Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Du blir glemsk av lavkarbo

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-12-10, 01:05   #151
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er i allefall 15-20 karber i ei ingers skive.. Det er vel mye...

Ikke hvis du kan spise opp til 100 karber hver dag

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 01:07   #152
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ingers Rugbrød er ikke godtatt på ett fedonkosthold

Det er vel fordi han vil selge sitt eget brød tenker jeg.Det er karber i brødet til fedon også.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 01:40   #153
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det er karber i brødet til fedon også.

Men ca halvparten av i Ingerbrødet. Dessuten inneholder det brødet som nevnt hvete, og det hører ikke hjemme på noe lavkarbokosthold. Pga den raske blodsukkerstiningen all stivelsen i det gir.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 01:58   #154
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men ca halvparten av i Ingerbrødet. Dessuten inneholder det brødet som nevnt hvete, og det hører ikke hjemme på noe lavkarbokosthold. Pga den raske blodsukkerstiningen all stivelsen i det gir.

Kommer vel ann på hvor nøye man er det da.Kan jo spise litt poteter og frukt på fedon også ,og det gir jo også litt rask blodsukkerstigning.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 02:19   #155
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Kommer vel ann på hvor nøye man er det da.Kan jo spise litt poteter og frukt på fedon også ,og det gir jo også litt rask blodsukkerstigning.

Frukt ja, poteter nei. Og frukten skal ha lav GI, som f.eks pærer eller surt eple. Og det s dkal alltid spises sammen med fett, f.eks fra nøtter for å dempe svingningene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 02:37   #156
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Frukt ja, poteter nei. Og frukten skal ha lav GI, som f.eks pærer eller surt eple. Og det s dkal alltid spises sammen med fett, f.eks fra nøtter for å dempe svingningene.

Det er mulig det ja,men om man spiser en potet eller frukt ,1skive rugbrød en gang iblandt så tror jeg ikke det gjør så mye da.Det spørs vel om man går slavisk etter fedon kostholdet eller om det er litt lavkarbo etter som man ønsker selv.Hovedsaken er vel å kutte ned på di verste karbohydratene daglig.Rugbrød har jo ikke så høyt GI heller da,loff er jo mye værre.Men dette er jo opp til hver enkelt hva en ønsker.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 02:47   #157
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det er mulig det ja,men om man spiser en potet eller frukt ,1skive rugbrød en gang iblandt så tror jeg ikke det gjør så mye da.Det spørs vel om man går slavisk etter fedon kostholdet eller om det er litt lavkarbo etter som man ønsker selv.Hovedsaken er vel å kutte ned på di verste karbohydratene daglig.Rugbrød har jo ikke så høyt GI heller da,loff er jo mye værre.Men dette er jo opp til hver enkelt hva en ønsker.

Ja, jeg spesifiserte det fordi du sa det var tillett på Fedon. Det er det ikke. Føleger man en filosofi så følger man den, ellers spiser man genrell lavkarbo etter det opplegget man ønsker selv

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 08:14   #158
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Må nok dessverre skuffe deg igjen, arginin er nok ikke essensiell for barn. Histidin derimot, er essensiell for barn og burde vært den aminosyren du hadde i parentes

Jeg tok listen fra wikipedia.

Arginin - Arg - R
Fenylalanin - Phe - F
Histidin - His - H
Isoleucin - Ile - I
Leucin - Leu - L
Lysin - Lys - K
Metionin - Met - M
Treonin - Thr - T
Tryptofan - Trp - W
Valin - Val - V
Arginin og histidin regnes ofte som halvveis/betinget essenielle (de er essensielle for barn).


Der påstås det at både arginin og histidin er essensielle for barn... Men ett kjapt søk til, og så står det mest om at premature barn trenger å få tilført Arginin.

Det er jo ti stk der. Tror jeg var litt for kjapp da jeg lagde den første lista og tok bort den ene som bare var for barn og glemte den andre.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 08:19   #159
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men ca halvparten av i Ingerbrødet. Dessuten inneholder det brødet som nevnt hvete, og det hører ikke hjemme på noe lavkarbokosthold. Pga den raske blodsukkerstiningen all stivelsen i det gir.

