Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hva med dette C-måltidet?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-11-07, 13:09   #1
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Hva med dette C-måltidet?

Dersom jeg spiser en atkinsbar (2 g karbo) en dag. Teller det som dagens C-måltid da?
Hva med Lollypopbrødet?
Hvis jeg spiser 150 gram av det til frokost, teller det som C-måltid da?
Det er 2,9 g karbo per hundre gram i det brødet.
( http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627 )

Jeg regner meg ingen av de to tingene telelr siden det er mindre karbo i det enn en frukt f eks, men jeg må spørre siden jeg er usikker.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:31   #2
sjokoman
Medlem
 
sjokoman sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: rogaland
Alder: 53
Innlegg: 349
sjokoman har en fantastisk aura rundt segsjokoman har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med dette C-måltidet????

Slik jeg har forstått det kan du ha ett brødmåltid til dagen.
Ellers skal alle måltider inneholde protein(A),karbohydrater med lav GI(de som vi er vant med fra ketolyse)B og karbohydrater med middels GI(her tror jeg bønner kommer inn og sånne grønnsaker med mye karber) C. og 1 ss fett(god olje) til hvert måltid.
Dersom du velger ett brødmåltid utgjør brødet C delen.
Du kan spise 2 frukter til dagen og 1 youplait 0,1 %. Spis ikke frukt alene men sammen med feks. 10 mandler(står i boka) for at ikke blodsukkeret skal stige for fort.
Jeg holder på å legge om litt for tiden, det er jo litt komplisert det der fedon greiene. Men jeg er nok mer på min egen lavkarbo kur ting.
jeg spiser fedon brødet til ett måltid. Har ikke spist frukt og poteter enda. frister liksom ikke. Spiser mer nøtter nå. Og pøser på med all slags grønnskaer.
Så får vi se hvordan det går.

sjokoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:58   #3
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hva med dette C-måltidet????

Opprinnelig lagt inn av sjokoman, her.

Slik jeg har forstått det kan du ha ett brødmåltid til dagen.
Ellers skal alle måltider inneholde protein(A),karbohydrater med lav GI(de som vi er vant med fra ketolyse)B og karbohydrater med middels GI(her tror jeg bønner kommer inn og sånne grønnsaker med mye karber) C. og 1 ss fett(god olje) til hvert måltid.
Dersom du velger ett brødmåltid utgjør brødet C delen.
Du kan spise 2 frukter til dagen og 1 youplait 0,1 %. Spis ikke frukt alene men sammen med feks. 10 mandler(står i boka) for at ikke blodsukkeret skal stige for fort.
Jeg holder på å legge om litt for tiden, det er jo litt komplisert det der fedon greiene. Men jeg er nok mer på min egen lavkarbo kur ting.
jeg spiser fedon brødet til ett måltid. Har ikke spist frukt og poteter enda. frister liksom ikke. Spiser mer nøtter nå. Og pøser på med all slags grønnskaer.
Så får vi se hvordan det går.


Det med at man kan spise et måltid brød om dagen, er ikke det pga karbene? Fedonbrødet ar jo masse karber. I lollypopbrødet er det jo så godt som ikke karber i det hele tatt. Teller det som C- måltid alikavell? (hele måltidet inkludert pålegg (salat, hvitost, agurk og tomat) kommer på ca 4-4,5 g karbo.
Sorry om jeg spør mye altså. Jeg er bare så forvirret.
Tusen takk for at du gidder å svare.

Den eplesmoothisen er altså bra da?
Men jeg kan ikke spise smoothie både til frokost og kvelds siden man ikke skal spise mer enn en 0,1 yoghurt?
Altså av youplait, egg og bær til frokost og
youplait egg og eple til kvelds?
Med en neve nøtter ved siden av smoothisene da. :-)

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 10:24   #4
sjokoman
Medlem
 
sjokoman sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: rogaland
Alder: 53
Innlegg: 349
sjokoman har en fantastisk aura rundt segsjokoman har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med dette C-måltidet?

Meny fra boken

Frokost: smootie
2 egg(rå)
2 fruktose(eller splenda)
1-2 dl frosne bær
1 ss olivenolje
2 dl biola eller annen syrnet melk
kjøres i hurtigmixer
jeg tilsatte 1 ss linfrø og 1 ss sesamfrø og droppa olivenolja....

lunsj: omelett
2 egg
4 skiver skinke
2 sopp i biter
3 ss hakket løk
3 ss hakke paprika
1 ss olivenolje til steking

mellom: 1 lindbergbar eller 1 youplait og 15 mandler

middag:Wok
150 g oksekjøtt
sopp,løk,brokkoli,paprika og squash
2ss soyasaus
1 ss smør
1 ss olivenolje
1 ss sesamfrø

kvelds:
2 Wasa fiber pluss
1 kokt egg
4 skiver pålegg
magerost
tomat og aagurk
1 glass biola

Så kan man kombinere og tilpasse etter behov og ønsker.
god med salat også til lunsh, med mye grønt og skinke.
eggerøre til frokost er også vanlig, med skinke og grønnsaker.
Musli til frokost men biola.....

Jeg prøver litt på dette men det er jo litt komplisert viss man skal følge ABC modellene å sånn, lettere å se på meny delen å tilpasse den etter egne ønsker.
Fedon anbefaler magrere mat enn ketolyse, som kylling og rent kjøtt. Forsiktig med ost, såstod det i boka at frukt ikke måtte spises alene men sammen med feks. nøtter pga blodsukkeret.
Vi før snuble videre å se hvor det ender

sjokoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 11:42   #5
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hva med dette C-måltidet?

