Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karbohydrater

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-04-11, 16:10   #1
tmd
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 14
tmd er på en erverdig vei

Karbohydrater

Hei!

Hvor mye karbohydrater kan man spise pr dag om man vil gå ned i vekt? Kan man spise for lite karbohydrater pr dag?

tmd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 22:34   #2
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater

For å komme i ketose som det heter er regelen ca. 20g pr. dag, og da helst trege karbohydrater. Da går kroppen over til å bruke fett som energi.
Denne grensen varierer sikkert fra person til person.

Man kan egentlig ikke spise for lite karbohydrater da kroppen selv sørger for å lage det lille den trenger. Mange lever på null gram pr. dag kontinuerlig.

Bare pass på å få i deg nok fett i kosten siden kroppen bruker det i stedet.
Kroppen trenger karbohydrater for å fordøye fetter du spiser, og de lages av ditt eget fett. Så i praksis blir det jo mer fett man spiser, jo mer fett må kroppen bruke for å hanskes med det.
(Hvis jeg husker Atkins riktig her )

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 22:51   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Kroppen trenger karbohydrater for å fordøye fetter du spiser, og de lages av ditt eget fett. Så i praksis blir det jo mer fett man spiser, jo mer fett må kroppen bruke for å hanskes med det.

Den skjønte jeg ikke - kroppen trenger karbohydrater for å fordøye fettet du spiser?

Spiser du lite karbohydrater må kroppen hente energi fra fett, fett du inntar og kroppsfett. Med lite karboinntak hemmes insulinutskillelse, og det er glukagon-hormonet som da utskiller enzymer som gjør det lettere og forbrenne kroppsfett som regjerer.

Jeg anbefaler først arnakristins nybegynnertråd og i tillegg den enkle lavkarbo på 3 minutter.

Karboinntaket for vekttap varierer fra person til person. Mange opplever best resultat og er mest komfortabel med et ketogent kosthold, dvs maks 20 gram karbo pr dag. Ketolyse og Atkins er to retninger som forfekter et slikt inntak. Det er svært viktig og innta en del fett og nok protein på et kosthold med så lite karboinntak.

Nei, strengt tatt kan du ikke spise for lite karbohydrater helsemessig. MEN mange opplever at de bør ha et lite karboinntak for å føle seg vel og ha energi og overskudd i hverdagen. Litt karboinntak - helst i form av grønnsaker - hjelper kroppen med behovet hjernen har av energibehov - resten lager kroppen selv av fettinntaket (og litt av proteininntaket).

http://tgeisner.wordpress.com/2011/0...ringsstoffene/ denne bloggen inneholder god informasjon om hvordan kroppen utnytter de forskjellige næringstoffene.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139 her finner du god informasjon om lavkarbo og de forskjellige retningene.

Jeg anbefaler at du leser om de forskjellige retningene innen lavkarbo og finner en og følge de første månedene. Så kan du heller eksperimentere litt etterhvert når kroppen er tilvent fettforbrenning og du har litt mer kunnskap til å prøve ut litt forskjellige variasjoner av næringsfordeling

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 02:16   #4
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater

Heh, nå har jeg nesten endevendt huset på jakt etter Atkinsboka, men fant bare den norske utgaven.
Der fant jeg ikke avsnittet jeg så bestemt husker at skal stå der og omhandler at kroppen må ha litt karbohydrater for å fordøye fettet man spiser.

Nå har jeg derimot kjøpt e-bokutgaven fra Kindle til iPaden min og da skal jeg lete litt mer. Mente det var i forbindelse med "fat fast" eller noe deromkring.

Både broren min og jeg mener bestemt det skal stå i denne boken. . . håper ikke vi husker riv ruskende feil begge to

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 02:23   #5
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater

"Fordøye" som om å ta opp fettet i magesekken?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater, vs karbohydrater av sukkerarter SiriHelene Lavkarbo generelt 1 28-03-11 13:30
Karbohydrater - de gode karbohydrater kjett Lavkarbo generelt 12 22-07-10 16:43
Karbohydrater ada-emilie Spørsmål og svar 3 25-04-10 13:35
0 karbohydrater Sanne81 Ketolysekuren 5 02-03-10 07:48
Ang. karbohydrater ... Mamma til 2 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 20 01-02-08 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no