Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hei og HJELP

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-11, 12:35   #1
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei
Unhappy

Hei og HJELP

Hei og HJELP! Har prøvd å komme i ketose i flere uker. Gikk i søtningsmiddel-fellen men forsto det og endret det etter å ha lest i forumet her for noen dager siden. Takk for masse fin info. Jeg har nå sittet i timer i dag og lest og forstår at jeg har spist for mange gram protein pr. dag. Jeg følger ketolysekuren. Jeg spiser ikke kjøtt og synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg kan spise. Har ikke vært over 15karb pr dag disse ukene. Ikke gått ned noe, ikke utslag på stix pluss at jeg har alt ubehaget som følger med "inngangen til ketose/ut av karbo.", som at jeg er så slapp at jeg ikke orker trening noe jeg vanligvis digger. Tar alle vitaminene som er anbefalt. Jeg har skrevet ut ukeplanen til "Gerd" i dag og tenkte å ha den som en rettesnor. Men allerede ved "frokostpannekake"mister jeg motet for når jeg finner oppskriften i forumet er den jo full av sukkererstatning, havregryn etc som jeg ikke kan ta. Jeg føler meg fortvilet. Jeg har ikke problemer med å følge "et opplegg" men jeg føler at det stopper ved et eller annet punkt hele tiden. Tør snart ikke å ta noe i munnen for alt blir jo feil! sukkererstatning, proteiner, fløte, ost.. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg og dra meg opp fra det hullet jeg er i nå? Trenger bare litt HÅP! Og det er ikke aktuelt å gi seg...!Alt skal gå bare kiloene begynner å renne av!

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 12:43   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Er du sikker på at stixene dine er som de skal? De tåler visst lite før de blir ødelagte... For det høres rart ut at du ikke er i ketose om du virkelig spiser så lite karber som 15 g/dag.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 12:48   #3
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Hei, tusen takk for svar. Jeg kan jo ikke være sikker, men jeg er veldig nøye med å følge anvisningene på boxen. Det er så vanskelig å være motivert når det ikke skjer noe som helst på vekta. .

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 14:00   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av imosti, her.

Hei og HJELP! Har prøvd å komme i ketose i flere uker. Gikk i søtningsmiddel-fellen men forsto det og endret det etter å ha lest i forumet her for noen dager siden. Takk for masse fin info. Jeg har nå sittet i timer i dag og lest og forstår at jeg har spist for mange gram protein pr. dag. Jeg følger ketolysekuren. Jeg spiser ikke kjøtt og synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg kan spise. Har ikke vært over 15karb pr dag disse ukene. Ikke gått ned noe, ikke utslag på stix pluss at jeg har alt ubehaget som følger med "inngangen til ketose/ut av karbo.", som at jeg er så slapp at jeg ikke orker trening noe jeg vanligvis digger. Tar alle vitaminene som er anbefalt. Jeg har skrevet ut ukeplanen til "Gerd" i dag og tenkte å ha den som en rettesnor. Men allerede ved "frokostpannekake"mister jeg motet for når jeg finner oppskriften i forumet er den jo full av sukkererstatning, havregryn etc som jeg ikke kan ta. Jeg føler meg fortvilet. Jeg har ikke problemer med å følge "et opplegg" men jeg føler at det stopper ved et eller annet punkt hele tiden. Tør snart ikke å ta noe i munnen for alt blir jo feil! sukkererstatning, proteiner, fløte, ost.. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg og dra meg opp fra det hullet jeg er i nå? Trenger bare litt HÅP! Og det er ikke aktuelt å gi seg...!Alt skal gå bare kiloene begynner å renne av!

Ok, RO DEG NED!!!! Gratulerer gått i den samme fellen som ganske mange andre nybegynnere har gått i - de tror STIXEN er ensbytende med suksess...

Tro meg - kast stixen, du har ikke bruk for den! Spiser du 15 gram karbo pr dag - ER du i ketose. Ok?

Søtningsstoffer bør ikke holde noen utenfor ketose - hvor har du det fra? Og hvor mye proteiner spiser du hver dag siden du mener du spiser for mye? Hva er galt med fløte og ost forresten?
Nå vet ikke jeg hvor lenge du har holdt på - men du ble medlem i februar så så veldig mange ukene er det kanskje ikke snakk om?
Disse såkalte partystopperne skal ikke nybegynnere bry seg om før de har holdt på å flere uker. Mest sannsynlig er det andre ting tidlig som har gjort at du ikke går ned.

La oss først korrigere litt forventninger - "kiloer vil mest sannsynlig IKKE renne av". Du vil forhåpentligvis gå ned jevnt og trutt om du følger kuren korrekt. Dette betinger selvfølgelig også at du har en del overvekt å ta av - har du ikke det - vil dette gå mye saktere. Forbered deg på dette med en gang.

I starten er det viktigst at du spiser NOK mat, og da mener jeg NOK protein og NOK fett. Det tar noen uker før fettforbrenning går i gang - og da trenger kroppen MASSE fett å jobbe med i starten, før den skjønner at den kan ta fra fettlagrene dine.

Det er flere her inne som ikke spiser kjøtt, søk opp vegetar-lavkarbo osv og se hva du finner. Sannsynligvis vil du også finne oppskrifter som du kan bruke.

