Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Forklaring på insulinresistens

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-04, 14:04   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Forklaring på insulinresistens

Hva skjer egentlig i kroppen når insulinet blir for høyt? Det er en komplisert prosess, men kan forenkles på følgende måte:

Vi tenker oss at vi nå har spist et måltid med karbohydrater, for eksempel to skiver brød, som er tygget, blandet i magesekken og har kommet over i tynntarmen. Der vil enzymer og hormoner bli utskilt, slik at maten skal brytes ned i så små partikler at det kan suges opp i nærliggende blodårer. Karbohydratene i brødskivene går over i blodbanen som glukose, eller det man på folkemunne kaller blodsukker. Alle celler vil gjerne ha dette blodsukkeret som energi/brensel, og kroppen vil gjerne kvitte seg med blodsukkerøkningen raskest mulig. Men cellene kan ikke bare hente glukosen, like lite som blodet kan lempe det over til cellene. Her trengs det hjelp! Og hjelpen heter insulin. Insulin er et hormon som skilles ut fra bukspyttkjertelen etter signal om økt blodsukker, i den konsentrasjon som synes nødvendig. Insulin er altså en døråpner inn i cellene, og fungerer ved at de setter seg i mottakere (reseptorer) på celleoverflaten, det passer som hånd i hanske.

Desto mer man spiser av karbohydratrik mat, desto større krav setter man til bukspyttkjertelen. Men det klarer den fint, for til vanlig jobber den bare på ca. 10% av sin kapasitet. Så gjennom et helt liv kan vi spise mat med mye stivelse og sukker, og la være å mosjonere, uten at det skjer noe galt med blodsukkerreguleringen. Bukspyttkjertelen klarer brasene og skiller ut riktig mengde insulin. Men for en stor del av befolkningen går dette ikke bra, det er den delen som har disposisjon for insulinresistens. Insulinresistens er en arvelig tilstand (på reseptornivå), som gjør at insulinet ikke blir utnyttet godt nok, og det fører til at mengden insulin i blodet øker. Så ved å tenke oss forrige eksempel, med de samme to brødskivene, så må det mye mer insulin til for å klare akkurat den samme jobben.
Fortsatt er blodsukkeret like lavt og bra. Det vil si at et besøk hos fastlegen ikke vil avsløre at noe er i gjære. Et stikk i fingeren, og du får beskjed om at blodsukkeret er utmerket. Men det er ikke bra å gå rundt med så høye insulinverdier! Til slutt må bukspyttkjertelen kapitulere: ”Nå har jeg prøvd å forsyne kroppen med nok insulin i så mange år, og du fortsetter med et stillesittende liv og et karbohydratrikt kosthold – nå klarer jeg ikke mer”. DA FØRST begynner blodsukkeret å stige, og da blir man interessant i tradisjonell skolemedisin. Trass i store mengder insulin tilstede i blodet, klarer ikke insulinet å ”åpne dørene” fort nok, og blodsukkeret stiger litt.

Man antar at omkring 80% av alle overvektige og 30-40% av befolkningen i sin helhet, har insulinresistens, forhøyet insulin og/eller er følsomme for karbohydrater. Å ha et forhøyet insulinnivå i blodet har mange negative helseeffekter. For en overvektig person er det særlig insulinets ”beskjeder”: 1) Lagre fett, 2) Ikke bruk av fettlagrene og 3) Jeg er sulten/har lyst på noe, som er motiverende å vite noe om. Vite at insulinet fungerer som et slags håndbrekk på ens egen fettforbrenning, og at behandlingen blir å få av håndbrekket. Først da vil man få en god forbrenning, og kan tillate seg et ganske høyt kaloriinntak uten å gå opp i vekt. For å få insulinet ned og håndbrekket av, må man spise færre karbohydrater, lavere GI, mer proteiner, riktig type fett, hyppige måltider og mosjonere. Man må tenke både helhetlig og langsiktig.

På lengre sikt er et forhøyet insulin nemlig forløperen til både diabetes type 2 og hjerte/kar sykdom. Høyt insulin øker betennelsestilstander i kroppen og øker kolesterolet. Økt insulin øker risiko for kreft. Altså finnes det flere grunner til å sørge for at ditt insulinnivå er lavt, enn akkurat hvor mye du veier.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla

Sist redigert av MHM : 28-05-04 kl 22:53.
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 28-05-04, 14:31   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Hva skjer egentlig i kroppen når insulinet blir for høyt?

