Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Når dere regner karbohydrater ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-08-10, 19:00   #1
Idamor
Medlem

Idamor sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 40
Idamor er på en erverdig vei

Når dere regner karbohydrater ...

Altså, når dere regner hvor mye karber det er i en oppskrift, regner dere ut i fra rå ingredienser, eller tilberedte?

Det hender jo man får opp både i rå og i tilberedt form når man søker liksom. Hva er i såfall best?

Gammel 20-08-10, 19:12   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når dere regner karbohydrater..

Gammel 20-08-10, 19:18   #3
Idamor
Medlem

Idamor sin avatar

Takk :-) Det gjorde ALT så mye lettere! ;-)

Gammel 20-08-10, 19:19   #4
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Det må du nesten velge selv. Men du må bruke vekten til den samme som du regner. Karbohydratinnholdet i 50 gram stekte grønnsaker er høyere enn karbohydratinnholdet i 50 gram rå grønnsak. Dette fordi det forsvinner vann i steking, og vekten blir mindre under steking. Jeg synes personlig det er enklest å regne ut alt på bakgrunn av rå tilstand, da har du best kontroll.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 19:48   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Det må du nesten velge selv. Men du må bruke vekten til den samme som du regner. Karbohydratinnholdet i 50 gram stekte grønnsaker er høyere enn karbohydratinnholdet i 50 gram rå grønnsak. Dette fordi det forsvinner vann i steking, og vekten blir mindre under steking. Jeg synes personlig det er enklest å regne ut alt på bakgrunn av rå tilstand, da har du best kontroll.

Kan ikke velge selv, vel!
Næringstabellene er alltid beregnet ut i fra RÅ varer, fordi man ut i fra tilbredningsmetode fjerner forskjellig mengder væske!
Finnes det tabeller som oppgir innholdet i kokte/stekte/friterte/bakte ting???

Gammel 21-08-10, 12:58   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Næringstabellene er alltid beregnet ut i fra RÅ varer, fordi man ut i fra tilbredningsmetode fjerner forskjellig mengder væske!

Jada, både matvaretabellen og matvareguiden og flere andre lar deg for flere varer velge om det er kokt eller stekt osv.

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 15:13   #7
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Om du vil veie maten ferdig tilberedt eller rått må da være opp til deg selv, når man finner næringsinnholdet for begge deler, slik som trådstarter spør om.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 15:22   #8
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Om du vil veie maten ferdig tilberedt eller rått må da være opp til deg selv, når man finner næringsinnholdet for begge deler, slik som trådstarter spør om.

Jada, jada, jeg har skjønt at jeg er for gammel......
Det finnes lister for alt mulig nå til dags.......

MEN, jeg mener fortsatt at de ikke kan bli korrekte i alle tilfeller og at det er bedre, og enklere, å veie rå mat!
Disse tabellene kan umulig klare å ta høyde for hvor lenge jeg steker fisken eller hvor mye salt jeg har i vannet eller hvilke olje jeg steker med.......

Sist redigert av Kitt : 21-08-10 kl 16:16. Årsak: Maaaange skrivefeil her, gitt!
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 15:24   #9
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når dere regner karbohydrater ...

eller hvor lenge du lar kjøttet hvile etter steking.
om du hardkoker eller bare damper grønnsakene.

Gammel 21-08-10, 15:42   #10
Idamor
Medlem

Idamor sin avatar

bli korrekte i alle tilfeller og at det er bedre, og enklere, å veie rå mat!
Disse tabellene kan umulig klare å ta høyde for hvor lene jeg steker fisken eller hvor mye salt jeg har i vennet eller hvilke olje jeg steker med.......

Det tenkte jeg faktisk ikke på! Da var det faktisk ganske lurt at jeg spurte da :-) Aldri tenkt på at det har noe å si liksom. Men, når jeg tenker etter er det jo i grunnen logisk ;-)

Gammel 21-08-10, 19:51   #11
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Jada, jada, jeg har skjønt at jeg er for gammel......
Det finnes lister for alt mulig nå til dags.......

Øh... jeg må på det sterkeste insistere på at du ikke er for gammel!!! For da er jeg for gammel også og det er jeg nemmmelig IKKE! Så det så!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 20:29   #12
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Øh... jeg må på det sterkeste insistere på at du ikke er for gammel!!! For da er jeg for gammel også og det er jeg nemmmelig IKKE! Så det så!!

Vel, atte, du er jo yngre enn meg, på den andre siden av 40 til og med......
Men vi er jo ikke gamlerer enn vi føler oss, og det er ikke ofte jeg føler meg gammel, så kanskje vi bare er like unge og .....

Gammel 21-08-10, 20:39   #13
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Men vi er jo ikke gamlerer enn vi føler oss, og det er ikke ofte jeg føler meg gammel, så kanskje vi bare er like unge og .....

...har bursdag om 4 uker da... Føler meg 25 ennå jeg...bare med mer erfaring... (ihvertfall med erfaring om tyngdekraftens innvirkning på en kvinnekropp... )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 01:03   #14
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Alder: 56
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Hva med brød da? Der legges det jo til vann, dvs. et brød med melmengde 300 gr. og væske 300 gr. gir et brød som er nesten 600 gr..

Og hvis du bruker gjær, hvor mye av stivelsen (karbohydratene) i brødet blir spist av gjæren (omdannet til alkohol og CO2) før den er ferdig hevet?

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:25   #15
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hva med brød da? Der legges det jo til vann, dvs. et brød med melmengde 300 gr. og væske 300 gr. gir et brød som er nesten 600 gr..

Og hvis du bruker gjær, hvor mye av stivelsen (karbohydratene) i brødet blir spist av gjæren (omdannet til alkohol og CO2) før den er ferdig hevet?

BiggieS

Det er vel forskjell på hva som passer best både når det gjelder brød.. grønnsaker.. kjøtt.. you name it.

Gammel 23-08-10, 16:42   #16
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Jeg er i allefall gammal.... Jeg er til og med fra forrige årtusen!!! Omtrent fortidslevning... (er 43....)

Gammel 23-08-10, 17:00   #17
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg er i allefall gammal.... Jeg er til og med fra forrige årtusen!!! Omtrent fortidslevning... (er 43....)

I mine barns øyne, i hvert fall i min sønns, er jeg fra en helt annen tidsalder!
Faktisk er jeg fra premobil-tid, og det er noe sånt cirka rett etter at dinosaurusene ble utryddet eller noe.....

Gammel 23-08-10, 17:07   #18
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

I mine barns øyne, i hvert fall i min sønns, er jeg fra en helt annen tidsalder!
Faktisk er jeg fra premobil-tid, og det er noe sånt cirka rett etter at dinosaurusene ble utryddet eller noe.....

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Regner dere på all mat? Manne85 Ketolysekuren 1 27-07-10 23:57
Regner dere ut protein/fett? kamuzz Ketolysekuren 3 22-06-10 09:27
Stekt egg til frokost; hvordan regner man egentlig ut karbohydrater her? Estrella Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 25-01-10 20:34
Regner dere proteiner? Janis Ketolysekuren 7 18-10-07 22:39
Regner dere farris med som antall liter vann i løpet av en dag? Tette80 Ketolysekuren 5 24-04-07 18:14

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.