Hvor mye skal du forresten ned? Hva er høyde og vekt i dag?

Ro deg nå ned, du har nok gapt over for mye informasjon på en gang - og blitt litt overveldet... alt på dette forumet kan ikke relateres til din situasjon, ok? Her inne er det mange ketolyse-eksperter, sammen skal vi nok finne utav om du spiser korrekt. Boka bør jo da også gi en del god informasjon om dette...

Start med å lese denne tråden GRUNDIG et par ganger - husk og pust, dette går bra!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 15:02   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Nerthus har sagt det!
Er det noe du lurer må du bare spørre! Sammenlagt er det en utrolig megde hjelpsomhet og ikke minst kunnskap her på forumet!

Og du, hjertelig velkommen hit!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 15:20   #6
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Hei Nerthus og takk for tilbakemelding. Jeg kommer nok ikke til å begynne med å verifisere alle opplysningene men du har jo mange spørsmål og påstander og de skal jeg prøve å svare på.
1)Neida jeg tror ikke stix er ensbetydende med suksess, men en pekepinn sett sammen med dagsform. Når da stix ikke slår ut og formen er i pre-ketosefasen er 1+1=2 dvs er enda ikke i ketose. Jeg har forstått det som at man merker på kroppen og formen om man er i ketose f.eks energien blir god som før karbo-avvenning og humøret letter etc. Men det er kanskje etter at kroppen har vært i ketose en stund?!
2)Er ikke like overbevist som deg om at man nødvendigvis er i ketose fordi om man har holdt 15 karb pr dag over lang tid…Noe må vel fortelle vise at kroppen er i ketose? : form, vektnedgang, ketoner i urinen.. et eller annet?!
3)Opplysninene om at søtningsstoffer kan hindre vektnedgang er ganske utbredt i forumet.
4)Har spist ca 200g proteiner pr dag.
5)Mange i forumet samt flere av Lavkarbo-guruene mener at ost og fløte-inntaket med fordel bør senkes hvis man ikke opplever vekttap.
6)Jeg ble medlem i februar for et år siden – og jo, når jeg skriver at jeg har holdt på i flere uker så stemmer det. Jeg har ikke for vane å lyve.
7)Utdyp gjerne punktet med at nybegynnere ikke trenger å tenke på partystoppere! Det var nytt for meg og det hører jeg gjerne mer om!
8)Jeg velger å kalle det at kiloene renner av hvis jeg kan forvente å gå ned 20-30 kg på et år, og det blir man jo forespeilet av bl.a. Torkil Andersen, men det er kanskje ikke sånn i praksis?
9)Jeg spiser masse fett i form av avokado, ost, smør, oljer og fisk. Får ikke svelget mer enn det jeg tar pr nå. ..
10)Takk for tips om veg-lavkarbo her inne, det skal sjekkes ut.
11)Jeg skal ned 30-40 kg. Er 160cm og veier 105kg.
12)Det er supert at jeg kan få råd fra forumet, men det er mange kokker med mange meninger og en del påstander…så det gjelder å tenke selv også og bruke boka. Den er lest 2 ganger og jeg slår også opp i den daglig.
Til slutt-tusen takk for engasjement og rask tilbakemeling. Det setter jeg stor pris på. Jeg tror også det går - må bare finne ut hva jeg skal endre for å få det til å gå.
Vennlig hilsen meg

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 15:21   #7
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Tusen takk!

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 16:05   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av imosti, her.

Hei Nerthus og takk for tilbakemelding. Jeg kommer nok ikke til å begynne med å verifisere alle opplysningene men du har jo mange spørsmål og påstander og de skal jeg prøve å svare på.
1)Neida jeg tror ikke stix er ensbetydende med suksess, men en pekepinn sett sammen med dagsform. Når da stix ikke slår ut og formen er i pre-ketosefasen er 1+1=2 dvs er enda ikke i ketose. Jeg har forstått det som at man merker på kroppen og formen om man er i ketose f.eks energien blir god som før karbo-avvenning og humøret letter etc. Men det er kanskje etter at kroppen har vært i ketose en stund?!

Så flott at du kommer med presiseringer - jeg prøver jo bare å gi råd utifra det jeg leser du har skrevet - og da kommer jo ikke alt med Blingset tydeligvis også KRAFTIG på året du kom med her - tilgir du meg?

Hvis du søker opp ketose på forsiden av forumet ser du at noen får utslag andre ikke, noen får "bivirkninger " som enten slapp og sliten eller hyper - andre merker ingenting, noen går ned i vekt - andre ikke - ingenting av dette betyr nødvendigvis at man ikke er i ketose.

Sjekk ut disse linkene for mer info om ketose:
En
To
Det var mange fler også - jeg vil bare belyse at mest sannsynlig er du i ketose om du spiser kun 15 gram karbo pr dag!

Sitat:

2)Er ikke like overbevist som deg om at man nødvendigvis er i ketose fordi om man har holdt 15 karb pr dag over lang tid…Noe må vel fortelle vise at kroppen er i ketose? : form, vektnedgang, ketoner i urinen.. et eller annet?!

