Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-10, 20:28   #1
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Kjæresten min og jeg har gått på Ketolyse siden desember, med gode resultater vektmessig. Kjæresten min har hele tiden hatt høyt koleterol, og har regulert dette innimellom med medisin (ikke på fast basis). Når han begynte på Ketolyse, gikk kolesterolet opp, og legen insisterte på at han skulle begynne på medisiner igjen, fordi kolesterolet hadde kommet opp i 12 (snille) og 8 (slemme).
Dette er noen måneder siden.
I morges våknet han med brystsmerter, og ambulansen ble tilkalt. På sykehuset konstanterte de et lite infarkt. Overlegen var innom mens jeg var der, og kom med følgende formaning:
1. slutt å røyke
2. Få ned kolesterolet ved å:
a) bruke medisin
b) kutte ut alt animalsk fett
Fordi: forskningen sier at høyt kolesterol (og røyking) øker risikoen for hjerteinfarkt.
Problemet er bare at hvordan skal man kunne gå på Ketolyse uten animalsk fett? Vi ser for oss et kosthold med karber igjen!!
Det orker vi så absolutt ikke!!

Hjelp!
Kan noen kloke hoder gi oss noen råd om hva vi gjør nå?

På forhånd takk

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 20:44   #2
Elizabeth
Medlem
 
Elizabeth sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Moss <3
Alder: 40
Innlegg: 262
Elizabeth er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Tror kanskje Torkil bør svare på denne...

__________________
Jeg SKAL klare dette!
Elizabeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: My style Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:38   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Han bør i alle fall slutte å røyke.
Om det er kolesterol som er årsaken til hjerteinfarkt kan man nok sagtens diskutere, men røyking vil ikke gi en eneste positiv helseeffekt.
Det er snart 6 år siden jeg sluttet å røyke og det er faktisk bare å bestemme seg for å kutte ut. Infarktet bør være en god motivator, så lykke til .

Hvis dere vil følge legens råd om å kutte ut animalsk fett, så kan dere kanskje spise fisk og sjømat? Egg er jo "friskmeldt" for å forårsake høyt kolesterol, så det kan han jo spise.

Ellers bør dere lese så mye dere kan om kolesterol - vær kritisk til kildene!

Send gjerne en PM til Torkil og snakk mere med legen deres.
Håper at kjæresten din blir frisk igjen

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 22:05   #4
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Han bør i alle fall slutte å røyke.
Om det er kolesterol som er årsaken til hjerteinfarkt kan man nok sagtens diskutere, men røyking vil ikke gi en eneste positiv helseeffekt.
Det er snart 6 år siden jeg sluttet å røyke og det er faktisk bare å bestemme seg for å kutte ut. Infarktet bør være en god motivator, så lykke til .

Hvis dere vil følge legens råd om å kutte ut animalsk fett, så kan dere kanskje spise fisk og sjømat? Egg er jo "friskmeldt" for å forårsake høyt kolesterol, så det kan han jo spise.

Ellers bør dere lese så mye dere kan om kolesterol - vær kritisk til kildene!

Send gjerne en PM til Torkil og snakk mere med legen deres.
Håper at kjæresten din blir frisk igjen

Takk Gracella
Vi har lest MASSE, og jeg mener faktisk masse, om kolesterol. Og vært kritisk. Problemet er å huske alle de gode argumentene som sier at kolesterol ikke er så farlig som noen skal ha det til
Når vi snakket med overlegen nå i kveld, og hun begynte med det rubbish'et med "vekk med egg, animalsk fett, etc" ble jeg bare målløs
I mitt stille sinn sa jeg bare: "Du din uopplyste tullekjerring!"

