Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp meg - jeg kommer ikke i gang igjen!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-01-11, 19:49   #1
MonaLita
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
MonaLita er på en erverdig vei
Angry

Hjelp meg - jeg kommer ikke i gang igjen!

Etter en jul med moderat karboinntak sliter jeg virkelig med å komme i gang igjen. Tror ikke jeg tar den til det ekstreme med ketose, heller lav lavkarbo om man kan kalle det noe slikt. Men det fører samtidig til at jeg unner meg stadig ting - "jeg er jo ikke på Ketose lenger"....

Jeg vil jeg vil men får det ikke til Tips anyone...?

MonaLita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 20:01   #2
Venus Willendorf
Medlem

Venus Willendorf sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Akershus
Venus Willendorf er ny på veien

Sv: Hjelp meg - jeg kommer ikke i gang igjen!

For meg hjelper det å være i ketose. Å ikke kunne unne meg ting uten at det får direkte konsekvenser. Å være i ketose er for meg, et tegn i seg selv på at det går rette veien. Uten den vissheten klarer jeg ikke å holde ut den uken det gjerne tar å få noe definitivt ut av badevekten, som forteller om jeg er på rett vei eller ikke. Jeg liker at vekten er så entydig når jeg er i ketose, den går ikke like mye opp og ned som når jeg spiser "vanlig" (dvs mitt gamle, beviselig uhensiktsmessige kosthold). Det er så enkelt å spise pizza hver dag fordi man ikke orker å lage ordentlig mat etter en lang dag på jobb (lavt blodsukker?), og så blir det til en vane og en enkel utvei, uansett om meningen er å ligge på lavkarbo eller ikke.

Venus Willendorf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 20:18   #3
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Dette er nok veldig typisk når du ikke har bestemt deg for noen bestemt karbomengde per dag. Selv om du går høyere opp enn det du kan for å være i ketose, må du fremdeles være veldig bevisst på hva du kan tillate deg og hvor mye karbohydrater du vil spise.
La oss si du satser på maks 72 gram per dag, etter boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan. Da trenger du å vite hva slags mat du kan spise for å holde deg innenfor dette og samtidig ha et ganske jevnt karbonivå. Bruk vekt og vei maten i et par dager. Når du så begynner å få et visst overblikk over hva det vil si å spise lavkarbo, men uten å være i ketose, så blir det lettere å fortsette.
Vær streng i begynnelsen. Dersom du av erfaring vet at de og de tingene trigger søtsuget eller bare drar med seg mer høykarbomat som f.eks. brød, så kutt dem ut. Det hjelper ofte å ha det ganske strengt fra begynnelsen for å unngå det som Venus Willendorf så godt beskriver.
Lykke til!

Gammel 09-01-11, 20:43   #4
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Jeg ville begynt med å komme i ketose - og så økt på litt og litt med karbo over tid. Kommer du over 72 gram pr dag - må du også redusere fettet. Ta deg tid - men begynn tøft så du kommer i gang!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 20:59   #5
MonaLita
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
MonaLita er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Dette er nok veldig typisk når du ikke har bestemt deg for noen bestemt karbomengde per dag. Selv om du går høyere opp enn det du kan for å være i ketose, må du fremdeles være veldig bevisst på hva du kan tillate deg og hvor mye karbohydrater du vil spise.
La oss si du satser på maks 72 gram per dag, etter boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan. Da trenger du å vite hva slags mat du kan spise for å holde deg innenfor dette og samtidig ha et ganske jevnt karbonivå. Bruk vekt og vei maten i et par dager. Når du så begynner å få et visst overblikk over hva det vil si å spise lavkarbo, men uten å være i ketose, så blir det lettere å fortsette.
Vær streng i begynnelsen. Dersom du av erfaring vet at de og de tingene trigger søtsuget eller bare drar med seg mer høykarbomat som f.eks. brød, så kutt dem ut. Det hjelper ofte å ha det ganske strengt fra begynnelsen for å unngå det som Venus Willendorf så godt beskriver.
Lykke til!

Jeg har ikke tidligere veid maten eller talt noe spesielt karber. Tatt det meste på rus, og det har gått finfint.veiing og telling blir for ekstremt for meg.... Har nettopp vært jul og var syk denne uken.. håper ting kommer seg i orden når hverdagen er tilbake!!

MonaLita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 22:36   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MonaLita, her.

Jeg har ikke tidligere veid maten eller talt noe spesielt karber. Tatt det meste på rus, og det har gått finfint.veiing og telling blir for ekstremt for meg.... Har nettopp vært jul og var syk denne uken.. håper ting kommer seg i orden når hverdagen er tilbake!!

Da bør du gå tilbake til slik du gjorde det før først hvis du ønsker å leve med mer karber anbefaler jeg på det sterkeste å gjøre en innsats for å få litt oversikt over næringsinnhold - det er litt jobb i starten - men du stiller mye sterkere for å gjøre det riktig, og ikke skeie ut og spise feil

Mange som har vært syk de siste ukene - håper du blir frisk snart og får litt overskudd til hverdagen!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:42   #7
aktivjente
Medlem

aktivjente sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Kjenner meg skikkelig igjen i det du skriver! Skeia mye ut i jula, var topp motivert til å sette i gang igjen, men så ble jeg syk med feber/influensa og måtte ta til takke med maten jentene mine handla inn. De er 12 og 14 så det ble pizza, pizza .

Nå er jeg frisk, VIL få det til - og har bestemt meg for å gå ut hardt. (begynte skikkelig igjen i går). Holder meg til 15 karber dagen. Trente i dag - og føler kanskje.. har i hvertfall veldig lyst til å føle.. ketosevarmen sige inn over meg igjen. Er i kjempehumør etter treninga. Juhu!!!

Med andre ord; er helt enig med Nerthus. Start hardt , og så får du heller legge til flere karber på en kontrollert måte. Lykke til!

Lev livet- hver dag

Sist redigert av aktivjente : 12-01-11 kl 20:30.
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kommer ikke i gang igjen ... Nesly Ketolysekuren 33 04-01-11 11:59
Kommer meg ikke i gang! Gressenka Ketolysekuren 2 06-10-10 10:47
Kommer ikke i gang igjen Mear Lavkarbo generelt 0 24-09-10 02:06
Kommer ikke inn i ketose igjen Ramah Ketolysekuren 10 03-04-09 21:34
Huff, kommer visst aldri i gang igjen ... Babalotta Ketolysekuren 3 09-10-07 11:24

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.