Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan er legen din?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-11-06, 19:25   #1
Snikende Saccosekk
Medlem
 
Snikende Saccosekk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 118
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan er legen din?

Hvordan er din lege sitt forhold til Lavkarbo-diett?
Hvilke prøver har du tatt underveis for å sjekke at alt står bra til?
Hva hvis det ikke står bra til, hva gjorde du da? (Har lest om nyreproblemer)

Jeg skal tilfeldigvis til legen min om en ukes tid og tenkte å ta opp dette med lavkarbo. Var innom legevakta for kort tid siden (det er en annen lang historie) og da var blodtrykket litt høyt. Aller helst vil jeg styre unna medisiner og se om det løser seg selv ved vektnedgang, men vet ikke hvordan legen min vil reagere. Mitt inntrykk etter å ha hatt han som lege i alle år er at han er veldig låst i det han har lært og at jeg selv må være veldig aktiv i å foreslå ting. Da jeg nevnte overvekt tidligere så har jeg fått "grønn resept" på å spise mindre fett og trene mer. Ganske normalt det altså.

Det som gjør meg litt skeptisk er at jeg tror han KUN følger innlærte mønstre og har praktisert så lenge at han ikke vil tenke selv. En av prøvene jeg hadde viste høy kolesterol (selv om jeg har pleid å ha "normal" for min vekt) og da ville han ha meg på kolesterolsenkende. JEG foreslo at det kanskje kunne være noe feil og insisterte på en ny prøve. Jeg fikk en ny prøve og den var normal igjen. Hadde jeg fulgt legen min så hadde han gitt medisinen æren for senkningen, og kanskje jeg til og med hadde gått på medisin den dag i dag for å "holde den lav". Sånt er jo frustrerende.

Skal ikke ta sorgene på forskudd her, men jeg ville gjerne høre hvordan dere andre opplever at legen reagerer på lavkarbo :-)

__________________

startvekt: 165kg - mars 2011
Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 19:38   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan er legen din?

Legen min er veldig åpen for nye ting. Jeg sa ikke noe da jeg begynte på lavkarbo men han så ganske snart at noe skjedde (Er hos legen en gang per måned pga et handikap jeg har). Han spurte og mente at det var positivt at jeg gikk ned i vekt og at jeg så langt sunnere ut enn det jeg har gjort på lenge

Han er av den typen som blir fornøyd om man prøver ut ting sjøl og ikke bare forventer at legen skal løse alle problemer over natten når det gjelder vekt og trening.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 19:45   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan er legen din?

Legen min lurte på hvilket kosthold jeg hadde, og hun ble hoppende glad da jeg sa lavkarbo...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 19:51   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan er legen din?

Jeg har en ny lege som er veldig grei (og har peiling på ME!!!!), men det virket ikke som "lavkarbo" ringte noen bjeller hos henne. Men jeg har ikke rukket å si så mye om det heller da.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:17   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan er legen din?

Jeg har også nettopp byttet lege. Hun er meget fornøyd med kostholdet mitt. Sist jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg ikke behøvde ta B-vitamin tilskudd da jeg hadde høye verdier - sannsynligvis pga alle grlnnakene jeg trykker i trynet !

Jeg har
familiær hyperkolesterolemi, dvs. høyt kolesterol (8,4). Det er genetisk og jeg har ikke har andre "risikofaktorer" - jeg røyker ikke, jeg trener jevnlig, har lavt blodtrykk. Har alltid hatt høyt HDL (det gode kolesterolet) veldig lave triglyserider og ellers perfekte blodprøver (har pga andre ting blitt testet 2 ganger pr år). Legen min mener derfor at det ikke er hensiktsmessig å medisinere (med de bivirkninger det har), siden alt annet er perfekt. Hun mener også bestemt at fettholdig kosthold med riktig fett ikke har noe med kolesterolet å gjøre. Det er gammel utdatert kunnskap sier hun - og kan vise til bunkevis med forskningsrapporter som underbygger hennes påstand ! Kul lege ! Det er deilig å ha en lege som har satt seg inn i nyere forskning og ikke har bitt seg fast i gamle "regler" slik den forrige legen jeg hadde.

