Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Danskene omrokkerer kostpyramiden!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 21-02-05, 21:06   #1
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk
Talking

Danskene omrokkerer kostpyramiden!

Opprinnelig lagt inn av Berlingske Tidende

Ind med rugbrød - ud med sukker og lyst brød

Den traditionelle danske kostpyramide skal justeres. Drop det hvide brød og skær ned på ris og pasta, lyder anbefalingen fra Ernæringsrådet.

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=543138/

Gammel 21-02-05, 21:09   #2
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hehey - så bra!

Og Norge følger etter.. sånn.. om en femti års tid, kanskje?

Gammel 21-02-05, 21:50   #3
friflex
Seniormedlem

friflex sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 45
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Vel, når det gjelder type brød har vel endatil Norum og co vært "flinke" i sine anbefalinger... men MYE og gå på, på andre områder ja!

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-02-05, 22:25   #4
Albertine
Gjest

*bølgen*

Svar med sitat
Gammel 21-02-05, 23:47   #5
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Men på den annen side så jeg begynnelsen på en "Dr Phil" i dag.

Han startet en ny slankegreie - for folk som vil ned 10-15 kg. Budskapet var at "motedietter som lavkarbo-høyprotein-høyfett" holder ikke. Det kan faktisk være "LIVSFARLIG!"

For hør hva som skjedde med en jojo-slanker... Så kom det en bit om en dame som først hadde sultet seg og gått ned, deretter lagt på seg, så spiste hun et slankemiddel og gikk ned, så ble det forbudt, så gikk hun opp igjen, så måtte hun fjerne galleblæren. Og det var det...

Jeg skrudde av da, så det er jo mulig de kom med en link senere, men jeg ser jo ikke hva dette har med lavkarbo å gjøre. Men såvidt jeg vet, er Phil McGraw psykolog, så hva vet han om det han sier han skal fikse - nemlig legge opp et kosthold som vil gjøre at man går ned 10-15 kg på 10 uker?

Riktignok sier han at nøkkelen er mosjon (dvs han sier "exercise", og det bli iflg det han sier mye mer voldsomt enn å mosjonere - jfr "Slankekrigen" på TVNorge på søndager), men vi vet at kosthold er viktig, og ikke minst det å forstå hvorfor kroppen reagerer på og blir avhengig av karbohydrater. Vi kjøper ikke den gamle greia om å ligge unna fett - for vi har erfart at det som funker, er lavkarbo!

I hvert fall vet jeg det. Det går ikke en dag uten at jeg jubler ved tanken på gamle dr Atkins og lavkarbo. Hver dag er faktisk en fryd nå! Og det er Atkins sin skyld, derfor jubler jeg!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-03-05, 05:03   #6
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Noen som vet noe om kostpyramider i f.eks Sverige, Finland, England, osv?

Hadde vært spennende å visst...

Gammel 19-03-05, 17:30   #7
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Nå skal de visst ikke omrokkere den allikevel.....

http://www.sef.no/index.db2?id=11002554

Sitat:

Danskenes konklusjon er at det ikke er funnet faglig belegg for ernæringsmessige problemer ved inntak av stivelsesholdige matvarer som poteter, ris og pasta.

Gammel 19-03-05, 18:40   #8
Alfie
Seniormedlem

Alfie sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 66
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

aiaiaiai... også jeg som var i ferd med å foreslå et aldri så lite karmadryss til våre venner på den andre siden av Skagerak også...

Gammel 20-03-05, 15:34   #9
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Når det gjelder Dr.Phil er han genial på å hjelpe tvangsspisere. Jeg leser boken hans nå, fordi jeg trenger virkelig hjelp mot tvangspisingen min. Poenget er å omprogrammere hjernen, tenke positivt istedetfor negativt osv. Jeg syns slankeboken hans er GENIAL!

Men jeg er ikke enig i synet hans på Atkins selvsagt. Hans kosthold er mer i retning av Grete Roede, med et innslag av Lindberg, men jeg syns det er for lite fett i kostholdet han anbefaler.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.