Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Spørsmål fra en fersking

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-10-08, 09:20   #1
cartman-
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 32
cartman- er på en erverdig vei

Spørsmål fra en fersking

Hei alle sammen!

Fra å være rimelig skeptisk tidligere, har jeg nå begynt å prøve noe jeg tror minner om ketolysekuren. Har lest mye her, men har likevel endel spørsmål jeg gjerne lurer på. Erfaringene så langt er gode - men tror jeg kan oppnå enda mer hvis jeg gjør ting litt mer rett...

Jeg spiser typisk slik:
Frokost stekt egg/omelett/eggerøre, og bacon

Lunch:
Koteletter, kylling eller annet fra ferskvaredisken rett ved jobben

Middag:
Prøver å lage så "ordentlig" middag som mulig, så ofte kan. Det vil si at jeg lager en god salat til og har grønnsaker med (salatblad, tomat, agurk, løk, feta, brokkoli). Til f.eks. kjøttdeig, kylling, fisk med pesto, koteletter eller andre ting.

Kvledsmat:
Gjerne en avocado, eller egg, eller bare noen osteskiver eller en bit kjøttpålegg hvis jeg er lite sulten. Sistnevnte brukes også som snack.


Jeg tror jeg kan bli bedre på hovedsaklig to ting:
- Å mosjonere mer
- Spise mer grønnssaker
det høres vel ut som logiske ting?


Men jeg har endel konkrete spørsmål som kanskje noen kan hjelpe meg med? :-) for å gjøre det enkelt, nummerer jeg dem...

1. Er det slik at man går ut av ketose av f.eks. 1 gram karbohydrat hvis det er en "feil" matvare, eller kan man spise opp til 15-20 gram karbohydrater uansett hva? Det vil si - kan man i teorien spise en teskje sukker for dagen...? Og hva er i så fall de ultimate nei-tingene man skal holde seg unna?

2. Hvor mye skal egentlig til for å gå ut ketose? Litt samme som spørsmål 1. F.eks. spiste jeg nylig elgsteik. Holdt meg unna poteten, men tok en liten dose av både brunsaus (hjemmelaget, med hvetemel..) og kålrot/gulrotmos - lite. ja, jeg vet at ingenting av de er bra. men er det uansett nok til å gå ut av ketose?

3. Er det vanlig at fordøyelsen blir litt tregere enn før? Jeg skal ikke legge ut i detaljer, men det skjer definitivt sjeldnere enn før. Det er kanskje ikke uvanlig. Men i fall det er tregere enn det burde: Hva kan jeg gjøre for å bote på det?

4. (og forsåvidt litt i slekt med både 1 og 3). Kan jeg spise et knekkebrød for dag? Jeg spiste før mye wasa fiber pluss. det inneholder 4,7 g karbo per 100 gram og 2,5 g fiber per 100 g. husker ikke hva ett knekkebrød veier her og nå (det står på pakken - men sånt har jeg ikke i skapet nå , men de er ganske tynn og mener det er under 50 g tror jeg. Er det akseptabelt, eller dytter det meg ut av ketose?

5. Hva med hermetiske tomater? Har innbilt meg at det er nei-mat. Men det er det altså ikke? I så fall åpner store deler av min gamle verden seg igjen :-) med gryteretter, sauser og fiskesupper...

6. Jeg har for vane å tygge mye tyggis, extra. sugarfree, men bakpå sier det jo at det er 66 gram karbo per 100 gram, riktignok alle sukkeralkholer. er det da greit? og uansett - jeg svelger ikke tyggisene... hva med f.eks. halspastiller - alle som har "sukkeralkoholer" er ok? F.eks. hvilke gjelder det...?

7. Den tydeligvis evige debatten rundt lettbrus...jeg er glad i lettbrus, men prøver å begrense det nå. er det slik at det for noen er helt greit, selv om det er aldri så mye aspartam i det?

8. Hvor uheldig/greit er det med kontrollerte "sprekker"/spisekvelder? f.eks. en lørdagskveld hver 14. dag med en pizza, pasta eller taco? Hva bør man i så fall gjøre for å gjøre "sprekken" minst mulig skadelig?


andre generelle tips fra dere som har lest alt jeg skriver tas også i mot med takk :-)

cartman- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 09:21   #2
cartman-
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 32
cartman- er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål fra en fersking

bare for å opplyse i fall det betyr noe: er mann i 20-åra, 1,70 høy og veier 85+

cartman- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 11:07   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål fra en fersking

Opprinnelig lagt inn av cartman-, her.

