Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-07, 23:12   #1
kstal
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 27
kstal er på en erverdig vei

Ketose

Lurer bare på en enkel ting, om man er i ketose vil det si at man forbrenner fett og går ned i vekt uansett? Eller kan man være i ketose uten å gå ned i vekt? Ikke dyp ketose da, men sånn at det blir litt utslagg på pissepinnen

kstal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:19   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ketose

Opprinnelig lagt inn av kstal, her.

Lurer bare på en enkel ting, om man er i ketose vil det si at man forbrenner fett og går ned i vekt uansett? Eller kan man være i ketose uten å gå ned i vekt? Ikke dyp ketose da, men sånn at det blir litt utslagg på pissepinnen

Det er egentlig ikke noe som heter "dyp ketose". Enten så er du i ketose, eller så er du ikke. Du kan godt være i ketose uten å gå ned i vekt. Og du kan gå ned i vekt uten å være i ketose. Utslag på stix betyr bare at du har ketoner i urinen din. Den forteller ikke hvor de kommer fra ller om du tar av eller ikke.

Du kan lese mer om ketose her:


Alt du har ønsket å vite om ketose

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:34   #3
kstal
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 27
kstal er på en erverdig vei

Sv: ketose

joda leste den, og viste egentli den med dyp ketose og ikke. Men om har utslag hele dagen på stikken, ikke bare klokka 7 etter middag vil ikke d si at du subber ned? Sliter sikkert litt med den gode gamle måten å tenkte på, for har ofte vanskelig å forstå at jeg skal gå ned i vekt av å trøkke tryne fult av mat hele tiden er i perioder nermest stappmett, og spiser selv om sultfølelsen ikke er der... Kan jeg egentli gå ned i vekt da? IKKE CARBS seff

kstal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 00:03   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ketose

Opprinnelig lagt inn av kstal, her.

joda leste den, og viste egentli den med dyp ketose og ikke. Men om har utslag hele dagen på stikken, ikke bare klokka 7 etter middag vil ikke d si at du subber ned? Sliter sikkert litt med den gode gamle måten å tenkte på, for har ofte vanskelig å forstå at jeg skal gå ned i vekt av å trøkke tryne fult av mat hele tiden er i perioder nermest stappmett, og spiser selv om sultfølelsen ikke er der... Kan jeg egentli gå ned i vekt da? IKKE CARBS seff

Om du er i ketose rett etter å ha spist kan det være fettet i maten som gir utslag. Normalt vil de fleste ta av om de er i ketose hele dagen, men som sagt, det er ingen garanti, og du kan godt være i ketose uten å gå ned. Det har jeg opplevd mange ganger sjøl. Jeg dipper av og til ufrivillig over i ketose på grunn av måten jeg spiser på. Jeg måler det ikke, men jeg kjenner det på kroppen og pusten ! Det betyr ikke at jeg går ned i vekt. Men så slanker jeg meg ikke lenger heller.

Du skal ikke spise for å spise, du skal spise når du er sulten og slutte å spise når du ikke er sulten lenger. Du skal ikke spise deg stappmett. Det kommer an på hva slags mat og hvor mye ud spiser om du går ned i vekt. Spiser du lite karber, er det fremdeles mulig å legge på seg om du spiser vannvittige mengder og er sprekkmett hver dag. Det er heller ikke noe mål i seg selv å spise lite/ingen karber. Det er hva type karber du spiser som er viktig. Voksne mennsker bør i allefall få i seg minst 15-20 karber pr dag i en slankeperiode. Kroppen har behov for de vitaminer/mineraler og antioksidanter som finnes i grønnsaker, og i grønnsaker er det sunne karber.

Den beste og sunneste vektnedgagen får du av å spise variert og sunt, med proteiner, fett og antioksidanter/karber i hvert måltid. Gi kroppen signal at den får tilførsel av mat hele tiden - at den ikke sulter. Da holdes forbrenning vedlike. Spiser du f.eks. ikke proteiner vil du miste muskler istedenfor fett og mister du musker settes forbrenningen ned. Spiser du for lite vil kroppen gå i sparemodus og den trenger mindre og mindre mat - og du er på vei til å bli jojo slanker. Spiser du for lite fett samtidig med for lite karber vil kroppen ikke skjønne at den skal forbrenne fett og dermed sparer den - Spiser du for lite grønnsaker får ikke kroppen de vitaminer og mineraler den trenger - og den blir "sliten" etc etc etc. Det handler om å få kroppen balanse - og det oppnår du ved å spise balansert.

Du kan godt gå ned ved å spise null karber - men det er ikke sunt. Selv ikke Skaldeman, som gikk ned i vekt uten å spise grønnsaker, sier at han ikke anbefaler ekstrem metoden for andre. Men han anbefaler å spise karber som vokser OVER bakken. Det g
jør han selv når han vedlikeholder vekten.

Både Slank med Ketolysekuren og Dr. Atkins New Diet Revolution forteller hvordan og hvorfor og hva som skjer med kroppen når man spiser lavkarbo.

Anbefaler å lese bøkene, der finnes det svar på masse !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 00:49   #5
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: ketose

Nille,
Som vanlig gir du glimrende forklaringer og råd. Men jeg er føler likevel litt begrepsforvirring når det gjelder første avsnittet der du bl a skriver:

Jeg dipper av og til ufrivillig over i ketose på grunn av måten jeg spiser på.

Jeg oppfatter at ketose er en tilstand man på lavkarbo kosthold befinner seg i hele tiden, Det er også slik jeg oppfatter din ressurspost om dette, der det står:

Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

Kan du presisere dette litt mer?

