Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips til ost og vinkveld?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-10, 00:22   #1
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Tips til ost og vinkveld?

Jeg kunne tenkt meg å arrangere ost og vinkveld!
Nå trenger jeg mest tips til ost og kjeks (evt lavkarbo alternativer),
for drikke pleier folk å ha med selv (ja jeg er såpass ung enda )

Såh, hvilken ost er bra? Og hvilken kjeks?
Jeg tenker jo tine kryddersmør, cherryost og ritz liksom ;p
Noe annet som må til for at det skal bli suksess?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 01:28   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Lavkarbokjeks som kan nytes til ost-og-kjeks aner jeg ikke, men kan foreslå noen oster:
Diplomat synes jeg er nydelig (særlig hvitløksvarianten)
Det finnes også en pesto-ost som jeg ikke kommer på hva heter som de har på noen velassorterte butikker

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 08:06   #3
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Jeg skulle på ostekveld hjemme hos en venninne på fredag. Jeg gikk på Meny i ostedisken og fikk hjelp til å finne 5 gode oster. ville ikke ha søte oster. Venninna mi kjøpte kjeks til seg selv, jeg brukte små biter av Karins brød som jeg hadde med.Som tilbehør spiste jeg paprika (rød og gul) og stangselleri! mmmmmmmm

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 09:41   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Synes disse kjeksene som Adriane la ut oppskrift på ser gode ut - men jeg har aldri kommet så langt at jeg har bakt eller smakt dem


Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:30   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Nannah har også nylig lagt ut en oppskrift på noen lavkarboknekkebrød, som høres veldig god ut!
Jeg tenker at her må Trillian komme til! Er det noen som kan ost, så er det henne
Ellers så sette jeg pris på en god brie eller camembert! Om du liker blåmuggoster, så vil jeg anbefale norzola. I stedet for å kjøpe de kremostene til Tine, så kom jeg over noen helt fantastiske kremoster, som jeg nesten kan spise rett ut av boksen. Nå klarer jeg ikke huske hva de heter, irriterende nok, men jeg har sett dem både på Kiwi og Ica, de er runde og litt større enn Tine sine, og det er pisket litt luft i dem. Finnes bl.a med hvitløk.

Ellers tror jeg det har lite å gjøre med alder det med at folk tar med seg vin, kan ikke huske annet enn at jeg og venninna mi kjøpte inn noen flasker Cava til tredveårsdagen vår at jeg har hatt anledning til å kunne sponse selskapet med drikke .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:33   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Jeg lager linfrøknekkebrød, består av linfrø, kli, egg 0g vann...Men de s0m vises 0ver her ser 0g g0de ut.

0st er g0dt uten n0e under, men skal man ha krem0st blir det teit. Så da er linfrøknekkebrødene g0de.

Du kan 0gså lage 0steknekkebrød av ferdigskåret smelte0st fra kavli eller tine, legge på bakepapir 0g kjøre i mikr0n til de er sprø, eller i steke0vn.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 11:58   #7
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Takk for tips folkens!
De kjeksene så jo kjempegode ut!

Ja jeg tenkte på osteknekkiss, men følte det blir litt feil å legge ost på ost?
Jeg skal se etter de kremostene photo, for det hørtes godt ut!

Når jeg omgås eldre venner har de alltid overflod med alkohol som folk kan forsyne seg med. og på ost og vinkveld trodde jeg det var litt selvfølge at verten tilbydde vin som passet til osten? Men men, alle har forståelse for hvor dyrt det hadde blitt

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 12:13   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Du kan jo alltids kjøpe inn en kartong, og by på. Men i min omgangskrets så pleier folk å ta med medbragt, så byr man selvfølgelig på om man skulle ha litt til overs og sånn, men det er ikke vanlig blant meg og mine at de som inviterer byr på drikkevarer. Men så er vi kanskje ikke det minste høytidelige heller .
Men, åh, den osten. Het den noe på ''b'', mon tro? Den er i alle fall helt utrolig god!
Ser den med ost på ost. Jeg ville nok ha gitt enten kjeksene som Zincite foreslo, eller de til Nannah et forsøk . Skal man ha ost og kjeks, så synes i hvert fall jeg at det er osten som skal spille hovedfiolin. Etter min smak synes jeg osteknekkisene smaker for mye at jeg ville vurdert dem til en sånn anledning.