Fedonbrødet har en tredel av karbohydratene faktisk, i følge Dreamy. 1,7 kg hvete i brødet, og 200g fint sammalt rug. Det er snakk om at 10 % av melet er rug, og så kalles det ett rugbrød? 90% av melet er hvete, så jeg vil kalle det ett hvetebrød, jeg.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 09:58   #160
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Fedonbrødet har en tredel av karbohydratene faktisk, i følge Dreamy. 1,7 kg hvete i brødet, og 200g fint sammalt rug. Det er snakk om at 10 % av melet er rug, og så kalles det ett rugbrød? 90% av melet er hvete, så jeg vil kalle det ett hvetebrød, jeg.

Ah, så kursholderen hos Fedon var faktisk for SNILL mot brødet da hun snakket om det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 12:17   #161
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Gikk og la meg for tidlig - IGJEN!!

Jeg vil si en ting: Man kan TRO og MENE hva man vil - så lenge man ikke påstår at dette er sannheter. Påstår man at noe er en sannhet - følger det en plikt med å legge ved bevis eller dokumentasjon som bekrefter dette - spesielt når dette blir etterspurt. Forumet ønsker nemlig å lære mer - og det gjør de om du kan legge fram bevis

Kari Marita: Du står fritt til å følge det kostholdet du selv ønsker og som du ser fungerer for deg. Som jeg har forstått det er du ny på lavkarbo-kosthold, og har dermed en del ting å sette deg inn i.

Det er her all kunnskapen blant forummedlemmene kommer inn - og er til nytte for deg og alle andre som er ferske på lavkarbo.

Du må gjerne spise Ingers rugbrød i et ELLERS lavkarbokosthold. Problemet ditt blir da at om du spiser dine 100 gram karbo pr dag i Ingers rugbrød, blir det så lite karbo igjen å spise at resten av maten din risikerer å bli veldig ensformig. Blant annet går du da glipp av grønnsaker.

Spiser du 4-5 skiver Ingers rugbrød hver dag - er du allerede med disse skivene så høyt oppe i karbo - at du MÅ redusere fettinntaket - hvis ikke risikerer du å legge på deg. Ca grensen for karboinntak uten at du må tenke på fettmengden ligger på rundt 72 gram karbo pr dag (jfr Lutz).

Hvis du må være obs på hvor mye fett du har i deg hver dag - spiser du ikke lengre lavkarbo - du har et kosthold med redusert karbohydratinntak.

Hvordan du spiser er ditt eget valg - lavkarbo-begrepet går fra 0 til ca 150 gram karbo hver dag, og du velger selv det som er best for deg.

Påstander derimot om at Ingers rugbrød er SUNT - kan du godt komme med - så lenge det følges av en "sunt for MEG". Ingen kan påstå at noe er sunt for noen andre, jeg feks kan ikke spise rugbrød eller andre slike brød fordi jeg blir TJUKK av det og jeg blir dårlig i magen (pga Chrons).

Hvordan ting fungerer i kroppen er det gjort mye forskning på - hvis du har påstander som du mener er sanne - synes jeg det er vanlig høflighet å fortelle hvor du har hentet informasjonen. Medlemmene på forumet har i mange år diskutert alt fra kolesterol til partystoppere, en del har utdanning og kunnskap innen forskjellige tema og har kunnet bidratt med kilder til forskningsresultater feks. På denne måten har den bekreftede felles kunnskapen på forumet vokst seg stor og sterk Legg merke til at medlemmene på forumet er ganske flinke til å si ".. for MIN del" - eller "MIN erfaring er" når de kommer med tips og råd som ikke nødvendigvis er basert på dokumentert vitenskap.

Du må også huske på at det du skriver leses av mange. Forumet som enhet er opptatt av å ikke desinformere, og dermed blir dine påstander satt på prøve slik at andre ikke skal gå rundt å tro at feks Ingers rugbrød er sunt - for ALLE! Det kommer stadig vekk nye inn her - og det viktigste er å veilede - ikke å villede. Det betyr fremdeles at du kan tro og mene hva du vil - om DIN erfaring og DIN kropp i forhold til kosthold - men generaliseringer basert på dine egne erfaringer kan være farlig informasjon for noen nybegynnere.
Tenk om noen begynner på lavkarbo - ønsker å spise generelt, spiser så mye fett de vil - og 4 ingers rugbrødskiver pr dag - fordi du har sagt det er sunt. Vi har flere historier som hvor vanskelig det av og til kan være å orientere seg på forumet, når informasjonen i tillegg er feil - for de fleste andre enn den som KOM med den... Vel, så går de opp i vekt da - sakte men sikkert - og lurer på hva i helv... er det som skjer?

