Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hundehvalp spiser småstein

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-10-09, 10:38   #1
thorwilly
Nytt Medlem

Medlem siden: Oct 2009
thorwilly er på en erverdig vei

Hundehvalp spiser småstein

Hallo
Min Clumber Spaniel på 3 mnd spiser småstein og kaster opp etterpå. Noen gode råd for å få ham til å slutte?

Thorwilly

thorwilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 10:55   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hundehvalp spiser småstein

Som regel vokser de det av seg!

Mange hunder spiser småstein og ingen vet riktig hvorfor!

Dersom valpen blir slapp, ikke vil ha mat og ser ut til å ha smerter, må du til veterinær fort. Da kan en stein ha satt seg fast et sted!

Gammel 06-10-09, 11:00   #3
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Og min katt spiser grus.... dumme katt

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 14:14   #4
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

3 av 4 valper her har også vært storspisere av småstein, før den eldste lappisen var husrein hørte vi singelen datt ned på parketten når han skeit inne
Men, som Kitt sier så vokser de det av seg

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:17   #5
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

hørte vi singelen datt ned på parketten når han skeit inne

Sist redigert av Photobscura : 07-10-09 kl 11:13. Årsak: Rettet opp i sitatklammer
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 06:12   #6
Lillevoff
Medlem

Medlem siden: Sep 2009
Lillevoff er ny på veien

Valpetid ja... også kjent som "NEEI, ikke spis det der! IKKE tiss der!"-tiden. Mmm... plukke alt mulig ut fra valpekjefen...

(Forøvrig syns jeg det er morsomt at denne tråden ligger under lavkarbo generelt-forumet. Er vel ikke så mye karbo i stein? Hihi)

Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 11:32   #7
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff, her.

(Forøvrig syns jeg det er morsomt at denne tråden ligger under lavkarbo generelt-forumet. Er vel ikke så mye karbo i stein? Hihi)

Ja, stusset litt selv, så jeg flyttet det til ''generell diskusjon''

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 13:26   #8
The Dude
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Du bruker samme metode som alltid når du trener hunder. Du belønner den adferden du vil ha og lar være å belønne den du ikke vil ha.

Første steg er å finne en forsterker, dvs noe som hunden liker bedre enn steinene. De fleste hunder liker mat, noen liker leker.

Andre steg er å gi belønning når hunden ikke viser interesse for steinene. Finn en haug med småsteiner og legg et stykke foran hunden. Hvis den "går for" steinene tar du dem bort før han når dem. Hvis han ignorerer dem gir du belønning. Gjør det slik at han får ofte belønning i starten slik han merker når belønningen stopper opp når han gjør feil. Du kan gjøre hele øvelsen uten å si et eneste ord, bare sørg for at han ikke når steinene siden han på dette stadiet oppfatter steinene som belønning.

Etter du har trent en stund vil han ignorere steinene. Samme metode kan brukes for å fjerne all uønsket adferd hos hunder og de fleste andre dyr. Treningen blir mer effektiv hvis du bruker en betinget forsterker i tillegg til forsterkeren.

Forsterker = noe som hunden veldig gjerne vil ha, f.eks godbiter eller favorittleken.
Betinget forsterker = noe som gir signal om at forsterkeren kommer, f.eks en lyd "Ja!" "Flink!" "Der!" eller et klikk med en "klikker".

Bruk den betingede forsterkeren akkurat idet hunden gjør den adferden du vil at den skal gjøre slik at den forstår at akkurat det var korrekt. Deretter gir du forsterkeren så fort som mulig etterpå.

Dette kan foregå slik:

Legg steiner et stykke unna (ha hunden i løst bånd eller ha kontroll over steinene slik at du kan ta bort enten hunden eller steinene hvis han går for dem).
Si "Ja!" (eller klikk eller hva annen lyd du har valgt) og deretter gi belønning hvis hunden ser på deg og ikke på steinene.
Hvis hunden hele tiden går for steinene så ta dem lenger bort.
Gi belønning ofte hvis han ser på deg og ikke på steinene.
Ta steinene nærmere. Si "Ja!" og gi belønning hvis han ser på deg og ikke på dem. Gi hver gang han ser på deg.
Kast steinene litt rundt. Gi belønning hver gang han ignorerer dem.
Øk vanskelighetsgraden gradvis.

Etter en stund vil han få en positiv assosiasjon til det å ikke røre steinene uten at du behøver å kjefte eller "straffe" hunden. All problemadferd kan justeres med samme metodikk hvis du har en forsterker som er sterk nok.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva spiser du? Hillelille Ketolysekuren 3 05-06-09 23:14
Spiser og spiser kiril Lavkarbo generelt 14 03-12-08 23:36
Hva spiser DU? Brillz Ketolysekuren 25 29-10-08 18:05
Spiser jeg nok? anneca Ketolysekuren 7 06-12-07 10:41
spiser jeg for mye? Klumpe Generell diskusjon 6 28-11-06 23:41

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.