Hei alle sammen!

Fra å være rimelig skeptisk tidligere, har jeg nå begynt å prøve noe jeg tror minner om ketolysekuren. Har lest mye her, men har likevel endel spørsmål jeg gjerne lurer på. Erfaringene så langt er gode - men tror jeg kan oppnå enda mer hvis jeg gjør ting litt mer rett...

Jeg spiser typisk slik:
Frokost stekt egg/omelett/eggerøre, og bacon

Lunch:
Koteletter, kylling eller annet fra ferskvaredisken rett ved jobben

Middag:
Prøver å lage så "ordentlig" middag som mulig, så ofte kan. Det vil si at jeg lager en god salat til og har grønnsaker med (salatblad, tomat, agurk, løk, feta, brokkoli). Til f.eks. kjøttdeig, kylling, fisk med pesto, koteletter eller andre ting.

Kvledsmat:
Gjerne en avocado, eller egg, eller bare noen osteskiver eller en bit kjøttpålegg hvis jeg er lite sulten. Sistnevnte brukes også som snack.


Jeg tror jeg kan bli bedre på hovedsaklig to ting:
- Å mosjonere mer
- Spise mer grønnssaker
det høres vel ut som logiske ting?


Men jeg har endel konkrete spørsmål som kanskje noen kan hjelpe meg med? :-) for å gjøre det enkelt, nummerer jeg dem...

Siden du spør disse spørsmålene, så går jeg ut fra at du ikke har lest noen bøker om ketogent kosthold? Siden fellene er mange og basiskunnskapen om kostholdet bør være på plass når man legger om til ketolyse, så vil jeg først og fremst understreke viktigheten av å lese teorien til den filosofien du vil følge.
Men her er mine svar på dine spørsmål:


1. Er det slik at man går ut av ketose av f.eks. 1 gram karbohydrat hvis det er en "feil" matvare, eller kan man spise opp til 15-20 gram karbohydrater uansett hva? Det vil si - kan man i teorien spise en teskje sukker for dagen...? Og hva er i så fall de ultimate nei-tingene man skal holde seg unna?
Jeg tror ikke at du går ut av ketose om du spiser raske karbohydrater, problemet er vel mer at det er vanskelig å holde seg under "dagsrasjonen" på 15-20 gram.
En annen sak er at grønnsaker gir deg andre næringsstoffer kroppen trenger, det gjør ikke karbohydrater fra sukker og stivelse. Du får heller ikke den blodsukkerstigningen av trege karbohydrater som du gjør av de raske.
Hold deg unna raske karber, dvs grønnsaker som vokser under jorden, mel, sukkerprodukter og frukt.

2. Hvor mye skal egentlig til for å gå ut ketose? Litt samme som spørsmål 1. F.eks. spiste jeg nylig elgsteik. Holdt meg unna poteten, men tok en liten dose av både brunsaus (hjemmelaget, med hvetemel..) og kålrot/gulrotmos - lite. ja, jeg vet at ingenting av de er bra. men er det uansett nok til å gå ut av ketose?
Det er individuelt hvor mange karbohydrater som må til for å gå ut av ketose. Menn tåler mer enn kvinner ser det ut til, og noen kan spise 40-70 gram pr dag uten å gå ut av ketose (De tallene var fritt etter min varierende hukommelse, men poenget er at det er individuelt)

3. Er det vanlig at fordøyelsen blir litt tregere enn før? Jeg skal ikke legge ut i detaljer, men det skjer definitivt sjeldnere enn før. Det er kanskje ikke uvanlig. Men i fall det er tregere enn det burde: Hva kan jeg gjøre for å bote på det?
Når man spiser ren mat, så utnytter kroppen maten mye bedre og det er ikke så mye som kommer ut.
Hvis det er et problem, så kan du ta fibertilskudd (sjekk karbeinnholdet)eller spise linfrø. Drikk MYE vann, minst 2-3 liter om dagen.
4. (og forsåvidt litt i slekt med både 1 og 3). Kan jeg spise et knekkebrød for dag? Jeg spiste før mye wasa fiber pluss. det inneholder 4,7 g karbo per 100 gram og 2,5 g fiber per 100 g. husker ikke hva ett knekkebrød veier her og nå (det står på pakken - men sånt har jeg ikke i skapet nå , men de er ganske tynn og mener det er under 50 g tror jeg. Er det akseptabelt, eller dytter det meg ut av ketose?
De fleste på ketolyse unngår vel knekkebrød pga at det inneholder mye mel og korn (karber). Det er masse oppskrifter på forumet over gode erstattere for brød og knekkebrød.
Om et knekkebrød dytter deg ut av ketose er vanskelig å si. Det kommer jo også an på hva du ellers spiser.

