Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Linfrøforgiftning!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-04-10, 00:21   #1
mari10
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordland
mari10 er på en erverdig vei
Question

Linfrøforgiftning!

Ser at det i enkelte oppskrifter skal være opp til 2 1/2 dl knuste linfrø. Er det ikke direkte farlig å spise så mye, selv om det fordeles på mange porsjoner.
Er knuste linfrø mindre farlig å spise når de er stekt? Hva med evt å innhalere linfrøstøv mens man knuser dem?

mari10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 00:35   #2
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Linfrøforgiftning!

Eh, aldri hørt om.. Utdyp dette med forgiftning litt mer.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 00:57   #3
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Jeg trodde ikke det var noen fare forbundet med bruk av linfrø. Se her f.eks.
http://www.urteguiden.no/urteleksikon/linfro.php

..... men så søkte jeg videre og fant ut at de inneholder blåsyre:
http://matportalen.no/artikler/2005/...older_blaasyre

Må vel bare konkludere med at måtehold er best, også der.

Sist redigert av Dilly : 26-04-10 kl 01:12. Årsak: tilføyelse
Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 07:19   #4
mari10
Juniormedlem

Man skal ha et begrenset inntak av linfrø, knuste linfrø er farligere enn hele. Linfrø innholder stoffer som inneholder stoffer som omdannes til blåsyre i kroppen. Barn f.eks skal ikke ha linfrø.
Noen som vet mer konkret?

Gammel 26-04-10, 07:37   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Siterer fra den siste nettsiden Dilly linker til:

Sitat:

Hele frø bør benyttes da knuste frø vil frigjøre mer HCN. Dersom en vil være helt sikker kan en jo varmebehandle knuste linfrø ved ca 90 – 100 grader i stekeovnen ca 20 min.

...De oppskriftene her som det er mye linfrø i, er ikke de stort sett bakverk som varmebehandles mer enn tilstrekkelig til å evt ufarliggjøre det hele?

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 11:35   #6
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Herregud, dette også farlig nå da? Merkelig siden så mange har spist linfrø i alle tider og mange gjør det fremdeles. Uten å bli sjuke...

Tror jeg fortsetter med hjemmelaget knekkebrød, de gange jeg spiser det.

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 11:42   #7
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

2 ss linfrø om dagen er vel maks? Det er ganske mye..

Gammel 26-04-10, 14:56   #8
mari10
Juniormedlem

Men dersom det er snakk om 2 ss knuste linfrø- blir det innmari stor forskjell! Spørsmålet er om knuste linfrø er mindre skadelig etter steking altså i bakverk. Hvis så er tilfelle, hvilken temperatur og tid må det stekes på?

Gammel 26-04-10, 15:15   #9
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mari10, her.

Men dersom det er snakk om 2 ss knuste linfrø- blir det innmari stor forskjell! Spørsmålet er om knuste linfrø er mindre skadelig etter steking altså i bakverk. Hvis så er tilfelle, hvilken temperatur og tid må det stekes på?

Jammen, det står jo lengre opp her. 20 min 90- 100grader!

Dette er nok bare nok et eksempel på at noe er tatt fullstendig ut av proporsjoner!
Du tror da vel ikke på alvor at vi hadde fått kjøpt linfrø i Norge om de var SÅ giftige? Vi får jo ikke kjøpt Stevia en gang!

Gammel 26-04-10, 17:00   #10
mari10
Juniormedlem

Ok, så ikke det. Er dette nettstedet en pålitelig kilde? Norske mattilsynet advarer allefall sterkt mot knuste linfrø. Har ikke funnet at det står noe om at varmebehandling reduserer faren der!
Forøvrig er det ikke vanlig, så vidt jeg vet, med knuste linfrø- så jeg synes det ER et poeng å finne fram til fakta. Flere matvarer kan være giftig dersom det brukes i feil mengde og tilberedes feil- også ting vi kjøper i butikken. La muskatnøtt være ett eksempel. Jeg mener en viss skespis er sunn!

Gammel 26-04-10, 17:33   #11
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mari10, her.

Flere matvarer kan være giftig dersom det brukes i feil mengde og tilberedes feil- også ting vi kjøper i butikken. La muskatnøtt være ett eksempel. Jeg mener en viss skespis er sunn!

En viss skepsis er alltid greit å ha med seg, men som du sier: Det kan være giftig dersom tilberedt feil. Og riktig måte å tilberede store mengder linfrø på er altså å utsette dem for høy varme - ikke ulikt hvordan vi ufarliggjør en hel del andre matvarer.

Jeg føler altså ingen grunn til panikk.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 19:05   #12
swift
Nytt Medlem

Medlem siden: Oct 2009
swift er på en erverdig vei

Hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt om det, og finner ingenting om giftige linfrø på mattilsynet.no. Riktignok advarer de om at det kan være genmodifiserte linfrø på det norske markedet til tider, men de har ingen indikasjoner på at dette skal utgjøre noen fare for mennesker eller dyr (selv om det naturligvis er forbudt å selge i Norge).

swift er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 21:07   #13
mari10
Juniormedlem

Visst advarer de mot høye inntak, og det samme står også på linfrøpakken min.

Forklaringen jeg har funnet:
Linfrø inneholder cyanid glykosider. For stor mengde er ikke bra. Mattilsynet anbefaler max 1-2 spiseskjeer linfrø om dagen.
I kroppen omdannes glykosider til cyanid, blåsyre. Blåsyre er en kjempefarlig syre for kroppen. Hele linfrø passer stort sett gjennom tarmen uten å brytes ned og tas opp. Knuste linfrø tas opp i tarmen.

Dersom steking (av knuste linfrø) på 200 gr forhindrer dannelse av blåsyre i kroppen er jo saken grei?!

Gammel 26-04-10, 22:38   #14
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Jeg har hørt om blåsyre i linfrø, men kun hvis de spises rå og ikke utvannet el.l. Og her var det vel snakk om linfrø i brød, som man spiser i uhorvelig små mengder og de fleste av oss spiser ikke brød hver dag, i tillegg til varmebehandlingen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 23:19   #15
RIL
Juniormedlem

RIL sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Alder: 43
RIL er på en erverdig vei

Uffda, nå ble jeg litt *hmmmmm* For jeg lager meg dette knekkebrødet OFTE!: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29309
Iallefall 1 gang om dagen, er så enkelt og greit! Så da er dt jo 4 ss med linfrø for hvert store knekkebrød! Og det er jo så godt! synes magen min fungerer så bra på det, får jo fort litt hard mage av den her ketolyseopplegget... hmmmmmm...

RIL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:49   #16
mari10
Juniormedlem

Nemlig, skjønner du jeg er i tvil?! Leter fortsatt etter flere fakta rundt dette.

Gammel 28-04-10, 16:11   #17
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Jeg har spist 2 ss rå linfrø i kefir/vann eller rett fra skjea i laaaaange perioder, min bestemor tok det alltid om morgenen pga magen, noe hun gjorde i årevis. Ikke følt meg det spøtt forgiftet og bestemor døde som ei gammel dame Tror igrunn både min mor og tante har gjort det samme, null problem.... Den gangen jeg fikk barn fikk vi anbefalt ett par spiseskjeer med linfrø i kefir/youghurt daglig pga magen. Hadde det vært tilfelle at det fører til forgiftning går jeg ut i fra at man hadde hørt om det

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Sist redigert av Charlott : 28-04-10 kl 16:24.
Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.