Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Overvektige er mer humørsyke ...

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-10, 16:00   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Overvektige er mer humørsyke ...

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10036586

Jaggu meg ikke rart så hersa vi blir med av de slanke og såkalt "friske"! (Det var en spøk...)

Jeg vil gjette at hormonubalanse pga insulinresistens/stoffskifteproblemer kan være en årsak ? - og at vi på lavkarbo blir både blidere OG slankere *ler*

Henger meg opp i vektklubb-"ekspert" sitt utsagn:

Sitat:

Bare husk at variert, sunt og smaksrikt, sunt kosthold kan ta litt mer tid, fordi du ikke bare kan putte fløte og smør i alt.

HAHAHA! Jeg kan putte så mye fløte og smør jeg bare VIL i maten min!

Herlighet hvor deilig livet er på lavkarbo!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 16:42   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

[url]
HAHAHA! Jeg kan putte så mye fløte og smør jeg bare VIL i maten min! Herlighet hvor deilig livet er på lavkarbo!

Har akkurat spist kylling i biter og baconrester fra gårsdagens frokost med en dæsj rømme i stekepannen og salat til. Mmmmmm....

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 16:53   #3
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Synes egentlig studien høres interessant ut. Mener jeg selv er ganske påvirket av "vær og føre", for eksempel er det helt uvanlig for meg å legge på meg i sommerferien (til tross for alle kakefestene (?) i juni). Mørke mesteparten av døgnet er definitivt noe som ikke virker positivt inn på min motivasjon for å gjøre noe som helst i alle fall... Men klart, det er mange andre faktorer som er viktige også.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 16:58   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Synes egentlig studien høres interessant ut. Mener jeg selv er ganske påvirket av "vær og føre", for eksempel er det helt uvanlig for meg å legge på meg i sommerferien (til tross for alle kakefestene (?) i juni). Mørke mesteparten av døgnet er definitivt noe som ikke virker positivt inn på min motivasjon for å gjøre noe som helst i alle fall... Men klart, det er mange andre faktorer som er viktige også.

Forsåvidt enig - jeg sliter også alvorlig på vinteren - og det ble verre da jeg flyttet fra midt-norge til østlandet... muligens fordi jeg nå ikke har lange lyse sommernetter å lade opp på? Ikke vet jeg...
Jeg bare reagerer litt på at man - når man er nede og deprimert på vinteren av ulike årsaker så skal man ikke spise fett... og jeg har jo erfart det motsatte - nå som jeg spiser mye fett (og selvfølgelig MYE mindre karbo...) er jeg mye mer stabil i humør og energi enn noen gang... går aldri "helt tom" liksom... De burde heller anbefale mindre karbo og mer fett på vinteren hvis man har lettere for å legge på seg på den årstiden (like me...)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 17:02   #5
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg bare reagerer litt på at man - når man er nede og deprimert på vinteren av ulike årsaker så skal man ikke spise fett... og jeg har jo erfart det motsatte - nå som jeg spiser mye fett (og selvfølgelig MYE mindre karbo...) er jeg mye mer stabil i humør og energi enn noen gang... går aldri "helt tom" liksom... De burde heller anbefale mindre karbo og mer fett på vinteren hvis man har lettere for å legge på seg på den årstiden (like me...)

Ja, men det var jo det vanlige oppgulpet på slutten av artikkelen det vel? Avhandlingen kom vel ikke med noen slike påstander (ut fra det lille som sto i artikkelen).

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 17:08   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Ja, men det var jo det vanlige oppgulpet på slutten av artikkelen det vel? Avhandlingen kom vel ikke med noen slike påstander (ut fra det lille som sto i artikkelen).

Nei det var sånt VG legger til bare for å terge opp akkurat MEG *ler*

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 17:17   #7
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

"- Vi fant en sammenheng mellom uttalte årstidsvariasjoner og økt midjemål, høy BMI, høyt blodtrykk og høyt triglyseridnivå. Det siste betyr fettverdier i blodet, sier forsker Nicolas Øyane."