Ikke mye å si til dette, annet enn å bøye seg i støvet og Takke for sååå viktig og velformulert info

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 28-05-04, 15:08   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anne

Ikke mye å si til dette, annet enn å bøye seg i støvet og Takke for sååå viktig og velformulert info



Tusen takk MHM: Dette var flott!
(Ganske hissig på den der prikketelleren som ikke lar meg gi deg en grønn prikk enda! .)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-07-04, 12:12   #4
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Kjempebra skrevet
Er det noen sikker test man kan ta hos legen som påviser forhøyet insulin i kroppen. Jeg tok nylig en glukosebelastningstest (2 timers) som jeg ennå ikke har fått svaret på...

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 16-07-04, 21:19   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lullen

Er det noen sikker test man kan ta hos legen som påviser forhøyet insulin i kroppen. Jeg tok nylig en glukosebelastningstest (2 timers) som jeg ennå ikke har fått svaret på...

Hvis du ber om å få målt c-peptid fastende, så sier den hvor mye insulin du har i blodet. Glukosebelastning sier bare noe om blodsukkeret - hvor godt du tåler glukose, ikke hvor insulinresistent du måtte være. I tillegg til c-peptid, så er det nyttig å måle TG, HDL, LDL, kol, SHBG, glukose, HbA1c, urinsyre. Men legen må kunne tolke svarene da....hvis ikke er du like langt! Angående c-peptid, så står det som referanseområde 270-1400, men det er tull. C-peptid bør ligge på ca. 300-400.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 19-07-04, 13:37   #6
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Takk for svar

Jeg skal sende brev til legen der jeg forklarer litt hva som jeg vil vi skal måle. Skal i hverfall be om C-peptid. Det tok jeg hos Røde Kors-klinikken vded Dr.m Holst og han satt meg på metformin for bla. å bli lettere gravid. Tror jeg lå på rundt 800.

Glukosebelastningen jeg tok var ok i følge henne, samt HbA1c (vet du hva dette er??)
Jeg målte i tillegg TSH som også var ok ifølge henne.

Hva andre testene du skriver hva måler de for noe egentlig?

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 19-07-04, 13:59   #7
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Hei Lullen! Fint at du har målt c-peptid før, for da har du noe å sammenligne med. Se på framgang. Bli motivert til å holde på med kosten. For c-peptid går ned av metforminen, men også ved å spise mindre karbohydrater. Karbohydrater øker blodsukker, som øker insulin. Og c-peptid er jo et mål på insulin.

HbA1c: Er et mål på gjennomsnittlig blodsukker de siste 8-12 ukene. Skal ligge mellom 5 og 6.
Glukose fastende: Sier noe om blodsukker der og da - ikke så mye informasjon egentlig, så sant det ikke er veldig høyt.
TG: Triglyserider i blod, som er det samme som fett i blodet. Øker ved økt karbohydratinntak, og er ofte forhøyet ved insulinresistens.
HDL: Det gode kolesterolet. Er ofte for lavt ved insulinresistens.
LDL: Det dårlige kolesterolet. Ikke nødvendigvis påvirket av insulinresistens, men greit å sjekke lell, da det er en risikofaktor for hjerte-kar sykdom.
Kol: Total kolesterol. Det er uenighet om hvor nyttig det er å vite dette tallet. Men kan være greit å følge med på, da insulin øker kolesteroldannelsen.
SHBG: Står for Sex Hormone Binding Globuline, som er et hormon. Det er en tidlig markør for insulinresistens, og da er den for lav. Men ved p-pille bruk er den høy, så da er det ingen vits i å måle den.
Urinsyre: Det er et mål på hvor mye urinsyre du har i blodet. Dette er ofte forhøyet ved insulinresistens, og faller ved kostomlegging. Hvis det er mye forhøyet øker du risikoen for å få podagra-anfall, eller urnsyregikt, som er at urinsyren krystalliserer seg i ledd, særlig i ytterste stortå-ledd (Kaptein Voms sykdom - han sitter ofte med stortåen i bandasje på en stol)

Det er mye annet man kan måle i forbindelse med risiko for hjerte-kar sykdom (f.eks. Lp(a), mico-CRP), og også andre hormonprøver (testosteron, kortisol, progesteron). Men de siste har du kanskje målt i.o.m. du er utredet for PCO?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 19-07-04, 16:22   #8
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Får ikke prikket deg jeg heller men takker og bukker for god forklaring

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 12-08-04, 14:13   #9
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg har en kollega som sliter med ufrivillig barnløshet og 'fastlimt' overvekt. Jeg mistenker at hun er insulinsresistent. Hun har desuten diabetes i familien. Vet jeg har lest noe om insulinresistens og problemer med å bli gravid ett eller annet sted i forumet men klarer ikke finne det igjen (har prøvd) så da spør jeg istedet.