5. Hva med hermetiske tomater? Har innbilt meg at det er nei-mat. Men det er det altså ikke? I så fall åpner store deler av min gamle verden seg igjen :-) med gryteretter, sauser og fiskesupper...
Hermetiske tomater inngår i mine oppskrifter

6. Jeg har for vane å tygge mye tyggis, extra. sugarfree, men bakpå sier det jo at det er 66 gram karbo per 100 gram, riktignok alle sukkeralkholer. er det da greit? og uansett - jeg svelger ikke tyggisene... hva med f.eks. halspastiller - alle som har "sukkeralkoholer" er ok? F.eks. hvilke gjelder det...?
Sorbitol og til dels Xylitol er no-go på ketolyse da de omdannes til sukkerforbindelser i tarmen.
Ellers passerer sukkeralkoholer ubrukt gjennom kroppen og trenger ikke regnes med (maltiol)

7. Den tydeligvis evige debatten rundt lettbrus...jeg er glad i lettbrus, men prøver å begrense det nå. er det slik at det for noen er helt greit, selv om det er aldri så mye aspartam i det?
Noen opplever vekstagnasjon når de drikker/spiser kunstig søtstoff.
Hvor mye aspartam du vil tilføre kroppen får du vurdere selv, men det er mer og mer som indikerer at det ikke er særlig bra.

8. Hvor uheldig/greit er det med kontrollerte "sprekker"/spisekvelder? f.eks. en lørdagskveld hver 14. dag med en pizza, pasta eller taco? Hva bør man i så fall gjøre for å gjøre "sprekken" minst mulig skadelig?
Lag lavkarbo/ketolysepizza og taco. Oppskriftsforumet her inne renner over av oppskrifter og forslag på god kosemat. Det er bare en vanesak at man "må" ha pasta eller ris for å "kose" seg.
Personlig skjønner jeg ikke hva som er så koslig med å spise mat som gjør meg oppblåst i magen og like sulten igjen etter kort tid.

Hvis du har tenkt å "sprekke" opptil en gang i måneden er nok ikke ketolyse noe for deg. Da ville jeg heller ha satset på et mer generellt lavkarbokosthold à la Lindberg.


andre generelle tips fra dere som har lest alt jeg skriver tas også i mot med takk :-)

Ellers vil jeg anbefale deg å lese Torkil Andersen, Skaldemann eller Atkins.
Du vil ikke få all informasjon du trenger her inne- selv om du vil få svar på det meste .
Tar du f.eks de riktige tilskuddene med vitaminer og mineraler?

Lykke til videre, og kjøp/lån minst ei bok

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 00:08   #4
cartman-
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 32
cartman- er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål fra en fersking

takk for gode og nyttige svar. jeg har tatt til vett (?) og bestilt startpakken fra doktor torkil nå

cartman- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 13:14   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål fra en fersking

Veldig lurt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 12:19   #6
cartman-
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 32
cartman- er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål fra en fersking

hvis jeg føler at det går sakte - kan årsaken være at jeg spiser for mye ost? er glad i ost, og spiser både til måltider og litt småspising. skal prøve å kutte ned på dette framover...

cartman- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 19:51   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål fra en fersking

For noen er ost partystopper. Stopper vekten opp, er meieriprodukter ofte synderen og kan være verdt å kutte ned/ut for å sjekke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål fra en fersking Jellyfish Ketolysekuren 5 07-07-08 10:55
Et par spørsmål fra en fersking sjokkis Spørsmål og svar 10 15-01-08 20:08
2 spørsmål fra en fersking :) månestrålen Generell diskusjon 5 02-05-07 13:24
Fersking her :) Gladimat Spis deg ned i vekt med Skaldeman 14 18-04-07 07:20
Et spørsmål fra en fersking.. Marita Atkins kosthold 3 25-05-05 03:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no