i magen!

Men, håper på at morgendagen blir bedre

> TrudY

Love,
TrudY
Gammel 07-03-06, 00:15   #31
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Cool

.. Resten av dagen spiste jeg ikke så mye.

Middag: To fiskekaker & litt potetmos.
Kvelds: En skive med skinke, agurk & tomat.

Au! har ufattelig vondt i magen. :/
Sikkert pga. all kaffien & alt vannet.

-- Ikke så ofte jeg får kommentarer nei Hehe. Går bra det!

> TrudY

Love,
TrudY
Gammel 07-03-06, 01:17   #32
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei igjen!

Har du lagt inn en presentasjon under "presentasjoner"? Kanskje du får flere lesere da (det er bare å lete seg frem til underforumet og klikke "New Thread" øverst til venstre).

Anbefaler deg også å kikke litt rundt på forumet og være mer aktiv i andre tråder, andres dagbøker f eks.

Og så er det litt vanskelig å kommentere det du spiser i og med at det ikke er lavkarbo... synes jeg ihvertfall... Det er lettere å kommentere noe som ligger i nærheten av det en selv følger Men som de andre her sier, du er like velkommen for det!

Men lykke til med sykehusoppholdet ditt! Godt å høre at du har fått diabetesen under kontroll!

PS: at du har vondt i magen skyldes HELT sikkert de sukkerfrie dropsene... Sukkeralkoholer, som de søtes med = auau i for store mengder. Hvor mye man tåler er helt individuelt, men det er ikke få her på forumet som har hatt magekramper og/eller diaré pga sukkerfritt godteri nei (inkludert meg )... Det er fryktelig vondt, så all sympati..!

Sist redigert av Huldr : 07-03-06 kl 01:31.
Gammel 07-03-06, 01:32   #33
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Takktakk for kommentar

Ja, det var nok de dropsene ja :/
Har hatt problemer med det før, og nå har jeg faktisk fått denne forferdelige diaréen.. Håper det blir myemye bedre i morgen da. Ellers vet jeg ikke hva jeg gjør, altså :/

Nei, jeg går nok ikke på noen lavkarbo-diett nei. Den funker liksom ikke for meg. Så jeg har en "egenkomponert" da

Love,
TrudY
Gammel 07-03-06, 01:38   #34
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Du blir helt sikkert bedre i morgen!! Sender en trøste- til til deg

Gammel 07-03-06, 01:41   #35
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Takktakk
Og, godnatt, for nå er det på tide å legge seg!

Love,
TrudY
Gammel 07-03-06, 01:44   #36
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

God natt!

Gammel 07-03-06, 20:48   #37
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Og så er det litt vanskelig å kommentere det du spiser i og med at det ikke er lavkarbo... synes jeg ihvertfall... Det er lettere å kommentere noe som ligger i nærheten av det en selv følger Men som de andre her sier, du er like velkommen for det!

Hei du !

Er litt enig med Scilla her. Er ofte innom deg, men vet liksom ikke helt hva jeg skal kommentere, siden matstellet ditt ikke akkurat hører til under lavkarbo. Litt vanskelig å kommentere et kosthold en ikke kjenner vet du !

Men du er nå både flink og dedikert - heier på deg uansett jeg !

Håper det går bra med deg på sykehuset. Vet at sykehusmaten er så som så. Den har kostet meg mange kilo overvekt ..... *sukk*
Du får gjøre det beste ut av det !

Gammel 07-03-06, 21:07   #38
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Heihei & takk for det nille

Ja, jeg er klar over at det er litt vanskelig for dere å kommentere osv. Men det er jo helt greit det! For å si det sånn, så trenger dere ikke å kommentere det jeg spiser og sånn, men det er jo alltid gøy med en kommentar uansett

Nei, sykehusmat er ikke noe å skryte over. Spiser nesten ingenting av det som er her. Bortsett fra de innmari gode grove skivene som de har her. hihi! det samme som jeg har hjemme tror jeg. det som heter "lavkarbo" Så, istedet for å spise noe særlig av lunsjen & middagen idag, så gikk jeg ned på rema 1000 for å kjøpe meg vann, gulerøter og salat. Nam!

Problemet mitt her, er at jeg er nede på narvesen veldig ofte, og der er det så utrolig god kaffe mocca! mm. så nå har jeg idag, som igår, drukket aalt for mye :/ hm. selv om jeg sa til meg selv idag tidlig at jeg ikke skulle gjøre det. huh.