Altså, er det ikke slik at insulinresistens/høyt insulinnivå kan være en årsak til at man ikke blir gravid? Hvorfor er det slik?

Hvor bør man søke hjelp og hva slags hjelp kan man få, eller hva bør man gjøre?

Er det ikke også slik at jo høyere insulinnivåer jo mindre karbohydrater 'tåler' man?

Noen som vet?

__________________
-lig hilsen Guro

Sist redigert av guro : 12-08-04 kl 14:28.
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 13-08-04, 12:35   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Jeg har en kollega som sliter med ufrivillig barnløshet og 'fastlimt' overvekt. Jeg mistenker at hun er insulinsresistent. Hun har desuten diabetes i familien. Vet jeg har lest noe om insulinresistens og problemer med å bli gravid ett eller annet sted i forumet men klarer ikke finne det igjen (har prøvd) så da spør jeg istedet.

Altså, er det ikke slik at insulinresistens/høyt insulinnivå kan være en årsak til at man ikke blir gravid? Hvorfor er det slik?

Hvor bør man søke hjelp og hva slags hjelp kan man få, eller hva bør man gjøre?

Er det ikke også slik at jo høyere insulinnivåer jo mindre karbohydrater 'tåler' man?

Noen som vet?

Kan det ha vært dette du tenkte på Guro?
Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Tema / Brukergrupper > PCOS og karbohydratkontroll

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 13-08-04, 12:50   #11
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg mente å ha sett noe om det, uavhengig av PCOS. At selv 'bare' insulinresistens kan være en kompliserenda faktor i forbindelse med å bli gravid. Skulle gjerne hatt det bekreftet før jeg dytter for mye på kollegaen min.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 13-08-04, 12:56   #12
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Hm.. ja husker ikke helt jeg, men kansje andre gjør...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 13-08-04, 19:21   #13
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Ja, denne tråden var det jeg skulle svare på i går ja. Glemte visst det. Bra noen "dytter" den opp.

Insulinresistens hører med ved PCO syndromet, men man kan ha insulinresistens uten å ha PCO syndrom. Ved PCO er det både hormonbildet og cystene i eggestokkene som gjør at man blir mindre fruktbar. Ved PCO er det økt nivå av de mannlige kjønnshormonene (testosteron).

Insulinresistens alene kan gi ufrivillig barnløshet. Jeg vet ikke om det er "bevist" gjennom studier (jo, forresten, det er det sikkert), men ved dr. Lindbergs klinikker behandles ufrivillig branløshet ved å behandle insulinresistensen. En årsakssammenheng kan være at økt insulin gir økt østrogen, som reduserer fruktbarheten.

Jeg ville anbefalt å bestille timer hos dr. Lindbergs i Oslo, for der er det også flere gynekologer. Man kan altså få gynokologisk utredning, blodprøvetaking og kostveiledning på samme sted. En god hjelp for å få insulinet ned, er medikamentet Glucophage/Metformin, som alltid bør gis ved diabetes type 2 og PCO, men som også kan gis ved høye insulinverdier. En "vanlig" lege gir nok ikke ut dette (merkelig nok). En bivirkning av metformin er at vekten kan gå ned.... Og hvorfor det? Jo, fordi insulinet går ned. Lavkarbo + metformin + trening er altså suverent.

Det er sant at jo høyere insulin desto mindre karbohydrater tåler man ja. Insulinet er høyt fordi bukspyttkjertelen jobber på spreng, og om det da kommer mer karbohydrater, så er det en større jobb for en sliten bukspyttkjertel enn en frisk en.

