Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp til å overbevise forloveden min?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-10-11, 21:29   #76
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Det varierer, men ligger på ca 50-250 gr KH pr dag, avhengig av om det er konkurranse eller ikke. Under konkurranse inntar jeg svært mye raske karbohydrater, salter og mineraler for å yte maks. Derfor går verdiene skyhøyt opp de dagene. Snakker da her om sykkelritt i konkurransefart 3-4 timer og løping i mer enn 1,5 time i konkurransefart.
En normal dag i uken er mellom 44-100 gr KH ser jeg.

Tja, fett ligger på ca 170-180 gram pr dag, da omtrent ikke transfett, men mest flerumettet og enumettet.

proteiner er ca 150-250 gr. det siste tallet på dager med trening, 150gr på treningsfri dager.

I tillegg spises det aminosyrer og andre kosttilskudd jeg får utlevert fra kona. Hun er kostholdseksperten som ofte fortviler over min manglende kompetanse og uvilje mot hennes råd. Men, nå funker jo min stil temmelig bra på nåværende tidspunkt....men ja, jeg vet jeg burde lest og hørt noe mer på henne (som sier det samme som dere her inne da...)

men helt klart, det er rom for variasjoner her så tallene er høyst normative.

Da vil jeg vel si at du til daglig (utenom konkurranser) ligger innenfor det vi oppfatter som lavkarbo. Men jeg vil ikke si strikt LCHF, nei..... Heller enslags lavkarbo/høyfett/mellomhøy-protein lignende diett med vekt på (for meg og en hel del andre her) "feil" fett. Men spiser du kjøtt og melkeprodukter unngår du nok ikke det gode mettede fettet heller.....

Du er i høyeste grad velkommen til forumet...håper du vil trives her

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:32   #77
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Så hvis flere kan erkjenne at mine råd er til for andre enn de som er syke eller overdreven overvektige, så skal jeg presisere dette overfor andre at mine råd egner seg aller best for de som er friske og bare trenger ta av et par kilo til 15-20 forutsatt de er villige og kan gjennomføre trening.

Se der, det var en litt hyggeligere, og mer realistisk, tilnærming!
Klikk og godbit til deg!

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:37   #78
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Da vil jeg vel si at du til daglig (utenom konkurranser) ligger innenfor det vi oppfatter som lavkarbo. Men jeg vil ikke si strikt LCHF, nei..... Heller enslags lavkarbo/høyfett/mellomhøy-protein lignende diett med vekt på (for meg og en hel del andre her) "feil" fett. Men spiser du kjøtt og melkeprodukter unngår du nok ikke det gode mettede fettet heller.....

Du er i høyeste grad velkommen til forumet...håper du vil trives her

Takk, konfererte med kona her, som i praksis er den som lager maten min og forer meg, sier at jeg spiser helvetes mye kokosfett i kosten hehe. Men jeg er opptatt at variasjon og det er nok kona også. Hun er temmelig mer strikt på LCHF enn hva jeg er, siden vi spiser noe forskjellig. Dog så har vi antakelig mye mer grønnsaker enn hva den gjennomsnittlige LCHF dyrker har. En periode var jeg så lei grønnsaker at jeg nesten brekte meg bare jeg tenkte på det. men det er bare en vanesak har jeg funnet ut. Med gode mentale bilder av gulrøtter som godteri så klarer jeg faktisk spise gulerøtter som mellommåltid.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:45   #79
Bestemamma
Seniormedlem

Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Takk, konfererte med kona her, som i praksis er den som lager maten min og forer meg, sier at jeg spiser helvetes mye kokosfett i kosten hehe. Men jeg er opptatt at variasjon og det er nok kona også. Hun er temmelig mer strikt på LCHF enn hva jeg er, siden vi spiser noe forskjellig. Dog så har vi antakelig mye mer grønnsaker enn hva den gjennomsnittlige LCHF dyrker har. En periode var jeg så lei grønnsaker at jeg nesten brekte meg bare jeg tenkte på det. men det er bare en vanesak har jeg funnet ut. Med gode mentale bilder av gulrøtter som godteri så klarer jeg faktisk spise gulerøtter som mellommåltid.

Jeg spiser ikke noe særlig gulrøtter, men i dag har jeg spist 250g brokkoli og 250g blomkål.... Med smøøøøør... Nammenam
Kokosfett i form av 30g cocosa må til hver eneste dag...har den i grønn te søtet med stevia....
Ligger for det meste, eller sitter forran dataen og skriver og leser...spiser rundt 2000kcal hver dag og holder vekten fint med det....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:56   #80
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg spiser ikke noe særlig gulrøtter, men i dag har jeg spist 250g brokkoli og 250g blomkål.... Med smøøøøør... Nammenam
Kokosfett i form av 30g cocosa må til hver eneste dag...har den i grønn te søtet med stevia....
Ligger for det meste, eller sitter forran dataen og skriver og leser...spiser rundt 2000kcal hver dag og holder vekten fint med det....