Røyk er ikke sunt, d har jeg ikke argumentert rundt. Der har du udiskutabelt rett

Jeg bare håper at vi kan få noen trøstens ord, leger har jeg faktisk mistet troen på - hvertfall når de kommer med tullete anti-lavkarbo-vrøvl

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 23:06   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Egg... Huff, er det rart vi har vært forvirret så lenge om mat? Egg ble friskmeldt for over 20 år siden. Hva med å snakke med noen andre folk som har mer greie på dette? Tror www.kostreform.no har en oversikt over leger som kan litt mer om mat enn man lærer i vanlig skolemedisin.

Fraråde egg og animalsk fett ser jeg på som katastrofalt. Spesielt når vi vet at det er korn og sukker som gir avleiringer i årene, og ikke naturlig fett.

Hjerteinfarkt kommer ikke av et kosthold man har gått på i bare tre måneder. Hva hadde skjedd om han ikke hadde gått på ketolyse...?
Fant også noe på "tidskrift for den norske legeforening.". Og her er det noe...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 23:22   #6
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

IDet går an å leve på ketolyse uten animalsk fett da. LAvkarbo går jo også fint uten animalsk fett.
Løsningen er jo å spise magre protein kilder som fisk,kylling filet, kalkun og svin uten synlig fett, cottage cheese, og erstatte fettkildene med olivenoljer og andre oljer (hva med mettet fett? Hvis ikke det skal unngås er jo cocosa bra, meierismør er jo digg og rømme..) valnøtter..

Lykke til! Det er jo ekkelt når man ikke kan stole på fagfolkene, og sitter med en alvorlig situasjon.

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 02:10   #7
Chibi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 7
Chibi er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

fettet i smør og andre meieriprodukter er vel å regnes som animalsk fett da de kommer fra dyr.
Men altså.
Animalsk fett har bevist å øke det "snille" kolestrolet og senke det "slemme".
Når det kommer til ting som kan forårsake hjerteinfarkt kan man snakke om Omega 6, som er særlig å finne i planteoljer. Omega 6 kan skape inflamasjon i årene, som gir deg hjerteinfarkt.

Det er ingen relasjon mellom høyt kolestrol og hjerteinfarkt annet enn at det "slemme" kolestrolet (eller den slemme frakteren av kolestrolet) herper der det allerede er skjedd en inflamasjon. Økt "slemt" kolestrol vil kanskje sørge for at infarktet kommer raskere enn ellers, men å senke kolestrolet vil ikke gjøre deg immun mot hjerteinfarkt.

Nå har jeg tatt dette fra en kilde jeg velger å stole på (Fathead-filmen). Og det de presenterte i den filmen hørtes mer logisk ut enn sånt "helsefanatikervrøvl" uten vitenskapelige bevis man får dytta inn i hodet av folk som bare har et par år lengre utdannelse enn en biologilærer på videregående. Som du atpåtil må sitte i to timer kø hos for å få snakke med i 15minutter for å få vite at "det er sikkert virus" og bli sendt hjem med antibiotika, som ikke hjelper mot virus, men mot bakterier.
Sånne know-it-alls provoserer meg xD

Chibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 09:32   #8
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Dette er spørsmål for fagfolk.
Men fagfolk har jo sagt hva de mener, hva jeg forstår, så min tanke er at det kanskje kunnne være en idè å snakke med flere leger?

Ellers så er det jo sånn at man selvfølgelig kan blir syk med denne kosten.
Man har kanskje spist feil i mange år, og begyner på lavarbo.
Så får man da et hjerteinfarkt, og hva er da årsaken?
Feil kosthold gjennom mange år, eller noen mnd på lavkarbo?
Og så dette med røyking, som jo aboslutt ikke er bra... samme hvilke kost man spiser.

Kunne det være en idè å snakke med Sofie Hexeberg?
Hun er jo lege med mye erfaring, og tar jo imot pasienter.
Jeg vet ikke hvor lett det er å få time hos henne, men kasnkje verdt et forsøk.
Med midre dere bor veldig langt unnna....

http://www.drhexeberg.no/

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 12:13   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Opprinnelig lagt inn av karikins, her.

