Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge om

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-14, 11:47   #1
Taklampe
Medlem
 
Taklampe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 133
Taklampe er ny på veien

Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge om

Jeg spiser mye søppel. Har brukt mat som verktøy for å takle følelser i mange, mange år, og ser nå at vekta kryper litt for langt opp. Et kosthold uten raske karbohydrater har gjort underverker for meg tidligere, og jeg vil veldig gjerne legge om nå for å kvitte meg med ca. 20 kg og for å føle meg bedre. Men det krever enormt mye av meg å gjøre dette, fordi jeg har så mange innlærte vaner og handlingsmønstre som ren viljestyrke ikke klarer å kontrollere. Så nå har jeg registrert meg her for å klare å få tankene litt på rett kjøl og mentalt forberede meg på omlegging. Har ikke bestemt meg for filosofi ennå, tenkte at jeg bare skulle prøve å kutte sukker og hvetemel til å begynne med og heller øke på med proteiner, grønt og belgfrukter for å venne meg til det. Og vann, da. Vann er bra.

Oppmuntring og gode ord mottas med takk!

Taklampe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-03-14, 12:10   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Velkommen hit Taklampe. Det er ikke så dumt å bli kjent med litt sunne retter først. Hvis du ser helt øverst på siden, på den svarte linjen, så finner du en oppskriftsdelen av forumet. Her er det mye godt å lage.

Her er en fine nybegynnertråder.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=708
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Lykke til.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-14, 12:17   #3
Taklampe
Medlem
 
Taklampe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 133
Taklampe er ny på veien

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Den nybegynnertråden manglet hovedinnlegg. Hva var det som sto der opprinnelig?

Taklampe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-03-14, 12:18   #4
Taklampe
Medlem
 
Taklampe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 133
Taklampe er ny på veien

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Ah, det sto i siste innlegg.

Taklampe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-03-14, 12:51   #5
pådetfjerde
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 201
pådetfjerde er på en erverdig vei

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Velkommen hit Bruk forumet aktivt, også i de periodene du faller ut. Min erfaring er at det er lettere å komme tilbake til ordentlig mat da.

__________________


Kone og mamma til 2, skaper en bedre hverdag for hele familien

Min journal, velkommen innom
pådetfjerde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 16-03-14, 21:07   #6
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Må bare si at jeg kjenner igjen så altfor godt den følelsen av at det er vanskelig å legge om! Jeg brukte nok flere måneder på å komme skikkelig igang, faktisk. Og da kom jeg heldigvis på den glupe ideen å komme hit!

Dette fikser du, du har fått mange gode tips allerede, så stå på!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 08:22   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Omstillingen kan virke stor i forkant, men når du først kommer i gang så går det veldig greit. Tross alt er det veldig mye god mat du kan spise, og du trenger heller ikke sulte. Så stå på, dette greier du!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:27   #8
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Lykke til! Vet at det er ikke enkelt.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:48   #9
Stolt.mamma
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 2
Stolt.mamma er på en erverdig vei

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Begynte forrige mandag..har ikke gått ned en eneste kg;(.
har vært så flink..like før jeg gir opp;-(.
Kan ikke trene eller gå lange turer pga prolaps og bekkenløsning.

Stolt.mamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 00:38   #10
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Opprinnelig lagt inn av Stolt.mamma, her.

Begynte forrige mandag..har ikke gått ned en eneste kg;(.
har vært så flink..like før jeg gir opp;-(.
Kan ikke trene eller gå lange turer pga prolaps og bekkenløsning.

Jeg knakk omtrent alt man kan knekke i et bein for et par år siden, og var hensatt i en lenestol, kunne knapt hente meg et glass vann med krykker og vondt bein. Gikk opp mye, kunne ikke lage skikkelig mat eller middag selv. Oppdaget lavkarbo, og gikk ned 7 kilo mens jeg nærmest bare satt i lenestolen og zappet på TV, for det var omtrent det jeg klarte den gang.
Ikke stress med trening, det anbefales rolig og moderat fysisk aktivitet i begynnelsen, kanskje korte gåturer eller svømming er noe for deg? Eller kanskje du kan få fysioterapeut, som kan gi deg noen tilpassede øvelser?
Ikke stress med det, la kroppen tilpasse seg. Jeg kunne ikke trene noe, men jeg gikk ned.

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 20-03-14 kl 00:49.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 08:33   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Opprinnelig lagt inn av Stolt.mamma, her.

Begynte forrige mandag..har ikke gått ned en eneste kg;(.
har vært så flink..like før jeg gir opp;-(.
Kan ikke trene eller gå lange turer pga prolaps og bekkenløsning.

Det var da veldig tidlig å gi opp da! Du sier jo at du har vært flink, bare fortsett med det så kommer resultatene etter hvert. Vanskeligere er det ikke.