Flott! Tusen takk. Dær var det jo både fedonbar og Wasa fiber pluss.
Begge de tingene inneholder mer karber enn atkinsbar og lollypopbrød.
Dette gjør det mye enklere. Smoothie var så godt, og brød gjør hverdagen enklere.
Jeg kommer ikke til å spise lindbergbrød da. Jeg vil heller spare C-måltidet til litt pasta. Jeg har gledet meg til pasta helt siden jeg startet på Ketolyse. Jeg er så glad i det, så det er så vanskelig å ikke kunne spise det. Da blir det blandet salat med litt fullkornspasta i allerede i dag. Gleder meg!!!

Og så gleder jeg meg til boka kommer. En liten uke tenker jeg. Da skal jeg lese meg klok på dette. Eller enda mer forvirret????? :-)

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 11:43   #6
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hva med dette C-måltidet?

Flott! Tusen takk. Dær var det jo både fedonbar og Wasa fiber pluss.
Begge de tingene inneholder mer karber enn atkinsbar og lollypopbrød.
Dette gjør det mye enklere. Smoothie var så godt, og brød gjør hverdagen enklere.
Jeg kommer ikke til å spise lindbergbrød da. Jeg vil heller spare C-måltidet til litt pasta. Jeg har gledet meg til pasta helt siden jeg startet på Ketolyse. Jeg er så glad i det, så det er så vanskelig å ikke kunne spise det. Da blir det blandet salat med litt fullkornspasta i allerede i dag. Gleder meg!!!

Og så gleder jeg meg til boka kommer. En liten uke tenker jeg. Da skal jeg lese meg klok på dette. Eller enda mer forvirret????? :-)

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 11:54   #7
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: Hva med dette C-måltidet?

lurer litt ang det c-måltidet eg også, hehe...

tenkte eg skulle lage wraps/taco til middag, blir da å bruke
1 (2??) tortilla wraps fra dialife, teller dette som c-måltid da??
og kan eg da bake/spise muffins i kveld laget av kokosmel og
soyaprotein, eller er dette også et c-måltid da???

føle meg helt grønn på dette, hehe

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 12:23   #8
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hva med dette C-måltidet?

Jeg er jo som du vet ikke noen ekspert, men jeg forstår det slik at taco-middagen teller som et C-måltid. Det er jo 6 g karbo i to lefser dialife-tortillas, og så er det jo karber i grønnsakene og kryddermiksen og slikt.
Jeg vile talt det som et C-måltid.
Men så kommer dette med barer som jeg tror er litt i grenselang og avhengig av hva man tåler. En fedonbar ville jeg talt som et C-måltid, men Atkins-barer og RS-barer som har bare 2-3 g karbo ville jeg ikek talt. Hehe. Vanskelig dette. :-|

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 12:35   #9
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: Hva med dette C-måltidet?

nå sitter eg å ser på en dagsmeny i boka..
man kan både ha et c-måltid som feks:
sukkerfri musli med frø/nøtter, bær, syrnet melk
2skiver grovt brød med pålegg
havregrøt
pasta/potet
2-3 knekkebrød
lav GI dessert

samme dag kan man også spise en fedon/anna proteinrik bar til mellommål..

MEN, går da muffins laget på kokosmel og soyaprotein under lav GI dessert
og da er et c-mål, eller kan dette spises på samme linje som en fedonbar??

det er ikke bare antall karbo som teller her trur eg???

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 12:49   #10
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hva med dette C-måltidet?

Nei jeg har ikke peiling.
Men den musligreia, er ikke det bare ent par ss?
Da blir det jo veldig lite. Jeg har en oppkriftabok, men ikke bok om kuren enda.
I oppskriftaboka er det noen ganger to måltider som ser ut som C-måltider, men da er det minimale mengder av det.
Jeg er så forvirret jeg. Aner ikke hva som er lov og ikke lov.
Men jeg regner forelbig fedonbar som C-dessert/snaks.
Atkins lar jeg til nød gå uten å telle C, men da blir dagens C-måltid lite.
Jeg får bare gjøre det slik til jeg finner ut hvordan denne tellingen fungerer.
Håper noen som har peiling på dette svarer også. :-)

Kanskje er det slik at de tingene du ramser opp først er C-måltider, og fedonbarer ikke teller som C-måltider?
Det kan jo se litt sånn ut her.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 12:55   #11
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: Hva med dette C-måltidet?

i boka mi (fedons metode) så er det iallfall ført opp
et c-måltid (står c-måltid over det måltidet), dem
eg førte opp i sta... samme dag står det også oppført
en fedonbar, så da er ikke det et c-måltid
sånn skjønner eg det iallfall

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 13:17   #12
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hva med dette C-måltidet?

Det stemmer sikkert. Jeg går ut fra det i hvertfall. Så er det å finne ut av disse rare kanskje-c-måltid tingene som er vanskelige da.
Tortillas f eks. Jeg elsker taco, så det er en frihet jeg kommer til å unne meg.
På ketolyse ble det innimellom, men da med bare en tortilla, og så måtte jeg knipe litt resten av dagen. Nå kommer jeg til å spise 2, og kanskje tilogmed 3! JIPPI!!!
Foreløbig teller jeg det som dagens C-måltid. Så er jeg på den sikre siden. Hehe. :-)

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 15:11   #13
sjokoman
Medlem
 
sjokoman sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: rogaland
Alder: 53
Innlegg: 349
sjokoman har en fantastisk aura rundt segsjokoman har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med dette C-måltidet?

ja det står i boka at 1 måltid til dagen kan inneholde 1/3 av karbohydrater med middels til høy GI, han kaller det også belønningsmåltid. Altså bruk det til den du savner mest som tortillalefser.
resten av måltidene skal deles inn i ABF(F er fett) 1/3 del A og 2/3 del B og hver 1/3 del er like stor og tykk som hådflaten din...da skal det passe til deg og din størrelse liksom.

sjokoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no