Sitat:

Se over - JEG har spist maks 20 gram karbo i veeeeldig lang tid, og går ikke ned i vekt. Jeg har holdt på i 1.5 år, og har ikke alltid utslag på ketosestix - SELV om jeg som jeg sier har holdt meg under 20 - helt ned i 7-10 til tider uten utslag. Jeg er ganske sikker på at kroppen min er i ketose for det

Sitat:

3)Opplysninene om at søtningsstoffer kan hindre vektnedgang er ganske utbredt i forumet.

Søtningsstoffer står på lista over MULIGE partystoppere. Altså de KAN hindre vektnedgang. For min del må jeg veldig ned i kcal for å gå ned i vekt - og når jeg gjør det (som feks med spisdegslank-mat), er det bra med søtningsstoffer og meieriprodukter involvert.

Sitat:

4)Har spist ca 200g proteiner pr dag.

Det er ca 2 ganger kroppsvekten din. Hvis du trener en del er ikke dette noe problem faktisk... 1 til 1.5 ganger kroppsvekt er anbefalt, 2 ganger burde gå fint om du spiser nok fett og trener en del ved siden av. Det viktigste er at du ikke spiser MEST protein. Med så mye protein er det vel heller ikke usannsynlig at du har økt muskelmassen heller - bruker du målebånd?

Sitat:

5)Mange i forumet samt flere av Lavkarbo-guruene mener at ost og fløte-inntaket med fordel bør senkes hvis man ikke opplever vekttap.

Det har du rett i - dette er også mulig partystoppere Har du talt kcaloriinntaket ditt over et par dager? Ligger du veldig høyt er dette med ost og fløtereduksjon et godt råd.

Sitat:

6)Jeg ble medlem i februar for et år siden – og jo, når jeg skriver at jeg har holdt på i flere uker så stemmer det. Jeg har ikke for vane å lyve.

Kan ikke se at jeg har beskyldt det for å lyve, se lengre opp der jeg har bommet på året du ble medlem tydeligvis
Hvor lenge HAR du holdt på?

Sitat:

7)Utdyp gjerne punktet med at nybegynnere ikke trenger å tenke på partystoppere! Det var nytt for meg og det hører jeg gjerne mer om!

Vel - dette punktet gjelder avhengig av hvor lenge du har holdt på med lavkarbo. Det kan ta 2-8 uker, av og til lengre å få i gang en optimal fettforbrenning - og dermed bør man ikke - etter min mening - rokke ved så mye av feks ketolyse-reglene FØR man har holdt på et par mnd siden dette - igjen etter min mening - kan forsinke hele fettforbrenningen hvis du da spiser mindre fett før kroppen din er ordentlig i gang (håper du skjønte den?)

Sitat:

8)Jeg velger å kalle det at kiloene renner av hvis jeg kan forvente å gå ned 20-30 kg på et år, og det blir man jo forespeilet av bl.a. Torkil Andersen, men det er kanskje ikke sånn i praksis?

Det er nok ikke slik i praksis. Kanskje burde vi hatt en lite undersøkelse på forumet for de som går på ketolyse for å få en ordentlig oversikt over hvor mange som "raser ned" i vekt, og hvor mange som må kjempe for hver kilo. Det ville nok gitt et mer reelt bilde av situasjonen

Til sammenlikning: Jeg har spist lavkarbo (maks 20 gram karbo pr dag) i over 1.5 år nå... og jeg har jobbet meg ned 8 kg... er ikke det trist? Og disse kom da jeg også reduserte kcal-inntaket til 12-1300 kcal pr dag.

Min erfaring er at flere endrer retning underveis, fordi ikke alle lavkarbo-retninger passer for alle!

Sitat:

9)Jeg spiser masse fett i form av avokado, ost, smør, oljer og fisk. Får ikke svelget mer enn det jeg tar pr nå. ..

En beregning av inntak kcal - protein - karbo - fett over et par dager vil si litt om du får i deg nok fett kontra protein.

Sitat:

10)Takk for tips om veg-lavkarbo her inne, det skal sjekkes ut.

Sitat:

11)Jeg skal ned 30-40 kg. Er 160cm og veier 105kg.

Jeg forstår du har mye å gå ned - og synes det er noe merkelig at du ikke har mistet noe vekt. Du har ikke gått ned i det hele tatt? Har du vært hos lege og tatt en gjennomgang av stoffskifte? Evt andre ting?

Sitat:

12)Det er supert at jeg kan få råd fra forumet, men det er mange kokker med mange meninger og en del påstander…så det gjelder å tenke selv også og bruke boka. Den er lest 2 ganger og jeg slår også opp i den daglig.

Sitat:

Til slutt-tusen takk for engasjement og rask tilbakemeling. Det setter jeg stor pris på. Jeg tror også det går - må bare finne ut hva jeg skal endre for å få det til å gå.
Vennlig hilsen meg

Jeg er helt enig med deg - i et slikt åpent forum uten noen "eksperter" utenom de selvlærte er det lett å gå seg litt vill. Jeg prøver å finne en balansegang i mine råd, fordi som du sier - det gjelder å tenke selv også og prøve seg fram - slik ihvertfall jeg har gjort. I tillegg er det jo litt vanskelig når man ikke får all info man kanskje burde hatt når man gir råd.

Jeg håper det går framover for deg - og at du finner ut hva det er som gjør at dette ikke løsner - jeg har en anelse om hvordan du har det - tatt i betraktning at jeg heller ikke mister noe vekt... så kanskje en støtte er på sin plass!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 17:01   #9
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Hallo - hvordan skriver jeg svarene innimellom slik du har gjort i svaret?
imosti

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 17:05   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av imosti, her.