Dette er ikke en personlig greie Kari Marita, dette skjer med alle som kommer til forumet med påstander de ikke kan begrunne, eller som reagerer med sinne og irritasjon når de blir bedt om det. Svarer du på samme måte om de som har svart deg i denne tråden hadde vært i samme rom som deg?
Dette er ikke et ekspertforum, dermed har vi alle som er her et ansvar for at informasjonen som ligger her er så korrekt som mulig - og jeg for min del synes det er godt å se hvor mange som engasjerer seg i slike situasjoner.

Mitt råd til deg etter 15 mnd på lavkarbo? Ta det med ro, lytt til erfarne lavkarboister, prøv deg fram selv, post i journalen din dine erfaringer feks med Ingers rugbrød og redusert karbokosthold.

Ønsker deg fortsatt lykke til med vektnedgang - minus 40 kg står det enormt stor respekt av!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 13:20   #162
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Fedonbrødet har en tredel av karbohydratene faktisk, i følge Dreamy. 1,7 kg hvete i brødet, og 200g fint sammalt rug. Det er snakk om at 10 % av melet er rug, og så kalles det ett rugbrød? 90% av melet er hvete, så jeg vil kalle det ett hvetebrød, jeg.

Det er forskjell på Ingers Rugbrød og Ingers Superrug.
For sist nevnte blir ikke oppskrift publisert (hemmelig), men man kan se av næringsinnhold for brødet at det inneholder 10,4 gram karbo/skive (Ingers Superrug altså).
Ellers kan man se på ingrediensene til Ingers Superrug at det inneholder, i rekkefølge:

* Vann
* Sammalt hvete 23 %
* Solsikkekjerner 5,3 %
* Rugmel 5,1 %
* Linfrø
* Rugkli 4,1 %
* Rug helkorn 3,9 %
* Hvete- og speltgluten
* Havregryn 2,1 %
* Sammalt spelt 1,8 %
* Hvetekli 1,6 %
* Sammalt rug 1,6 %
* gjær
* Eplefiber
* Sammalt surdeigspulver
* Salt
* Sammalt byggmaltmel
* Maltekstrakt
* Tørket gjærekstrakt

Sitat Fibermat.no:

Sitat:

Ingers SuperRug inneholder 3 ganger så mye rug, en vesentlig større andel både kostfiber og ufordøyelige karbohydrater og færre kalorier sammenlignet med Ingers rugbrød

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 13:32   #163
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det er dokumentert at Ingers Rugbrød er bra for kroppen,finner sikkert om det på nettet også.Men å dokumentere alt en tror på er jo vannskelig.Selv om det er dokumentasjon på en ting, kan en faktisk mene det motsatte.Det er bevist at inntar du mindre energi enn kroppen forbrenner ,går du ned i vekt.Det er vel det lavkalori egentlig er da.Så jeg skjønner heller ikke hvilken dokumentasjon på det du vil ha.

Bra for kroppen iforhold til andre kosthold ? Iforhold til loff og normal norsk kost? Ja det tror jeg så gjerne på.

Iforhold til det kostholdet jeg går på nå? Nei det har jeg ingen tro på at finnes.

Siden normal norsk kost er såpass usunn som den er (300 g karbo per dag) er det ganske mye som blir relativt sunt. Det er derfor frukt, bær, grove kornsorter osv har blitt sterkt overvurdert - man kan alltids sammenligne dette med andre matvarer som er verre.
Man skulle heller selvsagt satt disse produktene opp mot matvarer man vet er sunne, som kjøtt, fisk, kylling, egg - da tror jeg man hadde fått ett mer korrekt bilde av det

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 13:37   #164
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Iforhold til loff og normal norsk kost?

Er loff normal norsk kost?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 13:52   #165
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Er loff normal norsk kost?

