Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-10, 07:57   #1
Trøndergutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 3
Trøndergutt er på en erverdig vei

Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Hei!
Har lest en del om dette med lavkarbo nå i jula, og synes dette virker meget spennende. Men gjennom min jobb, så er det fordeler/bakdeler, noe som gjør ting utfordrende i matveien. Mye sosialt med god mat og drikke. (sier ikke at det IKKE går ann, men at det ikke vil bli gjort 100%)
Fordelen er at vi har kantine på jobb, og dette gjør ting enklere igjen..
Jeg har alltid trent mye, og vil etter en laber høst komme i gang ¨nå etter jul. Da går det i fotball,spinning og ski. 4-6 ganger pr uke.

Mitt problem er kostholdet. Elsker pasta, brød, vafler,pizza osv, og da gjerne sent på kvelden...
Jeg drikker mye vann på jobb (ca 2 liter om dagen) og synes dette er godt. Så inntaket av vann er bra!
Jeg spinner om morgenen 2-3 dager i uka, og da er det gjerne div kornblanding å få servert etterpå.
Er dette da "forbudt" / håpløst å spise? Dette er jo noe av det som er "premien" etter ei hard økt...

Jeg har nok 10-13 kg for mye, og dette ønsker jeg å få gjort noe med selvfølgelig. Men jeg kommer nok ikke til å endre ting 100% mtp kostholdet. Kjenner meg for godt til det. Men er det lurt å uansett kutte ned en god del på karbohydratene, eller kan dette bare føre til det verre, når jeg ikke kommer til å fullføre 100% ?

Er dette med lavkarbo en fin "Kickstart" for å gå ned mest mulig kg feks frem til påske? Eller har dere da andre forslag som er bedre?

Er feks Nokas diett en fin måte å begynne å få i seg frokost på? (blandet med skummet melk) Tenker da kun som frokost, og evt som erstatning på kvelden når sulten kommer, eller har dere andre forslag?

Beklager rotete innlegg, men er så veldig i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette...
Jeg må endre en del ting, men vil aldri over en lang periode greie å endre livsstilen min veldig mye, men noe.(sene måltider, ikke frokost, mye karbo?) Men som sagt en periode på 2-3 mnd kan jeg nok få til, men er det da noen vits...?

På forhånd takk for innspill!

Trøndergutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 09:32   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Tja... På lavkarbo spiser man så lite mel og søte kornblandinger som mulig da og slike muslier pleier å være søtet så det holder. Du kan lage disse i lavkarbovarianter da, både vafler, brød og kornblandinger, smaker ikke helt som det du er vant til, men det er vel en vanesak.

Dessuten forsvinner suget etter søtt og brødmat etter en stund med lite karbohydrater.

Men velkommen hit! Les litt rundt og se om du finner noe som passer for deg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 09:53   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Kornblandinga er premien fordi du får lavt blodsukker når du trener på "høykarbo" kosthold De aller fleste som legger om til lavkarbo vil miste disse svingningene og dermed ikke ha behov for raskt energipåfyll etter trening. Men, det er lurt å spise f.eks et par kokte egg en halvtimes tid etterpå, det fyller på protein til musklene.

Her er en kjapp inføring i prinsippene: http://kostreform.blogs.capasitlabs....o3minutter.pdf

Det er mange som tenker som deg, hvordan kan jeg leve uten den "gode" maten, men som får en ordentlig aha-opplevelse når kroppen er renset for alle unaturlige "triggere". Gi deg selv 3 mnd, så ser du hvordan det føles.
Her er også mye bra info: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:01   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Det blir ikke verre, nei. Fedon har jo et opplegg det er tillatt med brød. Type brød blir da viktig. Men du, det er brøderstatninger å finne oppskrift på her inne som er gode og veldig lav på karbohydrater.Jeg anbefaler deg å prøve et godt lavkarbobrød slik at du faktisk som andre brødelskere kan spise ketolysemat. Mye av hvordan vi liker å spise er vane. På få dager kan du ha endret dette og trives godt med det nye kostholdet. Du må bare prøve det. Tror Ingers brød skal være gode. På ketolyse skal grønnsaker være karbohydratkilde nr 1. Litt får du også ved inntak av egg og visse typer oster som f.eks feta. Minst mulig karbohydrater utenom fra grønnsaker, kan du tenke.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:19   #5
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Det finnes jo enkelte som driver med "carb cycling" dvs. at de spiser lavkarbo enkelte dager, mens andre dager (f.eks ved hard trening) så spiser de vanlig. Det er en litt mer tilgivende diett da den er litt mer fleksibel. kanskje det er noe for deg?

Du kan lese deg opp her: http://www.bodybuilding.com/fun/par30.htm

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:26   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Men det er veldig upraktisk, siden man aldri vil få den boosten man får av å trene i ketose. Det tar et par uker før den kommer, men det er noe helt annet enn å trene på karbo. Søk opp tråder startet av BitTorrent for mer info.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:28   #7
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Ja, det er ikke akkurat snakk om en lavkarbodiett, men det finnes mange positive sider ved å ha en slik diett likevel.

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:33   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Ja, det er ikke akkurat snakk om en lavkarbodiett, men det finnes mange positive sider ved å ha en slik diett likevel.

Jeg har litt problemer med å forstå det? For de fleste av oss vil slik start-stopp tukling føre til veldig ustabile hormoner, og MASSE overflødig vann i kroppen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:38   #9
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Det står greit beskrevet i linken over. Igjen, det er bare et forslag, et alternativ.