Hallo - hvordan skriver jeg svarene innimellom slik du har gjort i svaret?
imosti



Du bruker quote - end quote tegnene slik.

HTML kode:
[quote][/quote]

I mellom skriver du det du vil sitere.

Eventuelt kan du bare markere det du vil sitere og klikke på quote-knappen som ser ut som en snakkeboble til venstre for # merket i menyen over her når du åpner et svar på tråd vindu

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 17:44   #11
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av imosti, her.

Hei Nerthus og takk for tilbakemelding. Jeg kommer nok ikke til å begynne med å verifisere alle opplysningene men du har jo mange spørsmål og påstander og de skal jeg prøve å svare på.
1)Neida jeg tror ikke stix er ensbetydende med suksess, men en pekepinn sett sammen med dagsform. Når da stix ikke slår ut og formen er i pre-ketosefasen er 1+1=2 dvs er enda ikke i ketose. Jeg har forstått det som at man merker på kroppen og formen om man er i ketose f.eks energien blir god som før karbo-avvenning og humøret letter etc. Men det er kanskje etter at kroppen har vært i ketose en stund?!
2)Er ikke like overbevist som deg om at man nødvendigvis er i ketose fordi om man har holdt 15 karb pr dag over lang tid…Noe må vel fortelle vise at kroppen er i ketose? : form, vektnedgang, ketoner i urinen.. et eller annet?!
3)Opplysninene om at søtningsstoffer kan hindre vektnedgang er ganske utbredt i forumet.
4)Har spist ca 200g proteiner pr dag.
5)Mange i forumet samt flere av Lavkarbo-guruene mener at ost og fløte-inntaket med fordel bør senkes hvis man ikke opplever vekttap.
6)Jeg ble medlem i februar for et år siden – og jo, når jeg skriver at jeg har holdt på i flere uker så stemmer det. Jeg har ikke for vane å lyve.
7)Utdyp gjerne punktet med at nybegynnere ikke trenger å tenke på partystoppere! Det var nytt for meg og det hører jeg gjerne mer om!
8)Jeg velger å kalle det at kiloene renner av hvis jeg kan forvente å gå ned 20-30 kg på et år, og det blir man jo forespeilet av bl.a. Torkil Andersen, men det er kanskje ikke sånn i praksis?
9)Jeg spiser masse fett i form av avokado, ost, smør, oljer og fisk. Får ikke svelget mer enn det jeg tar pr nå. ..
10)Takk for tips om veg-lavkarbo her inne, det skal sjekkes ut.
11)Jeg skal ned 30-40 kg. Er 160cm og veier 105kg.
12)Det er supert at jeg kan få råd fra forumet, men det er mange kokker med mange meninger og en del påstander…så det gjelder å tenke selv også og bruke boka. Den er lest 2 ganger og jeg slår også opp i den daglig.
Til slutt-tusen takk for engasjement og rask tilbakemeling. Det setter jeg stor pris på. Jeg tror også det går - må bare finne ut hva jeg skal endre for å få det til å gå.
Vennlig hilsen meg


Hei
jeg har fordypet meg i sten sture skaldeman, for meg så forsto jeg alt så mye bedre etter at jeg leste hans bok.
jeg har også lest Torkil P Andersens bok men den fikk jeg ikke helt taket på.
og i tillegg var ikke maten hans det som falt i smak hos meg.
men vi er jo alle forskjellige så noen synes nok sistnevntes bok er best.

man får bare feile underveis...blir klokere med tiden

lykke til

  Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 18:13   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hei og HJELP

Det finnes mange oppskrifter uten havregryn. Og også uten nøtter. Basis er da gjerne fløte og eller ost og egg, kanskje lavkarbo-frø og proteinpulver lavt på karbohydrater. Om du kan spise ost, egg og fisk skal det ikke være umulig i det hele tatt å spise uten kjøtt

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 08:02   #13
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Hei Nerthus. Jeg forsto ikke hvordan jeg bruker quote, fant ikke de begrepene du beskrev, men skal forsøke å svare på det mest sentrale på denne måten.

Når det gjelder mitt syn på ketose blir det bare forsterket av utsagnene i trådene du henviste til : Ketose gir for majoriteten en rekke symptomer, som energi, bedre humør, stram smak i munnen og ikke minst mindre sultfølelse, med mer. Derfor betviler jeg at 15 karber pr dag i seg selv er nok til å vite at man er i ketose. Egentlig veldig sentralt, da ketose er helt avgjørende for vektnedgang i Ketolysekuren. Som Torkil skriver er det ikke mulig å gjøre denne kuren ”nesten” og gå ned i vekt. Man må finne balansen mellom 15 karber, proteiner, fett, trening med mer. Dette for å komme i ketose, for det er her kroppen forbrenner fett med fett. Spennende hvis andre kommer med uttalelser og tanker om dette. Etter som jeg forstår er det dette hele Ketolysekuren og boka handler om (Skaldeman også forresten).
Det at du antar du er i ketose selv om du ikke går ned må vel også komme fra et sted : da føler du vel på kroppen at du er i ketose på en eller flere måter? Det er vel en grunn til at du mener du er i ketose, eller er det kun fordi du spiser 20karber?

