Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye/ lite karber?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-12-06, 14:44   #1
Klumpe
Medlem
 
Klumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 73
Klumpe er ny på veien

Hvor mye/ lite karber?

... må man ligge på for å komme seg ned i vekt? vet det er forskjellig fra person til person, men hva er vanlig?

lurer på om jeg må kutte ut blåbær, spiser ganske mye av det til frokost.. det kan vel bli for mye grønnsaker og eller?

har prøvd å legge inn på fitday, men synes det var litt vanskelig jeg. finnes det et norsk tilsvarende program? noen som vet?

Klumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 14:47   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: hvor mye/ lite karber?

lavkarbo er alt fra 0-160 karber pr dag, men det er ikke så mange som anbefaler under 15 pr dag


Som du sier er det veldig individuelt. Noen trenger mer enn 40 andre mindre enn 20...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 15:06   #3
Klumpe
Medlem
 
Klumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 73
Klumpe er ny på veien

Sv: hvor mye/ lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

lavkarbo er alt fra 0-160 karber pr dag, men det er ikke så mange som anbefaler under 15 pr dag


Som du sier er det veldig individuelt. Noen trenger mer enn 40 andre mindre enn 20...

takk for tilbakemld.

gjorde et forsøk på fitday nå og førte inn mate jeg har spist/ skal spise i dag. da havna jeg på 35 karber. dette utgjorde 9 % av daglig inntak.
ellers kom 63 % fra fett og 29 % fra protein.
noen som har litt peil og kan si litt om hvordan dette ser ut?

er ikke sikkert det blir helt nøyaktig da, for synes det var litt vanskelig med det fitday-opplegget.
men prøver så godt jeg kan da

Klumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 15:09   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: hvor mye/ lite karber?

Det er litt vanskelig å si hva som er "riktig", sålenge du ikke følger en bestemt filosofi.

Filosofiene er satt sammen på en måten som gjør at de virker...

Mulig jeg tar feil, men jeg tror iallefall at Atkins ligger på 5% karb og 70-80% fett?
Jeg vil sterkt anbefale å velge en filosofi og lese boka, for da er sjangsen for å lykkes mye større

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 15:47   #5
Klumpe
Medlem
 
Klumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 73
Klumpe er ny på veien

Sv: hvor mye/ lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Det er litt vanskelig å si hva som er "riktig", sålenge du ikke følger en bestemt filosofi.

Filosofiene er satt sammen på en måten som gjør at de virker...

Mulig jeg tar feil, men jeg tror iallefall at Atkins ligger på 5% karb og 70-80% fett?
Jeg vil sterkt anbefale å velge en filosofi og lese boka, for da er sjangsen for å lykkes mye større


jeg har lest Atkins, men da skal jeg prøve å sette meg litt mer inn i det og prøve å følge den mye mer nøyaktig. ser ut til at jeg må ha mindre karb og mer fett da.
greit for meg, jeg liker fett jeg.

Klumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:46   #6
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: hvor mye/ lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

lavkarbo er alt fra 0-160 karber pr dag

Det var vel litt å ta i, Aline Helt opptil 160 karber pr. dag!!? Det er ihvertfall ikke lavkarbo for meg. Jeg tenker slik om lavkarbo; kjøtt, fisk, bær, grønnsaker, nøtter og kanskje litt mørk sjokolade og en frukt = opptil 70-80 g karbo pr. dag (men det er max da, og når man er ferdigslanket, eller nesten)

Ok, det er min mening da

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:37   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: hvor mye/ lite karber?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Det var vel litt å ta i, Aline Helt opptil 160 karber pr. dag!!? Det er ihvertfall ikke lavkarbo for meg. Jeg tenker slik om lavkarbo; kjøtt, fisk, bær, grønnsaker, nøtter og kanskje litt mørk sjokolade og en frukt = opptil 70-80 g karbo pr. dag (men det er max da, og når man er ferdigslanket, eller nesten)

Ok, det er min mening da


Neida, det er ikke å ta i. lavkarbo er pr defininsjon alt fra160 karber og under pr dag. Dvs. under 50 % av "normalt norsk kosthold".

Lavkarbo er jo ikke bare "slankedietter" heller. Det er en livsstil. Noen har høy toleransegranse g tåler oppi 160 pr dag uten å legge på seg. Andre som vedlikeholder må kanskje holde seg rundt 30-40, Og så har en alle midt i mellom.

Sitat:

... må man ligge på for å komme seg ned i vekt? vet det er forskjellig fra person til person, men hva er vanlig?

lurer på om jeg må kutte ut blåbær, spiser ganske mye av det til frokost.. det kan vel bli for mye grønnsaker og eller?

har prøvd å legge inn på fitday, men synes det var litt vanskelig jeg. finnes det et norsk tilsvarende program? noen som vet?


For å ta av er litt av clouet å finne sin egen karbegrense. Mange må ned i 15 karber pr dag for å starte vekttapet, men de fleste tar godt av med båe 20 og høyere. Atkins f.eks. starter med 20 det første 14 dagene med legger til matvaregrupper med 5 gram pr uke. Når man er ca. 5 kilo fra målet legger man til 10 gram pr uke slik at man ved nådd mål - gjennom denne prosessen, har lært seg hva kroppen tåler og hva man ikke kan spise uten å legge på seg, og hvilket karbenivå en bør ligge på for å vedlikeholde - evt. å ta av. Dette nivået er forskjellig fra person til perosn og det finnes ikke noe fasitsvar.

Den optimale sammensetningen (energiprosent) på de fleste lavkarbo filosofier (med unntak av Lindberg) på induksjon eller start nivå er 70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karber. Etterhvert som man øker på karbene vil fettandelen naturlig bli mindre og en nærmer seg et Lindberg lignende kosthold.

Lindberg har ikke satt noen optimal sammensetning, og der er det fokusert mer på sammensetningen av måltider, med fokus på litt mindre fett men mer protein.

Det er noen som ikke tåler så mye grønnsaker, men de er få. De fleste trenger derimot grønnsaker. Så å kutte på dem er egentlig ingen god ide. Det er flere som ikke tåler større mengder meieriprodukter som f.eks. kremfløte (syrnede som rømme og creme fraiche ser ut til å tåles godt av de fleste), nøtter og kunstig søtstoff.

Det finnes ingen god norsk erstatning for Fitday - så vidt jeg vet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød Nille Bakst 179 08-03-11 19:13
Pølser med lite karber... Hyper Spørsmål og svar 7 20-08-06 12:43
For lite karber??? susanna Ketolysekuren 4 20-06-06 14:07
Freia Premium 86 % kakao - lite karber Iset Lavkarbo generelt 8 18-06-06 18:55
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 01:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no