Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mengde fett i maten

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-01-11, 15:01   #1
Kodenavn 11
Nytt Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Kodenavn 11 er på en erverdig vei

Mengde fett i maten

Er helt ny på denne diettern, og lurer på om det har noen betydning om man spiser ubegrenset med fett eller holder inntaket på et lavere totalt kalorinivå?
Går man saktere ned i vekt med et høyere fettinnhold? Forutsetter selvfølgelig at man holder seg på det nødvendige antall gram karbohydrater for å være i ketolyse..

Kodenavn 11 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:18   #2
Helene M
Medlem

Helene M sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 38
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mengde fett i maten

Med fett skal fett fordrives

Ja, fett skal/bør du spise mye av. Jeg må spise rundt 200 gram fett om dagen for å gå ned i vekt. Hvis jeg slurver med fettinntaket så står vekten stille en stund.

Smør på flesk? Ja takk

Samboeren sin ticker

Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:20   #3
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kodenavn 11, her.

Er helt ny på denne diettern, og lurer på om det har noen betydning om man spiser ubegrenset med fett eller holder inntaket på et lavere totalt kalorinivå?
Går man saktere ned i vekt med et høyere fettinnhold? Forutsetter selvfølgelig at man holder seg på det nødvendige antall gram karbohydrater for å være i ketolyse..

Om man skal se litt logiskt på det, hadde man gått ned fortere med mindre fett hadde nok hele kuren vært lagt opp annerledes

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:36   #4
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:39   #5
jornit
Nytt Medlem

jornit er på en erverdig vei

Lurer også på dette totalt kaloriopptak under ketosedietten.

Finner heller intet stoff om forholdet mellom protein og fett.

Nybegynner, mann, 39, 99 Kg, 186 cm.

jornit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:45   #6
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av jornit, her.

Lurer også på dette totalt kaloriopptak under ketosedietten.

Finner heller intet stoff om forholdet mellom protein og fett.

Nybegynner, mann, 39, 99 Kg, 186 cm.

Skal ikke telle kalorier på ketolyse, ikke før du EVENTUELT havner på platå over 4 uker.

75-80% fett, 5% karber, og resten proteiner på ketolyse.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:46   #7
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.

Nå er nå ketolysekuren lagt opp sånn at man skal spise en del fett da. Hvor mye fett man spiser og fortsatt går ned i vekt med virker itl å være individuelt. I starten av ketolysekuren er det gjerne sånn at jo mer fett jo større blir forbrenning, men så må man justere seg etterhvert.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 21:03   #8
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Nå svarte jeg ut i fra ketolyse Antar at dr. Torkil, mannen bak ketolysekuren, faktisk vet hva han driver med.

Hva mener du er et overdrevet inntak forresten?

Gammel 18-01-11, 21:21   #9
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Mer enn nødvendig.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 21:34   #10
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Mer enn nødvendig.

Ble ikke så mye klokere av det da

Gammel 18-01-11, 21:35   #11
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Mer enn nødvendig.

"mer enn nødvendig"-grensa er nok fryktelig individuell.

Gammel 18-01-11, 22:28   #12
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Rundt 15- 20 gram karbo pr dag (avhengig av kjønn) er jo ketolyse-regelen. Når det gjelder protein - hold deg til rundt 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Fett bør da være 70-80% av dagens næringsinntak (fett har 9 kcal pr gram, protein og karbo har 4 kcal pr gram).

Siden du følger ketolyse regner jeg med du har boka? Det kan være greit å holde seg til oppskriftene der i starten, og så utforske litt selv etterhvert som du tilegner deg litt mer kunnskap.

Det er vanlig å være litt usikker i starten av en kostholdsendring - når det gjelder lavkarbo vil jeg også anbefale å spise så mye fett du føler går greit i starten - dette spesielt for å få i gang fettforbrenningen i kroppen din. Det er viktig å få inn tankegangen - og fri seg fra at fett er farlig. Så lenge du spiser så lite karbo som 15-20 gram vil du i teorien kunne spise så mye fett du vil uten problem. Spis når du er sulten - spis til du er komfortabel mett. Nå vil du kanskje oppleve at du IKKE er særlig sulten (etter de første 3-4 dagene ihvertfall) - og da må du huske på å spise

Jeg synes INGEN nybegynnere på lavkarbo skal tenke på kcaloriinntaket!!! Spør heller igjen om du har gått 2-3 mnd på lavkarbo uten vektnedgang - så kan forumet hjelpe med å ta en gjennomgang av det du spiser.

Tilslutt - bruk boka som hører til retningen din! Det er masse å sette seg inn i - og en endring av kosthold tar tid (jeg har holdt på 1.5 år og har enda ting å lære det er jeg overbevist om!)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 22:33   #13
senorita
Seniormedlem

senorita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 40
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Skal vel godt gjøres å spise ubegrenset med fett, så fort mett man blir av fett, og man holder jo seg lenge mett på fett.. ?

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 02:00   #14
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

De diettene er jo dirkete helseskadelige (man kan få kaninsyke) og de som følger det er nogenlunde like sultne som om de går på sultedietter.

Spiser man mer fett så spiser man automatisk mindre proteiner. Slik er det hvertfall med meg. Kroppen er mett siden den har en sikker kilde til energi fra fett og du vil ikke føle sult før du må spise mer fett igjen.

Gammel 19-01-11, 23:00   #15
Sunnisol
Juniormedlem

Hvor: Sørlandet
Alder: 41
Sunnisol er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

De diettene er jo dirkete helseskadelige (man ka kaninsyke) og de som følger det er nogenlunde like sultne som om de går på sultedietter.