Jeg har nok spist for mye proteiner ja så det har jeg sluttet med fra i går. Trener ikke nå heller for jeg orker ikke pga mangler energi, ihvertall når jeg står i treningssalen :holder i 15 min…og det ligner ikke meg. Kan sikkert spise mer prot igjen når jeg får trent.
Nei jeg bruker ikke målebånd. Jeg vet jeg burde gjøre det, men det er noe som byr meg sånn imot med det..
Jeg har ikke talt kaloriinntak. Pga tidligere spiseforstyrrelser har jeg lyst til å holde meg unna det. Tror jeg bare får prøve å begrense inntak av ost, det blir nok nødvendig også når jeg nå må prøve med mindre proteiner. Det hjelper nok på kaloriinntaket. Jeg tror du er inne på noe vesentlig. Hvis jeg er ærlig mot meg selv er jo ekstrem-lavkarbo-bøkene alle inne på at kalorier betyr noe selv om ingen av de vil si det med reine ord. Og da kommer man jo inn på mengden mat. Men noe av det mest fristende med denne dietten er for meg at jeg skal kunne spise meg mett og slippe å være sulten og spise ca 3 ganger pr dag..

Jeg har holdt på med Ketolysekuren siden 3.januar. De første dagene talte jeg ikke med karber i melkeprodukter og smør, så de teller ikke. Men da er det vel 5 uker da som jeg har vært helt nazi på karbo-veiing og ikke et salatblad har toppet 15 pr dag grensen.

Neida, jeg skjønte ikke hva du mener ang at nybegynnere ikke bør bekymre seg for partystoppere. Du skriver at fettforbrenningen tar uker på å komme i gang og derfor bør man ikke rokke ved de strenge reglene. Enig. Men hvordan får du koblet det til at du synes vi nybegynnere ikke bør holde oss unna partystoppere? For meg indikerer det det stikk motsatte: nemlig at vi ikke bør innta noen av de tingene som kan blokkere prosessen.

Forslaget ditt om en undersøkelse i forumet om vektreduksjonens gang under ketolysekuren var genialt. Sikkert flere som hadde synes det var interessant. Tror du folk her blir med på det-du som kjenner de.?

Når det gjelder din vektnedgang på 8 kg er jeg enig i at det er trist. Jeg skjønner ikke hvordan du holder deg motivert. Men så kom jeg på at jeg tenker jo ofte at det ikke finnes andre alternativ. Alt annet er prøvd. Så da forstår jeg deg. Det er kanskje sånn for deg og. Men jeg har veldig vondt av deg.. og tro på at du får det til til slutt! Lykke til og takk for fin samtale.

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 08:19   #14
Frøkengiraldriopp
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 197
Frøkengiraldriopp er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av imosti, her.

Neida, jeg skjønte ikke hva du mener ang at nybegynnere ikke bør bekymre seg for partystoppere. Du skriver at fettforbrenningen tar uker på å komme i gang og derfor bør man ikke rokke ved de strenge reglene. Enig. Men hvordan får du koblet det til at du synes vi nybegynnere ikke bør holde oss unna partystoppere? For meg indikerer det det stikk motsatte: nemlig at vi ikke bør innta noen av de tingene som kan blokkere prosessen.

Hei, blander meg litt inn jeg
Tror nerthus mener at det som er partystoppere for noen, ikke er det for andre. Og at for å få en oversikt over hva som funker, burde man prøve det som anbefales i boka først.

Fløte er ingen partystopper for meg, ikke kunstig søtningsstoff heller - drikker funlight saft, baker kaker med splenda, natreen og andre kunstige ting, jeg bruker fløte til hver eneste middag, og til bær, som kos innimellom. Jeg spiser fete oster og smør. Bruker ikke olje i det hele tatt. Har gått ned 16 kg siden mai i fjor og har gjort endringer underveis, tilpasset dette til sånn jeg syns funker, både i forhold til vektnedgang og i forhold til at dette er sånn jeg har tenkt å leve resten av livet.

Det går saktere nå, mest fordi jeg trener så mye tror jeg - men også fordi jeg ikke har så mye igjen lenger

Ønsker deg lykke til, håper du finner det som funker for deg.

__________________


Totalt 17,5 kg fra mai-10 til august-11 - klar for 15 til.
Frøkengiraldriopp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 08:51   #15
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av imosti, her.

1)Neida jeg tror ikke stix er ensbetydende med suksess, men en pekepinn sett sammen med dagsform. Når da stix ikke slår ut og formen er i pre-ketosefasen er 1+1=2 dvs er enda ikke i ketose. Jeg har forstått det som at man merker på kroppen og formen om man er i ketose f.eks energien blir god som før karbo-avvenning og humøret letter etc. Men det er kanskje etter at kroppen har vært i ketose en stund?!

Man får ofte denne ketose ånden,har du den ?
Energien kan det ta tid å få opp,jeg skeiet ut til jul og nå denne uken har den endelig kommet tilbake,altså tok det for meg nesten 7 uker

Husk at du skal sjekke med stix 2 timer etter siste måltid på kvelden

Prosent fordeling på hva du spiser bør være 5 % karbo,20 % proteiner og 75 % fett, kjekt å bruke diett.no . Legg gjerne inn noen dager der og se åssen du ligger ann.