Nam nam og nam nam fru blom....
Jeg vet vel om noe mer som er bedre enn blomkål og broccoli, selv med smør hahaha (snickers, nugatti, chips, ostepop oh lala)
men ja cocosa bruker vi mye her ser jeg. Jeg drikker 4-5 koper grønn te hver dag, bruker ikke stevia, men Xylitol. (antakelig å banne i kjekra å bruke xylitol her inne men...)
Jeg ligger på mellom 2100 og 2500 kcal pr dag og da trener jeg forbanna mye i tillegg og går stadig ned i vekt. Nå ikke så mye, kanskje 4-500 gram i uka, så går jeg mer ned nå da forsvinner jeg ifølge folk. Så skal trappe opp spisinga og døtte på med mat som gir meg kjappe 500 kalorier til pr dag. Bør vel ligge på nærmere 3000 ser det ut til eller?

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:52   #81
Bestemamma
Seniormedlem

Nam nam og nam nam fru blom....
Jeg vet vel om noe mer som er bedre enn blomkål og broccoli, selv med smør hahaha (snickers, nugatti, chips, ostepop oh lala)
men ja cocosa bruker vi mye her ser jeg. Jeg drikker 4-5 koper grønn te hver dag, bruker ikke stevia, men Xylitol. (antakelig å banne i kjekra å bruke xylitol her inne men...)
Jeg ligger på mellom 2100 og 2500 kcal pr dag og da trener jeg forbanna mye i tillegg og går stadig ned i vekt. Nå ikke så mye, kanskje 4-500 gram i uka, så går jeg mer ned nå da forsvinner jeg ifølge folk. Så skal trappe opp spisinga og døtte på med mat som gir meg kjappe 500 kalorier til pr dag. Bør vel ligge på nærmere 3000 ser det ut til eller?

Kommer helt an på hvor lang du er det.... Selv er jeg høy til å være kvinne (1,80) så jeg forsvarer godt 2000kcal per dag selv om jeg sitter helt i ro og ligger mye...Gjorde et forsøk i vår der jeg inntok mellom 3500kcal og 4000kcal per dag i tre uker...lå for det meste og satt ellers foran dataen og koste meg med lesingen....kom ut av forsøket 600 gram lettere og med enda mer muskler enn før....

Gammel 22-10-11, 22:54   #82
ToreH
Gjest

Et lite spørsmål bare. Hvorfor ligger du bare? Så altså, du har altså økt netto muskelmasse ved å spise 4000 kcal pr dag i 3 uker ved kun å holde deg i ro? Eller er det jeg som misforstår noe her nå? hvis dette er tilfelle så hadde det vært interessant å gjøre forsøk med din fysikk på både styrke, utholdenhet og almennfysikk. Jeg tror du må være helt unik som øker muskelmassen ved å spise mye og bare ligge eller sitte stille...

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:59   #83
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Beklager igjen. Dette er ikke en chatte-tråd, og tråden tilhører noen som hadde behov for teorier og forskning innen et ganske smalt tema.

Fint at man diskuterer men temaet begynner og fjerne seg en del fra det opprinnelige med denne tråden

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 23:06   #84
ToreH
Gjest

OMG Nerthus, dette er et forum, men antakelig med sensur og ytringsbegrensning? Hvis du kan passe på deg selv så skal nok vi andre her inne klare å gjøre det samme. kanskje det tilogmed kommer noe godt ut av det.

Dessuten var tydeligvis TS fornøyd med mitt svar:

Takk for informativt innspill Du har jo også resultater og vise til.

Erfaringer er kjempefint, setter også stor pris på om noen har linker til studier som er gjort på "lite karbo og mer fett som kompensasjon" teorien.
men det teller kanskje ikke fordi andre tok på seg et ansvar om at mitt svar var for bastant og påtrengende.....hihi

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 23:18   #85
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

OMG Nerthus, dette er et forum, men antakelig med sensur og ytringsbegrensning? Hvis du kan passe på deg selv så skal nok vi andre her inne klare å gjøre det samme. kanskje det tilogmed kommer noe godt ut av det.

Dessuten var tydeligvis TS fornøyd med mitt svar:

Takk for informativt innspill Du har jo også resultater og vise til.