Husk kroppen trenger noen uker på å omstille seg til nytt kosthold. Noen raser ned i vekt i denne perioden, andre står stille. Prøv i alle fall 3 måneder før du gjør opp status, når det virker for oss andre ser jeg ingen grunn til at det ikke skal virke for deg også...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 09:07   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Opprinnelig lagt inn av Stolt.mamma, her.

prolaps og bekkenløsning.

Med så mye stress i kroppen er det ikke rart den ikke reagerer med en gang. Den prioriteter alltid å senke stresstilstander først. Trøsten er at lavkarbo er veldig bra for å gjøre det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:16   #13
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Ikke vær bekymret for eventuelle sprekker med lavkarbo, for de kan ofte være til nyttig informasjon.Siden jeg begynte med lavkarbo har det vært mange sprekker, og mange ting jeg har måttet gjort om på for å optimalisere kostholdet bedre.
Men jeg har alltid kommet tilbake til lavkarbo, og jeg vet også at det fungerer.

En av de tingene jeg brukte å gjøre som hjalp mot karbosulten, var å se for meg at jeg hadde valget mellom mat med høykarbo og lavkarbo - dersom jeg hadde lyst på høykarbo men ikke lavkarbo, var det bare karbohunger og ikke reell sult. For å stilne sulten, prøv med en fet osteskive f.eks fløteost, med noe kjøttpålegg f.eks salami, og oppå det legger du en passelig liten klatt med smør. Ikke ta mer enn du klarer, for smør i seg selv er egentlig ikke så enkelt å spise.

Jeg vil også anbefale og kjøre ekstrem lavkarbo, altså så lite karbo som mulig (som selvsagt må erstattes med mer fett, alt ettersom hvor sulten du er). Hvis du kjører moderat lavkarbo kan du oppleve at du terger både deg selv og kroppen din med bare å spise litt karbo, og fristelsen til å sprekke blir mye større.

Det er helt individuelt så klart, hvilken type lavkarbo som fungerer best for hver enkelt, men for meg var det bedre å kjøre ekstrem lavkarbo for å redusere karbohungeren så mye som mulig, og venne kroppen til fett som energi.

Vær forresten obs på proteiner, min erfaring er at for mye protein gjøres om til karbo, og da plutselig får du mer karbo enn du hadde tenkt.
Du kan merke at du får lyst på proteinmat i mangel på karbo, men ideelt sett bør man ikke spis for mye.Samtidig må kroppen ha protein, både til diverse prosesser og for at musklene ikke skal svinne hen, så man må finne en god balanse.
Protein er kanskje det mest utfordrende energitypen, i og med at man må finne en balanse.
Men ikke dropp protein av den grunn, hvis du blir sliten og svimmel av proteinmangel, så er faren større for en lavkarbo-sprekk, så jeg ville heller spist for mye enn for lite protein.

Og salt er også viktig, med lavkarbo mat får man mindre salt enn høykarbo mat har jeg inntrykk av, så bruk mer salt i maten, rent generellt.
Saltmangel kan også gjøre deg sliten og uvel/svimmel.


Et annet tips er å begynne å trene, ikke mer enn du klarer, men for å gi deg et psykisk løft. Trening er godt for kroppen og du vil føle deg bedre psykisk også, i og med at du sier du prøver å takle følelser med mat. Du vil kunne få tankene over på noe annet, og få en forfriskning i hverdagen.
Hvis du føler deg bedre, vil du kunne være motivert til å spise sunnere, og vice versa.

Når det gjelder følelser har jeg kommet mer og mer frem til at det er noe man må stå "ansikt til ansikt" overfor før eller senere. Og det kan bli utsatt med trøstespising, men det går ikke bort av den grunn. Det nytter ikke å rømme, man må stå overfor sitt sjelsliv til slutt likevel.

Og som sagt ikke vær redd for lavkarbo-sprekker, jeg har hatt mange, og jeg lærer noe fra dem som oftest hver gang, som gjør det enklere å begynne med lavkarbo igjen. Jeg har endret på mye i løpet av tiden jeg har spist lavkarbo, og det kommer med personlige erfaringer, og ting man plukker opp her og der.


Det var noen tips jeg hadde, håper det er til nytte.
"Lykke til", selv om egentlig så er det deg selv det kommer an på,
og jeg er overbevist om at ingen kommer til denne verden uten å skulle klare de utfordringene man blir stilt overfor, de er ikke umulige, selv om man kan gå på noen feilskjær og kanskje må endre på måten man håndterer dem på.
Så derfor vet jeg du kommer til å klare det til slutt,
og det må du også vite

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:14   #14
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Opprinnelig lagt inn av Fettman, her.


Vær forresten obs på proteiner, min erfaring er at for mye protein gjøres om til karbo, og da plutselig får du mer karbo enn du hadde tenkt.

