Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Skorpias valnøttbrød

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-04, 15:13   #1
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Skorpias valnøttbrød

Her er en annen utgave av det opprinnelige skorpiabrødet.

100 g soyamel
100 g malte valnøtter
50g proteinpulver(bruker selv conscepi ekstra pro)
200 g glutenmel
50 g knuste linfrø
20 gram kruskakli(en toppet dl)
1/2 ts salt

1 dl vann
1.5 dl seterrømme
1/2 pakke fersk gjær

3 store egg

Bland alt det tørre,varm vann og tilsett rømmen og når det holder ca 32 grader smuldre i gjæren.
Pass på å ta ut eggene på forhånd så de holder romtemperatur.
Det er viktig at gjærblandingen ikke holder mer enn 34 grader da egg stivner ved 35 grader.

Bland det våte med det tørre.
Deigen skal være litt klissete,er den ikke det tilsett litt mere væske.

La den heve til dobbelt størrelse.

Smør en liten brødform,ha brøddeigen i og la den etterheve minst en time på et lunt sted.

Stekes i ovnen på 170 grader ca 50 minutter.
Ta den ut av formen ,sett den inn i ovnen igjen for å få en tørrere skorpe under.

Jeg skjærer tynne brødskiver ,får 25 stykker ut av den.
Hele brødet har ca 45g karbohydrater.

Det anbefales å skjære opp brødet med en gang det er kaldt og frys ned det du ikke bruker i dag og i morgen.

Inneholder en del glutenmel så er du allergiker så er dette ikke noe for deg,ei heller for de som har candida.

Men det er noe som likner brød,og det er en herlig variasjon etter all klipappen.

For oss som venter på Atkins melmixer

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 14-02-04, 15:16   #2
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Håper nå at Kristian skal prøve dette,for han er veldig glad i det andre brødet mitt og sier han går ned i vekt på det men ikke på klipapp

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 16:17   #3
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Hva er glutenmel, og hvor får man kjøpt det?

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 16:46   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

På helsekosten !

Og kanskje på Meny

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 17:21   #5
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Blei så glad når jeg så det jeg trodde var et livstegn fra Skorpia, men dengang ei....


Er det noen som har hørt noe fra henne???

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-11-04, 15:46   #6
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Nå er det livstegn fra meg:-)

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 18:40   #7
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Kan jeg bake denne i brødbakemaskin? Det er jo ikke så kjempestor mengde mel...

marianne

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

Her er en annen utgave av det opprinnelige skorpiabrødet.

100 g soyamel
100 g malte valnøtter
50g proteinpulver(bruker selv conscepi ekstra pro)
200 g glutenmel
50 g knuste linfrø
20 gram kruskakli(en toppet dl)
1/2 ts salt

1 dl vann
1.5 dl seterrømme
1/2 pakke fersk gjær

3 store egg

Bland alt det tørre,varm vann og tilsett rømmen og når det holder ca 32 grader smuldre i gjæren.
Pass på å ta ut eggene på forhånd så de holder romtemperatur.
Det er viktig at gjærblandingen ikke holder mer enn 34 grader da egg stivner ved 35 grader.

Bland det våte med det tørre.
Deigen skal være litt klissete,er den ikke det tilsett litt mere væske.

La den heve til dobbelt størrelse.

Smør en liten brødform,ha brøddeigen i og la den etterheve minst en time på et lunt sted.

Stekes i ovnen på 170 grader ca 50 minutter.
Ta den ut av formen ,sett den inn i ovnen igjen for å få en tørrere skorpe under.

Jeg skjærer tynne brødskiver ,får 25 stykker ut av den.
Hele brødet har ca 45g karbohydrater.

Det anbefales å skjære opp brødet med en gang det er kaldt og frys ned det du ikke bruker i dag og i morgen.

Inneholder en del glutenmel så er du allergiker så er dette ikke noe for deg,ei heller for de som har candida.

Men det er noe som likner brød,og det er en herlig variasjon etter all klipappen.

For oss som venter på Atkins melmixer

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 25-12-04, 13:41   #8
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

se hvilken tråd jeg fant!!!! har du prøvd det, marianne..? ellers så kan jeg prøve det selv


god jul!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Valnøttbrød Skorpia Bakst 2 06-02-04 11:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no