"- Den siste tilgjengelige statistikken viser at vi nordmenn årlig spiser 164 000 tonn ferskt, grovt brød. Til sammenligning spiser vi bare 28 000 tonn fersk loff, sier Sissel Flesland i Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS. Hun utarbeider statistikk for norsk bakervarehandel."

http://www.dinside.no/351515/norge-paa-brodtoppen (riktignok gammel, men eneste jeg fant)

Du har faktisk rett, vi spiser ikke så mye loff som jeg trodde Da trekker jeg den tilbake..

Leser vi litt videre:
"- Omtrent hvert tredje grovbrød som selges er kneipp. Den er en klassiker som selger godt, til tross for at det de siste årene er kommet veldig mange nye brødtyper på markedet."
Kneipp er jo en brødsort som inneholder mye hvetemel ? Vil tro at Ingers brød kommer meget godt ut av det i sammenligning med f.eks kneipp.

Synes forøvrig denne er litt interessant:
Ti på topp
FEDIMAs liste over de ti mest brødhungrige europeiske landene ser slik ut:

- Norge

- Danmark

- Polen

- Østerrike

- Tyskland

- Portugal

- Hellas

- Nederland

- Italia

- Frankrike

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 13:58   #166
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Du har faktisk rett, vi spiser ikke så mye loff som jeg trodde Da trekker jeg den tilbake..

Det var ikke kritikk, jeg bare skvatt litt! Huskler at loff var noe man smakte 3-4 ganger i året da jeg vokste opp. På den andre sida har jeg jobber i bakeriutsalg, og folk var helt gærne på lørdagene og handlet 7-8 loff liksom...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 14:58   #167
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Gikk og la meg for tidlig - IGJEN!!

Jeg vil si en ting: Man kan TRO og MENE hva man vil - så lenge man ikke påstår at dette er sannheter. Påstår man at noe er en sannhet - følger det en plikt med å legge ved bevis eller dokumentasjon som bekrefter dette - spesielt når dette blir etterspurt. Forumet ønsker nemlig å lære mer - og det gjør de om du kan legge fram bevis

Kari Marita: Du står fritt til å følge det kostholdet du selv ønsker og som du ser fungerer for deg. Som jeg har forstått det er du ny på lavkarbo-kosthold, og har dermed en del ting å sette deg inn i.

Det er her all kunnskapen blant forummedlemmene kommer inn - og er til nytte for deg og alle andre som er ferske på lavkarbo.

Du må gjerne spise Ingers rugbrød i et ELLERS lavkarbokosthold. Problemet ditt blir da at om du spiser dine 100 gram karbo pr dag i Ingers rugbrød, blir det så lite karbo igjen å spise at resten av maten din risikerer å bli veldig ensformig. Blant annet går du da glipp av grønnsaker.

Spiser du 4-5 skiver Ingers rugbrød hver dag - er du allerede med disse skivene så høyt oppe i karbo - at du MÅ redusere fettinntaket - hvis ikke risikerer du å legge på deg. Ca grensen for karboinntak uten at du må tenke på fettmengden ligger på rundt 72 gram karbo pr dag (jfr Lutz).

Hvis du må være obs på hvor mye fett du har i deg hver dag - spiser du ikke lengre lavkarbo - du har et kosthold med redusert karbohydratinntak.

Hvordan du spiser er ditt eget valg - lavkarbo-begrepet går fra 0 til ca 150 gram karbo hver dag, og du velger selv det som er best for deg.

Påstander derimot om at Ingers rugbrød er SUNT - kan du godt komme med - så lenge det følges av en "sunt for MEG". Ingen kan påstå at noe er sunt for noen andre, jeg feks kan ikke spise rugbrød eller andre slike brød fordi jeg blir TJUKK av det og jeg blir dårlig i magen (pga Chrons).

Hvordan ting fungerer i kroppen er det gjort mye forskning på - hvis du har påstander som du mener er sanne - synes jeg det er vanlig høflighet å fortelle hvor du har hentet informasjonen. Medlemmene på forumet har i mange år diskutert alt fra kolesterol til partystoppere, en del har utdanning og kunnskap innen forskjellige tema og har kunnet bidratt med kilder til forskningsresultater feks. På denne måten har den bekreftede felles kunnskapen på forumet vokst seg stor og sterk Legg merke til at medlemmene på forumet er ganske flinke til å si ".. for MIN del" - eller "MIN erfaring er" når de kommer med tips og råd som ikke nødvendigvis er basert på dokumentert vitenskap.