Har aldri hørt om, hva mener du med det

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 13:42   #15
Fillilura
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Alder: 40
Innlegg: 143
Fillilura er ny på veien

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver HI. I det siste har hat følt meg SÅ daff og begynnte å tenke over hva som kunne være grunnen. Ble heldigvis oppmerksom på at karboinntaket mitt over tid var skyhøyt og jeg fant ut at jeg måtte være daff på grunn av dette. Var lenge siden jeg hadde spist lavkarbokosthold men husket hvor godt det var både for kropp og sjel. Gikk brått i gang med å legge om og var klar fra dag en. Nå hjalp det også at jeg skulle reise bort noen dager, hvor det ville bli servert sunn mat med mulighet for meg til å velge bort karbohydrater samt at det var lang vei til butikken så eventuelle sukkerhunger ville gått bort før jeg hadde kommet halvveis.

Nå har jeg bare holdt på siden søndag og ligger ikke veldig lavt på karbo (under hundre) men jeg føler allerede hvor godt det gjør. Litt slapp og vondt i hodet de første par dagene men det er gått over nå. Har ikke hatt sug etter karbohydrater EN eneste gang.

Har du mulighet til å reise bort og legge om kosten og samtidig få tankene over på andre ting? Ellers ville jeg gitt bort eller kastet alt av høykarbovarer jeg hadde i huset, handlet inn masse god lavkarbomat (det er virkelig MYE god mat en kan spise) og stålsette seg for kostholdsomleggingen. Prøv evnt med kromtilskudd og hold deg unna alt av kunstig søtning.

Lykke til, you can do it!

Fillilura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 20:21   #16
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Har aldri hørt om, hva mener du med det

Enkelt svart uten for mye fiksfakseri: Det han sier er at ting må ikke tas så innmari bokstavelig, men selv såkalt "sunn lavkarbomat" i for store mengder gjør ikke akkurat overvekten spesielt mindre. Proteiner kan vel ikke på magisk vis bli omdannet til karbohydrater, men tror nok heller han mener lagret "energi". Kroppen har en lei tendens til å lagre overskudd av energi som.....fett. Kan vel kanskje si at overvektige da er proppfulle av energi, mens underernærte ikke akkurat sprudler i hverdagen ;-)

Er du en overspiser, ja da har du helt andre problemer enn hva lavkarbo kan hjelpe deg med, fullt mulig å bli tjukk ved å spise ren naturlig mat også, det er bare å leve et inaktivt liv og overspise ost, smør, egg, kjøtt, fisk, nøtter, oljer osv.

For mye proteiner, i form energi, vil lagres i egne depoter og være hardt for leveren. Ergo, du legger på deg.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 20:54   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Enkelt svart uten for mye fiksfakseri: Det han sier er at ting må ikke tas så innmari bokstavelig, men selv såkalt "sunn lavkarbomat" i for store mengder gjør ikke akkurat overvekten spesielt mindre. Proteiner kan vel ikke på magisk vis bli omdannet til karbohydrater, men tror nok heller han mener lagret "energi". Kroppen har en lei tendens til å lagre overskudd av energi som.....fett. Kan vel kanskje si at overvektige da er proppfulle av energi, mens underernærte ikke akkurat sprudler i hverdagen ;-)

Er du en overspiser, ja da har du helt andre problemer enn hva lavkarbo kan hjelpe deg med, fullt mulig å bli tjukk ved å spise ren naturlig mat også, det er bare å leve et inaktivt liv og overspise ost, smør, egg, kjøtt, fisk, nøtter, oljer osv.

For mye proteiner, i form energi, vil lagres i egne depoter og være hardt for leveren. Ergo, du legger på deg.

Her blander du begreper noe voldsomt! Det det henvises til i innlegget over er nok det at noen mener overskuddsprotein omdannes til karbohydrater. Dette er en omstridt teori.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 23:47   #18
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Her blander du begreper noe voldsomt! Det det henvises til i innlegget over er nok det at noen mener overskuddsprotein omdannes til karbohydrater. Dette er en omstridt teori.

Overskudd av det meste er for mye enten det heter proteiner eller karbohydrater. Bra at man er engasjert, men karbohydrathysteriet eller ketosticksen kan i enkelte tilfeller virke mindre sunt ;-)

Ser jo klart at en som er overvektig ikke akkurat bør følge rådene om trening og proteininntak f.eks. 1,5-2 gr pr kg kroppsvekt for en på 120-130 kg med fettprosent 30-40%, blir ekstremt mye mat som antakelig er det siste den personen trenger. Så i den sammenhengen blir det vel greit å ha fokus på totalinntaket om man er på slankern og karbohysteriet.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som ikke er så store: Fungerer lavkarbo? Sus Scrofa Lavkarbo generelt 9 19-06-13 21:44
Lavkarbo uten trening? Fungerer det likevel? + Spørsmål karamellen Generell diskusjon 3 28-08-11 22:18
Da gubben skulle prøve seg på lavkarbo... rava Lavkarbo generelt 1 28-08-10 17:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no