Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fedmefaktor

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-06-08, 05:59   #1
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Fedmefaktor

Hva tenker dere om dette?
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/12/488652.html

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 07:55   #2
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fedmefaktor

Jeg hadde ikke heelt sansen for Svihus før, han snakket bare om kalorier i brødet og at dette var årsaken til at brød var fetende, samtidig som han var like redd mettet fett som resten av røkla. Fettet er han redd fremdeles, men det ser ut til at han er litt mer på glid nå.

Gammel 28-06-08, 07:58   #3
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Har sett han i tv debatter... han er på sporet, men tar jo allikevel feil.
Fedmefaktor.. du legger på deg 20 gram for hvert 100 gram med brød du spiser...
It makes no sense!

Og han unnskylder seg hele tiden med disse kcaloriene...

Jeg forstår ikke helt hvordan det kan være så vanskelig å forske på kosthold, jeg...!

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 07:59   #4
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Så at nøtter hadde HØY faktor, er vel pga fettinnhold det, men høyere enn potetchips? Synes det var litt underlig. Kommer han egentlig med noe nytt, eller er det kun energitetthet i ny innpakning?

Gammel 28-06-08, 08:42   #5
Aline
Admin

Aline sin avatar

Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Det er et forsøk på å lage noe som ligner Gi, spør du meg, og ja, alt handler om Kcal..
Det eneste han kommer med av "revolusjonerende" art er at matvaretabbelen har vært feil og at mel har mer kcal enn antatt...

Nybegynnerinfo!

Gammel 28-06-08, 09:54   #6
noli
Medlem

noli sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Alder: 40
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jeg forstår ikke helt hvordan det kan være så vanskelig å forske på kosthold, jeg...!

Det er vanskelig fordi det er så mange forskjellige potensielle feilkilder. Det ser ut til at mennesker har ulike "evner" til å lagre fett og at dette er arvelig betinget. Dermed ville forskningsrapportene blitt omtrent sånn: "Dersom du har x-gen kan du spise sånn, og har du andre forutsetninger kan du spise sånn, om du er xxx eller yyy kan du spise sånn osv...." Kosthold er ikke, og kan nok heller aldri bli, noen eksakt vitenskap, derfor vil man kunne få ulike resltater alt ettersom hvilke premisser man legger til grunn for forsøkene man utfører.

noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 10:10   #7
Aline
Admin

Aline sin avatar

Det er greit nok, men sånn som Svihus holder på...? Merkelig!
Trodde virkelig at kroppen ikke omgjorde sukker til fett. Mens derimot gjør sukker i kosten av man lagrer fettet man spiser...?

Nybegynnerinfo!

Gammel 28-06-08, 10:26   #8
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Det er greit nok, men sånn som Svihus holder på...? Merkelig!
Trodde virkelig at kroppen ikke omgjorde sukker til fett. Mens derimot gjør sukker i kosten av man lagrer fettet man spiser...?

Joda, kroppen omgjør sukker til fett. I motsatt fall kunne jo vi bare spist masse karber og null fett, og så hadde alle vært slanke..

Gammel 28-06-08, 10:45   #9
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ok, han er på glid, men dette er langt på vei å forvirre folk. Og "fedmefaktor"? Skal det være en litt mer publikumsvennlig versjon av GI det da?

Jeg lurer på om disse forskerne som begynner å forstå betydningen av å kutte karbohydrater men fortsatt er redde for fett, i det hele tatt skjønner at vi trenger noe å brenne av i kroppen.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 11:03   #10
Aline
Admin

Aline sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Joda, kroppen omgjør sukker til fett. I motsatt fall kunne jo vi bare spist masse karber og null fett, og så hadde alle vært slanke..

Men man vil aldri spise null fett... Og om man mot formodning skulle klare det, så vil vel kroppen niholde på det den har?

Nybegynnerinfo!

Gammel 28-06-08, 14:52   #11
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Men man vil aldri spise null fett... Og om man mot formodning skulle klare det, så vil vel kroppen niholde på det den har?

Og vi overlever ikke så veldig lenge uten at vi får i oss fett og aminosyrer(proteiner) tror jeg. Det er ganske essensielt for kroppen til vedlikehold - eller for yngre/barn, til å bygge

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 22:26   #12
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Karbo i maten gir rask energiøkning i blodet og overskudd av energi. Insulin hjelper oss å lagre unna dette som glukogen og dersom det er altfor mye så lagrer vi unna som fett. Fett er fett for kroppen om det er omdannet blodsukker eller fett fra maten. Jeg tror set har mye å si hva man spiser sammen. Det er kombinasjonen rask karbo og fett (være seg sunt eller ikke sunt fett) som gir størst fettlagring da det også påvirker sultfølelse og mengde mat man spiser.

Det Svihus kanskje bidrar med er å få ned brødinntaket i Norge. Det er altfor ensidig koshold i Norge. Mer variert bør det bli sier nå jeg.

Hadde en karbodag igår med karbo til lunsj, så kake og karbo på kvelden. Jeg ble karbosulten på kvelden og det skjer aldri ellers. Idag var jeg slakk og hadde vondt i hodet, men etter en lavkarbo dag og trening er jeg tilbake. Interessant at blodsukkeret fortsatt var ujevnt dagen etterpå. Ser ut til at jeg reagerte anderledes på de karbene jeg spiste idag enn ellers.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.