Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny her og ganske fortvilet...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-03-06, 18:32   #1
mokki
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 335
mokki er ny på veien

Ny her og ganske fortvilet...

hei. jeg er ny her, og begynner å bli ganske desperat. håper noen lure hjerner her inne kan hjelpe meg på veien..

litt om meg.
jeg er snart 30 år. jeg ble mamma for første gang for 7mnd siden.
jeg har hypothyreose og pcos.
jeg har alt for mange kg for mye (BMI på 36... ).

etter et besøk hos endokrinolog som jeg håpet ville hjelpe meg på veien mot vektreduksjon kom jeg hjem igjen mer skuffet en noen gang... eneste han kunne fortelle var "gå ned i vekt"... og det vet jeg jo at jeg må...

jeg skal begynne på metformin, men jeg ammer min datter fremdeles, og dermed må jeg vente.

jeg ønsker en total livsstilendring, men det må være matvarer som passer hele familien. jeg vil ikke se på at de spiser en ting, og jeg noe annet.

så da lurer jeg på.. hva i allverden skal jeg finne på?

jeg har prøvd grete roede. syns det var grei opplegg, men når man går ned 4kg på 16 uker mister man litt motet.....

så dere erfarne... vær så snill å hjelpe meg....
er redd min overvekt skal gjøre meg syk... og jeg vil være der for min datter...

mokki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 18:50   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Jeg er veldig ny her jeg og.. og har nesten ikke peiling på noe som helst.. men vil anbefale deg å lese boka Bedre uten brød Tror du vil kunne kjenne det mye igjen i den når det gjelder insulinresistens, pco og det å ikke gå ned i vekt...

Jeg ser veldig anderledes på kroppen min og maten jeg bør spise etter å ha les denne

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 19:40   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Hei og velkommen til oss

Anbefaler Fedon Lindberg om du fremdeles ammer. Det er bra for deg og det er bra for babyen !

Det er lurt å kjøpe boka og lese den skikkelig først, - men inntil videre kan du lese her:

Dr Lindbergs:

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 19:47   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Hei og velkommen!

Jeg tror Lindberg er et bra sted å starte om du ikke vil gjøre for store omrokkeringer i familiens matdag Det er snakk om vanlig mat, men med mye mindre av enkelte varer og med litt andre forholdsmengder.

Som Nille sier, les boka

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 20:53   #5
mokki
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 335
mokki er ny på veien

Sv: ny her og ganske fortvilet...

her har det skjedd ting i dag.. hehe..
vel. jeg tar et maxi-kurs hos grete roede. gir det en sjanse til. maten der passer min gane veldig.
fungerer det ikke denne gangen heller, prøver jeg fedon tror jeg...

men jeg kan være her inne selv om jeg går GR ikke sant??
eller regne det ikke som noe lavkarbo??

jeg er utrolig spent.... håper virkelig jeg klarer dette nå.... kjenner motivasjonen komme...

mokki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 21:00   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Opprinnelig lagt inn av mokki

her har det skjedd ting i dag.. hehe..
vel. jeg tar et maxi-kurs hos grete roede. gir det en sjanse til. maten der passer min gane veldig.
fungerer det ikke denne gangen heller, prøver jeg fedon tror jeg...

men jeg kan være her inne selv om jeg går GR ikke sant??
eller regne det ikke som noe lavkarbo??

jeg er utrolig spent.... håper virkelig jeg klarer dette nå.... kjenner motivasjonen komme...

GR er absolutt ikke lavkarbo. Hun teller kalorier, vi teller karber. Godt at motivasjonen din kommer, - det eneste jeg lurer på er hvorfor du vil prøve GR enda en gang når det ikke har funket for deg før ?

Men uansett, du er selvfølgelig velkommen her fordi om du velger GR nå.
Selv om vi er et lavkarbo forum har vi hatt medlemmer som har vært innom GR, ja til og med vektklubb. Du vil nok bli litt forvirra, for vi anbefaler ikke akkurat det samme som GR da, men hva som er hva finner du ut av etterhvert !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 21:03   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: ny her og ganske fortvilet...

