Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ønsker ikke å gå ned i vekt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-09-10, 20:53   #1
meme
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 6
meme er på en erverdig vei

Ønsker ikke å gå ned i vekt

Hei!
Jeg er ny her, og har lest en del, men ikke funnet noe om akkurat det jeg lurer på. Det kan hende noen har diskutert dette før, i så fall beklager jeg at jeg har oversett det.

For min del er saken at jeg ønsker å gå over til et kosthold med mindre karbohydrater av andre grunner enn vektreduksjon. Jeg har problemer med eksem, akne og tretthet, som jeg håper at kan forbedres med et kosthold med mindre karbohydrater.

Jeg har vært hos en privatpraktiserende hudlege som har anbefalt meg dette, men han mener at jeg ikke skal begynne på noen "totalavholds" livsstil, fordi det kan være vanskelig å gjennomføre og fordi jeg ikke har behov for det. Jeg er forsåvidt der selv også, i denne omgang (kan jo tenkes at jeg endrer holdning til dette etter hvert).

Det jeg har fått anbefalt er følgende:
- Minimum 2 fiskemåltider i uka
- Ikke spise poteter
- Ikke spise brunost, syltetøy og annet søtt pålegg
- Spise Fedonbrød eller Omega2-brød i stedet for vanlig brød
- Spise mer grønnsaker og mindre frukt (jeg har ofte spist ca. 3 frukt om dagen og kanskje en porsjon grønnsaker, men har nå fått med meg at det ikke er å anbefale)
- Unngå lettprodukter
- Redusere sukkerbruken til en dag i uka (godteri/kjeks/osv)
- Unngå å drikke brus
Ja, det var det jeg kom på nå i alle fall....

Etter at jeg fikk anbefalt dette, begynte jeg å google en del, og ble nesten litt forvirret av alle kostholdsfilosofiene, GI, karbo, osv, osv...
Tenkte derfor høre med dere erfarne her inne hva dere anbefaler. Tar i mot alle kommentarer og råd med takk!

Jeg er som sagt ikke interessert i å gå ned i vekt (2-3 kg hadde ikke skadet meg altså, men utover det har jeg ikke mye ekstra fett på kroppen tror jeg).

Og jeg er bl.a. usikker på om jeg bør unngå ting som kokte gulrøtter, mais, o.l. pga. karboinnholdet... Når jeg altså ikke skal på noen hard kostomlegging, men selvfølgelig ønsker jeg å unngå karbo-bombene (eller "gift" som legen min kaller f.eks. pølsebrød og andre hvite bakverk for).

meme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon? Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 21:02   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Vil anbefale deg å lese denne!
Spes den delen som heter "LCHF på 3 min"!
God start!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 21:12   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Hei,
Lavkarbo er vektregulerende og det er ikke alle som spiser lavkarbo fordi de skal ned i vekt, men på grunn av alle helsefordelene. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold med et inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Den ”oppskriften” du har fått ligner veldig på Fedon og her finner du Fedon-delen av forumet.
Legger link til en tråd med en samling av masse nyttig informasjon:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 08:08   #4
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av meme, her.

Hei!

Jeg har vært hos en privatpraktiserende hudlege som har anbefalt meg dette

Vil bare si hipp hurra for din hudlege. Så utrolig bra at det finnes leger som anbefaler lavkarbo, at de i det hele tatt tenker på at kosten har mye å si for slike problemer. Hadde senest en diskusjon med svigerfar i går ang psoriasis og fettinntak. Han skal til en hudlege i dag da hans psoriasis har blomstret opp masse i det siste. Jeg nevnte at mange har blitt mye bedre av blant annet høyere fettinntak, at det er viktig å tenke at kroppen trenger smøring innefra.

Selv har jeg blitt kvitt en kronisk ekstrem tørr hodebunn som flasset konstant, og tilhørende eksem bak ører og i hårfestet etter at jeg begynte på lavkarbo. Ikke ante jeg at kostholdet hadde SÅ masse å si.

Ønsker deg lykke til med omleggingen. Flott at du har funnet dette forumet, her er det masse hjelp og tips å hente .

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 09:07   #5
meme
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 6
meme er på en erverdig vei

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Takk for svarene!