Jeg vet om mange som har blitt gravide med lavkarbo, selv om de ikke har hatt PCO. Meg selv inkludert. Gravid med minstejenta etter 4 uker i ketose, etter å ha forsøkt i 2 år. Noen der jeg bor som jeg anbefalte lavkarbo-kosthold, ble gravid raskt etter å ha fått tvillinger. Når jeg møter henne i butikken, peker hun i vogna og sier at det er "min skyld". Mye rart man skal få skylden for...

Lykke til Guro, med kollegaen din.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 13-08-04, 20:51   #14
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Tusen takk MHM! Nå skal jeg reklamere litt hardere!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 13-08-04, 22:24   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Alt det du vet MHM !!

Jøssenavn, du er jo rene leksikonet jo !!
Er jammen glad jeg kjenner deg .... det ER nyttig og kan vise seg å BLI nyttig i fremtiden også !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-08-04, 15:10   #16
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av MHM

Det er mye annet man kan måle i forbindelse med risiko for hjerte-kar sykdom (f.eks. Lp(a), mico-CRP), og også andre hormonprøver (testosteron, kortisol, progesteron). Men de siste har du kanskje målt i.o.m. du er utredet for PCO?

Jeg har blitt utredet for PCOS for 5 år tilbake. Fikk aldri svarene på blodprøvene med meg. Så heretter skal jeg ALLTID be om de tilsendt!

Har endelig endelig fått somlet meg til å skrive brev til gynekologen min og fikk kjapt svar

Nå skal jeg måle en hel haug med prøver. Kan ramse opp Hb, Leukocytter, Ferretin, ASAT (noen som vet hva det er?), Triglyserider, Kolestrol, HDL-kolestrol, LDL-kolestrol, Lp, Glukose fastende (igjen ) THS, Prolaktin, FSH, Østradiol, C-Peptid og Insulin.

Da er det bare å bestille time og få det unnagjort. Og så får jeg håpe at gynekologen min kan lese svarene. Føler noen ganger at det er jeg som sitter på mest informasjon om PCO (takket være dere)
Må si jeg gleder meg litt til å få svarene da...

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 16:05   #17
Doris
Juniormedlem
 
Doris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 61
Innlegg: 20
Doris har en fantastisk aura rundt segDoris har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av MHM

Hva skjer egentlig i kroppen når insulinet blir for høyt? Det er en komplisert prosess, men kan forenkles på følgende måte:

HEI MHM! -

Jeg har vært så frekk at jeg har stjålet dette innlegget ditt og heftet det ved et leserbrev i lokalavisen hjemme. Jeg er så lei av å bli kritisert av folk for at jeg følger Fedon. Slik vil det se ut - håper du syns det er greit! Som du ser i artikkelen så lar jeg det skinne igjennom at det er stjålet....


************************************************** *****

Og dette sendte jeg til avisen:


Må oppklare litt om Fedon jeg altså

Jeg ble så inspirert til å skrive dette da jeg leste hva Didrik skrev i denne spalten, her forleden. Han henviste til en undersøkelse fra USA, men man må ikke lenger enn til "xxxx-skauen" for å se bevis!


Jeg blir kritisert av enkelte kolleger og bekjente for at jeg sverger til denne kosten, og det irriterer meg. Det er slett ikke snakk om slanking i tradisjonell forstand - det er snakk om helse og å forandre livsstil. Jeg var syk en lang periode og det var tungt å komme tilbake igjen til jobb. Jeg slet med lavt stoffskifte og det tar tid å finne riktig Thyroksin-dose. SÅ, i januar tenkte jeg at jeg skulle prøve Fedon, kosthold- og trim-rådene hans. DET VIRKET ETTER 14 dager! Jeg ble friskmeldt! jeg kunne gå tilbake igjen i full stilling. Jeg følte at jeg igjen hadde et overskudd jeg ikke har hatt på mange år! Familien har likt maten, men de spiser både brød og poteter de, -det er JEG som følger Fedon - sånn nesten til punkt og prikke, for det er JEG som blir syk igjen når jeg slutter med det. Hele våren har min mor, min søster og jeg vært flittige stavgangere langs xxxxveiene og selv om det ser teit ut - så har vi kost oss veldig med det. Særlig lørdag og søndag morgen, før alle andre gidder å stå opp. En bi-virkning av dette har gjort at jeg har gått ned hele 14 kilo, og da har jeg spist masse god mat!