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:39   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Ja, det passer kanskje best for de som trener masse.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 11:56   #11
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Kornblanding rett etter trening er nødvendigvis ikke helt håpløst, men før er meget dumt. Etter en hard treningsøkt går det som regel helt fint å få i se 20-40 gram karbohydrat, og det kan virke positivt på restitusjonen. Utover dette virker det som om du er litt for opptatt av å spise som før, Noka er ikke noe særlig egnet som lavkarbofrokost.

Holder du deg på rundt 70 gram karbohydrat totalt i døgnet, går det ann å kjøre et litt vinglete opplegg. Jeg vil tro at om du trener hardt, kan du kanskje gå opp i 100 gram om dagen.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 20:32   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det enten eller? 100% eller bare la være?

Opprinnelig lagt inn av Trøndergutt, her.

Hei!
Har lest en del om dette med lavkarbo nå i jula, og synes dette virker meget spennende. Men gjennom min jobb, så er det fordeler/bakdeler, noe som gjør ting utfordrende i matveien. Mye sosialt med god mat og drikke. (sier ikke at det IKKE går ann, men at det ikke vil bli gjort 100%)
Fordelen er at vi har kantine på jobb, og dette gjør ting enklere igjen..
Jeg har alltid trent mye, og vil etter en laber høst komme i gang ¨nå etter jul. Da går det i fotball,spinning og ski. 4-6 ganger pr uke.

Mitt problem er kostholdet. Elsker pasta, brød, vafler,pizza osv, og da gjerne sent på kvelden...
Jeg drikker mye vann på jobb (ca 2 liter om dagen) og synes dette er godt. Så inntaket av vann er bra!
Jeg spinner om morgenen 2-3 dager i uka, og da er det gjerne div kornblanding å få servert etterpå.
Er dette da "forbudt" / håpløst å spise? Dette er jo noe av det som er "premien" etter ei hard økt...

Jeg har nok 10-13 kg for mye, og dette ønsker jeg å få gjort noe med selvfølgelig. Men jeg kommer nok ikke til å endre ting 100% mtp kostholdet. Kjenner meg for godt til det. Men er det lurt å uansett kutte ned en god del på karbohydratene, eller kan dette bare føre til det verre, når jeg ikke kommer til å fullføre 100% ?

Er dette med lavkarbo en fin "Kickstart" for å gå ned mest mulig kg feks frem til påske? Eller har dere da andre forslag som er bedre?

Er feks Nokas diett en fin måte å begynne å få i seg frokost på? (blandet med skummet melk) Tenker da kun som frokost, og evt som erstatning på kvelden når sulten kommer, eller har dere andre forslag?

Beklager rotete innlegg, men er så veldig i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette...
Jeg må endre en del ting, men vil aldri over en lang periode greie å endre livsstilen min veldig mye, men noe.(sene måltider, ikke frokost, mye karbo?) Men som sagt en periode på 2-3 mnd kan jeg nok få til, men er det da noen vits...?

På forhånd takk for innspill!

Det finnes ingen problemer og utfordringer - bare god planlegging! Det aller første du må bestemme deg for er om du ønsker å prøve lavkarbo fullt ut i en noe lengre periode - feks fram til påske.
Det andre er at du må bestemme deg for "retning". Disse kan du lese basicen om på forumsidene, også kan du bestemme deg for den som virker nærmest slik du mener du ønsker å spise.
Det tredje er å planlegge! Planlegge planlegge planlegge!

Du har i de første setningene flere uttrykk som gjør at jeg leser tvil her - du snakker om utfordringer, at du ikke vil klare dette 100% osv. Da lurer jeg på om du mentalt er klar for endring?

Kanskje bunner det bare i litt manglende kunnskap - for det å spise ute er vanligvis ingen problem på lavkarbo - sålenge du ikke drar på en italiensk restaurant som har kun pizza og pasta
Jeg har spist mye ute, og reist en del - og det du trenger er kjøtt/fisk/fugl, grønnsaker og litt saus. Ellers er salater med oljedressinger fint i krisetilfelle. Du kan drikke tørr hvitvin om du MÅ drikke, eller drink med lettbrus i. Bare husk at kroppen forbrenner alkoholen før den forbrenner fett igjen.
Det er så mange muligheter, så mange alternativer at det skal godt gjøres å ikke klare å leve lavkarbo 100% - og jeg er beviset Det finnes faktisk en veldig god oppskrift på vafler her inne som her 100% lavkarbo - og der er GODE!!

Begynn i det små, kutt potet, pasta, ris - og øk på med grønnsaker i første omgang. Halver brødinntaket. Kutt sukkerbrus og annen sukkergodis, kutt også potetgull, og annen snacks - med unntak av baconcrisp (nb sjekk karboinnhold det skal være VELDIG lavt!). Spis kjøtt med mer fett på, grillet kylling MED skinnet på. Ha fløte men ikke mel i sausen, lag deg bearnaise selv, eller bruk krydderbearnaise på pose (minst karbo) - bytt melken med halvt om halvt med fløte og vann. Kutt margarin og kjøp inn meierismør istedet, eller kokosolje. Øv deg på å si "kan jeg få mer grønnsaker og kutt poteten er du snill på restaurant".

Til slutt - øv deg på lavkarbo! Les! Lån bøker på biblioteket! Prøv deg fram! Spør når du sitter fast eller er matlei eller ikke kommer på noe å spise!

Ønsker deg lykke til - hilsen trønderpie

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Til dere som løper, enten på asfalt eller mølle StegforSteg Trening 11 22-03-10 13:46
Er det noe galt med meg, eller er jeg bare heldig? Superkaja Ketolysekuren 10 24-03-09 20:26
Værsyk - hodepine - bare myte, eller? mofe Fysisk og mental helse 16 06-04-06 00:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no