Du må også huske på at det du skriver leses av mange. Forumet som enhet er opptatt av å ikke desinformere, og dermed blir dine påstander satt på prøve slik at andre ikke skal gå rundt å tro at feks Ingers rugbrød er sunt - for ALLE! Det kommer stadig vekk nye inn her - og det viktigste er å veilede - ikke å villede. Det betyr fremdeles at du kan tro og mene hva du vil - om DIN erfaring og DIN kropp i forhold til kosthold - men generaliseringer basert på dine egne erfaringer kan være farlig informasjon for noen nybegynnere.
Tenk om noen begynner på lavkarbo - ønsker å spise generelt, spiser så mye fett de vil - og 4 ingers rugbrødskiver pr dag - fordi du har sagt det er sunt. Vi har flere historier som hvor vanskelig det av og til kan være å orientere seg på forumet, når informasjonen i tillegg er feil - for de fleste andre enn den som KOM med den... Vel, så går de opp i vekt da - sakte men sikkert - og lurer på hva i helv... er det som skjer?

Dette er ikke en personlig greie Kari Marita, dette skjer med alle som kommer til forumet med påstander de ikke kan begrunne, eller som reagerer med sinne og irritasjon når de blir bedt om det. Svarer du på samme måte om de som har svart deg i denne tråden hadde vært i samme rom som deg?
Dette er ikke et ekspertforum, dermed har vi alle som er her et ansvar for at informasjonen som ligger her er så korrekt som mulig - og jeg for min del synes det er godt å se hvor mange som engasjerer seg i slike situasjoner.

Mitt råd til deg etter 15 mnd på lavkarbo? Ta det med ro, lytt til erfarne lavkarboister, prøv deg fram selv, post i journalen din dine erfaringer feks med Ingers rugbrød og redusert karbokosthold.

Ønsker deg fortsatt lykke til med vektnedgang - minus 40 kg står det enormt stor respekt av!

Veldig godt skrevet!!!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:23   #168
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Gikk og la meg for tidlig - IGJEN!!

Jeg vil si en ting: Man kan TRO og MENE hva man vil - så lenge man ikke påstår at dette er sannheter. Påstår man at noe er en sannhet - følger det en plikt med å legge ved bevis eller dokumentasjon som bekrefter dette - spesielt når dette blir etterspurt. Forumet ønsker nemlig å lære mer - og det gjør de om du kan legge fram bevis

Kari Marita: Du står fritt til å følge det kostholdet du selv ønsker og som du ser fungerer for deg. Som jeg har forstått det er du ny på lavkarbo-kosthold, og har dermed en del ting å sette deg inn i.

Det er her all kunnskapen blant forummedlemmene kommer inn - og er til nytte for deg og alle andre som er ferske på lavkarbo.

Du må gjerne spise Ingers rugbrød i et ELLERS lavkarbokosthold. Problemet ditt blir da at om du spiser dine 100 gram karbo pr dag i Ingers rugbrød, blir det så lite karbo igjen å spise at resten av maten din risikerer å bli veldig ensformig. Blant annet går du da glipp av grønnsaker.

Spiser du 4-5 skiver Ingers rugbrød hver dag - er du allerede med disse skivene så høyt oppe i karbo - at du MÅ redusere fettinntaket - hvis ikke risikerer du å legge på deg. Ca grensen for karboinntak uten at du må tenke på fettmengden ligger på rundt 72 gram karbo pr dag (jfr Lutz).

Hvis du må være obs på hvor mye fett du har i deg hver dag - spiser du ikke lengre lavkarbo - du har et kosthold med redusert karbohydratinntak.

Hvordan du spiser er ditt eget valg - lavkarbo-begrepet går fra 0 til ca 150 gram karbo hver dag, og du velger selv det som er best for deg.

Påstander derimot om at Ingers rugbrød er SUNT - kan du godt komme med - så lenge det følges av en "sunt for MEG". Ingen kan påstå at noe er sunt for noen andre, jeg feks kan ikke spise rugbrød eller andre slike brød fordi jeg blir TJUKK av det og jeg blir dårlig i magen (pga Chrons).