Jeg skal i butikken senere i dag, og da skal jeg se etter den kremosten.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 12:38   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men, åh, den osten. Het den noe på ''b'', mon tro? Den er i alle fall helt utrolig god!

Buk0 tenker jeg, veldig g0d krem0st.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 13:24   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Takk for tips folkens!
De kjeksene så jo kjempegode ut!

Ja jeg tenkte på osteknekkiss, men følte det blir litt feil å legge ost på ost?

De osteknekkisene går helt fint sammen med smøreost .

Når vi har ost og vin-kvelder, så tar alle med seg vin og (minst?) en ost. Verten holder kjeks, oppskåren frukt/bær/grønnsaker og selvfølgelig noe ost.
Liker brie og nøtteoster

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 13:27   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Glemte å svare på kjeksspørsmålet... Sætre kjeks har en serie med Tapas-kjeks (Tapanini eller noe slikt) De er kjempegode til ost!
Og en bankers er jo den gode, gamle Ritzkjeksen

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 13:48   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Det går heilt fint med osteknekkisar til ost- og vinkveld. Det gjorde eg seinast i jula, funkar aldeles strålande.
Ostemessig så vil eg anbefale President Brique, dei har den i alle fall på Kiwi. (Men den er ganske dyr, eg har ikkje kjøpt han i Norge enda, han kosta 45 der, her nede betaler eg i overkant av ein euro for den..). Den har godt av å stå i romtemperatur ein liten halvtime før den blir eten. Då blir den ekstra mjuk og kleimete. Nam!
Ridderost er også godt! Stinkar gjer den, men smakar godt!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 14:33   #13
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Jeg bruker Baconcrisp til ost jeg, synes faktisk det er veldig godt.

Bare en bakdel, de andre synes også det er godt,
så da forsvinner Baconcrispen først

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:24   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Buk0 tenker jeg, veldig g0d krem0st.

Yes! Buko Garli heter den jeg tenkte på! Nammenam!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:34   #15
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Ah, elsker de fleste former for ost. Syns heller ikke det er noe problem med ost på ost. Mine yndlinger er ridder, som du får tak i på alle butikker, og St. Albray, som man må kjøpe i butikk med ostedisk.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 17:58   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Både Brien og cammemberten du finner i hylla på Rema er faktisk veldig gode

Ellers er stangselleri med philadelphia ost helt nydelig!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:37   #17
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Alle tips er notert ned!

Personlig syntes jeg osteknekkiss smaker for mye.. Så foreløpig har det ikke fallt helt i smak hos meg som erstatning for andre hvetevarer.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 02:11   #18
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Tips til ost og vinkveld?

http://dinmat.aftenbladet.no/Temasid...som-er-bankers

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 12:26   #19
Smakfull
Medlem
 
Smakfull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 196
Smakfull er på en erverdig vei

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Jeg skal ha noe av det samme
Fant oppskrift på noen salte kjeks jeg skal teste ut snart:

http://www.lowcarbfriends.com/bbs/re...ond-thins.html

Jeg tror jeg bare blir å be folk ta med seg en ost hver, vanligvis får vi jo 5-6 poser potetgull :P Så da kan vi ha spleiselag Men interessante de kjeksene der oppe, skal teste de ut også!

__________________
Det er i motbakke det går oppover.
Smakfull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 13:37   #20
Tutte
Medlem
 
Tutte sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 420
Tutte er på en erverdig vei

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Jeg synes det er veldig godt med agurk istedet for kjeksen jeg. Skjærer opp agurk i strimler, og smører ost på de. Kjempegodt

__________________


Tutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 21:04   #21
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Tips til ost og vinkveld?