Spiser man mer fett så spiser man automatisk mindre proteiner. Slik er det hvertfall med meg. Kroppen er mett siden den har en sikker kilde til energi fra fett og du vil ikke føle sult før du må spise mer fett igjen.

Da er det bare å kjøre på med mer fett skjønner jeg! Hva spiser/drikker dere av fett ila en dag? Tenkte å beg med cocosa i kaffen, noen anbefalinger for hva mer jeg kan få i meg av fett? Er det mye med 1 Liten kartong fløte, litt seterrømme, masse ost ila en dag?

Mange spm der, takk for svar

Sunnisol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 21:57   #16
zarion
Nytt Medlem

zarion er på en erverdig vei

Man bør spise mye fett, men ikke mer enn man forbrenner. 65/30/5 fett/prot/karb er fin. Det er mye kalorier i fett, og alt over det kroppen klarer å forbrenne = mer kroppsfett. Så pass på..

zarion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 22:01   #17
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Opprinnelig lagt inn av zarion, her.

Man bør spise mye fett, men ikke mer enn man forbrenner. 65/30/5 fett/prot/karb er fin. Det er mye kalorier i fett, og alt over det kroppen klarer å forbrenne = mer kroppsfett. Så pass på..

Kan trygt øke fettprosenten om vedkommende skal spise ketogent
70-80% av dagens næringsinntak bør være fett og ca 1 gr protein pr kg kroppsvekt

Gammel 20-01-11, 22:03   #18
zarion
Nytt Medlem

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Skal ikke telle kalorier på ketolyse, ikke før du EVENTUELT havner på platå over 4 uker.

75-80% fett, 5% karber, og resten proteiner på ketolyse.

Etter hvilken logikk skal du ikke telle kalorier?

Gammel 20-01-11, 22:06   #19
zarion
Nytt Medlem

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Kan trygt øke fettprosenten om vedkommende skal spise ketogent
70-80% av dagens næringsinntak bør være fett og ca 1 gr protein pr kg kroppsvekt

Ikke etter den jeg følger.. protein skal være på 1g per lbs kroppsmasse uten fett. For å ikke miste muskelmasse. Med oppkarbing i helgene for å fylle opp glycogen lagrerne, men dere følger kanskje andre regler.

Gammel 20-01-11, 22:10   #20
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Ikke etter den jeg følger.. protein skal være på 1g per lbs kroppsmasse uten fett. For å ikke miste muskelmasse. Med oppkarbing i helgene for å fylle opp glycogen lagrerne, men dere følger kanskje andre regler.

Vedkommende som spurte følger Ketolyse og da er det greit med svar som passer til retningen vedkommende følger. Feks null oppkarbing og mye fett
Man mister heller ikke muskelmasse på en ketogen diett, heller tvertimot.

Gammel 20-01-11, 22:12   #21
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Etter hvilken logikk skal du ikke telle kalorier?

Fortsatt ketogen diett vedkommende har som filosofi, på Ketolyse teller vi ikke kalorier før en event langvarig stillstand. Fint om du setter deg litt inn i kostholdsfilosofien som følges og gir svar som passer den

Gammel 20-01-11, 22:19   #22
zarion
Nytt Medlem

Fortsatt ketogen diett vedkommende har som filosofi, på Ketolyse teller vi ikke kalorier før en event langvarig stillstand. Fint om du setter deg litt inn i kostholdsfilosofien som følges og gir svar som passer den

Ok, så dere spiser så mye dere vil av fett og skal liksom gå ned av det? Hvordan kan det gå?

Gammel 20-01-11, 22:22   #23
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Ok, så dere spiser så mye dere vil av fett og skal liksom gå ned av det? Hvordan kan det gå?

Ja si det du Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg min 200 gr fett og lå på i allefall 3000 kcal pr dag. Og jeg er ikke særlig aktiv utover gåturer med hunden
Kanskje denne tråden gir deg mer svar?

Gammel 20-01-11, 22:34   #24
zarion
Nytt Medlem

Ja si det du Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg min 200 gr fett og lå på i allefall 3000 kcal pr dag. Og jeg er ikke særlig aktiv utover gåturer med hunden
Kanskje denne tråden gir deg mer svar?

Det var ganske høyt. Ligger selv på 170g fett og omtrent samme proteiner og litt carbs(maks 20g) og maks 2500 kcal som blir 500 i kcal underskudd.

Gammel 20-01-11, 22:37   #25
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Det var ganske høyt. Ligger selv på 170g fett og omtrent samme proteiner og litt carbs(maks 20g) og maks 2500 kcal som blir 500 i kcal underskudd.

Ganske høyt, slik det skal være på Ketolyse
Det beste av alt er at dette har gjort meg ikke bare mindre men også friskere! Men, vi spiser mindre proteiner enn hva du gjør...

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sliter med å få i meg riktig mengde med fett og proteiner ... Minusnoenkg Lavkarbo generelt 1 05-08-10 23:59
Mengde fett, karbo og protein? Skallesei Ketolysekuren 19 27-07-10 08:53
Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater? mofe Lavkarbo generelt 8 26-11-09 15:31
Spiser riktig mengde karbs men lite fett Guffen Ketolysekuren 11 27-02-08 14:07
Spørsmål om fløte, og om mengde fett med 60 gram karb... Borealis Optimal Ernæring 3 09-03-07 07:56

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.