I sommer har jeg ikke vært noe flink - stavene har fått stå i gangen og maten har vært grill med baguetter etc, - akkurat som somm..re skal være. Og nå er jeg tilbake igjen med muskelsmerter, konsentrasjonsvansker og slapp. Så nå vet jeg det! - - Denne uken startet jeg opp igjen med stavgangen - ja, jeg var oppe og gikk rett etter klokken 06:00 i dag før jobb. Når folk så sier at dette er farlig og at jeg "trer slankeprat" over hodet på ungene, så blir jeg så eitrende forbannet. Vi snakker ikke slanking hjemme hos oss vi! - Vi snakker om sunn mat og ungene ser jo at jeg er glad og frisk igjen -og har sagt det mer enn en gang. Vi drikker ALLE vann til alle måltider nå - er det ille også da? -de får grønnsaker til middag og det står alltid frukt og nøtter fremme.


Folk elsker å "slenge ut av seg" ting de ikke har greie på - "noen har dødd av Fedon-kost" - HALLO!!! det er ikke mulig! - Man kan bare ikke dø av å spise 5 riktig sammensatte måltider om dagen og holde seg i form - dør jeg sånn, så dør jeg sikkert av at noen kjører over meg når jeg går stavgang oppe i xxxx...for der kjører de fort!

"Han tjener penger på å si at folk skal røre mer på seg!"

So? - Hva har vel Grethe Roede gjort i alle år,- og hun påstår at vi ikke skal ha NOE fett - man blir jo gal og sprekker når man ikke kan steke seg et egg i litt olje engang. Klart man går ned i vekt - men man klarer vel sjelden å LEVE sånn. Jeg har prøvd.


Kanskje fordi Fedon (greker attpåtil - fy og fy) angriper det norskeste av det norske? poteten? - han gjør ikke det heller - folk bare liker å tro at han har sagt at poteter er usunt. Han har ikke sagt det! Han har sagt at poteter er godt og man godt kan spise litt av det, men at poteter har raske karbohydrater så man bør ikke spise det hver dag og så mye. Det er da logisk!


For de som har lest så langt som til hit,- så vil jeg gjerne klippe inn noe forklarende som jeg har stjålet fra en webside som handler om lavkarbokosthold og som forklarer litt mer om hva som skjer i kroppen:

************************************************** *

Hva skjer egentlig i kroppen når insulinet blir for høyt? Det er en komplisert prosess, men kan forenkles på følgende måte:

Vi tenker oss at vi nå har spist et måltid med karbohydrater, for eksempel to skiver brød, som er tygget, blandet i magesekken og har kommet over i tynntarmen. Der vil enzymer og hormoner bli utskilt, slik at maten skal brytes ned i så små partikler at det kan suges opp i nærliggende blodårer. Karbohydratene i brødskivene går over i blodbanen som glukose, eller det man på folkemunne kaller blodsukker. Alle celler vil gjerne ha dette blodsukkeret som energi/brensel, og kroppen vil gjerne kvitte seg med blodsukkerøkningen raskest mulig. Men cellene kan ikke bare hente glukosen, like lite som blodet kan lempe det over til cellene. Her trengs det hjelp! Og hjelpen heter insulin. Insulin er et hormon som skilles ut fra bukspyttkjertelen etter signal om økt blodsukker, i den konsentrasjon som synes nødvendig. Insulin er altså en døråpner inn i cellene, og fungerer ved at de setter seg i mottakere (reseptorer) på celleoverflaten, det passer som hånd i hanske.

Desto mer man spiser av karbohydratrik mat, desto større krav setter man til bukspyttkjertelen. Men det klarer den fint, for til vanlig jobber den bare på ca. 10% av sin kapasitet. Så gjennom et helt liv kan vi spise mat med mye stivelse og sukker, og la være å mosjonere, uten at det skjer noe galt med blodsukkerreguleringen. Bukspyttkjertelen klarer brasene og skiller ut riktig mengde insulin. Men for en stor del av befolkningen går dette ikke bra, det er den delen som har disposisjon for insulinresistens. Insulinresistens er en arvelig tilstand (på reseptornivå), som gjør at insulinet ikke blir utnyttet godt nok, og det fører til at mengden insulin i blodet øker. Så ved å tenke oss forrige eksempel, med de samme to brødskivene, så må det mye mer insulin til for å klare akkurat den samme jobben. Fortsatt er blodsukkeret like lavt og bra. Det vil si at et besøk hos fastlegen ikke vil avsløre at noe er i gjære. Et stikk i fingeren, og du får beskjed om at blodsukkeret er utmerket. Men det er ikke bra å gå rundt med så høye insulinverdier! Til slutt må bukspyttkjertelen kapitulere: ”Nå har jeg prøvd å forsyne kroppen med nok insulin i så mange år, og du fortsetter med et stillesittende liv og et karbohydratrikt kosthold – nå klarer jeg ikke mer”. DA FØRST begynner blodsukkeret å stige, og da blir man interessant i tradisjonell skolemedisin. Trass i store mengder insulin tilstede i blodet, klarer ikke insulinet å ”åpne dørene” fort nok, og blodsukkeret stiger litt.