Hvordan ting fungerer i kroppen er det gjort mye forskning på - hvis du har påstander som du mener er sanne - synes jeg det er vanlig høflighet å fortelle hvor du har hentet informasjonen. Medlemmene på forumet har i mange år diskutert alt fra kolesterol til partystoppere, en del har utdanning og kunnskap innen forskjellige tema og har kunnet bidratt med kilder til forskningsresultater feks. På denne måten har den bekreftede felles kunnskapen på forumet vokst seg stor og sterk Legg merke til at medlemmene på forumet er ganske flinke til å si ".. for MIN del" - eller "MIN erfaring er" når de kommer med tips og råd som ikke nødvendigvis er basert på dokumentert vitenskap.

Du må også huske på at det du skriver leses av mange. Forumet som enhet er opptatt av å ikke desinformere, og dermed blir dine påstander satt på prøve slik at andre ikke skal gå rundt å tro at feks Ingers rugbrød er sunt - for ALLE! Det kommer stadig vekk nye inn her - og det viktigste er å veilede - ikke å villede. Det betyr fremdeles at du kan tro og mene hva du vil - om DIN erfaring og DIN kropp i forhold til kosthold - men generaliseringer basert på dine egne erfaringer kan være farlig informasjon for noen nybegynnere.
Tenk om noen begynner på lavkarbo - ønsker å spise generelt, spiser så mye fett de vil - og 4 ingers rugbrødskiver pr dag - fordi du har sagt det er sunt. Vi har flere historier som hvor vanskelig det av og til kan være å orientere seg på forumet, når informasjonen i tillegg er feil - for de fleste andre enn den som KOM med den... Vel, så går de opp i vekt da - sakte men sikkert - og lurer på hva i helv... er det som skjer?

Dette er ikke en personlig greie Kari Marita, dette skjer med alle som kommer til forumet med påstander de ikke kan begrunne, eller som reagerer med sinne og irritasjon når de blir bedt om det. Svarer du på samme måte om de som har svart deg i denne tråden hadde vært i samme rom som deg?
Dette er ikke et ekspertforum, dermed har vi alle som er her et ansvar for at informasjonen som ligger her er så korrekt som mulig - og jeg for min del synes det er godt å se hvor mange som engasjerer seg i slike situasjoner.

Mitt råd til deg etter 15 mnd på lavkarbo? Ta det med ro, lytt til erfarne lavkarboister, prøv deg fram selv, post i journalen din dine erfaringer feks med Ingers rugbrød og redusert karbokosthold.

Ønsker deg fortsatt lykke til med vektnedgang - minus 40 kg står det enormt stor respekt av!

Klistre denne?

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:27   #169
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er også dokumentert at sukker er bra for hjernen... ALT kan dokumenteres...Men akkurat HER på dette stedet er vi tilhengere av lavkarbo... Ingers rugbrød er lant unna lavkarbo...

Fader gikk tydeligvis å la meg for tidlig igår igjen

Ja det er faktisk bevist at røyking ikke er skadelig også, av en LEGE (Ragnar Rylander) - riktignok svensk da (... og rikelig betalt av Philips Morris, hehehe)

Signerer på denne kommentaren Kanutten, dette er et lavkarboforum og de fleste avstår fra brød. Dersom man ikke liker å diskuterer sine meninger får man heller holde seg vekke fra forumet da. Det er tross alt helt vanlig å måtte argumentere for sine meninger, spesielt når man ikke vil dokumentere påstandene sine.

Jeg tror denne tråden har sporet helt av, men jeg husker ikke helt

Nå skal jeg snart på julebord og fråtse i feit mat.... Komme de med brød kan jeg jo ta det med til småfuglene - trenger mat de også i denne kulden.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:32   #170
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Hvete er jo ikke gift heller daså litt tåles.Kanskje ikke til di som er på streng lavkarbo.