Hvis du legger ut dagsmenyer her,er det lettere for de drevne å se hva som kan være feil

Skjønner at du helst ikke vil måle deg,men maaaange står stille på vekta men cm forsvinner .
Jeg har holdt på siden 3 juledag og begynte på 74 kilo,annen hver uke ligger jeg mellom 72 og 71,og kommer ikke lengre ned (ennå) men prøver å ikke stresse med det,for en dag vil det slippe,og siden helsefordelene er så store (ja de kommer) så får det bare ta litt tid ,jeg har uansett forandret kroppsfasong og noen cm har blitt borte,det har også det meste av appelsinhuden også

Ønsker deg lykke til

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 10:03   #16
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Bare en liten komentar.. Merker absolutt ingenting når jeg går inn/ut av ketose nå. Gjør det etter en lengre periode på større andel karbo. Men ikke etter en dag med for høyt karbo. Da jeg starta, og etter en periode på rundt 100karbo så merket jeg at jeg hadde null energi de første 2 ukene i ketose.

Men; ketoseånde - ikke tilstede. Heller ingen andre tegn når jeg går ut eller inn i ketose. Har av og til en dag da jeg spiser litt mer karbo. Stixene mine er også ofte uten utslag eller svært lyse, men jeg går nu ned og får mer muskler så.. men ja sakte går det!

Ikke utslag på stix.. kanskje du bare faktisk har fått i deg nok væske, slik at det ikke blir utslag, eller det er så svak at det ikke registreres. Men at kroppen skal si ifra om at du kommer i ketose har jeg ingen tro på at er allment. For noen ja, andre nei.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 10:26   #17
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Sitat:

4)Har spist ca 200g proteiner pr dag.

Ser du har fått mange svar og at du har mye kunnskap.
Samtidig lurer jeg på - når du ikke spiser kjøtt. Hvordan klarer du å spise 200g protein pr dag? Du må jo spise ca 1 kg fisk (eller kjøtt) for å komme opp i 200g. Og det er animalsk mat som gir mest proteiner. Dvs, jeg vet egentlig ikke noe om hvor mye proteiner man får fra proteintilskudd og kanskje du har skrevet noe jeg ikke har lest om at du tar det.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 11:08   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av imosti, her.

Hei Nerthus. Jeg forsto ikke hvordan jeg bruker quote, fant ikke de begrepene du beskrev, men skal forsøke å svare på det mest sentrale på denne måten.

Når det gjelder mitt syn på ketose blir det bare forsterket av utsagnene i trådene du henviste til : Ketose gir for majoriteten en rekke symptomer, som energi, bedre humør, stram smak i munnen og ikke minst mindre sultfølelse, med mer. Derfor betviler jeg at 15 karber pr dag i seg selv er nok til å vite at man er i ketose. Egentlig veldig sentralt, da ketose er helt avgjørende for vektnedgang i Ketolysekuren. Som Torkil skriver er det ikke mulig å gjøre denne kuren ”nesten” og gå ned i vekt. Man må finne balansen mellom 15 karber, proteiner, fett, trening med mer. Dette for å komme i ketose, for det er her kroppen forbrenner fett med fett. Spennende hvis andre kommer med uttalelser og tanker om dette. Etter som jeg forstår er det dette hele Ketolysekuren og boka handler om (Skaldeman også forresten).

Jeg forstår at jeg ikke får omvendt deg her. Husk på at så godt som ALLE er i ketose om morgenen når de våkner - fordi du ikke har spist på 8 timer. Har du noengang sjekket stixen da? Hvis du heller ikke da får utslag kanskje du bør kjøpe nye stix - for det er en del her inne som ikke har fått utslag på også nye stix som har kjøpt nye og fått utslag. Bare så DET også er prøvd mener jeg.


Sitat:

Det at du antar du er i ketose selv om du ikke går ned må vel også komme fra et sted : da føler du vel på kroppen at du er i ketose på en eller flere måter? Det er vel en grunn til at du mener du er i ketose, eller er det kun fordi du spiser 20karber?

Av og til bra dårlig ånde, generelt varmere kropp enn tidligere er vel mine store clue's - pluss lite karbo. Jeg har i flere uker før jul spist ned i 5-7 karbo pr dag - og det vil da være umulig for kroppen å ikke være i ketose med så lite inntak.
Litt synsing av egen erfaring: Jeg TROR at for MIN kropp så er det slik at så lenge jeg har et ok inntak av protein (70-80 gram pr dag) og et stort fettinntak (over 150 kanskje) så velger min kropp ikke å bruke av mine fettlagre! Dette da med et kcal inntak på ca 1700 kcal. (jeg er 175 og 90 kg for tiden). Når jeg reduserer totalt kcal inntak til 12-1300 "raser" vekta ned (dette var den perioden jeg gikk ned i vekt) med rundt 1 kg i uka.
For meg så gir det et signal om at det er andre ting som står i veien for MITT vekttap - ikke om jeg er i ketose eller ikke.
Så kan man spørre seg om det er andre som har det slik? Av erfaring VET jeg at det er andre som har det slik - vi er etterhvert en gjeng på forumet som må ned i mengde inntak pr dag for å gå ned. Hvorfor? Aner ikke... burde kanskje sendt en liten mail til Pål Jåbekk, Dag Viljen og Sofie Hexeberg og spurt
Nå har jeg i tillegg lave blodverdier på en del vitaminer og mineraler - så jeg vil vel anse at min kropp ikke er "representativ" i denne saken sånn sett. I tillegg ligger stoffskiftet mitt noe lavt i normalområdet. Har du vært til legen og tatt en totalsjekk selv? Blant annet vil lavt D-vitamin (har jeg nå lest meg til hehe) øke fettlagringen og dempe fettforbrenningen... noe som da kan forklare mye for MIN del ihvertfall.