En annen kul lege er Torkil P. Andersen (Slank med Ketolysekuren). Han sier:

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Professor Hans Bassøe i Bergen benyttet en slik diett på sterkt overvektige på sytti og åttitallet. I en artikkel i Journal of the American Medical Association april 2004 har flere spesialister gjennomgått tusenvis av artikler om lavkarbohydratkurer og de finner ikke grunnlag for å advare mot disse. Andre finner at slike kurer gir lavere blodtrykk, lavere kolesterol og normaliserer blodsukkerverdier.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 13:29   #6
Mila
:)
 
Mila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 4.592
Mila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan er legen din?

Min lege går på fedon selv, så det sier vel sitt? Var henne som fikk meg på eurodietten for ett par år siden og fulgte meg godt opp der.

__________________
Hilsen Mila
Mila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 14:17   #7
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan er legen din?

Min lege vet ikke om at jeg har et lavkarbo kosthold..
Har vært der for helt andre ting enn kosthold, verdier osv....
Men om det kommer opp, så håper jeg han er positiv...En utrolig hyggelig lege nemlig!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 19:10   #8
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Hvordan er legen din?

Min lege og jag har ikke snkket så mye om det..Vi har så mye annet å snakke om når jag er der..Men hun er sikkert positiv!! hun er en helt utroligt snill lege..
Men min rematolog har jag fortalt det til,men hun visste ikke va lav-karbo va helt..men hun va ikke negativ vartfall..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:39   #9
Snikende Saccosekk
Medlem
 
Snikende Saccosekk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 118
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg
Smile

Sv: Hvordan er legen din?

Opprinnelig lagt inn av Snikende Saccosekk, her.

Jeg skal tilfeldigvis til legen min om en ukes tid og tenkte å ta opp dette med lavkarbo. Var innom legevakta for kort tid siden (det er en annen lang historie) og da var blodtrykket litt høyt.

Nå har jeg vært hos legen min og han var positiv til alt som fikk meg til å miste vekt :-)

Blodtrykket var også lavere nå så det var ingen bekymring nå.

I tillegg har han satt opp en time for desember for å ta noen prøver og gi meg oppfølging på det helsemessige rundt lavkarbo. Blir spennende å se hvordan kroppen reagerer.

Takk for tilbakemeldinger!

__________________

startvekt: 165kg - mars 2011
Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 10:05   #10
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan er legen din?

Jeg har en kjempekoselig og flink lege!
Han vet at at jeg går på lavkarbodiett, men vi snakker svært sjelden om det. Han tar de prøver som skal tas, og synes det er helt OK at jeg går på det kostholdet.
Er veldig i tvil, men tror ikke han anbefaler det til noen. (Bare en følelse! )

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 10:27   #11
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan er legen din?

Legen min kan mye om lavkarbo, og kan skrive ut Eurodiet. Og han følger opp masse pasienter med lavkarbo og evt. Eurodiet. Komisk at det var jeg som satte han på sporet i 2002 (var på Lindbergklinikken i Oslo).

Går til mnd`lig oppfølging til han jeg. Føler jeg trenger det siden jeg skal ned så mye. Og han er superflink til å følge opp.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:10   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan er legen din?

Legen min anbefalte meg lavkarbo, så han er positiv til det ja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan gjør du din hverdag enklere? Carisma Lavkarbo generelt 5 13-09-06 10:44
Jeg har vært hos legen og har et par spørsmål turid PCOS og karbohydratkontroll 18 17-08-06 22:56
Hvordan få barna med på lavkarbo? Fjonken Barns kosthold 6 13-02-06 18:59
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31
Blodtypedietten – spis riktig for din blodtype Summer Blodtypedietten 0 28-02-04 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no