Takk for en veldig oppmuntrende kommentar, Nille!
Forresten, så har jeg et lite sp.mål. røyking, gjør det noe med vekta mi? kan det være en grunn til at jeg ikke går noe særlig ned i vekt? jeg har virkelig ikke peiling på dette. jeg er jo desverre en storrøyker, tross den unge alderen. begynte faktisk som 11-åring :/ grusomt! og nå er det et stort problem for meg.. mangen sier at det er enkelt å slutte, men jeg klarer det bare ikke. *sukk*

Love,
TrudY
Gammel 07-03-06, 21:23   #39
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Her er det jeg har spist idag:

Frokost:
En skive med skinke, tomat & agurk.
Vann.

Lunsj:
Et rundstykke.

Middag:
To poteter, en kjøttkake og masse nammenamme gulerøtter

Kvelds:
UFF. Jeg har noe forferdelig jeg må fortelle. Jeg gikk ned på narvesen, kjøpte meg en kopp med kakao & to sjokolademuffins! Neiånei :/ Jeg klarte bare ikke å holde meg. Er to uker siden jeg har smakt på sjokolade, og jeg måtte bare ha det idag. Dette skal ikke gjenntas .. Anger såå masse nå.

Love,
TrudY
Gammel 08-03-06, 17:34   #40
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

MIN DAG

Vel, idag sto jeg tidlig opp som vanelig. Klokken ni. Alt for tidlig for meg! Tok insulin & målte blodsukkeret - så spiste jeg. Et rundstykke med skinke, tomat & agurk. Som vanelig. Lite å velge mellom her altså.. Enten så er det syltetøy, ellers så er det makrell. Og skinke da selvfølgelig. Vel, gikk på skolen her på sykehuset, og klokken tolv var det lunsj. Da spiste jeg et rundstykke med det vanelige på. Og en grovskive med leverpostei. (JA, wow, de hadde faktisk leverpostei denne gangen). Drakk litt kaffi også. Så var det ned igjen på skolen. Og der kom det en dame inn å spurte om jeg ville være med ned på musikkverkstaden og spille gitar. Jeg spiller el-gitar, nemlig. Hum. Frem til middag gjorde jeg egentlig ikke på noe. Anne, sykepleieren min, kom inn for å kjenne på infiltratene mine. Og de såg fine ut, heldigvis. Hadde nesten ikke antydninger til klumper.

Til middag var det lars! Gud så glad jeg ble når jeg så det. Denne gangen var det faktisk godt også. To poteter, et laksestykke & masse brokkoli
Drakk også en kaffi etter dette måltidet.

Så gikk jeg alle de laange trappene ned i 1. etg. igjen. Ut for å røyke og opp igjen. Såg litt på tv, snakka i telefonen og kjedet meg. Etter en stund gikk jeg bort til narvesen igjen.. Hm. Jeg angrer alltid på at jeg har gått bort der etterpå. Denne gangen kjøpte jeg meg en kopp med kakao og en sukkerfri sjokolade. Jeg er så dum. Arg. Jeg blir jo så sint på meg selv etterpå, men jeg gjør det likevel. SKAL prøve å ikke kjøpe eller spise noe usunt i morgen. *Love segselv det*

Fikk besøk idag også! Tante Bjørg som jeg kaller henne. Søsteren til farfaren min. Vi satt lenge og snakket. Hun fortalte meg hvor voksen jeg var blitt & så snakket vi masse om slanking, kosthold osv. Hun var stolt over at jeg var så fast bestemt på å klare dette. Men, huff. Gikk jo bort på narvesen og kjøpte meg kakao og sjokolade, jo! sukk.

Uansett - til kvelds blir det rundstykke sikkert. Er egentlig ikke sulten da. Hm. Men må liksom spise litt ivertfall til hvert måltid sier de her..

Vel, imorgen blir en bra dag! Jeg bare vet det. Skal hjem igjen, trene! Ut på tur med hunden osv. Spise salat skal jeg ivertfall! *Glede seg*

Love,
TrudY
Gammel 08-03-06, 19:48   #41
Siljevanilje
Seniormedlem

Siljevanilje sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Ablazed

Til middag var det lars!

åh så kjekt. håper han smakte godt...

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 19:55   #42
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje

åh så kjekt. håper han smakte godt...

