Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kalori vs Karbohydrater?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-08, 22:44   #1
Ista
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Det kalde nord
Alder: 41
Innlegg: 164
Ista er ny på veien

Kalori vs Karbohydrater?

Kan noen lærde hoder gi meg en kvikk innføring?Husker å ha lært om dette i mine skole dager,men når man trenger den kunnskapen er det selvsagt en saga blott...

Ista er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon`ish..... Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:20   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Ista, her.

Kan noen lærde hoder gi meg en kvikk innføring?Husker å ha lært om dette i mine skole dager,men når man trenger den kunnskapen er det selvsagt en saga blott...

Er litt usikker på hva du spør om, men 100 g sukker (farin) gir 400 kcal.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:40   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

kalorier er jo energi..
1 kalori=så mye energi det krever å heve temperaturen i 1 gram vann med 1 grad celsius.
1 gram fett = 9 kcal
1 gram karb/protein= 4 kcal

Hver kropp har sitt eget behov.
type 170 høy og 80 kilo = ca 2200 kcal om dagen.
Det betyr at man kan trykke i seg 2200 kalorier uten å hverken legge på seg, eller gå ned noe.

Dagsbehovet er veldig individuelt da.. Noen går mye på jobb, noen har mer muskler osvosv. Varierer fra person til person.

spiser man f.eks 500 kcal under dagsbehovet i ei uke, så skal man gå ned ca 0.5 kilo pr uke. (1000 kcal under= 1 kg osv) Da skal det være det samme hva du spiser så lenge du holder deg til 1700 kalorier daglig.. Men det lønner seg jo selvfølgelig å velge "sunn mat" Sunn mat på lavkaloridiett er jo noe helt annet enn det vi på lavkarbo kaller "sunn mat" Hvertfall stortsett..

Det anbefales ikke å spise mindre enn 1800 kalorier, egentlig.. Noen sier 1300, noen sier 1500. Det spørs jo helt hva man spiser. Er jo også her viktig å få i seg næringsstoffer..

Ille rotete, men.. Var det noe av dette du lurte på?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:49   #4
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

kalorier er jo energi..
1 kalori=så mye energi det krever å heve temperaturen i 1 gram vann med 1 grad celsius.
1 gram fett = 9 kcal
1 gram karb/protein= 4 kcal

Hver kropp har sitt eget behov.
type 170 høy og 80 kilo = ca 2200 kcal om dagen.
Det betyr at man kan trykke i seg 2200 kalorier uten å hverken legge på seg, eller gå ned noe.

Dette er jo skole-eksempelet på hva Statens Ernæringsråd vil vi skal tro på og følge, og bygger på ideen om at en kalori er en kalori - uansett hvor den kommer fra. Og at hvordan næringsstoffer virker inn på kroppen (hormonelt) er noe vi kan se bort fra - selv om alt vi putter i munnen setter i gang hormonelle reaksjoner...

Men jeg er nok litt der 'Kula' er - og lurer; hva lurer du egentlig på?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 11:01   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

Jeg gikk ned 20 kilo, ved å følge den der "spis hva du vil, så lenge du holder deg så og så mye under behovet ditt" greia, beskrevet over her. Enkelt og greit, men ikke like deilig og behagelig som Ketolyse/Atkins eller Fedon.
Men er jo ikke alle det funker for. (av diverse årsaker)
Akkurat som at ikke lavkarbo funker for alle. (av diverse årsaker)

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 13:07   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

Feilen i en kalori er en kaloritankegangen kan jeg illustrere her:

1 liter diesel innholder inn i granhampen mange kalorier. Langt over et dagsbehov

Drikker man den litern, kommer man ikke til å legge på seg, derimot blir man ganske uggen

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 13:26   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

er det noe karbohydrater i diesel a?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 16:20   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

er det noe karbohydrater i diesel a?

Nei, men det er en god del hydrokarboner i diesel.

Vedkubber derimot, inneholder flust med karbohydrater og kalorier. Du kan selv undersøke om kaloriteorien stemmer ved å fråtse i ved.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 11:28   #9
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Kalori vs Karbohydrater?

Mange kalorier i diesel

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater i løk Fleskulf Lavkarbo generelt 9 05-02-14 10:45
Lavkarbo-restaurant i Oslo! Lille Kalori Fridolina Lavkarbo generelt 34 15-05-10 14:02
Ang. karbohydrater ... Mamma til 2 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 20 01-02-08 14:57
ang karbohydrater. cilemora Ketolysekuren 11 02-09-07 23:07
For mye karbohydrater?! pandalakris Vedvarende vekttap 11 08-12-04 11:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no