Sitat:

Jeg har nok spist for mye proteiner ja så det har jeg sluttet med fra i går. Trener ikke nå heller for jeg orker ikke pga mangler energi, ihvertall når jeg står i treningssalen :holder i 15 min…og det ligner ikke meg. Kan sikkert spise mer prot igjen når jeg får trent.

Jeg klarer når jeg er "friskere enn jeg er nå" å trene styrke uten problem. Kondisjon har hele tiden jeg har gått på lavkarbo vært HELT elendig - og nær umulig. Gåing i greit tempo - that's it.

Sitat:

Nei jeg bruker ikke målebånd. Jeg vet jeg burde gjøre det, men det er noe som byr meg sånn imot med det..

Jeg anbefaler det fordi det kan gi deg andre resultat enn vekta som ikke viser nedgang... og siden all motivasjon er god motivasjon

Sitat:

Jeg har ikke talt kaloriinntak. Pga tidligere spiseforstyrrelser har jeg lyst til å holde meg unna det. Tror jeg bare får prøve å begrense inntak av ost, det blir nok nødvendig også når jeg nå må prøve med mindre proteiner. Det hjelper nok på kaloriinntaket. Jeg tror du er inne på noe vesentlig. Hvis jeg er ærlig mot meg selv er jo ekstrem-lavkarbo-bøkene alle inne på at kalorier betyr noe selv om ingen av de vil si det med reine ord. Og da kommer man jo inn på mengden mat. Men noe av det mest fristende med denne dietten er for meg at jeg skal kunne spise meg mett og slippe å være sulten og spise ca 3 ganger pr dag..

Jeg synes det er synd at noen av oss MÅ telle kcalorier. Det viser nok at man ikke her HELT ferdig med forskning på lavkarbo ennå
Jeg tror for NOEN at kcalorier teller - mens det uten tvil er ganske mange her også på forumet som har hatt enormt inntak av kcalorier og rast ned i vekt (faktisk!). Så må heller jeg svelge at jeg er en av de som må begrense meg. Hvis du teller kcalorier en dag eller to - kan det hende du får deg en lite aha-opplevelse også. Jeg vet om andre på forumet som har vist seg å ligge så lavt i kcalorier at de måtte spise seg opp... og spiser man altfor lite vet vi alle at kroppen kan gå i sparemodus.


Sitat:

Jeg har holdt på med Ketolysekuren siden 3.januar. De første dagene talte jeg ikke med karber i melkeprodukter og smør, så de teller ikke. Men da er det vel 5 uker da som jeg har vært helt nazi på karbo-veiing og ikke et salatblad har toppet 15 pr dag grensen.

Korriger meg om jeg tar feil - men har du vært i kontakt med Torkil om dette? Hvis ikke synes jeg du skal sende han en epost.

Sitat:

Neida, jeg skjønte ikke hva du mener ang at nybegynnere ikke bør bekymre seg for partystoppere. Du skriver at fettforbrenningen tar uker på å komme i gang og derfor bør man ikke rokke ved de strenge reglene. Enig. Men hvordan får du koblet det til at du synes vi nybegynnere ikke bør holde oss unna partystoppere? For meg indikerer det det stikk motsatte: nemlig at vi ikke bør innta noen av de tingene som kan blokkere prosessen.

Ok, for de ALLER fleste er det ikke noe som heter partystoppere. Slike ting som fløte og ost er også kcaloririke og jeg er fremdeles av den formening at man bør spise MYE - fett og mat i de første ukene slik at kroppen ikke tror den sulter pga lite karbo.

Sitat:

Forslaget ditt om en undersøkelse i forumet om vektreduksjonens gang under ketolysekuren var genialt. Sikkert flere som hadde synes det var interessant. Tror du folk her blir med på det-du som kjenner de.?

Det tror jeg - vi får sjekke ut mulighetene for en sånn undersøkelse - mener forumet har de verktøy som skal til

Sitat:

Når det gjelder din vektnedgang på 8 kg er jeg enig i at det er trist. Jeg skjønner ikke hvordan du holder deg motivert. Men så kom jeg på at jeg tenker jo ofte at det ikke finnes andre alternativ. Alt annet er prøvd. Så da forstår jeg deg. Det er kanskje sånn for deg og. Men jeg har veldig vondt av deg.. og tro på at du får det til til slutt! Lykke til og takk for fin samtale.