...og hva er det som driver triglyseridene i været mon tro?

http://furst.no/bb/node312_mn.html
Tolkning: Høye verdier kan være arvelig betingede (familiær hypertriglyseridemi). Sekundære hypertriglyseridemier sees ved dårlig kontrollert diabetes, hypothyreose, nyre-, pankreas- og leversykdommer. Stort karbohydratinntak, P-piller, graviditet, steroidhormoner, diuretika og beta-blokkere kan gi økte verdier. Økte triglyserider er alene neppe noen viktig risikofaktor for hjerte-/kar-sykdommer. Se Lipider.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 17:34   #8
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Det er så flott med studier hvor de observerer en ting og så spør de noen "eksperter" som ser ut til svare på noe helt annet.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg vil gjette at hormonubalanse pga insulinresistens/stoffskifteproblemer kan være en årsak ?

Så absolutt. Jeg har ei venninne som er som en drage når hun har lavt blodsukker og i godt humør når blodsukkeret er normalt eller høyt. Jeg har fått henne til å kutte ned på karbohydratene, men så ble hun gravid og ble så kvalm av lavkarbo-mat.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 17:55   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Det er så flott med studier hvor de observerer en ting og så spør de noen "eksperter" som ser ut til svare på noe helt annet.
Så absolutt. Jeg har ei venninne som er som en drage når hun har lavt blodsukker og i godt humør når blodsukkeret er normalt eller høyt. Jeg har fått henne til å kutte ned på karbohydratene, men så ble hun gravid og ble så kvalm av lavkarbo-mat.

Den der kjenner jeg meg igjen i... da jeg studerte på høgskolen og var med UKA-styret - kom alle møteinnkallinger med : "Grete må huske å spise før hun kommer." nederst på innkallingen...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 20:13   #10
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

"- Vi fant en sammenheng mellom uttalte årstidsvariasjoner og økt midjemål, høy BMI, høyt blodtrykk og høyt triglyseridnivå. Det siste betyr fettverdier i blodet, sier forsker Nicolas Øyane."

...og hva er det som driver triglyseridene i været mon tro?

http://furst.no/bb/node312_mn.html
Tolkning: Høye verdier kan være arvelig betingede (familiær hypertriglyseridemi). Sekundære hypertriglyseridemier sees ved dårlig kontrollert diabetes, hypothyreose, nyre-, pankreas- og leversykdommer. Stort karbohydratinntak, P-piller, graviditet, steroidhormoner, diuretika og beta-blokkere kan gi økte verdier. Økte triglyserider er alene neppe noen viktig risikofaktor for hjerte-/kar-sykdommer. Se Lipider.

Dette synes å være lysende opplagt: høye nivåer av triglyserider henger sammen med for mye karbohydrater som henger sammen med yo-yo blodsukker som gir varierende humør. Her er det ikke overvekta men årsaken til overvekta som gir varierende humør. At tilfeldige "eksperter" som hostes opp i slike tilfeller alltid konkluderer med at vi da må lage mat med mindre fløte og smør - det er vel bare den vanlige merkelige feilkoblingen. Pussig at de ikke ser det sjøl, disse ekspertene.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 20:31   #11
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Den der kjenner jeg meg igjen i... da jeg studerte på høgskolen og var med UKA-styret - kom alle møteinnkallinger med : "Grete må huske å spise før hun kommer." nederst på innkallingen...

Hihihi

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:52   #12
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Den der kjenner jeg meg igjen i... da jeg studerte på høgskolen og var med UKA-styret - kom alle møteinnkallinger med : "Grete må huske å spise før hun kommer." nederst på innkallingen...

Hahaha! Fabelaktig!

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:54   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Det er egentlig ganske trist at det er helt akseptert å være "sinna-sulten" pga lavt blodsukker, når det er så enkelt å gjøre noe med det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 22:14   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige er mer humørsyke ...

Enig - men jeg ante ikke at løsningen var lavkarbo den gangen... jeg bare tenkte at jeg måtte spise oftere...

Opplysning til folket må til!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Inuittbarn ekstremt overvektige Kanutten Generell ernæringsdebatt 2 21-07-09 20:18
Ketolyse - hvorfor til overvektige? silva Ketolysekuren 38 02-10-07 17:12
Vil operere overvektige tenåringer (VG) Snikende Saccosekk Nyheter / media 18 17-01-07 12:57
hvorfor er vi egentlig overvektige jeef-micro Artikler 6 19-07-06 07:57
Diskriminerting av overvektige! guro Generell ernæringsdebatt 1 25-10-05 20:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no