Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-10-11, 11:41   #1
Shalis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 2
Shalis er på en erverdig vei

Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Hei!

Utifra overskriften skjønner dere sikkert at jeg er nybegynner på dette. Det jeg lurer på er hvilken type lavkarbo jeg bør velge for å gå ned 5-10kg? Jeg er ikke veldig overvektig, veier ca 66kg og er 174 høy.

Skal vei å handle meg bok om lavkarbo nå, samt en vekt. Har dere tips til hva annet jeg bør kjøpe for å ha et best mulig utgangspunkt?

Takk for alle tålmodige sjeler som vil hjelpe meg

Shalis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker enda Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 12:00   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Med en BMI som du har - godt innenfor normalvekt er det ikke sikkert at det blir så lett å gå ned for deg.
Det jeg vil anbefale er at du tar sikte på et kosthold som kan hjelpe deg å redefinere kroppen (mer muskler, mindre fett) og gi deg gode kostvaner for framtiden. (Og kanskje også gå ned noen kilo, men mer i fettvekten enn på badevekten.)

Om du leser engelsk greit og ikke er redd for litt "treningspropaganda" sammen med kostholdsanbefalninger så kan du snuse rundt på PB (se link i signaturen min) og se om det er noe som kan passe deg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 12:08   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Hei
Alle først, du er overhode ikke overvektig! Jeg håper ikke du har tenkt å forsøke å gå ned 10 kg til du kommer ned til 56 kg....
Når man begynner med lavkarbo er det mange som for lett henger seg opp i vekt-tallet uten å tenke over sammensetningen i kroppen. Så som smgj sier, er det ikke sikkert du går ned så mye i tall på vekten, men får mer muskler og mindre fett.
Lindberg er et greit alternativ for en som er normalvektig, og det kan i alle fall jeg anbefale.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 12:24   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Enig med de andre her!

MEN som vanlig har jeg mange tanker

1. Kutt alt av søtsaker, godteri, snacks, potetgull, brus inkludert lettbrus. Kutt pølsebrød/-lompe, tacoskjell/tortillas og loff, wienerbrød og skolebrød osv. Halver brødinntaket ditt, spiser du brød til både frokost, lunsj og kvelds, hold deg til ett måltid med brød. Spis dobbelt så mye pålegg som du har pleid å gjøre
Spis et lavkarbomåltid med moderate fettmengder de andre gangene, feks salat med godt protein (biffstrimler, grillet kylling, svinestrimler, kokt egg osv)/fetaost og olje/eddikdressing, røykelaks og eggerøre, hjemmelaget eggesalat, tyrkisk yoghurt med en håndfull frosne bær og nøtter/frø evt kunstig søtning.
Reduser inntaket av pasta, potet og ris. Dvs, spis halvparten så mye som vanlig, øk kraftig på med kokte grønnsaker og vær bevisst litt fett til alle måltider. Spis rene proteinkilder som biff/entrecote/nakkekoteletter, kyllingfilet, grillet kylling, svinefilet, sjømat osv. Hold deg unna pølser og ferdige karbonader. Lag hamburgeren din selv istedet Spis mye fisk - det er bevist at fisk kan øke fettforbrenningen.

Dette er en mellomting mellom såkalt ekstrem og fedon lavkarbo etter min mening, og krever ikke så veldig mye arbeid. Du trenger ikke telle noenting, bare være bevisst på at du inntar mye mindre av karbohydratrik stivelse enn tidligere, kutte noen matvarer, øke kraftig på med kokte/stekte grønnsaker. Doble påleggsporsjoner, spiser du ren skinkepålegg ha smør og majones på, har du makrell i tomat trenger du ikke ekstra smør og majones.

OBS - dette er mine anbefalinger for TS - ikke for alle og enhver her inne! Hver situasjon er forskjellig, hver kropp krever sitt

Så, forsøk dette i 4 uker. Spis nok mat, slik at du alltid er mett. Ikke småspis imellom, blir du sulten, spis litt mer protein/fett/grønnsaker neste gang. Lær kroppen din og kjenne! Har du ingen effekt etter 4 uker, sjekk at du ikke spiser for LITE eller altfor MYE mat i forhold til aktivitetsnivået ditt.

Skal du spise lavkarbo-ish resten av livet eller er dette bare en slankekur? Er det det første, les og lær, da anbefaler jeg og kutte til ketogent i starten med mye fett og veldig lite karbo for å få i gang fettforbrenningen. Du kan fint øke kh-inntaket og redusere fettinntaket når målvekt er nådd og du ønsker og spise litt mer kh enn hva et ketogent kosthold tillater.

