Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo artikkel

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-10, 10:51   #1
xhegex
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østfold
Alder: 36
Innlegg: 35
xhegex er på en erverdig vei

Lavkarbo artikkel

Flere av mine kompiser syns ikke no om at jeg driver med lavkarbo, og sender meg linker som sier hvorfor dette ikke er bra.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=79

Blant annet denne..

Hva synes dere om det som står? Jeg har ikke så peiling så jeg kan svare dem i mot ;P

__________________
Startdato på lavkarbo: 20.09.2010 - 110 kg



xhegex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, skal holde meg under 20g karbo om dagen. Ketolyse er målet Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 11:35   #2
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo artikkel

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6449

http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...-dette-fettet/

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 11:59   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo artikkel

Opprinnelig lagt inn av xhegex, her.

Flere av mine kompiser syns ikke no om at jeg driver med lavkarbo, og sender meg linker som sier hvorfor dette ikke er bra.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=79

Blant annet denne..

Hva synes dere om det som står? Jeg har ikke så peiling så jeg kan svare dem i mot ;P

Dette var en artikkel så dum at jeg begynte å lure på om det var en spøk?
I begynnelsen så kommer det en påstand om at mennesket i millioner av år har levd på korn, grønnsaker, frukt, bær og et og annet dyreslakt? Vel, hulemaleriene i Frankrike inneholder svært lite frukt, korn og bær. Dyr derimot. Vel, vi må få fakta på bordet:
Dyr er den maten vi stort sett har levd på de siste 2 millioner år. Bær, røtter, nøtter har vært tilleggskost i sesonger, men dyr gir absolutt mest energi, og som det dyret vi også er, har vi spist maten som gir mest energiutbytte - det er animalskt fett. Korn ble vi introdusert for i store mengder først for 10 000 år siden - et øyeblikk i enolusjonsmessig genetisk henseende.
Det som du mister på lavkarbo de første dagene er glykogen og vann. Deretter må kroppen jakte på annen energi, altså fett. Det gjør den ved å starte en oppgradering av fettspalende enzymer, for å kunne nyttigjøre seg fettet. Dernest lager den langt FLERE OG STØRRE mitokondrier (motsatt av det som står i artikkelen) enn under noen annen diett. Dette fordi mitokondriene er designet for å brenne fett, ikke karbohydrater.
Leveren spalter fett, og av det lages det ketolegemer, som er hjertets, nyrenes, og HJERNENS FORETRUKNE energikilde. De gir 28 % mer energi enn noen annen energikilde. Hjernen trenger ikke 150 gram glukose om dagen, den trenger 50 g. Og hva lages det av? Protein? Ja - hos den som ikke går på lavkarbo, er startdelen protein. Hos en som går på lavkarbo, er det glycerol, som kommer fra triglyseridene. Det er den delen som binder fettsyrene sammen, og den spaltes vekk når fettsyrene skal forbrennes. Deretter inngår den da i det som kalles glukoneogenesen, dvs den prosessen som foregår i lever OG nyrer når kroppen lager karbohydrater selv. Det er en uhyre enkel prosess, kroppen kan lage flere hundre gram om dagen, om så var nødvendig, men det er det aldri. Hos en som har gått på lavkarbo noen måneder, lager nyrene faktisk like mye karbo som leveren, og leveren blir ikke belastet i det hele tatt.
Lavkarbo lar all protein, stort sett, gå til oppbygging av celler og enzymer, i motsetning til en som går på karbohydrater.
Energien er langt bedre, fordi mengden mitokondrier er større, størrelsen på dem er større, energien, fett gir mer ATP pr gram enn karbohydrat.
Indre organer, kjertler og horonsystem jobber sammen i harmoni, fordi kroppen får mat som den er evolusjonært laget for å fordøye.
"Ketose" (ketosis er engelsk) er en sunn tilstand. Det er det motsatte av sult, som artikkelen påstår. Men, og dette er viktig, når enn som går på karbohydrater går nær tom for den energien, da havner kroppen i en tilstand som er den samme som sult. Mye av det katabole hormonet kortisol gjør at kroppen bryter ned muskelmassen for å lage glukose, og for å gjøre kroppen lettere. På lavkarbo spalter vi hele tiden fett, og kroppen går som en velsmurt maskin på ketoner og fett. Dag Viljen er en mann på 63 år, som har vært i Ketose mer eller mindre 8 år nå, og løfter fortsatt 150 i benken, enda han er en helt vanlig mann. Ikke spesielt kraftig i det hele tatt. Men han har aldri før vært så sterk, ikke da han var i 20 årene engang.

Arikkelen er bare tull og fanteri, og inneholder synsing og "tenkbare" ting uten holdepunkter i vitenskapen.
Lutz, Atkins, Frank Nilsson, Taubes m.fl. har skrevet bøker der de presenterer overveldende dokumentasjon for de få tingene jeg har listet opp overfor. Jeg råder deg til å lese bøker av disse, for å skape kunnskap og sikkerhet.
Jeg har nå vært mer eller mindre i ketose i et år, og knuser alle mine tidligere rekorder, både ekslosivt og utholdende.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 12:14   #4
xhegex
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østfold
Alder: 36
Innlegg: 35
xhegex er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo artikkel

Tusen takk Nå har jeg litt å diskutere tilbake med også
Stiller ikke så sterkt når jeg bare sier "nei, det er feil". Uten å ha noen gode argumenter/forskninger i ryggen

__________________
Startdato på lavkarbo: 20.09.2010 - 110 kg



xhegex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, skal holde meg under 20g karbo om dagen. Ketolyse er målet Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 17:00   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo artikkel

Opprinnelig lagt inn av xhegex, her.

Tusen takk Nå har jeg litt å diskutere tilbake med også
Stiller ikke så sterkt når jeg bare sier "nei, det er feil". Uten å ha noen gode argumenter/forskninger i ryggen

Bestill deg boka "Bedre uten brød" av Lutz snarest - den er en glimrende oppsummering og gjennomgang av kostholdsforskning

Merkeligste artikkelen jeg har lest noen sinne - så full av selvmotsigelser at man blir rent forvirret Har leste flere rare artikler på trim.no og andre sider med trening som tema da... Så lenge du kan vise til forskning og bevis på at det ikke er FARLIG med lavkarbo - kan du i tillegg bruke din egen erfaring med vektnedgang, økning i styrke, og generelt bedre helse som argument

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 17:13   #6
Heaven
Seniormedlem
 
Heaven sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I enden av Norge
Alder: 46
Innlegg: 863
Heaven har en fantastisk aura rundt segHeaven har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo artikkel

Så lenge legen min applauderer lavkarbo og mener jeg trygt kan bruke den i 50-60 ÅR så stoler jeg mer på ham enn den artikkelen.. Som forøvrig var så inni granskauen innviklet skrevet at jeg med letthet innrømmer å ha lest halvparten bare...

*snøft*

Ei venninne har studert ernæring, og hun også er veldig for så jeg stoler på de to jeg

__________________
Min journal * Maitrening: 300/800 minutter
*Apriltrening: 405 minutter* Marstrening: 1000/1000 minutter*Februartrening:885 / 750 minutter *Januartrening: 710/500 minutter * Desembertrening: 840/ 800 minutter
Heaven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter eget hode Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland! LabbeLis Artikler 7 29-09-10 18:21
Artikkel i KK: "Dette bør du vite om lavkarbo" mofe Artikler 3 28-02-10 10:36
Artikkel fra KK annama Spørsmål og svar 3 15-11-09 11:28
Enda en artikkel som påstår lavkarbo er lite gunstig alva Generell diskusjon 20 16-12-08 14:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no