TAKK - setter stor pris på din omtanke. Jeg har morbus chrons og har vært svært syk pre-lavkarbo. Selv om lavkarbo ble påbegynt pga ønske om vektnedgang, viste det seg etter en liten mnds tid at alle fordøyelselsproblemene mine normaliserte seg på lavkarbo - så for meg er det ingen alternativ lengre

Når det gjelder quoting:



Det du ønsker skal siteres på - altså det som ligger med den grønne bakgrunnen, skriver du inn mellom klammene Bruk forhåndsvisning for å prøve deg fram

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:19   #19
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hei og HJELP

Nerthus, du skriver at du går ned i vekt ved 1300 kcal. Og jeg tenker: stemmer det overens med Torkils råd om å spise til man er mett og når man er sulten? Eller sulter du med 1300? For om du ikke sulter er det ikke noe rart ved dere som "må" begrense inntaket.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:24   #20
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Hei Zincite
Jeg er veldig god til å spise fet ost skjønner du! Må le av deg med den fisken-det er jo også min store skrekk at jeg skal måtte spise masse fisk, derfor henger jeg meg veldig på ost.

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:30   #21
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Hei Otika
Skal sjekke ut den nettsiden. Ja, jeg har til tider DEN ånden og det svir litt på tunga. Sjekker stix hele døgnetinkl to timer etter siste på kvelden. Og i går kveld lurer jeg jaggu på om det ikke var en anelse nyanse der gitt. Får sjekke igjen i kveld. Tusen takk for svar!

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:39   #22
imosti
Juniormedlem
 
imosti sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
imosti er på en erverdig vei

Sv: Hei og HJELP

Hei Nerthus
Må være litt rask. Takk for utfyllende svar! Tror du har overtalt meg til å bruke målebåndet, nå er det i allefall tatt ut av skuffen..Ja, nå har jeg jo glemt alt det andre jeg skulle svare på og quote var visst ikke helt for meg enda.. Bare roter : mister det jeg har lagt inn når jeg har brukt forhåndsvisning osv, det tar litt tid kan du si. Jeg har ikke oversikt over noe her i forumet enda, så det er liksom litt flaks hver gang jeg finner et svar på tråden, he he. Takk igjen for svar. Vi skrives!

__________________



imosti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:40   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Nerthus, du skriver at du går ned i vekt ved 1300 kcal. Og jeg tenker: stemmer det overens med Torkils råd om å spise til man er mett og når man er sulten? Eller sulter du med 1300? For om du ikke sulter er det ikke noe rart ved dere som "må" begrense inntaket.

Vet du - jeg sulter faktisk ikke om jeg ikke spiser heller jeg... så jeg har tydeligvis ikke noen grense her *ler* Kan fint gå en dag uten å spise på lavkarbo.
Og spise må man jo - jeg er pt veldig interessert i å finne ut hvor mye MIN kropp faktisk forbruker i energi pr dag... for utregnet er basalforbrenningen (FØR trening/aktivitet) min 2300 kcal...

Strengt tatt skulle jeg spist når jeg var sulten på lavkarbo hadde det ikke blitt mye mat... foreløpig tør jeg ikke gjøre det slik - dvs spise veeeeldig mye mindre enn det jeg gjør - siden jeg har fått konstatert en del mangler på vitaminer/mineraler...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 14:03   #24
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Hei og HJELP

Først av alt: Takk til deg Nerthus for gode, utfyllende og motiverende innlegg

Det er en problemstilling som ikke er nevnt her, men som kanskje kan ha innvirkning på ketose/manglende ketose.

Karbohydrater forbrennes av kroppen, eller lagres som fett.
Fett omdannes til ketoner (som kanskje kan kalles en erstatning for karbohydrater i denne sammenhengen) og forbrennes av kroppen, går tvert igjennom, eller lagres som fett.

Proteiner er byggesteinene i kroppen, men i motsetning til fett kan de omdannes til karbohydrater. Om proteinoverskuddet er stort, så har kroppen din masse proteiner å ta av som kan bli karbohydrater. Dette er krevende for kroppen, men det kan hende maskineriet ditt er innstilt på å produsere karbohydrater av protein i stedet for å lage ketoner av fett.

Om kroppen din omdanner 10% av proteinene du spiser til karbohydrater, så er du oppe på 20g karbo av omdanna protein.

Kan dette være nok til å bremse ketoseforbrenninga?

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 14:05   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hei og HJELP

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Først av alt: Takk til deg Nerthus for gode, utfyllende og motiverende innlegg

Det er en problemstilling som ikke er nevnt her, men som kanskje kan ha innvirkning på ketose/manglende ketose.

Karbohydrater forbrennes av kroppen, eller lagres som fett.
Fett omdannes til ketoner (som kanskje kan kalles en erstatning for karbohydrater i denne sammenhengen) og forbrennes av kroppen, går tvert igjennom, eller lagres som fett.

Proteiner er byggesteinene i kroppen, men i motsetning til fett kan de omdannes til karbohydrater. Om proteinoverskuddet er stort, så har kroppen din masse proteiner å ta av som kan bli karbohydrater. Dette er krevende for kroppen, men det kan hende maskineriet ditt er innstilt på å produsere karbohydrater av protein i stedet for å lage ketoner av fett.

Om kroppen din omdanner 10% av proteinene du spiser til karbohydrater, så er du oppe på 20g karbo av omdanna protein.

Kan dette være nok til å bremse ketoseforbrenninga?

Tenkte på det samme jeg også - men har litt litt kunnskap om temaet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
ketolysekuren, ketose, motivasjon, proteiner, spise


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no