Er det det siste, nemlig en slankekur, kan du justere mye på det kostholdet du allerede har uten at du føler du må endre ALT - som jeg foreslår litt forsiktig her oppe

Bokmessig anbefaler jeg "Bedre uten Brød" av Lutz, han mener et inntak av rundt 72g kh pr dag er optimalt - og det vil nok det jeg anbefaler ligge rundt sånn ca

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 12:31   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Hør på Nerthus! Dette er gode råd for en som er normalvektig, men kanskje har magefett( og innpå også) og som trenger en kostomlegging.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 12:45   #6
Shalis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 2
Shalis er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Takk for mange gode svar!
Dette blir nok mer som en slankekur i første omgang ihvertfall. Men hvem vet, kanskje blir jeg overbevist etterhvert

Mulig bmi'en ikke viser meg som overvektig, men jeg merker det godt på klær som begynner å stramme for mye nå, så om det er i cm jeg går ned eller kg er det samme for meg! Tenkte også å prøve meg på svømming 2-3 ganger i uka. Sett bort ifra dette trener jeg absolutt ingenting, kan ærlig si at trening er noe av det verste jeg vet! (som sikkert mange andre også)

Skal sjekke ut boka du anbefaler nerthus!

Shalis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker enda Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 12:51   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Dessverre er det nok heller ikke umulig om du går ned 5-6kg på lavkrbo, at du går opp igjen når du igjen begynner å spise stivelse.. For kroppen fyller opp glykoselagrene med vann( og det er noen kg)..

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men vi forandrer oss med alderen. Til og med i 20 årene, selv om vekta kanskje er en samme kan klærne bli trange. Å slanke seg fordi klærne er trange når man har normal BMI, er det egentlig en sunn tanke?
Det er ikke meningen å være krass eller noe slik, men er du sikker på at du trenger å gå ned disse kiloene? De fleste har godt av å legge om kostholdet og kutte ut sukker og fint mel mm, men å kjempe av seg noen kilo når man er normalvektig?
Går du ned 10 kg blir du pr definisjon undervektig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 15:40   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Opprinnelig lagt inn av Shalis, her.

Takk for mange gode svar!
Dette blir nok mer som en slankekur i første omgang ihvertfall. Men hvem vet, kanskje blir jeg overbevist etterhvert

Mulig bmi'en ikke viser meg som overvektig, men jeg merker det godt på klær som begynner å stramme for mye nå, så om det er i cm jeg går ned eller kg er det samme for meg! Tenkte også å prøve meg på svømming 2-3 ganger i uka. Sett bort ifra dette trener jeg absolutt ingenting, kan ærlig si at trening er noe av det verste jeg vet! (som sikkert mange andre også)

Skal sjekke ut boka du anbefaler nerthus!

Det er synd du ikke liker trening. Jeg tror nemlig at veien til den kroppen som du ønsker krever noe trening siden du har et så bra utgangspunkt (i forhold til mange her ). Altså - en kostholdsendring er nok ikke av veien det heller - iallfall ikke om du er glad i godteri&brus&hveteboller o.l..., men har du et rimelig greit kosthold fra før så må det nok litt bevegelse til.
Kanskje du kan finne en aktivitet som er gøy og ikke oppleves som trening? Dans, riding... leke sisten med ungene, lufte bikkja til naboen... klatring, yoga, pilates... vaske vinduer, rake plena, gå på jakt... mye som er bevegelse men ikke "trening".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 23:13   #9
Katta66
Medlem
 
Katta66 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 141
Katta66 er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Dessverre er det nok heller ikke umulig om du går ned 5-6kg på lavkrbo, at du går opp igjen når du igjen begynner å spise stivelse.. For kroppen fyller opp glykoselagrene med vann( og det er noen kg)..

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men vi forandrer oss med alderen. Til og med i 20 årene, selv om vekta kanskje er en samme kan klærne bli trange. Å slanke seg fordi klærne er trange når man har normal BMI, er det egentlig en sunn tanke?
Det er ikke meningen å være krass eller noe slik, men er du sikker på at du trenger å gå ned disse kiloene? De fleste har godt av å legge om kostholdet og kutte ut sukker og fint mel mm, men å kjempe av seg noen kilo når man er normalvektig?
Går du ned 10 kg blir du pr definisjon undervektig.

Er det ok å bruke BMI som eneste faktor da? Om man er innenfor normalen på BMI men f.ex. har større magemål en anbefalt så kan det jo være lurt å legge om kosthold og livsstil?

Katta66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 23:21   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Opprinnelig lagt inn av Katta66, her.

Er det ok å bruke BMI som eneste faktor da? Om man er innenfor normalen på BMI men f.ex. har større magemål en anbefalt så kan det jo være lurt å legge om kosthold og livsstil?