Erfaringer er kjempefint, setter også stor pris på om noen har linker til studier som er gjort på "lite karbo og mer fett som kompensasjon" teorien.
men det teller kanskje ikke fordi andre tok på seg et ansvar om at mitt svar var for bastant og påtrengende.....hihi

Du trenger ikke å "OMG" meg, blir litt vel "drama-queen" for meg, spesielt siden du er mann.... Flere av dine siste innlegg inneholder en hel del andre ting enn TS tema, start heller dine egen tråd så kan du chatte så mye du vil

TS vil få problemer med å få oversikt over tilbakemeldingene som gjelder hennes spørsmål siden hun nå må lese gjennom et stort antall innlegg som bla handler om "Jeg vet vel om noe mer som er bedre enn blomkål og broccoli, selv med smør hahaha (snickers, nugatti, chips, ostepop oh lala)".

Dette handler ikke om MEG - det handler om respekt for TS.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 23:24   #86
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av b0ll, her.

Takk for mange gode innspill! Han skal ned 10 kg, jeg 15. Jeg har vært i ketose før, ved faste (14 dager, ned 8 kg). Og har nettopp testet min første ketose-stix! Funker som fjell, med null sultfølelse Deilig!

Kjære b0ll:
Lider du eller din forlovede av sykdom av noe slag? hormonforstyrrelse, fysiske skader, psykiske skader, frarådet av legen deres å gjøre fysisk arbeide eller på noen som helst annen tenkelig måte være indisponert for å ikke følge mine råd?

hvis svaret er nei, dere er 100% friske og ikke særlig overvektige heller, så be mannen din følge min kur og jeg skal garantere at han går ned i vekt og det faderlig fort også. men det krever jernvilje og motivasjon til å presse seg mer enn han kanskje har presset seg før. og hvis dette fortsatt betinger at han ikke får skader, sykdom, hverken fysisk eller psykisk så er det bare å kjøre på i et par måneder så er han kvitt de 10 kiloene. Men, han må sørge for å spise kontrollert fråtse. Mintypiske frokost bestod av:

4-5 egg med grønnsaker purreløk surret i cocosa
Lunsj: fisk og grønnsaker
middag: kylling, fisk eller egg og kjøtt og grønnsaker i mengder.
kvelds: cottage cheese og eget laget jordbærsyltetøy
Mellommåltider: kald gulerot og kålrot
Alle måltider med grønn te og sitronvann om morran. Mange liter vann om dagen, minst 3-5 liter kanskje mer under trening.

NB!NB! Forutsetter at dere er 110% friske og 110% fungerende i alle tenkelige og utenkelige tilfeller, men har bare hhv 10 og 15 kg overvekt som skal bort raskest mulig.
Hvis det er interessant kan jeg sende deg et komplett treningsopplegg og detaljert kostplan så får dere tilapsse til deres mengde og forutsetning.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 23:29   #87
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Jeg lurer på hvilken kompetanse du har som har satt opp et opplegg du er villig til å dele rundt? Og da tenker jeg ikke på trener 1 og 2 kurs, jeg regner med du har en slags utdannelse innen dette?

Gammel 22-10-11, 23:31   #88
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Eller man kan rett og slett begynne med denne tråden som gir en glimrende oversikt for nybegynnere innen lavkarbo: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Gammel 23-10-11, 00:20   #89
Bestemamma
Seniormedlem

Et lite spørsmål bare. Hvorfor ligger du bare? Så altså, du har altså økt netto muskelmasse ved å spise 4000 kcal pr dag i 3 uker ved kun å holde deg i ro? Eller er det jeg som misforstår noe her nå? hvis dette er tilfelle så hadde det vært interessant å gjøre forsøk med din fysikk på både styrke, utholdenhet og almennfysikk. Jeg tror du må være helt unik som øker muskelmassen ved å spise mye og bare ligge eller sitte stille...

Ligger pga. at jeg har det litt stritt for tiden.... Nei, unik er jeg ikke, men er veldig muskuløs og fysisk svært sterk....bare svak følelsesmessig jeg... Hjertesorg er ikke godt Men nå får vel Nerthus anfall snart så best å slutte mens leken er god..... Sorry TS....

Gammel 23-10-11, 02:14   #90
Marina
Seniormedlem

Marina sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Uten å blande meg inn i diskusjonen vil jeg bare ønske trådstarter VELKOMMEN TIL FORUMET Det går ikke alltid like hett for seg Håper at du og din forlovede trives på lavkarbo! Har du forresten fått svar på spørmålet ditt, føler du?

Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan overbevise en ungdom lillekri Barns kosthold 5 06-07-11 17:29
Hvordan overbevise mormor (og andre skeptikere)? Maramell Ketolysekuren 5 19-04-10 11:50
Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt? NinaOp Spørsmål og svar 58 30-10-09 07:30

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.