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 08:18   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ketose

Jeg gjør et forsøk, så får heller Nille redde meg når jeg vasser rundt på for dypt vann

Når man spiser under en viss grense med karber (individuelt) så begynner kroppen og produsere ketoner.
Når glykogenlagrene (karbelagrene) i kroppen ikke er fyllt opp, så produserer kroppen ketoner istedet og vips, ketose.
Når Nille skriver at hun vipper over i ketose, så betyr det bare at hun spiser litt mindre karber enn det som skal til for å holde henne ute av ketose

Men ketosen kan komme om man ikke spiser i det hele tatt
Og det kan komme om man kjører på med fett.
Men om man spiser for mye fett (det skal litt til og er også individuelt) så vil kroppen kun klare å forbrenne det fettet du spiser, og du vil dermed ikke gå ned ...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 10:27   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ketose

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Nille,
Som vanlig gir du glimrende forklaringer og råd. Men jeg er føler likevel litt begrepsforvirring når det gjelder første avsnittet der du bl a skriver:

Jeg dipper av og til ufrivillig over i ketose på grunn av måten jeg spiser på.

Jeg oppfatter at ketose er en tilstand man på lavkarbo kosthold befinner seg i hele tiden, Det er også slik jeg oppfatter din ressurspost om dette, der det står:

Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

Kan du presisere dette litt mer?

Aline forklarer riktig hun.

Hvor grensen går for å komme i/være i ketose er indivuduelt fra person til person. Noen må ned i 15 karber pr dag for å komme i ketose (skjeldent). de fleste er i ketose om de spiser rundt 20-30 karber pr dag. Et mindre tall er kansje i ketose til langt over 40 karber pr dag. Lavkarbo er pr. definisjon under 50% av hva "normalt norsk kosthold" spiser, dvs. det er ca. 300 karber pr dag, - ergo spiser man pr definisjon lavkarbo om amn spiser under 150 karber pr dag. Det er få eller ingen som er i ketose med så høyt inntak av karber. Så NEI, ketose er IKKE en tilstand man befinner seg i hele tiden om man spiser lavkarbo. Siden lavkarbo er et vidt begrep som dekker alt fra Ketolyse (hvor man er i Ketose hele tiden) til Lindberg (hvor man ikke er i ketose i et hele tatt på vanlig standard Lindberg kost).

Min grense er variabel. Men noen ganger når jeg arbeider kveldvakter går det i omeletter/eggeretter/lette måltider før jobb, salat på jobb og kanskje en halv avocado med noe snadder i til kvelds. Da ligger som regel karbiinntaket mitt på rundt 20-25 karber og jeg kommer i ketose. jeg har også et lavt toleransenivå for karber om jeg ikke skal legge på meg og må ligge under 40-45 for å unngå vektoppgang. Jeg er ikke i ketose med over 25 karber pr dag - som regel.

Ketoner produseres i leveren, - og kommer blandt annet fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett (eller fettet du spiser eller alkohol) brytes ned som erstatning for glukose/sukker. Dvs. når glukoselageret er tømt, som Aline sier i sin post. Men ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Ergo få en ikke utslag på stix. En annen årsak til manglende utslag er at kroppen har vennet seg til lavt karbenivå og at den "bruker" alle ketonene slik at det ikke er nok i urinen til å vise utslag på stix. Men man ER allikevel i ketose og forbrenner fett.

Leveren produserer altså ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Beklager om dette er forvirrende, men håper du fikk svar på spørsmålene dine !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 12:55   #8
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: ketose

Mulig dette står i boka til Torkil, men jeg bare kom til å tenke på en ting..så går jeg og leser etterpå...

Jeg har vært i ketose siden juli, helt fram til jul...
Når jeg skal tilbake igjen til å være i ketose, må jeg da ta induksjonen på nytt?....
Eller er det bare å legge ned karbe-nivået til 15-20 gram pr. dag? (Ketolyse)

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:03   #9
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ketose

Om du følger ketolyse så er det jo enkelt Der er det jo ikke noe induksjon Om du følger atkins så kan du også bestemme hvor du vil hoppe inn. Induksjonen rensker opp og brukes i starten av kuren for å luke ut evnt intoleranser

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:08   #10
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: ketose

Sitat:

Men ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Ergo få en ikke utslag på stix. En annen årsak til manglende utslag er at kroppen har vennet seg til lavt karbenivå og at den "bruker" alle ketonene slik at det ikke er nok i urinen til å vise utslag på stix. Men man ER allikevel i ketose og forbrenner fett.

Denne gjelder ihvertfall for meg.. Jeg har nesten aldri utslag på stixen men jeg kjenner at jeg er i ketose likevel...

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:04   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ketose

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Mulig dette står i boka til Torkil, men jeg bare kom til å tenke på en ting..så går jeg og leser etterpå...

Jeg har vært i ketose siden juli, helt fram til jul...
Når jeg skal tilbake igjen til å være i ketose, må jeg da ta induksjonen på nytt?....
Eller er det bare å legge ned karbe-nivået til 15-20 gram pr. dag? (Ketolyse)

Om det er Ketolyse du følger så legger du bare karbenivået på 15-20 ja, - og er det Atkins så tar du en uke eller to på induksjonregler 20 karber før du øker. Dette er for å rense kroppen for karber om du har spist mye en periode. Har du ligget jevnt på et lavt nivå er det slik Aline sier. Du bestemmer selv. Jeg har erfart at det lønnet seg med en renseuke eller to etter ferier etc hvor en ikke har spist helt "rent".

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 00:04   #12
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: ketose

Ok
Takk for svar..så heldig jeg er som har dere!...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketoner uten ketose. Fjonken Spørsmål og svar 9 16-07-10 08:10
Ulikt utslag på ulike ketostix Lubbelura Ketolysekuren 7 06-04-09 00:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no