Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Linfrø og blåsyre

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-07-10, 22:05   #1
Berte
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Berte er på en erverdig vei

Linfrø og blåsyre

Ser at noen av oppskriftene inneholder mye linfrø. Fikk denne opplysningen av en ernæringsterapeut
"Det er riktig at det dannes blåsyre når vi spiser linfrø. Litt mer av de knuste en av de ikke-knuste. Sosial- og helsedirektoratet anbefaler at man ikke spiser over 2 spiseskjeer pr dag."

Berte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: blanding uten hvete,rug Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 22:20   #2
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Linfrø og blåsyre

http://matportalen.no/artikler/2005/...older_blaasyre

Ser ut til at det gjelder stort sett knuste linfrø, men at dersom de varmebehadles så forsvinner giften? Og de fleste bruker vel de knuste frøene i bakverk?

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 00:22   #3
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Tror ikke at du skal være så veldig bekymret. Jeg prøvde å google antall døde pga cyanidforgiftning i Norge, og fant ingen.
I 1998 var det 2 (!) innlagte på sykehus som var eksponering gjennom arbeidet sitt -og da vil jeg tro at det er via brann eller andre kjemikalier.

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:30   #4
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Vel...her er muligens ei:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3062737.ece

Hele linfrø er bra for å regulere mage/tarm,(De danner slim rundt seg og suger til seg fuktighet i tarmen hvis jeg husker rett) men knuste er bra for å få omega 3 i seg. Hvis du varmebehandler de knuste linfrøoljen mister de hele hensikten.. (eller???)Linfrøolje er jo veldig sart ihvertfall, og tåler jo både lys og romtemperatur dårlig...
Jeg spiser 20 g linfrøolje til dagen sammen med kesam, som skal ha en terapeutisk effekt på en rekke lidelser, og ble litt nyskjerrig på dette blåsyre spørsmålet - (Har jo tydeligvis ikke fått i meg for mye enda da )

Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:55   #5
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

fant litt info....

http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/linu_usi.htm

INNHOLDSSTOFFER
I frøskallet på modne linfrø finnes det 3-6 % slim som er oppbygd av galakturonsyre, galaktose, rhamnose og arabinose, samt pektin. I frøene finnes det videre 30-45 % olje som er rik på glyserider, som omega-3 syren alfa-linolensyre (rundt 55 %), omega-6 syren linloensyre (20 %) og andre umettende syrer. Videre finnes rundt 26 % protein, ca. 14 % fiber, ca. 4 % mineraler, steroler, enzym, og ca. 1 % av blåsyreglykosidet linamarin, som den fryktede blåsyren frigjøres fra. Mens blåsyre normalt tas opp i organismen i løpet av sekunder, har man etter inntak av 100 g linfrø bare kunnet påvise en meget liten mengde av den farlige giften i blodet. Blåsyren i linfrø må altså ha en annen virkning i organismen enn blåsyren i andre midler, f.eks. i bitter mandel. Linfrø inneholder mye energi, ca. 1960 kJ (470 kcal) per 100 g.
URTENS EGENSKAPER OG VIRKNINGLinfrø er en søt, slimholdig droge som virker avførende, mykgjørende og smørende på slimhinnene i tarmene og luftveiene, og som lindrer irriterte slimhinner. Drogen virker videre slimløsende, betennelsesdempende, sårhelende, bakteriehemmende, hostedempende, smertelindrende, nærende, beskyttende på hjertet og kretsløpet, kolesterolsenkende, forebyggende mot arteriosklerose og kreft.

URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMERLinfrø brukes innvortes ved kronisk forstoppelse, magekatarr (gastritt), tarmkatarr (enteritt), divertikulitt (betente tarmlommer), irritabel tykktarm syndrom, kronisk blærekatarr (cystitt), uregelmessig hjerterytme, høyt blodtrykk, angina pectoris, høyt kolesterol, gallestein, nyrekolikk, hemoroider, forkjølelse, halsbetennelse, sår hals, hoste, bronkitt, lungebetennelse, emfysem, hetetokter, eksem, psoriasis, multippel sklerose, menstruasjonsproblemer, åreforkalkning, revmatoid artritt og forebyggende mot tykktarmskreft, brystkreft og prostatakreft.
Utvortes kan linfrø eller linfrøolje brukes på tørr hud, betente sår, brannsår, solbrenthet, kjertelhevelser, byller, eksem, hudbetennelser, helvetesild og psoriasis, som grøtomslag på brystet ved hoste, bronkitt og lungebetennelse, og til gurgle- og skyllevann ved heshet, sår hals og betennelser i munnhulen.

Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forskjell på linfrø og linfrø? Human Ketolysekuren 21 30-03-11 18:30
Linfrø Elinee Spørsmål og svar 21 21-03-10 20:50
Linfrø meksiko Fase I 1 25-03-09 16:35
Linfrø trudern Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 21-03-09 10:19
Linfrø Miro Lavkarbo generelt 2 12-04-04 23:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.