Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Barefooting og ketose!

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-06-10, 21:02   #1
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Barefooting og ketose!

Langdistanseformen har kommet seg betraktelig etter jeg begynte å legge om kostholdet. Og i samme slengen har løpegleden økt noe voldsomt. Jeg må neste holde igjen for å ikke løpe så mye at jeg pådrar meg belastningsskader. Derfor passet det bra at en på jobben stakk innom kontoret og sa noe som "jeg vet noe du kommer til å like!" Og så slang han et par Vibram fivefingers på pulten min. Etter noen korte minutter med innføring og to tre videoer på youtube, var jeg solgt. Boken "born to run" har ankommet, det samme har mine fivefingers kso. Boken skal åpnes i kveld, skoene har vært testet ca 15km i dag. Kanskje litt langt for en første tur, men utrolig gøy. Jeg løp opp og ned et fjell, og ca 6 km på asfalt til avslutning. Det føles bra, selv om leggene helt klart kommer til å være mørbanket i morgen! Det tar nok litt tid å bli helt vant til et litt anderledes løpesteg. Kommer nok ikke til å kaste mine godt utprøvde asics nimbus, men variasjon er særdeles kjærkomment!

Alt i alt vil jeg si at trening i ketose pluss barefooting = sant Knallgod utholdenhet, leken og lett på foten og litt steinalderpreg over det hele

Gammel 05-06-10, 16:40   #2
andreasoe
Medlem

Medlem siden: Feb 2010
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Barefooting og ketose!

hva er fordelene ved å bruke de kontra gode løpesko?

andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:06   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

hva er fordelene ved å bruke de kontra gode løpesko?

DET lurte jeg også på!

Gammel 06-06-10, 20:46   #4
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Min erfaring etter litt bruk er først og fremst at følelsen å løpe med disse er helt anderledes, og det er helt klart at det kreves litt "øvelse" for å bli vant til det. Hvis man skal jogge, føler jeg frekvensen går opp og steget blir litt som å liste seg. Best følelse fikk jeg da jeg fikk i gang et litt hurigere steg, og følgelig gikk tempoet opp, og det ble mer intervalltrening (fartslek) av det. Jeg er rekordstøl i leggene i dag, etter en litt for lang testøkt for to dager siden. Men det var bare så utrolig deilig å løpe at jeg ikke ville stoppe Det kunne jeg ikke sagt før jeg begynte med lchf!

Argumentene for å løpe barbeint kan man finne noe av ved å søke på barefoot running på youtube, eller søk på følgende "The Barefoot Professor: by Nature Video". Grei video. Og hvis man vil mer vitenskapelig til verks er det altså publisert en artikkel i nature. Konklusjonen er kort fortalt at det belaster kroppen mindre hvis man løper med et annet løpesteg, som for mange naturlig kan fremprovoseres ved å rett og slett kle av seg på beina og løpe barbeint.

Holder på å lese "born to run" av christopher mcdougall, som visstnok er barefoot-bibelen, men ikke minst er den en spennende og fascinerene bok.

Siden kroppen (min) fungerer mye bedre i langdistansemodus med et lchf kosthold, ble jeg nysgjerrig på hvordan løpingen i seg selv kan fungere bedre også. Og da må barbeintløping testes ut!

Gammel 07-06-10, 19:19   #5
andreasoe
Medlem

hvor kan man kjøpe?

Gammel 09-06-10, 20:55   #6
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Vanskelig å få tak i Norge (norske butikker). En kollega av meg kjøpte på lovethoseshoes.com eller noe slikt. Det funket greit, kom på ca 1000,- Det er en fyr som selger de på finn.no, søk på "portrett handel". Jeg kjøpte mine av han. Praktisk siden både han og meg bor i Bergen, og jeg kunne dermed prøve de på før kjøp... Ser også at de har skoene på amazon.com, men er usikker på hvordan det blir ift frakt...

Gammel 10-06-10, 20:27   #7
andreasoe
Medlem

bestilte mine på www.brandon.no

Prøvde først på nettet fra utlandet.. men det var svindel

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketose mer enn 6 mnd shady Lavkarbo generelt 1 21-01-07 21:06
hva er ketose ? Aadna Lavkarbo generelt 2 06-08-06 00:16
Ketose leil Ketolysekuren 2 21-06-06 16:13
Ut av ketose? susanna Spørsmål og svar 1 16-06-06 10:42

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.