Haha. Uff, så pinlig Mente jo selvfølgelig laks

Love,
TrudY
Gammel 08-03-06, 22:59   #43
Siljevanilje
Seniormedlem

Siljevanilje sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

thihi

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-03-06, 00:26   #44
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Sv: Trudes slankedagbok

Denne uken har vært skikkelig fæl. Håper det går bedre uken som kommer. Har hatt forferdelig vondt i magen. Legene tror det kan være syreforgiftning. Håper ikke det da.

Jeg lurte på om det var noen som kunne forklare meg hvordan denne "Atkins-dietten" er? Har lest litt, men skjønner fortsatt ikke så mye. Tror det er bedre å få en forklaring fra noen som går på dietten selv.

Love,
TrudY
Gammel 12-03-06, 12:30   #45
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Huffda, så trist at du er syk !
Syreforgiftning ? Det hørtes ikek godt ut. Det er slik jeg får når jeg spiser appelsiner bl.a. Ille ! Får håpe de finner ut av det !

Det er ikke noen lett måte å forklare Atkins dietten på. For det første er det vel ingen diett, det er en kostomlegging i fire faser.

Fase 1 - Induksjonen - var er i 14 dager og er ment som en "renseperiode" hvor en kun spiser 20 karbohydrater pr dag, - disse skal for det beste bestå av grønnsaker. Alle måltider bør inneholde protein-, fett- og antioksidant (grønnsaker). I begynnelsen er man nødt til å veie og måle for å vite hvor mye mat en får i seg. Hva man skal spise finner en på lista over tillatte matvarer. Regelen er ganske enkel: Står det ikke på lista skal du ikke spise det. I løpet av disse 14 dagene har du, o du har gjort det riktig, renset kroppen for karber og søtsug. Du har kanskje hatt noen ubehagelige dager i det kroppen omstiller seg fra karbohydrat til fettforbrenning. Det kan vare rundt en uke +/-, og er noe man bare må venne seg til å tåle. Klarer man ikke disse reglene i 14 dager klarer man heller ikke å legge om kosten etterpå. På Atkins finnes ikke "kosemerker" eller "spisedager" - bruker man slike metoder ødelegger man grunnlaget for vekttapet etter denne metoden og da bør man heller finne en annen filosofi.

Les mer her:

Dr Atkins:

Noen velger å følge induksjonsperioden lenger enn 14 dager. Opptil 6 mnd er OK. Mange går til og med lengre. Men om vekttapet stanser opp langer enn 4 uker er det et tegn på at det er på tide å komme seg videre til fase 2 - vedvarende

Vedvarende er er periode hvor kroppen venner seg til karber igjen. Man legger til 5 karber pr uke etter et forhåndsbestemt mønster i form av en stige. Grunnen til at man har laget denne stigen er erfaringer med hvilke matvarer folk flest reagerer på + GI belastning. Dvs. legger du til matvarer etter forslaget på stigen, vil du fort finne ut hva matvarer du tåler/kroppen tolererer uten at du legger på deg.

Mer info om vedvarende og stigen finner du her:
Fase 2: Vedvarende vekttapNår du har klatret oppover stigen og lagt til karber har du også begynt å nærme deg målet ditt. Når du har ca. 5 kilo igjen til målet går du over på fase 3 - pre-vedlikehold. Da legger du til 10 karber pr uke frem til vekttapet stanser helt opp. Da skal du ha nådd målet ditt, samtidig som du har lært hvor mye karber du tåler uten å legge på deg. Har du fulgt stigen har du også en viss oversikt over hva slags matvarer du tåler - uten legge på deg.

Da har du gjennomført en kostomlegging og har kommet til 4. og siste fase, nemlig vedlikehold. Nå vet du hva du kan spise/ikke spise og nå er alt du skal gjøre å vedlikeholde vekta.

Anbefaler absolutt å lese boka. Men kjøper du den norske må du være oppmerksom på at den inneholder utdatert/gammel info og er basert 1992/1999 utgaven av Atkins. Det kom en ny versjon i 2002 og det er den vi har oversatt fra her i forumet og linkene jeg har postet til deg. Så bruk linkene aktivt - spesielt på regler for induksjon, tillatte matvarelista og vedvarende infoen/stigen !

Gammel 12-03-06, 19:38   #46
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nille

Huffda, så trist at du er syk !
Syreforgiftning ? Det hørtes ikek godt ut. Det er slik jeg får når jeg spiser appelsiner bl.a. Ille ! Får håpe de finner ut av det !