Kjæresten min og jeg har gått på Ketolyse siden desember, med gode resultater vektmessig. Kjæresten min har hele tiden hatt høyt koleterol, og har regulert dette innimellom med medisin (ikke på fast basis). Når han begynte på Ketolyse, gikk kolesterolet opp, og legen insisterte på at han skulle begynne på medisiner igjen, fordi kolesterolet hadde kommet opp i 12 (snille) og 8 (slemme).
Dette er noen måneder siden.
I morges våknet han med brystsmerter, og ambulansen ble tilkalt. På sykehuset konstanterte de et lite infarkt. Overlegen var innom mens jeg var der, og kom med følgende formaning:
1. slutt å røyke
2. Få ned kolesterolet ved å:
a) bruke medisin
b) kutte ut alt animalsk fett
Fordi: forskningen sier at høyt kolesterol (og røyking) øker risikoen for hjerteinfarkt.
Problemet er bare at hvordan skal man kunne gå på Ketolyse uten animalsk fett? Vi ser for oss et kosthold med karber igjen!!
Det orker vi så absolutt ikke!!

Hjelp!
Kan noen kloke hoder gi oss noen råd om hva vi gjør nå?

På forhånd takk

Han bør jo 1) kutte ut/ned røyk. Og 2) Spørre Torkil. Går han på ketolyse er det jo Torkil som bør råde han.
Generelt så er ikke kolesteroltallet farlig. Høyt kolesterol kan være tegn på at kroppen jobber med å redusere skader, som for eksempel kan føre til infarkt. Men det skal også sies at har han hatt et infarkt, så er det nok det verste han kan gjøre, å kutte ned på det kroppen nå har aller mest behov for: Animalskt fett. Det aboslutt verste må jo være å spise det kroppen trenger minst av: Karbohydrater.

Etter nesten 60 års forskning har man ennå ikke klart å bevise at mettet fett er skadelig, men man har mange rapporter om det motsatte. Man har også de siste 30 forsøkt å bevise at kolesterol er farlig, men har heller ikke klart det. Statiner derimot, bør man være forsiktig med.
Det aller lureste må være å snakke med en lavkarbo lege, som Hexeberg, Lindberg eller Torkil. Og for all del, kutt ikke ut fettet. Og lykke til

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:06   #10
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Fant også noe på "tidskrift for den norske legeforening.". Og her er det noe...

Takk Veggpryd, disse linkene var bra! Har skrevet det ut og skal ta det med på sykehuset idag. Dette burde jo legen ha lest!

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:22   #11
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Dere kan lese boken "Det store kolestrolbedraget - Hva gir deg egentlig hjertesykdom og hvordan unngår du det" skrevet av legen og forskeren Malcolm Kendrick. Utgitt av Lille Måne i 2008.

Jeg siterer fra baksiden av boken: "Ved hjelp av veldokumenterte forskningsresultater tilbakeviser Kendrick på en overbevisende måte mytene om hva som forårsaker hjertesykdom:
- mettet fett øker ikke kolestrolet i blodet
- kolestrol tetter ikke til blodårene
- statiner senker ikke kolestrolnivået og gir liten eller ingen beskyttelse mot hjerte- og karsykdommer
- egg er ikke farlig

Jeg har bare så vidt begynt å lese boken, så jeg er ikke kommet så langt som til hva man faktisk kan gjøre for å unngå hjertesykdom.


Hvis dere bestemmer dere for å følge ketolyse kan jo kanskje eurodiett/Lindberg være et alternativ.

Lykke til.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:18   #12
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Hvis dere bestemmer dere for å følge ketolyse kan jo kanskje eurodiett/Lindberg være et alternativ.
Lykke til.