Man antar at omkring 80% av alle overvektige og 30-40% av befolkningen i sin helhet, har insulinresistens, forhøyet insulin og/eller er følsomme for karbohydrater. Å ha et forhøyet insulinnivå i blodet har mange negative helseeffekter. For en overvektig person er det særlig insulinets ”beskjeder”: 1) Lagre fett, 2) Ikke bruk av fettlagrene og 3) Jeg er sulten/har lyst på noe, som er motiverende å vite noe om. Vite at insulinet fungerer som et slags håndbrekk på ens egen fettforbrenning, og at behandlingen blir å få av håndbrekket. Først da vil man få en god forbrenning, og kan tillate seg et ganske høyt kaloriinntak uten å gå opp i vekt. For å få insulinet ned og håndbrekket av, må man spise færre karbohydrater, lavere GI, mer proteiner, riktig type fett, hyppige måltider og mosjonere. Man må tenke både helhetlig og langsiktig.

På lengre sikt er et forhøyet insulin nemlig forløperen til både diabetes type 2 og hjerte/kar sykdom. Høyt insulin øker betennelsestilstander i kroppen og øker kolesterolet. Økt insulin øker risiko for kreft. Altså finnes det flere grunner til å sørge for at ditt insulinnivå er lavt, enn akkurat hvor mye du veier.



"Doris Day"
frisk og glad,- men litt irritert.

Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 16:11   #18
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Hei Doris!

Bare hyggelig. Også var det flaks for meg at jeg har skrevet det selv, og ikke stjålet det fra noen andre....

Jeg synes du har skrevet et drivende bra innlegg! Flott at du driver "folkeopplysning" på den måten. Men det spørs vel om hele innlegget kommer på trykk?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 17:44   #19
Doris
Juniormedlem
 
Doris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 61
Innlegg: 20
Doris har en fantastisk aura rundt segDoris har en fantastisk aura rundt seg

Du skal få høre hvordan det gikk- jeg kan jo scanne det inn - om det kommer på trykk!


Og takk skal du ha for at du syns det var greit! *lettet*

Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-03-05, 01:16   #20
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Bringer opp igjen denne tråden jeg.
Dette er det flotteste jeg har lest om insulinresistens!!! Super informasjon!!!
Tusen takk MHM!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 06-03-05, 01:49   #21
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

bra at du fant den frem,komkari

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-05, 19:36   #22
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Takk for tipset om denne tråden igår, MHM - du er en knupp!!!!
Jeg bestiller time hos doc - first thing Monday Morning

__________________
Alfie

Sist redigert av Alfie : 21-05-05 kl 19:47.
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 19:27   #23
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

Kan man sjekke om man er insulinrestistent når man allerede har gått på atkins i mange måneder? Man har jo ikke så mye insulin i kroppen da har man?

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 23:09   #24
manikken
Medlem
 
manikken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
Innlegg: 150
manikken er ny på veien

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av polvott

Kan man sjekke om man er insulinrestistent når man allerede har gått på atkins i mange måneder? Man har jo ikke så mye insulin i kroppen da har man?

Skjønner ikke helt hva du mener her.
Kroppen lager selv insulin i bukspyttkjertelen
og skiller den ut ved behov: blodsukker.
Var det dette du mente?

__________________

start: 28.nov 2008

manikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 23:28   #25
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

jeg mener om man kan sjekke det. Siden man ikke utskiller så mye insulin når man går på atkins.

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Prosjekt i Trondheim Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 24-05-04 19:29
Nærsynt av stivelse? Neptun-86 Lavkarbo generelt 11 28-03-04 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no