Det er ikke noen lett måte å forklare Atkins dietten på. For det første er det vel ingen diett, det er en kostomlegging i fire faser.

Fase 1 - Induksjonen - var er i 14 dager og er ment som en "renseperiode" hvor en kun spiser 20 karbohydrater pr dag, - disse skal for det beste bestå av grønnsaker. Alle måltider bør inneholde protein-, fett- og antioksidant (grønnsaker). I begynnelsen er man nødt til å veie og måle for å vite hvor mye mat en får i seg. Hva man skal spise finner en på lista over tillatte matvarer. Regelen er ganske enkel: Står det ikke på lista skal du ikke spise det. I løpet av disse 14 dagene har du, o du har gjort det riktig, renset kroppen for karber og søtsug. Du har kanskje hatt noen ubehagelige dager i det kroppen omstiller seg fra karbohydrat til fettforbrenning. Det kan vare rundt en uke +/-, og er noe man bare må venne seg til å tåle. Klarer man ikke disse reglene i 14 dager klarer man heller ikke å legge om kosten etterpå. På Atkins finnes ikke "kosemerker" eller "spisedager" - bruker man slike metoder ødelegger man grunnlaget for vekttapet etter denne metoden og da bør man heller finne en annen filosofi.

Les mer her:

Dr Atkins:

Noen velger å følge induksjonsperioden lenger enn 14 dager. Opptil 6 mnd er OK. Mange går til og med lengre. Men om vekttapet stanser opp langer enn 4 uker er det et tegn på at det er på tide å komme seg videre til fase 2 - vedvarende

Vedvarende er er periode hvor kroppen venner seg til karber igjen. Man legger til 5 karber pr uke etter et forhåndsbestemt mønster i form av en stige. Grunnen til at man har laget denne stigen er erfaringer med hvilke matvarer folk flest reagerer på + GI belastning. Dvs. legger du til matvarer etter forslaget på stigen, vil du fort finne ut hva matvarer du tåler/kroppen tolererer uten at du legger på deg.

Mer info om vedvarende og stigen finner du her:
Fase 2: Vedvarende vekttapNår du har klatret oppover stigen og lagt til karber har du også begynt å nærme deg målet ditt. Når du har ca. 5 kilo igjen til målet går du over på fase 3 - pre-vedlikehold. Da legger du til 10 karber pr uke frem til vekttapet stanser helt opp. Da skal du ha nådd målet ditt, samtidig som du har lært hvor mye karber du tåler uten å legge på deg. Har du fulgt stigen har du også en viss oversikt over hva slags matvarer du tåler - uten legge på deg.

Da har du gjennomført en kostomlegging og har kommet til 4. og siste fase, nemlig vedlikehold. Nå vet du hva du kan spise/ikke spise og nå er alt du skal gjøre å vedlikeholde vekta.

Anbefaler absolutt å lese boka. Men kjøper du den norske må du være oppmerksom på at den inneholder utdatert/gammel info og er basert 1992/1999 utgaven av Atkins. Det kom en ny versjon i 2002 og det er den vi har oversatt fra her i forumet og linkene jeg har postet til deg. Så bruk linkene aktivt - spesielt på regler for induksjon, tillatte matvarelista og vedvarende infoen/stigen !

Takktakk, Nille
Jeg er litt usikker nå jeg. Fordi at faren til en venninne av meg gikk på atkins-kuren før. Og så stoppet hjertet hans - og han holdt på å dø. Da sa legene at det var pga. kuren han hadde gått på - og at han aldri måtte finne på å gå på den igjen. Men jeg vet ikke :S Hm..

Love,
TrudY
Gammel 12-03-06, 21:11   #47
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Ablazed

Jeg er litt usikker nå jeg. Fordi at faren til en venninne av meg gikk på atkins-kuren før. Og så stoppet hjertet hans - og han holdt på å dø. Da sa legene at det var pga. kuren han hadde gått på - og at han aldri måtte finne på å gå på den igjen. Men jeg vet ikke :S Hm..