Vi er så helfrelste på Ketolyse at vi ikke engang har tenkt på noe annet

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:22   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

En annen viktig bok om dette emnet er Uffe Ravnskov "Fett och kolesterol är hälsosamt"

Ha den med i veska når du skal til legen!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg UffesBok1.jpg (38,5 KB, 3 visninger)
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:25   #14
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Han bør jo 1) kutte ut/ned røyk. Og 2) Spørre Torkil. Går han på ketolyse er det jo Torkil som bør råde han.
Generelt så er ikke kolesteroltallet farlig. Høyt kolesterol kan være tegn på at kroppen jobber med å redusere skader, som for eksempel kan føre til infarkt. Men det skal også sies at har han hatt et infarkt, så er det nok det verste han kan gjøre, å kutte ned på det kroppen nå har aller mest behov for: Animalskt fett. Det aboslutt verste må jo være å spise det kroppen trenger minst av: Karbohydrater.

Etter nesten 60 års forskning har man ennå ikke klart å bevise at mettet fett er skadelig, men man har mange rapporter om det motsatte. Man har også de siste 30 forsøkt å bevise at kolesterol er farlig, men har heller ikke klart det. Statiner derimot, bør man være forsiktig med.
Det aller lureste må være å snakke med en lavkarbo lege, som Hexeberg, Lindberg eller Torkil. Og for all del, kutt ikke ut fettet. Og lykke til

Jeg har skrevet en PM til Torkil, så får vi se hva han svarer
Alt det du sier, har jeg også lest. Når de nå medisinerer ham med statiner så det holder, blir jeg litt engstelig
Han får heller ikke nok fett på sykehuset, så jeg må supplere ham med baconfett etc. Mens han var på intensiven var de veldig flinke med å tilpasse kosten hans, men nå er han flyttet på medisinsk avd inntil han skal videre til hjerteavd på UNN, og der er de ikke mye flinke Skrekk og gru når han kommer til UNN Da kan jo ikke jeg hjelpe

Og takk for lykkeønskningen

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:45   #15
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Opprinnelig lagt inn av karikins, her.

Jeg har skrevet en PM til Torkil, så får vi se hva han svarer
Alt det du sier, har jeg også lest. Når de nå medisinerer ham med statiner så det holder, blir jeg litt engstelig
Han får heller ikke nok fett på sykehuset, så jeg må supplere ham med baconfett etc. Mens han var på intensiven var de veldig flinke med å tilpasse kosten hans, men nå er han flyttet på medisinsk avd inntil han skal videre til hjerteavd på UNN, og der er de ikke mye flinke Skrekk og gru når han kommer til UNN Da kan jo ikke jeg hjelpe

Og takk for lykkeønskningen

Triste saker dette her altså. Men, cheer up, fordi det var jo et lite infarkt, og han kan bli helt restituert etter dette. Og kostdoktorn, PLUSS kendrick, sier at i NOEN tilfeller, kan faktisk statiner være ok, fordi de reduserer betennelser, som er en stor årsak til infarkt. Inntil videre, og opptil et år, kan det faktiskt være en støttespiller, i og med at de kan dempe eventuelle betennelser. Men det er jo ikke dermed sagt at han må gå på statiner lengre enn nødvendig. Dette er en alvorlig sak, og bør egentlig behandles av en lege som kjenner til farene ved statiner, og som er lavkarbovennlig.
Men husk: Han MÅ ta tilskudd av Q10. Dette er VELDIG viktig.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 16:57   #16
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Hei
Godt at det ikke er noe stort infarkt. Med høyt blodtrykk, røyking og høyt kolesterol er man dessverre i høy risiko for blodpropp, ketose eller ikke.
Kolesterol opp mot 12 er ikke noe man spiser seg til, det er antagelig arvelig ?
Det viktigste er egentlig regelmessig mosjon som reduserer blodpropprisikoen med 50% og så kommer rølyking og deretter kolesterolsenkende medisin og blodtrykksbehandling som reduserer blodpropprisikoen med ca 30%(totalt om man gjør alt rett ca 66%).
Dette er ikke uforenlig med ketolyse, men man bør vente minst et år til alt har stabilisert seg. Kanskje generell lavkarbo er å foretrekke til alt er stabilt.?
Jeg skal ikke legge meg for mye opp i betraktningene om "kolesterolbedraget" etc. Men studier viser sikker reduksjon i risiko for hjerteinfarkt ved bruk av statin hos de som allerede har hatt infarkt, men dette gjelder for personer på "normal" kost. Min personlige mening er jo at det er sukker som gjør kolesterol farlig ikke kolesterol i seg selv.
Det er også studier som viser mye større effekt av mosjon og livsstilintervensjon enn av medisiner.
Vi burde jo alle spise generell lavkarbo (untatt toppidretsutøvere i utholdenhetsidretter som maraton og 5-mila på ski - de tåler pasta og loff)
for å holde oss friske.
Intet slår regelmessig fysisk aktivitet som forebyggende tiltak.
Røyking er jo både farlig og unødvendig.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 18:18   #17
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Tror det er mange som er uenig i at høyt kolesterol automatisk setter en i faresonen for hjerteinfarkt. Det finnes mye informasjon om dette. Bla. har Kostdoktorn et eget lynkurs i kolesterol. Jeg limer inn noe Pål (mastergrad i idrettsvitenskap) skrev i en annen post her:

Sitat:

Å spise mye fett til fordel for karbohydrater har store positive helseeffekter, selv om man ikke går ned i vekt. Det er vanlig å høre at overvekt fører til diabetes, høyt blodtrykk, insulinresistens, hjerte- og karsykdom osv. Dette er med all sannsynlighet feil. Det ser ut til at de samme livsstilsfaktorene som kan føre til overvekt, også kan føre til disse sykdommene. Alle disse sykdommene kan forbedres uten vektnedgang, gjennom å kutte ned på karbohydratinntaket.

De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.

Visste du forresten at høyt kolesterol ikke er en risikofaktor for hjertesykdom hos kvinner alle gamle? Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 18:56   #18
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse????

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Men husk: Han MÅ ta tilskudd av Q10. Dette er VELDIG viktig.

OK, her er jeg grønn Q10? Hvor får man tak i det? Helsekost??

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 18:59   #19
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Tror det er mange som er uenig i at høyt kolesterol automatisk setter en i faresonen for hjerteinfarkt. Det finnes mye informasjon om dette. Bla. har Kostdoktorn et eget lynkurs i kolesterol. Jeg limer inn noe Pål (mastergrad i idrettsvitenskap) skrev i en annen post her:

Jeg har lest Kostdoktorn's lynkurs tidligere, og det var informativt!
Tusen takk for supre linker!

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:18   #20
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Godt at det ikke er noe stort infarkt. Med høyt blodtrykk, røyking og høyt kolesterol er man dessverre i høy risiko for blodpropp, ketose eller ikke.
Kolesterol opp mot 12 er ikke noe man spiser seg til, det er antagelig arvelig ?
Det viktigste er egentlig regelmessig mosjon som reduserer blodpropprisikoen med 50% og så kommer rølyking og deretter kolesterolsenkende medisin og blodtrykksbehandling som reduserer blodpropprisikoen med ca 30%(totalt om man gjør alt rett ca 66%).
Dette er ikke uforenlig med ketolyse, men man bør vente minst et år til alt har stabilisert seg. Kanskje generell lavkarbo er å foretrekke til alt er stabilt.?
Jeg skal ikke legge meg for mye opp i betraktningene om "kolesterolbedraget" etc. Men studier viser sikker reduksjon i risiko for hjerteinfarkt ved bruk av statin hos de som allerede har hatt infarkt, men dette gjelder for personer på "normal" kost. Min personlige mening er jo at det er sukker som gjør kolesterol farlig ikke kolesterol i seg selv.
Det er også studier som viser mye større effekt av mosjon og livsstilintervensjon enn av medisiner.
Vi burde jo alle spise generell lavkarbo (untatt toppidretsutøvere i utholdenhetsidretter som maraton og 5-mila på ski - de tåler pasta og loff)
for å holde oss friske.
Intet slår regelmessig fysisk aktivitet som forebyggende tiltak.
Røyking er jo både farlig og unødvendig.
Vennlig Hilsen
Torkil