Jeg sier også hurra for hudlegen, som ser andre alternativer enn bare å kjøre på med kortison og lignende kortsiktige behandlinger. Så fint å høre at du har fått bedre hud etter at du la om kostholdet, Matglad.

Takk for at du tipset om Fedon, arnakristin. Jeg ser nå at det er nok den retningen som passer best for meg, ja. Masse interessant lesing spesielt på den delen av forumet!

meme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon? Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 12:27   #6
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Velkommen hit, og hurra for hudlegen din!
Selv er jeg her på grunn av helsa, og det som fikk meg hit var å lese boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan.
Der står det mye om helsefordelene ved lavkarbo og det kan være en ekstra trygghet å vite litt om når en skal legge om kostholdet sitt.
Lykke til!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 12:41   #7
Tropika
Medlem
 
Tropika sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 316
Tropika er ny på veien

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Vil bare si hipp hurra for din hudlege. Så utrolig bra at det finnes leger som anbefaler lavkarbo, at de i det hele tatt tenker på at kosten har mye å si for slike problemer. Hadde senest en diskusjon med svigerfar i går ang psoriasis og fettinntak. Han skal til en hudlege i dag da hans psoriasis har blomstret opp masse i det siste. Jeg nevnte at mange har blitt mye bedre av blant annet høyere fettinntak, at det er viktig å tenke at kroppen trenger smøring innefra.

Selv har jeg blitt kvitt en kronisk ekstrem tørr hodebunn som flasset konstant, og tilhørende eksem bak ører og i hårfestet etter at jeg begynte på lavkarbo. Ikke ante jeg at kostholdet hadde SÅ masse å si.

Ønsker deg lykke til med omleggingen. Flott at du har funnet dette forumet, her er det masse hjelp og tips å hente .

Er det sant dette som jeg har uthevet her? Jeg har nylig fått diagnosen psoriasis og det hadde jo vært utrolig herlig om utbruddene kan reduseres med et lavkarbo kosthold.

Beklager avsporingen HI.

Tropika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 12:51   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Psoriasis er en av flere hudlidelser som definitivt kan bli mye bedre på et lavkarbo/ketogent kosthold med mye essensielt fett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 12:58   #9
Tropika
Medlem
 
Tropika sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 316
Tropika er ny på veien

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Psoriasis er en av flere hudlidelser som definitivt kan bli mye bedre på et lavkarbo/ketogent kosthold med mye essensielt fett!



Nå gleeeder jeg meg til å ta fatt på keto 1 november.

Tropika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 15:15   #10
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Ellers kan jeg anbefale boka Frisk med lavkarbo av Sofie Hexeberg. Der står det mye om helsefordelene med lavkarbo kostholdet.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 16:12   #11
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Psoriasis er en av flere hudlidelser som definitivt kan bli mye bedre på et lavkarbo/ketogent kosthold med mye essensielt fett!

Det visste jeg faktisk ikke!

Jeg har atopisk eksem og jeg ser tydelige tegn til forbedring på også meg på det området. Det blomstrer jo opp når jeg er mye i vann (dvs vasker hendene mye o.l), men det har blitt bedre. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å bli helt bra, men så lenge det blir bedre er jeg kjempefornøyd

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 19:19   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ønsker ikke å gå ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Det visste jeg faktisk ikke!

Jeg har atopisk eksem og jeg ser tydelige tegn til forbedring på også meg på det området. Det blomstrer jo opp når jeg er mye i vann (dvs vasker hendene mye o.l), men det har blitt bedre. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å bli helt bra, men så lenge det blir bedre er jeg kjempefornøyd

Ikke sant?
Min psoriasis er jo ikke borte, men er i hvert fall mye mer til å leve med når jeg spiser LCHF!
Klør meg ikke til blods om natten og kan gå med mørke klær igjen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går ikke ned i vekt rakianne Spørsmål og svar 1 25-08-10 17:02
Går ikke ned i vekt Splitterpine Lavkarbo generelt 2 16-08-10 15:18
Går ikke ned i vekt ...? bojo Spørsmål og svar 10 14-03-10 23:15
Går ikke ned i vekt RoNoHa Spørsmål og svar 9 09-02-10 22:51
Ønsker å vite at jeg IKKE er i ketose! Stole på stix? bella donna Ketolysekuren 3 22-06-09 10:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no