For det første er ikke Atkins en kur. Det er en varig kostomlegging. Det er mange forkjellige feiloppfatninger ute og går. Og det meste skyldes feilinfo fra folk og leger som ikke aner hva de snakker om. Mange tror også at de "går på Atkins", mens det viser seg at de ikke engang har lest boka ! Det skyldes nok ikke Atkins at hjertet hans stoppet. Og legen hans visste nok helt sikkert ikke hva Atkins går ut på. De fleste leger vet svært lite om Atkins og ketogene dietter dessverre. Det er vitenskaplig bevist at man ikke får hjerteproblemer av Atkins. Selv var Atkins hjertespesialist og igjennom 30 år brukte han denne kostomleggingen på sine pasienter med flotte resultater. Du kan være ganske sikker på at han ville ha blitt saksøkt og dømt opptil flere ganger om pasientene hans døde av maten han anbefalte dem ! Dårlig hjerte og hjerteproblemer legger man dessuten grunnlaget til over mange år. Det er ikke noe som skjer i løpet av et par måneder. Jeg regner med at mannen ikke hadde gått på Atkins i mange år ?

Min svigermor har spist lavkalori og lav fett mat med poteter og brød i alle år. Hun røyker ikke, drikker svært lite og danser to ganger i uka. Onsdag havnet hun på sykehuset med infarkt. Betyr det at kostholdet hennes har skylden ? Det går begge veier dette. Noen er disponert for hjertetrøbbel, andre ikke. Verden er ikke svart/hvitt.

Opprinnelig lagt inn av Atkins

En voksende mengde med vitenskapelig litteratur demonstrerer at en lavkarbohydrat kostplan om den følges korrekt, fremmer god hjertehelse og bedrer kliniske sunnhetsmarkører. En studie utført av Jeff S. Volek (MS, RD, PhD) mens han var ved Ball State University, viste de positive virkningene av en lavkarbohydrat ernæringsmessig tilnærming på triglyseridnivåene. Studien besto av 12 sunne menn i alderen 20-55 år, som fulgte et lavkarboprogram i henhold til Atkins protokollen gjennom 8 uker. Ved avslutningen av studien hadde hver deltaker senket triglyseridnivået sitt med gjennomsnittlig 55 prosent.

Videre viste denne studien at en diett med høyere karbohydrat innhold resulterte i økte nivåer med triglyserider og reduksjon i HDL-kolesterol nivået (den gode typen). Disse faktorene har blitt assosiert med høyere risiko for myokardinal infarkt, ischemisk hjertesykdom og coronary hjertesykdomstilfeller.

I tillegg har forskjellige forskere demonstrert at høye triglyserider og lavt HDL alene - i motsetning til den totale kolesteroltallet som de fleste av oss fokuserer på - kan være den mest betydningsfulle faktorene for hjerte sykdom og slag.

Vi kan også se på forskningen som har komt fra Framingham, Massachusetts (USA) - samfunnet som er studert gjennom 50 år av Harvard forskere - for å hente meningsfylt informasjon om årsaken til hjertesykdom. Denne forskningen viste at risikoen for hjertesykdom økte både ved høye kolesterolnivåer og ved overvekt, men deres data viste at vektøking og kolesterolnivå var motsatt korelatert med fett i kosten og kolesterol inntak! Med andre ord; å spise mindre fett og kolesterol resulterte i mer vektøking og høyere kolesterol i blodet.

Nylig har Framingham forskerne rapportert på en studie der de unge, sunne, mannlige populasjonen i samfunnet ble fulgt gjennom flere tiår for å se hvilke diettrelaterte mønster som kunne lede til slag. Til deres overraskelse fant de at de med høyest inntak av mettet fett hadde færrest ischemiske slag (de mest vanlige typene), svimlende 76% færre enn dem med det laveste inntaket av mettet fett.

Men det er deg det handler om nå og du må for all del ikke legge om kostholdet til noe du er redd for eller tror du blir syk av ! Eller som du absolutt ikke tor du kan forsvare overfor dine omgivelser. Da er det bedre du finner noe annet.

Men bare så det er sagt..... ingen har dødd av å kutte ut poteter, raffinert hvitt mel, pasta og ris !

Gammel 12-03-06, 23:21   #48
Ablazed
Ubekreftet Medlem

Ablazed sin avatar

Nei, du har vel rett Nille
Jeg er egentlig ikke redd. Og til å begynne med trodde jeg ikke noe på at det var det som gjorde at han fikk hjerteproblemer.

Men, jeg har bestemt meg for å begynne med atkins Så håper jeg at det går bedre denne gangen enn sist gang.

Love,
TrudY
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Beas slankedagbok Bea Åpne dagbøker 81 16-11-07 01:30

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.