St Agur blåmuggost på stangselleri. Chevre er oster jeg er veldig glad i. Men jeg er glad i ost med smak da.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 17:54   #22
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Opprinnelig lagt inn av Smakfull, her.

Jeg skal ha noe av det samme
Fant oppskrift på noen salte kjeks jeg skal teste ut snart:

http://www.lowcarbfriends.com/bbs/re...ond-thins.html

Noen som har testet oppskirften det linkes til her?

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 18:40   #23
Drew
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 19
Drew er på en erverdig vei

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Skjær gjerne opp litt paprika og avokadobåter til deg selv, og druer til de andre.

Drew er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 18:45   #24
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Hadde heilt gløymt av denne tråden. Hadde tenkt tidlegare ein gong å prøve å lage desse mandelkjeksa, men det var gløymt altså. Så takk Maja, for at du drog den fram igjen. Eg las det du skreiv for ein halvtime sidan, og bestemte meg pronte for å lage dei. Har nettopp tatt "prøvekjekset" ut av omnen, og prøvesmakt også. Nam! Men det kan hende eg prøver å lage dei neste gong utan splenda, for å sjekke ut resultatet av det.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 18:26   #25
droc
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 30
droc er ny på veien

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Siden denne tråden dukket opp igjen kan vi jo fylle på med meninger. Jeg er ganske mye over gjennomsnittet glad i ost, og det er muligheten til å trykke i meg store mengder ost som gjør at jeg synes det er enkelt å leve lavkarbo. Ost er 20-40% fett... og dermed klassifiserer jeg det som superfood! Og er man sulten er 150g fet brie (=50g fett og 25g protein, 550kcal) et ypperlig lite måltid.

Så her er mine tips:

1) Lag et ostefat med 7-8 forskjellige oster. Du bør ha noen faste/halvfaste oster (lagret (18mnd+) gouda eller cheddar, manchego - og gjerne Jarlsberg!), noen bløte hvite muggoster (en god camembert eller brie, velg gjerne norsk!), noen geitoster (av den hvite typen, selvsagt), gjerne noen kittoster (Port Salut, taleggio, Saint-Albray) og en eller to blåmuggoster (gorgonzola, roquefort, stilton).
2) Glem kjeksen og frukten. Ost nytes best alene. Hvis man skal ha noe til er det best med søtt - og slikt driver vi jo ikke med. Dette er faktisk et problem for de aller sterkeste ostene.
3) Vin og ost er vanskelig! Rødvin med mye tanniner kan være grusomt med en god del oster som for eksempel brie. Grunnen er at tanniner reagerer med umamismaken som er framtredende i mye ost, med mindre osten også er salt. Rødvin funker derfor glimrende til en salt taleggio, men kan være grusom til brie. Generelt:
a) Skal du ha én vin til all osten, velg en hvit vin. Riesling, kanskje?
b) Côtes de Gascogne funker gjerne bra til faste oster og hvitmuggoster.
c) Til de sterkeste ostene lønner det seg med søt vin. Kanskje det er verdt det å bruke noen karber på en Sauterne? Heller det enn på sure druer ved siden av osten i hvert fall... Eventuelt er vann en god ide til disse.
d) Må du ha rødt? Finn en lett og fruktig rødvin. Valpolicella, kanskje? Spør på polet etter en vin med lite bitterstoffer og mye frukt.
4) Kjøp for all del ren ost. Krydderost og kremost og andre bastardprodukter er ofte tilsatt mye rart. Sjekk i hvert fall pakken...

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips meksiko Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 14-02-09 14:59
Mat tips:D Miri Ketolysekuren 2 21-04-08 13:58
Tips og råd? murmeluppa Mer enn 30 kg overvekt 4 19-04-08 11:07
Tips manhunter Lavkarbo generelt 5 29-01-07 08:11
tips til mat ute? Amygdala Induksjonen 0 28-07-04 19:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no