GreteRoede er nok desverre ikke helt lavkarbo, men vi kaster da ikke ut noen av denn grunn vi så her er alle velkomne Men kan jo hende vi greier å overbevise deg om at lavkarbo er veien da

Lykke til med GR maxi uansett da

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 22:07   #8
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Jeg sier som så jeg.. Et forum som dette er godt å ha for alle mennesker som søker sin vei i vellinga. Og kosthold er ikke alt, selv om det er hovedtemaet her. Den tida jeg har vært på dette forumet har jeg opplevd en medmenneskelighet og en takhøyde som jeg aldri har opplevd maken til på andre fora. På LK er hjertene gode og hjernene topptrimma og armene så usigelig lange og åpne at de kan favne alt og alle. Kort sagt.. LK er et godt sted å være.. for alle.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 22:12   #9
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Jeg synes også Lindberg høres ut som en fornuftig start. Boka hans er skrevet på en interessant måte, og jeg lærte masse av den.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 22:27   #10
mokki
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 335
mokki er ny på veien

Sv: ny her og ganske fortvilet...

takk for fin velkomst.
vel.. hvorfor jeg går for GR likevel....

jeg kjenner opplegget der, og maten passer min gane.
har vært borti boken til fedon før, og desverre passet ikke maten min gane noe videre... mulig jeg bare var uheldig i matlagingen.. hehe

en annen ting er at jeg gikk på masse hormonstimulering sist jeg gikk på GR kurs. hormonstimuleringen i seg selv kan gi vektoppgang. så nå som jeg er uten hormonstimulering vil jeg prøve.

jeg liker også kursopplegget til GR. trenger noen som "passer" på meg...

så vi får se.. spennende blir det uansett

mokki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 25-03-06, 22:50   #11
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Først og fremst velkomme hit.

Jeg vil også anbefale deg Fedon. Fedons mat er ikke ulik GR med unntak av poteter, pasta og ris. Vel, en del av oppskriftene i bøkene er spesielle, men mest av alt handler det om å spise variert, ren mat og masse grønt. Og det sier jo GR også.

Fedon har også kurs. Skal være veldig bra.

Siden du egentlig skal få Metformin for din PCOS så regner jeg med at du har insulinresistens. Dermed kan det være lurt å gå mer drastisk til verks enn bare Fedon-boka, men selvfølgelig ikke mens du ammer. Da tenker jeg ketose, enten Lindbergs opplegg for dette (da må du hos Lindberg-lege) eller ketolysekuren. Jeg har iallfall god erfaring med dette.

Bare noen tanker sent på kvelden fra meg.
Lykke til på kurs!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-06, 07:29   #12
Hvitveis
Medlem
 
Hvitveis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 67
Hvitveis er på en erverdig vei

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Lavglykemisk mat er jo bra i behandling av PCOS også da Det er jo ikke bare kiloene det kommer an på, men hvordan kroppen reagerer på maten vi spiser. Har selv PCOS og GR-allergi, he he

__________________










Hvitveis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk iblandet tips fra blodtypediett Svar med sitat
Gammel 26-03-06, 15:38   #13
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Flesker til med ein påstand .

GR er unaturleg mat(lettprodukter,brød,pasta o.s.v.
Lavkarbo er mat som er lik den maten du finner ute i naturen.

Smør er naturprodukt mens brelett er skapmat.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 26-03-06, 16:23   #14
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: ny her og ganske fortvilet...

Jeg er selv fersking her, men vil likevel våge å komme med dette: Bare fortsett med GR, men med noen få justeringer kan du enkelt få kroppen til å produsere mindre insulin, og dermed bedre insulinresistensen. - Og da går du lettere ned i vekt!

Du har sikkert hørt at jo høyere blodsukkerstigning etter et måltid, desto større blir insulinutskillelsen, og dess større kan overvekten bli. Siden det helst er mengden og typen karbohydrater som påvirker blodsukkeret og insulinutskillelsen, er det viktig å redusere mengden raske karbohydrater (høy GI) i kostholdet. Du bør kutte ned på brød, pasta, ris, kornprodukter generelt, poteter, sukker, mange ferdigprodukter, juice, søte drikker, syltetøy, etc. Du kan erstatte mye av dette med matvarer rike på sunt fett, som egg, kjøtt, fet fisk (men også annen type fisk), olivenolje, avocado, nøtter, etc. Fett påvirker ikke utskillelsen av insulin særlig, det stabiliserer blodsukkeret og du blir mett. Mindre insulinutskillelse vil gjøre at du går ned i vekt.

Alt dette kan du gjøre mens du teller kalorier i GR-stil - og mosjonerer!

TIPS: Omega 3 er spesielt bra ved PCOS, den vil kunne senke behovet for insulin. Krom kan hjelpe insulinet med å gjøre en bedre jobb.

Lykke til!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fortvilet Miriam Spørsmål og svar 12 13-06-06 12:19
Fortvilet! apple Lavkarbo generelt 10 30-01-05 21:01
Vitaminer, Nå Er Jeg Fortvilet Amygdala Kosttilskudd 4 21-07-04 13:11
Fortvilet... Kaja Vedvarende vekttap 0 18-03-04 11:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no