Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

PCOS og kosthold

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-12, 14:32   #1
verdt1forsøk
Juniormedlem
 
verdt1forsøk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 10
verdt1forsøk er på en erverdig vei

PCOS og kosthold

Dette er helt nytt for meg så vet ikke skal begynne.

Fikk beskjed av gu på torsdag og begynte med metformin med det samme.

Jeg ønsker å vite hvordan jeg skal leve best mulig, jeg ønsker å gå ned i vekt. Prøvd lenge men går ikke ned mye pga dette så jeg håper det er et lys mtp metforminen. Erfaringer? Bivirkinger? Gikk de over?

Kunne veldig godt tenkt meg å lese om hvordan jeg burde spise, mins å huske det var omtrent som lavkarbo gu sa?

Noen gode bøker om dette?

Regner med at jeg poster denne feil sted nå, men håper jeg får svar fordet

verdt1forsøk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke ennå Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 15:14   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og kosthold

Hei, og velkommen hit! Du har kommet på rett plass, her er det mange i samme båt, og lavkarbokosthold er noe av det beste du kan gjøre for PCOS!
Jeg går selv på metformin på tredje året, og det er veldig individult hvordan man reagerer på det, men jeg kan dele litt av mine egne erfaringer. Det sies også at dersom man får bivirkninger så er det rett og slett fordi man trenger disse tablettene. Med PCOS følger insulinresistens, så metformin er et godt verktøy for å få kontroll på insulin og blodsukker, sammen med et bra kosthold.
Jeg fikk veldig sterke bivirkninger, så jeg trappet opp laaaangsomt. Tror jeg brukte over en måned på den første tabletten, og slet med mye kvalme og diare ... Det gikk en del ingefærte på den tiden, for å si det sånn. Men da bivirkningene avtok trappet jeg opp til to tabletter, og de kom tilbake, og jeg fortsatte langsomt, trappet litt opp og ned til jeg var oppe i full dose etter ca tre måneder.
Jeg går på 3x500 mg om dagen.
Det er ellers viktig å ta tablettene til mat. Jeg opplever minst bivirkninger om jeg tar tabletten midt i måltidet eller rett etter jeg har spist.
Senere har jeg fått med meg at det finnes pilledelere å få kjøpt på apoteket. Får du sterke bivirkninger, kan disse være en god idé for å få enda en smoothere overgang i opptrappingen.

Når det kommer til kosthold, så ser jeg at du har "Ketose" i kostholdsboksen din. Det er flere retninger å velge i her; Ketolyse, Skaldeman eller Atkins er vel av de vanligste. Bøkene kan du som regel få lånt på biblioteket, så får du lest deg litt opp og vurdert litt hva som passer best for deg.
I mellomtiden kan det være greit å gjøre helt enkle tiltak som å kutte ned på brød, pasta, ris, og andre sukker- og stivelsesrike matvarer. Denne tråden er forresten helt gull for nybegynnere.
Lykke til, og bare spør om du lurer på noe!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:57   #3
verdt1forsøk
Juniormedlem
 
verdt1forsøk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 10
verdt1forsøk er på en erverdig vei

Sv: PCOS og kosthold

Ååå tusen takk for svar )

Ja, tror jeg skal holde meg til 1 tab daglig en stønn jeg ...

Ja det kan jeg kjøpe på jobben, jobber påmapotek :-)

Da skal jeg lese litt der ( det kestose henger fra jeg ble medl her)

Nå aner jeg ikke hva jeg skal... Men istede for brød lissom?
Bakte ingers rugbrød men fly jo meg ihjel på do :/

verdt1forsøk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke ennå Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:02   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og kosthold

Du kan jo alltids kutte ut brød helt. Eller trappe ned litt i alle fall. Mange her inne liker Nannahs knekkebrød. Oppskrift her. De er supergode! Men mye brøderstatninger fører ofte til stillstand på vekta.
Andre ting man kan spise til f.eks. frokost er omelett, speilegg, smoothie, middagsrester, etc.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:07   #5
verdt1forsøk
Juniormedlem
 
verdt1forsøk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 10
verdt1forsøk er på en erverdig vei

Sv: PCOS og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Du kan jo alltids kutte ut brød helt. Eller trappe ned litt i alle fall. Mange her inne liker Nannahs knekkebrød. Oppskrift her. De er supergode! Men mye brøderstatninger fører ofte til stillstand på vekta.
Andre ting man kan spise til f.eks. frokost er omelett, speilegg, smoothie, middagsrester, etc.

Spiste omelett til middag istede for pølser som de andre skulle ha
Tok et knekkebrød siden brød er fy fy, og tenkte at wasa harvre var litt bedre :/

Så dere klarer å kutte ut brød helt? Er ikke det veldig vanskelig? Aldri noe å ha pålegg på da? Smoothie har jeg aldri laget meg selv om jeg har sånn maskin

verdt1forsøk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke ennå Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:11   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og kosthold

Det er vel litt avhengig fra person til person. Jeg har aldri vært noe brødmatmenneske selv, så jeg hadde ingen problemer med å kutte det ut. Det er vel bare en ny tankegang.
Hender jeg baker noen knekkebrød en sjelden gang. Men så er de veldig gode også.
Ellers har jeg pleid å rulle pålegg inn i salat- eller kålblader. Godt!

Men, som sagt. Les nybegynnertråden, lån deg noen bøker og sett deg litt inn i det hele! Da blir det lettere å legge en plan!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:16   #7
verdt1forsøk
Juniormedlem
 
verdt1forsøk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 10
verdt1forsøk er på en erverdig vei

Sv: PCOS og kosthold

Supert, tusen takk

verdt1forsøk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke ennå Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:37   #8
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: PCOS og kosthold

Opprinnelig lagt inn av verdt1forsøk, her.

Nå aner jeg ikke hva jeg skal... Men istede for brød lissom?
Bakte ingers rugbrød men fly jo meg ihjel på do :/

http://lowcarbselection.no/index.php...rettnummer=512 feks

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCOS og lavkarbo-kosthold Circe PCOS og karbohydratkontroll 9 28-10-11 16:26
PCOS og mat MariaMagdalena PCOS og karbohydratkontroll 6 14-02-11 14:27
Ny her-trenger litt hjelp: PCOS og kosthold! Idus Dr Lindbergs 3 10-07-10 00:22
PCOS og hud Adlibitum PCOS og karbohydratkontroll 3 15-04-10 13:16
PCOS og hud jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 8 30-08-05 22:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no