Alltid lurt å legge om kosthold, men her er det en person som kun vil bruke lavkarbo for å gå ned og siden gå tilbake til stivelse. Da tror jeg hun blir skuffa, når hun da går opp igjen 2-4kg vann som kroppen bruker til å fylle glykoselagrene.
Jeg synes det kan være lurt for hovedinnlegger her å legge seg på noe ala Fedon Lindbergkost og holde på den for å få en sunnere livsstil, og kanskje hun går ned noen kilo.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 00:17   #11
Derrida
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 3
Derrida er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Jeg er i den samme knipa som deg, Shalis, men i motsetning til deg har jeg gått på lavkarbo - med noen egendefinerte variasjoner - siden februar. Mitt store problem er at jeg har vært på et platå siden mai, og har prøvd ut forskjellige metoder for å kickstarte vekttapet; mindre fett, mer fett, mer karbohydrater gjennom grønnsaker, intermittent fasting, cocosa i kaffen til frokost, mindre meieriprodukter og jeg vet ikke hva. Jeg er normalvektig, det vet jeg, men jeg har noen kjipe ansamlinger med fett rundt magen og over rumpen som aaaaaaldri vil slippe taket. Trener yoga og jogger en til to ganger i uken. Hva i all verden gjør jeg feil? Veier rundt 64-65 og er 1.73 høy.

Derrida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 12:54   #12
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Opprinnelig lagt inn av Derrida, her.

Jeg er i den samme knipa som deg, Shalis, men i motsetning til deg har jeg gått på lavkarbo - med noen egendefinerte variasjoner - siden februar. Mitt store problem er at jeg har vært på et platå siden mai, og har prøvd ut forskjellige metoder for å kickstarte vekttapet; mindre fett, mer fett, mer karbohydrater gjennom grønnsaker, intermittent fasting, cocosa i kaffen til frokost, mindre meieriprodukter og jeg vet ikke hva. Jeg er normalvektig, det vet jeg, men jeg har noen kjipe ansamlinger med fett rundt magen og over rumpen som aaaaaaldri vil slippe taket. Trener yoga og jogger en til to ganger i uken. Hva i all verden gjør jeg feil? Veier rundt 64-65 og er 1.73 høy.

For det første er du helt normalvektig, og det er ikke sikkert kroppen din er enig i at du skal noe mer ned i vekt. Lavkarbo er vektregulerende på den måten at er du overvektig går du ned og er du undervektig går du opp, og følger du et lavkarbokosthold som er riktig for kroppen din, finner kroppen gjerne den vekten den trives best med og holder seg der. Ikke alltid kroppen og hodet er enige i hva som er trivselsvekt

Og for det andre, siden du spør om hva du gjør feil. Jeg skal ikke påstå at du gjør noen feil i det hele tatt, men når du ramser opp alt du har prøvd, er det jo ganske mye forskjellig på ganske kort tid. Ikke rart om kroppen blir forvirra av det. Skal du gi noe et ordentlig forsøk, må du gi det mer tid. La kroppen få tid til å respondere. Spesielt siden du er normalvektig fra før, må du bare regne med at hvis du skal gå ned noe mer, må du gi det tid.

Stress er heller ikke noe som vil hjelpe, uansett hva du ønsker å oppnå. Så både det med stadige forandringer og å stresse med å gå ned, kan gjøre at kroppen ikke klarer å henge med, og du oppnår ingenting.

Det jeg vil anbefale er bare å fortsette å spise lavkarbo, fortsette å trene, nyte livet og slutte å stresse. Og bare se hva som skjer. Det viktigste er at kroppen (og hodet) har det bra, da er det større sjanse for at du oppnår det du vil også.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 22:53   #13
Katta66
Medlem
 
Katta66 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 141
Katta66 er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Jeg er også i samme setting som Derrida og trådstarter. Spiser lavkarbo ikke for vektnedgang men for fordøyelsen samt den oppfatning at kroppen min ikke har godt av masse "tomme" kh. Jeg er stort sett fornøyd, mageomkrets er noe redusert men ikke nok, føler jeg...har gått ned fra 85 til 82 cm rundt magen, men den ser fortsatt oppblåst ut til tider...

Katta66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal man velge ...? Janeymaleney Kostholdsfilosofier 9 18-07-11 13:46
Hva skal man velge? reiapal Spørsmål og svar 10 16-03-11 20:34
Vet ikke hva jeg skal velge ... Blomsterstøv Andre dietter 9 29-06-07 00:29
Hva skal jeg velge? *anne* Spørsmål og svar 4 13-05-07 17:40
Hvilken kur skal jeg velge. andersdupp Spørsmål og svar 11 06-01-06 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no