Vi snakket med legen i dag på sykehuset. Hun fortalte at de egentlig ikke kaller det et infarkt engang, men at han umiddelbart etter "anfallet" hadde stoffer i blodet som tydet på en infarkt-skade i hjertet. Stoffene var i blodet hans i flere dager, men nå viser blodprøvene (3 dager etter) ingenting. De legene snakker jo for det meste gresk synes jeg. Jeg fikk hvertfall med meg såpass at blodtrykket varierte, men var innenfor normalen, dog med noe høyt undertrykk (det høyeste var 85).

Vi fikk beskjed om at det han gjør fremover er avgjørende. Røyken måtte bort, og den er nå borte. Det neste var å kutte på animalsk fett, noe jeg ikke finner hold for i nyere litteratur.

Mener du da at han bør øke på karbene og minske på fettet, og dermed gå over på et kosthold hvor han ikke er i ketose, men fortsatt på lavkarbo?
Han er så fornøyd med måten å spiser på nå, og har ikke lyst til å øke på karbene.

Så hvordan får man en vinn-vinn situasjon ut av dette?

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 22:00   #21
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Opprinnelig lagt inn av karikins, her.

Vi snakket med legen i dag på sykehuset. Hun fortalte at de egentlig ikke kaller det et infarkt engang, men at han umiddelbart etter "anfallet" hadde stoffer i blodet som tydet på en infarkt-skade i hjertet. Stoffene var i blodet hans i flere dager, men nå viser blodprøvene (3 dager etter) ingenting. De legene snakker jo for det meste gresk synes jeg. Jeg fikk hvertfall med meg såpass at blodtrykket varierte, men var innenfor normalen, dog med noe høyt undertrykk (det høyeste var 85).

Vi fikk beskjed om at det han gjør fremover er avgjørende. Røyken måtte bort, og den er nå borte. Det neste var å kutte på animalsk fett, noe jeg ikke finner hold for i nyere litteratur.

Mener du da at han bør øke på karbene og minske på fettet, og dermed gå over på et kosthold hvor han ikke er i ketose, men fortsatt på lavkarbo?
Han er så fornøyd med måten å spiser på nå, og har ikke lyst til å øke på karbene.

Så hvordan får man en vinn-vinn situasjon ut av dette?

Q 10 får man på helsekost ja. Statiner senker kroppens produksjon av Q 10, og Q-10 er en faktor som gjør at hjertet slår. Om man mister 75 % av q-10, vil død inntre. Dette er ikke kunnskap alle leger sitter inne med, så det er essesielt.
Ellers : Torkil har jo gitt sitt svar, og hvor mye karbo går han på nå? Øke på litt gjør kanskje ikke så mye? 50-60 gram om dagen? Ellers forstår jeg ikke hvorfor ketolyse ikke kan kombineres med medisineringen, noe Andreas Eenfeldt er klar på at den bør kombineres for best resultat.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 04:09   #22
Devana
Medlem
 
Devana sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 105
Devana er ny på veien

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Ser dette innlegget begynner å bli litt gammelt, men hvis du fremdeles er her: Kan jeg spørre hvor gammel kjæresten din er? Jeg tenker, alder har jo kanskje også litt å si, og i forhold til hvor lenge han har røyket blant annet. Håper det går bra med han nå og at dere fant en løsning på det.

Devana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - Ketolysestil Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
– «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt Krizzi Nyheter / media 28 25-05-10 11:07
Atkins døde ikke av hjerteinfarkt Dag Viljen Poleszynski Atkins kosthold 42 02-05-10 17:52
Lavkarbo og hjerteinfarkt Janevel Fysisk og mental helse 6 17-03-10 21:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no