Jeg tåler overhodet ikke hvete og blir sjuk av det og jeg er ikke den eneste her i verden. Hvete er ikke klassifisert som gift, men burde kanskje vært det. Er utrolig mange som ikke kan spise det, dessverre er ikke alle klar over det og fortsetter og ødelegge kroppen sin med det.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:37   #171
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Synes forøvrig denne er litt interessant:
Ti på topp
FEDIMAs liste over de ti mest brødhungrige europeiske landene ser slik ut:

- Norge

- Danmark

- Polen

- Østerrike

- Tyskland

- Portugal

- Hellas

- Nederland

- Italia

- Frankrike

Den var artig! Sliter meg sakte gjennom Malcolm Kendrick "Det store kolesterolmysteriet" for tida. Der står det vist at Frankrike er landet i Europa med desidert høyest inntak av mettet fett og færrest dødsfall grunnet hjertesykdom. Etter konvensjonell kostholdsfilosofi et dette et paradoks. I følge Kendrick er det absolutt ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomst av hjertesykdom. Lenger ut i boka kan det hende han konkluderer med at brød derimot er synderen? Altså at franskmenn har så liten forekomst av hjertesykdom fordi de spiser lite brød.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:50   #172
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Hvordan får du inn den der? Den var morsom!

Jeg søkte på smileys tror jeg (husker ikke helt). Jeg måtte installere et program SweetIM. Jeg vil ikke anbefale det. Har avinstallert det i dag fordi maskina ble så usannsynlig treg. Jeg tror den ble bedre etter at jeg ble kvitt programmet (ble ikke helt kvitt det, henger igjen noe som jeg ikke får slettet). Kanskje det har fylt maskina med virus, for alt jeg vet. Men ikonene er fine og fins i utallige varianter, noe for enhver anledning. Ser ut som du kan kopiere selve ikonet (høyreklikk). Jeg har lagt ut en annen i samme stil i et annet innlegg som du kan kopiere.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 17:26   #173
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Den var artig! Sliter meg sakte gjennom Malcolm Kendrick "Det store kolesterolmysteriet" for tida. Der står det vist at Frankrike er landet i Europa med desidert høyest inntak av mettet fett og færrest dødsfall grunnet hjertesykdom. Etter konvensjonell kostholdsfilosofi et dette et paradoks. I følge Kendrick er det absolutt ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomst av hjertesykdom. Lenger ut i boka kan det hende han konkluderer med at brød derimot er synderen? Altså at franskmenn har så liten forekomst av hjertesykdom fordi de spiser lite brød.

spiser de lite bakverk i frankrike da? hva med baguetter og croissants?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 17:28   #174
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ja det er faktisk bevist at røyking ikke er skadelig også, av en LEGE (Ragnar Rylander) - riktignok svensk da (... og rikelig betalt av Philips Morris, hehehe)


Vel..eeeh..nei! Rylander jobbet for å så tvil om hvorvidt passiv røyking var farlig. Han er forøvrig et tragisk eksempel på en "forsker" som er kjøpt og betalt av industrien. Vi får bare håpe at juksemakere innen forskning generelt løper en reell risiko for å bli avslørt.

Selv om noen hevder at "man kan få de resultatene man vil" gjennom forskning, så er ikke dette riktig. Hvis man følger god forskningspraksis er det faktisk ikke mulig å bevise noe som ikke stemmer.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 17:35   #175
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Den var artig! Sliter meg sakte gjennom Malcolm Kendrick "Det store kolesterolmysteriet" for tida. Der står det vist at Frankrike er landet i Europa med desidert høyest inntak av mettet fett og færrest dødsfall grunnet hjertesykdom. Etter konvensjonell kostholdsfilosofi et dette et paradoks. I følge Kendrick er det absolutt ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomst av hjertesykdom. Lenger ut i boka kan det hende han konkluderer med at brød derimot er synderen? Altså at franskmenn har så liten forekomst av hjertesykdom fordi de spiser lite brød.


Nå skal ikke jeg avløre Kendricks poeng for deg før du har lest boken ferdig, men det er ikke brød han mener er synderen.

De spiser ikke lite brød i Frankrike! De ligger på 10 på topp-listen!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo.no blir utilgjengelig fra i kveld kl 22:15 til i morgen kl 07:30 HP Informasjon 9 11-05-10 08:34
Lavkarbo blir en belastning ... anonymen Spørsmål og svar 3 05-02-10 20:29
Blodsukker - blir det påvirket av lavkarbo? kamp Spørsmål og svar 5 14-03-09 21:46
Indre uro av lavkarbo? Blir redd Marsjenta Spørsmål og svar 2 19-12-08 17:04
Blir man mer fruktbar av lavkarbo? Fjonken Fysisk og mental helse 19 21-06-06 10:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no